Jag tänkte diskutera Tele2s försäljningsmetoder i denna tråd.

Är nyfiken på om dessa metoder är utbrett bland deras säljare, samt varna dem som dem inte varit hos än(om det finns någon) om deras metoder så man kanske är lite mer förberedd på vad som egentligen sker.

Jag har nu haft besök av två Tele2 dörrförsäljare med ett par månaders mellanrum, båda med samma tillvägagångsätt.

Detta gäller altså dem som har Telia Öppen Fiber(händer kanske i andra fibernät med?) där Tele2 tycker man ska byta till iTUX "gratis" mot att man binder sig till tele2 i 24 månader(och får betala vanlig månadsavgift för internet abbonemanget till dem) och därefter kan välja någon annan leverantör om man vill, Vilket är ungefär samma leverantörer som finns i Telia Öppen Fiber.


Problemet med deras försäljning är att dem använder uttryck som:
"Det sker en förändring i din fiberleverans", "Tele2 har tagit över din fiberanslutning från Telia" och annat ordbajsande som är meningen att tolkas som att deras besök är legitimt och något man måste ha information om osv.
Men så är det givetvis inte.

Detta är ett rent försäljningsbesök och inget annat.
 
  • Gilla
  • Arg
Level9 och 17 till
  • Laddar…
Jag har också råkat ut för dem och tackar vänligt men bestämt nej direkt de öppnar munnen. Det värsta är att de är så extremt påstridiga, ibland står de t o m kvar och ringer på dörren igen…
 
  • Gilla
  • Arg
  • Ledsen
  • Wow
Level9 och 5 till
  • Laddar…
R
L Lars_MK1 skrev:
Jag tänkte diskutera Tele2s försäljningsmetoder i denna tråd.

Är nyfiken på om dessa metoder är utbrett bland deras säljare, samt varna dem som dem inte varit hos än(om det finns någon) om deras metoder så man kanske är lite mer förberedd på vad som egentligen sker.

Jag har nu haft besök av två Tele2 dörrförsäljare med ett par månaders mellanrum, båda med samma tillvägagångsätt.

Detta gäller altså dem som har Telia Öppen Fiber(händer kanske i andra fibernät med?) där Tele2 tycker man ska byta till iTUX "gratis" mot att man binder sig till tele2 i 24 månader(och får betala vanlig månadsavgift för internet abbonemanget till dem) och därefter kan välja någon annan leverantör om man vill, Vilket är ungefär samma leverantörer som finns i Telia Öppen Fiber.


Problemet med deras försäljning är att dem använder uttryck som:
"Det sker en förändring i din fiberleverans", "Tele2 har tagit över din fiberanslutning från Telia" och annat ordbajsande som är meningen att tolkas som att deras besök är legitimt och något man måste ha information om osv.
Men så är det givetvis inte.

Detta är ett rent försäljningsbesök och inget annat.
Ja det är ett satans otyg. Det är dock inte bara tele2 som kör med detta fulsälj. Jag har förutom dem haft comhem här några gånger och de har också lagt upp det som att det mer eller mindre är information om en förändring. De är absolut inte där för att sälja något, bara hjälpa mig :rolleyes:

Hela upplägget att överraska folk i dörren för att få dem att skriva under en fullmakt för byte av fiberleverantör är ett rätt ruttet sätt att skaffa kunder.

En gång var det förvisso lite underhållande. En comhemsäljare knackade på när jag var lite lagom uttråkad och hade tid att fördriva. Funderade på hur länge det skulle ta innan han skulle ge upp om jag inte var den som bröt samtalet. Jag började som vanligt med att mycket tydligt förklara att jag aldrig tecknar några avtal med någon som ägnar sig åt uppsökande försäljning och att det inte skulle ändras denna gång heller.

Trots att det borde fått en normalbegåvad människa att gå vidare till nästa "offer" så fortsatte han att försöka sälja, förlåt hjälpa mig, att byta leverantör (att det handlade om just detta var som sagt väldigt otydligt). Jag orkade föra ett samtal med honom i ca 40 minuter tills jag gav upp, frågade om han kom ihåg vad jag informerat honom om precis efter jag öppnat dörren, och tackade för samtalet. Han såg verkligen inte road ut.

Undrar fortfarande hur länge till han skulle malt på om inte jag gett upp :)
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
TommyFIN och 17 till
  • Laddar…
D dilemma skrev:
Jag har också råkat ut för dem och tackar vänligt men bestämt nej direkt de öppnar munnen. Det värsta är att de är så extremt påstridiga, ibland står de t o m kvar och ringer på dörren igen…
D dilemma skrev:
Jag har också råkat ut för dem och tackar vänligt men bestämt nej direkt de öppnar munnen. Det värsta är att de är så extremt påstridiga, ibland står de t o m kvar och ringer på dörren igen…
Hej, jag kommer från Tele2 och undrar om du bestämt dig ännu om du ska komma över till oss.
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Tele2 och com hem är ju numera samma bolag
 
  • Gilla
  • Haha
Lekpensel och 7 till
  • Laddar…
L Lars_MK1 skrev:
Problemet med deras försäljning är att dem använder uttryck som:
"Det sker en förändring i din fiberleverans", "Tele2 har tagit över din fiberanslutning från Telia" och annat ordbajsande som är meningen att tolkas som att deras besök är legitimt och något man måste ha information om osv.
Men så är det givetvis inte.

Detta är ett rent försäljningsbesök och inget annat.
Jag har Tele2/Comhem (är ju numera samma företag) men har ett flertal gånger de senast åren fått besök från andra operatörer som säger samma sak "Det har skett en förändring i din fiberleverans", "Det har visas sig att du betalt för mycket, så nu ska du få billigare från oss (tror jag det är Viasat som kört med)" och liknande. Ruttet beteende från de flesta leverantörer tycker jag. Jag är säker på att Tele2 skulle ringa på med samma argumentation om jag inte redan var kund där. Jag kan förstå att det är svårt för de lite äldre och de som inte har något teknikintresse att förstå vad som är riktigt och inte.
 
  • Gilla
  • Arg
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Har haft dessa besök, det påstås att jag kan få motsvarande abonnemang jag har idag fiber och mobilt till lägre pris. På frågan om hur de ska lösa täckning vid fritidshuset (finns bara en operatör som har det) så brukar det bli en massa svammel.
 
  • Gilla
Bybe och 1 till
  • Laddar…
Fråga vilket företag de kommer ifrån på uppdrag av tele2.
 
Trodde inte dörrknackande existerade 2021
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
hsd
Viasat telesäljare kör med samma metod, påstår att de köpt fibernätet
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
j.f.s
Aldrig drabbats av Tele2 men däremot Sector Alarm.

Jag har varje gång de ringt på bett dem stryka mig från sina listor med hänvisning till att ett seriöst larmföretag inte behöver jobba med uppsökande försäljning. Trots detta fick jag en dag besök av två olika säljare från Sector med en timmes mellanrum.
Då brann det en säkring :mad: och kanske något oförtjänt fick den siste höra i starka ordalag vad jag tycker om skitföretaget de jobbar åt.

Jag har full förståelse för att företag behöver sälja men fula trick och den totala avsaknad av respekt för andras vilja får mig bli less
 
  • Gilla
Uwe H och 8 till
  • Laddar…
Min dörrklocka har inte fungerat på flera år, och jag har inga planer på att laga den på förekommen anledning.
Bekanta som vill in får ringa eller smsa för insläpp.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
Peternow och 17 till
  • Laddar…
Har råkat ut för exakt samma, men jag var påläst. Det är iofs sant att Telia Öppen Fiber öppnat för fler leverantörer, men det var för flera år sen (bytte då till Bahnhof)

Frågade efter Tele2’s pris för 1000/1000 MBit men det hade de inte. Däremot hade de 1000/10 för 899 kr i mån. Jag betalar 398 kr för 1000/1000 på Bahnhof, så det var inget svårare val ;)
 
  • Gilla
Level9 och 4 till
  • Laddar…
j.f.s j.f.s skrev:
Aldrig drabbats av Tele2 men däremot Sector Alarm.

Jag har varje gång de ringt på bett dem stryka mig från sina listor med hänvisning till att ett seriöst larmföretag inte behöver jobba med uppsökande försäljning. Trots detta fick jag en dag besök av två olika säljare från Sector med en timmes mellanrum.
Då brann det en säkring :mad: och kanske något oförtjänt fick den siste höra i starka ordalag vad jag tycker om skitföretaget de jobbar åt.

Jag har full förståelse för att företag behöver sälja men fula trick och den totala avsaknad av respekt för andras vilja får mig bli less
En säljare från Sector Alarm frågade mig om jag inte brydde mig om familjen.
Ridå för dom.
 
  • Gilla
  • Arg
Mazdarune och 8 till
  • Laddar…
Min värsta dörrupplevelse var vid förra valet. Då kom två socialdemokratiska dörrknackare som öppnade konversationen med ”Vad röstar du på”…

Då fick man ta fram den stora pedagogiken och förklara att det var en mycket olämplig fråga!
 
  • Gilla
  • Arg
Mazdarune och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.