Vad gör man?? Målade om fasaden 2018 på mitt radhus från 60-talet, och tog ut gubbe från färghandeln innan som besiktade och gav råd. Följde till punkt och pricka, men likväl börjar färgen nu på utsatta ställen krackelera och tydligt flagna på sina håll. Trots att färgen skulle hålla såååå många år...
Det är framförallt kanter/ändar på vindskivor, men även panelen på verandans utsida. Samtliga ställen är målade med Alcro Bestå fönsterfärg, och jag har pratat med både Alcro samt färghandeln som besiktade och sålde färgen. Teorin är tydligen att de som målat innan mig inte använt rätt grundfärg som nu gör att det släpper in till trä på vissa ställen.:cry:
Frågan är nu...hur gör man på de ställen där träet är lite sprucket? Ser ju att det är småsprickor över delvis hela altanstaketet samt ändträ på sina håll. Där går det garanterat in vatten och kanske orsakat att färgen krackelerar och sen flagnar snart igen?
Jag fattar att det blir skrapa, olja, grunda och måla där det är som värst, men på stående panel då? Småsprickor överallt ju i färgen!? Någon som haft liknande problem?

Flagnande och krackelerande vit färg på vindskiva vid takkant av hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på vitmålat hus med vindskivor som visar krackelering och flagning av färgen markerade med röda cirklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbelde av en vitmålad yta med krackelering och flagnande färg på träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färg på träfasad som börjar flagna och krackelera, vilket visar tydliga sprickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej
Jag har också målat med bestå fönsterfärg på vindskivor och knutar, det har börjat spricka och flagna. Det verkar som om den färgen blir för hård och följer inte med trät när det rör sig, samtidigt målade jag övrig panel med Alcro bestå täckfärg, där syns inga sprickor eller flagningar, så i fortsättningen blir det inte Alcros fönsterfärg.
 
Gissningsvis har du. precis som nu, tidigare målat med olika färgsorter på vägg och vindskivor. Det du målat med nu passade inte med det som det målats med tidigare..... har själv Fönsterfärgen runt hela huset på foder etc och det spricker inte. Har tidigare versioner av Fönsterfärgen under senast målade lager, totalt 20 år gammalt ungefär, inga sprickor eller konstigheter.

Man kan ju tycka att det är lite konstigt att färghandeln inte kan ger er bättre råd än att det ska behöva bli fel, men det kanske inte är så lätt att lista ut vad det är målat med tidigare.
 
Jag var förra veckan inne hos en färghandlare med en burk Alcro Bestå och ville få en till bruten likadant. De sa till mig att den färgen varit ett misslyckande och att de dragit tillbaka och fått göra om receptet helt, då den som fanns ”för några år sedan” varit helt kass. Därför varnade de mig för att det dels kunde bli svårt att få exakt samma nyans och glans, trots samma recept, men också att jag skulle vara uppmärksam på hur de ytor jag tidigare målat betedde sig.

Ingen aning om det stämmer och hur illa det var i så fall, men det kan vara värt att rota lite mer i det för TS. Själv använde jag det på en så liten yta att det inte gör något om det blir problem.
 
G
Har också bra erfarenhet av Bestå fönster (alkyd) kanske det va nån acrylat eller hybrid under?
 
Hej
Det har målats tidigare några gånger, troligen med någon täcklasyr, det kanske inte är så bra. Ska höra med färghandlaren och föreslå att de inte rekommenderar fönsterfärgen när underlaget är okänt.
 
Ipal Ipal skrev:
Vad gör man?? Målade om fasaden 2018 på mitt radhus från 60-talet, och tog ut gubbe från färghandeln innan som besiktade och gav råd. Följde till punkt och pricka, men likväl börjar färgen nu på utsatta ställen krackelera och tydligt flagna på sina håll. Trots att färgen skulle hålla såååå många år...
Det är framförallt kanter/ändar på vindskivor, men även panelen på verandans utsida. Samtliga ställen är målade med Alcro Bestå fönsterfärg, och jag har pratat med både Alcro samt färghandeln som besiktade och sålde färgen. Teorin är tydligen att de som målat innan mig inte använt rätt grundfärg som nu gör att det släpper in till trä på vissa ställen.:cry:
Frågan är nu...hur gör man på de ställen där träet är lite sprucket? Ser ju att det är småsprickor över delvis hela altanstaketet samt ändträ på sina håll. Där går det garanterat in vatten och kanske orsakat att färgen krackelerar och sen flagnar snart igen?
Jag fattar att det blir skrapa, olja, grunda och måla där det är som värst, men på stående panel då? Småsprickor överallt ju i färgen!? Någon som haft liknande problem?

[bild] [bild] [bild] [bild]
Det där är hopplöst att få bra. Byt till nytt trä och börja om från början.
 
Hittade det här inlägget då jag sökte svar på varför färgen på husknutar och fönster spricker. Målade om 2018 och måste göra om allt till våren. Jag hade också en person från Colorama som tittade på huset och rekommenderade färgen men Alcro Bestå Fönsterfärg verkar vara ett stort misstag att måla med. Jag var nitiskt noga när jag målade om så det känns jobbigt att göra om allt.
 
Alcro Bestå Fönsterfärg är en ångtät akrylatfärg. För att den ska fungera utomhus behöver träet som man målar vara luftat på baksidan. Den är därför olämplig till bågar och karmar till fönster och troligen till husknutar också.
 
Har målat allt vitt med fönsterfärgen och har inga problem.
 
För en rättvisande jämförelse måste man ta hänsyn till fasadens uppbyggnad. När det gäller fönster har färgtypen på insidan betydelse.
 
S
J justusandersson skrev:
För en rättvisande jämförelse måste man ta hänsyn till fasadens uppbyggnad. När det gäller fönster har färgtypen på insidan betydelse.
Elitfönster rekommenderar alkyd både på utsida och insida. Vad ska man annars använda på fönster som tidigare är målat med alkyd? Att göra trärent och börja om med linolja känns inte aktuellt.

Edit: Som svar på ditt tidigare inlägg: Bestå fönsterfärg var tidigare en hybrid men från och med i år en ren alkyd.
 
Alkyd, som är en syntetisk diffusionsöppen oljefärg, måste vara helt OK på fönster. Innan jag skrev mitt första inlägg kollade jag för säkerhets skull på Alcros hemsida där det står att Bestå är en akrylatfärg. Sannolikt är det som @VeronicaMattsson använt en akrylatfärg.
 
J justusandersson skrev:
Bestå är en akrylatfärg.
Bestå Täckfärg är en akrylat, Bestå Fönsterfärg är en alkyd.

Fönsterfärgen har så vitt jag vet aldrig varit en ren akrylatfärg, den har alltid varit Alcros utomhusalternativ för saker som ska målas runt om (staketpinnar, vindskivor foder etc). Har använt färgen i 20 år utan problem, så jag tror att problemen som rapporterats här har att göra med underlaget snarare än färgen och det är beklagligt att man inte fått korrekta råd trots fackman på plats.
 
Jag ger mig, jag måste ha kollat på Bestå Täckfärg. Privat skulle jag aldrig drömma om att använda någon av dessa färger. Då är vi tillbaka på ruta ett, vad som är orsaken till @VeronicaMattssons problem. Jag kan tänka mig att de har att göra med träets tillstånd hos de aktuella detaljerna. Om inte alkydoljan kan tränga in ordentligt pga träets uttorkning/upplösning eller fuktkvot kommer färgen att lägga sig på ytan. För att kunna bedöma det måste man veta mer om framför allt husets byggnadsår. Ett foto kan förklara mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.