AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Dock är ju TCP mer säkert än klassik tråd eftersom man kan ta alternativa vägar vid eventuellt avbrott :)

Skulle vara lite kul koda en pulsval till tonval bara för att. Att tolka pulsvalet är ju lätt med tex en Arduino. Men modulera tonerna kanske är lite svårare
Alternativa vägar ?
Varför var min internet paj i två dagar efter en smart grävmaskinist som grävde på fel ställe och vi var MÅNGA som blev av med nätet.:mad:
 
S skaraborgsfakir skrev:
Alternativa vägar ?
Varför var min internet paj i två dagar efter en smart grävmaskinist som grävde på fel ställe och vi var MÅNGA som blev av med nätet.:mad:
Ja allså kapas sista vägen fram så är det ju kört. :D
Men mellan dig och hosten kan man välja olika vägar.

Skärmbild av en traceroute-kommando i terminalen som visar nätverkspaketets väg till byggahus.se.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Maria T
Apelsinsaft i triangeltetra och släta vetebullar med kardemumma, lite degiga så de fastnade i gommen.
Badbuss (Stockholmsfenomen?) så att innerstadsbarn kunde få sola sina blekvita taniga kroppar på en närbelägen strand, populära Flatenbadet kanske eller om en hade tur, i skärgården (Gålö).

94337_034_01.jpg

7333192015051_1548036728663_master_axfood_400
 
  • Gilla
  • Älska
Gammelnörden och 12 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Apelsinsaft i triangeltetra och släta vetebullar med kardemumma, lite degiga så de fastnade i gommen.
Badbuss (Stockholmsfenomen?) så att innerstadsbarn kunde få sola sina blekvita taniga kroppar på en närbelägen strand, populära Flatenbadet kanske eller om en hade tur, i skärgården (Gålö).

[bild]

[bild]

Får minnen från scouterna. På hajk i skogen :)
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ja allså kapas sista vägen fram så är det ju kört. :D
Men mellan dig och hosten kan man välja olika vägar.

[bild]
Nej det var inte sista biten fram till mig .... det var alla bahnhof-kunder i Falköpings (och jag tror även Skövdes) och Tidaholms kommun.
En dummer en (kaninen i Dunderklumpen) gissar att de bara hyr svartfiber till en länk och det var i den som det grävdes.
Finns det längs ett paketets resa till IP-leverantörens central där överlämning till andra operatörer sker, enbart en länk så räcker det med fel i den länken. Det förstås, de borde kunna om tillräckligt många ringer tillräckligt argt till dem temporärt hyra upp kapacitet för en annan kopplingsväg.

Operatörer som hyr i Trafikverkets nät, där kan trafiken om det är avbrott längs med Västra stambanan troligtvis via länkar ned mot Skåne eller ner i Småland den vägen komma till knytpunkterna i Stockholm (och på andra ställen.)
 
Redigerat:
Maria T Maria T skrev:
Apelsinsaft i triangeltetra och släta vetebullar med kardemumma, lite degiga så de fastnade i gommen.
Badbuss (Stockholmsfenomen?) så att innerstadsbarn kunde få sola sina blekvita taniga kroppar på en närbelägen strand, populära Flatenbadet kanske eller om en hade tur, i skärgården (Gålö).

[bild]

[bild]
OBS! LUMPENVARNING!! OBS!!

De bullarna fick man alltid i fält.
Lådvis!
O eftersom hungern som bekant är bästa kryddan så hävdar jag än idag att de är de godaste bullarna ever!:cool::D
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Jonas Persson
Maria T Maria T skrev:
Apelsinsaft i triangeltetra och släta vetebullar med kardemumma, lite degiga så de fastnade i gommen.
Badbuss (Stockholmsfenomen?) så att innerstadsbarn kunde få sola sina blekvita taniga kroppar på en närbelägen strand, populära Flatenbadet kanske eller om en hade tur, i skärgården (Gålö).

[bild]

[bild]
De kallades solbullar, var det inte en blå, röd och vit plastpåse?
Men de verkar ha glömts bort, googla på solbulle och du får massvis med träffar på någon sorts fylld bulle.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Jonas Persson
Sant och sånt med Staffan och Bengt
2583546_1200_675.jpg
 
  • Gilla
Huddingebo och 4 till
  • Laddar…
P
S skaraborgsfakir skrev:
Alternativa vägar ?
Varför var min internet paj i två dagar efter en smart grävmaskinist som grävde på fel ställe och vi var MÅNGA som blev av med nätet.:mad:
Därför att du (eller nån …) bröt mot internets grundregel att ha alternativa vägar från din nod. :)
 
P
useless useless skrev:
Nej.
[länk]
Det blir dock väldigt långa responstider, och risken för paketförluster är rätt stor. :)
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Apelsinsaft i triangeltetra och släta vetebullar med kardemumma, lite degiga så de fastnade i gommen.
Badbuss (Stockholmsfenomen?) så att innerstadsbarn kunde få sola sina blekvita taniga kroppar på en närbelägen strand, populära Flatenbadet kanske eller om en hade tur, i skärgården (Gålö).

[bild]

[bild]
Det senare finns väl i Finland än idag. Fast dom brukar ha grovkornigt socker på toppen. Och triangelformen är den enda rätta enligt mig. Tråkigt med fyrkantiga former.
 
Maria T
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
De kallades solbullar, var det inte en blå, röd och vit plastpåse?
Men de verkar ha glömts bort, googla på solbulle och du får massvis med träffar på någon sorts fylld bulle.
Minns också att de hette Solbullar men precis som du säger kommer det upp bilder av något som ser ut som en bulle korsat med ett Wienerbröd när man söker på just "solbulle".
Färgen på påsarna minns jag inte - det serverades bullar ur enorma korgar så hann nog aldrig se nån påse ;)
 
Prova googla vehnäpullat.

Ingen här har förmodligen ens hört om dessa. Världens bästa skorpor, överlägsna allt annat. Enda skorpan man kunde göra fattiga riddare med (provat med andra, de blottnar aldrig upp hela vägen), och gott blev det.

180521328_10219636812331928_6058845891097340718_n.jpg
 
  • Gilla
quattro1 och 1 till
  • Laddar…
T
DennisCA DennisCA skrev:
Prova googla vehnäpullat.

Ingen här har förmodligen ens hört om dessa. Världens bästa skorpor, överlägsna allt annat. Enda skorpan man kunde göra fattiga riddare med (provat med andra, de blottnar aldrig upp hela vägen), och gott blev det.

[bild]
Övermarkskorpor hade jag glömt. Har nästan inte ätit några skorpor alls efter att dom slutade tror jag:thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.