79 499 läst · 244 svar
79k läst
244 svar
Tele2 dörrförsäljare, oseriösa metoder.
Jag har Telia öppen fiber. (Själva fibern är dock ägd av en lokal ekon. förening.)B Bifrosten skrev:
Sedan har jag valt Bahnhof som ISP.
Tele2 ( eller var de nu kommer ifrån dök upp hos oss med. ” ville informera om viktiga förändringar i fibernätet ” jag förklarade att vi hade Bahnhof fiber och nöja och att han kunde gå. 1000/1000 för 299.
Blir arg när de använder sådana försäljningsknep. Om man inte är insatt så tror man ju på dem…
Blir arg när de använder sådana försäljningsknep. Om man inte är insatt så tror man ju på dem…
Generellt skulle jag säga så här:
Om du måste knacka dörr eller stå i köpcentrum så har du inte en produkt som tål att kunden sitter och läser på och värderar de olika erbjudanden i lugn och ro hemma.
Tele2 verkar ha ärvt en del av comhem attityden. Det tjänar de inget på.
Om du måste knacka dörr eller stå i köpcentrum så har du inte en produkt som tål att kunden sitter och läser på och värderar de olika erbjudanden i lugn och ro hemma.
Tele2 verkar ha ärvt en del av comhem attityden. Det tjänar de inget på.
Om man ändå känner att man inte bryr sig vilken operatör man har så kan man dra till med att man har ex. 100/100 nu för 149/mån och byter om ni erbjuder samma för 100. Även om man kanske egentligen betalar 299 nu. Antingen så säger de att det priset kan de inte matcha och då är besöket slut, eller så får du billigare bredband.
Jag har aldrig varit med om att en direktförsäljare, via direkt kontakt eller telefon, har kunnat erbjuda något unikt som jag jag själv inte kan teckna via telefon eller internet. Dvs de är alltid kontrakterade avans-säljare som inte har något unikt att erbjuda mot det egentliga bolaget bakom, tex tele2 i detta exempel.L Lars_MK1 skrev:Jag tänkte diskutera Tele2s försäljningsmetoder i denna tråd.
Är nyfiken på om dessa metoder är utbrett bland deras säljare, samt varna dem som dem inte varit hos än(om det finns någon) om deras metoder så man kanske är lite mer förberedd på vad som egentligen sker.
Jag har nu haft besök av två Tele2 dörrförsäljare med ett par månaders mellanrum, båda med samma tillvägagångsätt.
Detta gäller altså dem som har Telia Öppen Fiber(händer kanske i andra fibernät med?) där Tele2 tycker man ska byta till iTUX "gratis" mot att man binder sig till tele2 i 24 månader(och får betala vanlig månadsavgift för internet abbonemanget till dem) och därefter kan välja någon annan leverantör om man vill, Vilket är ungefär samma leverantörer som finns i Telia Öppen Fiber.
Problemet med deras försäljning är att dem använder uttryck som:
"Det sker en förändring i din fiberleverans", "Tele2 har tagit över din fiberanslutning från Telia" och annat ordbajsande som är meningen att tolkas som att deras besök är legitimt och något man måste ha information om osv.
Men så är det givetvis inte.
Detta är ett rent försäljningsbesök och inget annat.
1. En kompis var på besök hemma hos mig när nån slags kristen försäljare ringde på och ville sälja frälsning. Min kompis älskar sånt och tog snabbt över. Jag återgick till att titta på teve eller nåt. Efter ett par timmar gick jag och la mig. Jag vet inte hur dags min kompis gick hem.R RoAd skrev:
2. En annan (manlig) bekant hade en mycket effektiv metod för att få kristna dörrförsäljare att drypa av. När en sådan ringde på och glatt frågade "Vet du att Jesus älskar dig?" svarade min bekant "Åh fan, e han sån?".
Jag vet inte riktigt hur det här är tillämpligt på Tele2-dörrknackare men på nåt sätt ska det väl gå att överföra?
Nej, man ska svara "Jag röstar på högstbjudande. Vad bjuder ni?" och spela in samtalet.G Galten skrev:
Telefonförsäljare blir man av med genom att tala om att man är lite upptagen just nu, men om du ger mig ditt hemnummer så ringer jag dig ikväll när jag har tid (eller om det redan är ikväll: i morgon kväll).H HEM2121 skrev:
Ett annat alternativ är att bara lägga på. Det bästa är dock att inte svara om det är ett nummer man inte känner igen.
Ett annat mobilabb företag ringde frun, när hon inte känner igen nr så får jag svara för jag kan tycka det är roligt...
Iaf så talade jag om att jag varit kund hos dom tidigare i 14år men bytt till annan operatör pga att täckning saknas på jobbet, då blev han eld och lågor och talade om att dom hade minsann byggt ut för x antal miljoner och naturligtvis i mitt område
Skicka ett kontantkort så ska jag prova, men nej nej det gick minsann inte utan jag skulle teckna ett abb och sen kunde jag avsluta om det inte fungerade...
Efter 15min diskuterande så tyckte han att jag skulle köpa ett kontantkort å prova..
Det skulle kosta mig 10kr eller så men ska jag byta en fungerande tjänst så får dom allt lägga manken till lite mer
Brukar svara med hallå i fruns telefon, då frågar dom efter henne och då svarar jag
ja det är jag... Då brukar det bli tyst en stund sen pratar dom på, ingen idag som törs ifrågasätta att rösten kanske inte riktigt låter som en kvinna
Bästa sättet att bli av med dom är att svara och säga att dom har fel nr, då tas det bort ur registret (dottern jobbade tyvärr som telefonförsäljare ett tag)
Iaf så talade jag om att jag varit kund hos dom tidigare i 14år men bytt till annan operatör pga att täckning saknas på jobbet, då blev han eld och lågor och talade om att dom hade minsann byggt ut för x antal miljoner och naturligtvis i mitt område
Skicka ett kontantkort så ska jag prova, men nej nej det gick minsann inte utan jag skulle teckna ett abb och sen kunde jag avsluta om det inte fungerade...
Efter 15min diskuterande så tyckte han att jag skulle köpa ett kontantkort å prova..
Det skulle kosta mig 10kr eller så men ska jag byta en fungerande tjänst så får dom allt lägga manken till lite mer
Brukar svara med hallå i fruns telefon, då frågar dom efter henne och då svarar jag
ja det är jag... Då brukar det bli tyst en stund sen pratar dom på, ingen idag som törs ifrågasätta att rösten kanske inte riktigt låter som en kvinna
Bästa sättet att bli av med dom är att svara och säga att dom har fel nr, då tas det bort ur registret (dottern jobbade tyvärr som telefonförsäljare ett tag)
Jag har haft STORA problem med Tele2. Via iSales lurades jag att teckna flytt till Tele2. Kollade upp iSales bla. på Flashback och fick bekräftelse att de är ohederliga - verkar bara bemannade av mena-folk. Blev hotade på div fula sätt. Stannade kvar hos 3 efter att de talade om hur jag ska gå tillväga för att slippa porteringen. Beklagligt att se hur Tele2 var med på noterna från skojarna vid iSales. Jag betalar idag en hundralapp per månad hos 3 i stället för ca 600:-/månad hos Tele2 med 24 mån. bindning.
Jag hade en besök av en Tele2 dörrnasare som kom med diverse påståenden. Jag sade "ett ögonblick" och ringde Telia kundservice där jag stod i dörren och framförde hans påståenden. Kundservice sade att ge luren till nasaren så det gjorde jag. Jag måste ha fått tag på rätt person på kundservice för det hördes lång väg hur förbannad han var och nasaren blev bara blekare och blekare. När samtalet avslutats fick jag tillbaka telefonen utan ett ord och han bara gick sin väg