Fotografen Fotografen skrev:
Det handlar inte om att det är "svårt", det handlar om att man blir irriterad på alla runtomkringåthävor som går åt för att bara ringa upp någon.
Hemma har jag kvar både svart bakelit, en nummertrissa och en fungerande tvåledare att koppla den till.
Åtminstone ännu så länge.
Vi får hoppas att katastrofer försvinner med tvåledaren, även om jag är skeptisk.
Finns det IP telefoni som stödjer pulsvalstelefoner så borde man kunna använda sin nummerskivstelefon med en sådan. Eller så tillverkar du en puls till ton konvertera inte så svårt med en Arduino
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Kontokortsbetalning i butik (oftast, för mig, ICA) när en var tvungen att lägga ner kortet i ett slags kopieringsmaskin, och kassapersonalen drog "1-2" över med vant handlag, och jag fick nåt slags stämpelkopia av mitt kort och köpesumman som jag skulle signera.
Fasiken, hittar inga bra bilder på detta men jag gissar många är med mig och minns.
@Nötegårdsgubben @Jonas Persson @Staffans2000 - ni borde känna igen detta och kanske kan bidra med bild?

Eftersom denna tråd nu kommit till fler än 2500 inlägg (roligt!) så pudlar jag om nån redan nämnt detta, jag har läst från början men minns verkligen inte allt.
Endagspryade på en mack i sjätte klass nådens år -83, i december, och fick äran att dra en sån när en dansk kom in och på engelska undrade om det gick att betala med visa-kort.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Finns det IP telefoni som stödjer pulsvalstelefoner så borde man kunna använda sin nummerskivstelefon med en sådan. Eller så tillverkar du en puls till ton konvertera inte så svårt med en Arduino
Jag är väl bekant med allt detta, det är bara det att det jag uppskattar med den gamla analoga telefonin är enkelheten och noll behov av kraftförsörjning på abonnentsidan.
 
  • Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
A
J jonko skrev:
Sån använde jag gissningsvis senast runt 2010, macken jag jobbade på hade en sån som backup för när kortsystemen låg nere. Hittade ingen bild på maskinen men sliparna såg ut så här.


[bild]
Precis! Och så läste man spärrlistorna (som kom en (1!) gång i veckan) så det inte var ngn skum typ som skulle betala med ett spärrat kort. Sen kom Visa Electron och raserade allt.
 
Jonas Persson
Fotografen Fotografen skrev:
Jag är väl bekant med allt detta, det är bara det att det jag uppskattar med den gamla analoga telefonin är enkelheten och noll behov av kraftförsörjning på abonnentsidan.
Denna åker fram vid strömavbrott.
Svart fast telefon med knappsats och ihoprullad sladd på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Modern med knappar:cool:
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jag är väl bekant med allt detta, det är bara det att det jag uppskattar med den gamla analoga telefonin är enkelheten och noll behov av kraftförsörjning på abonnentsidan.
Dock är ju TCP mer säkert än klassik tråd eftersom man kan ta alternativa vägar vid eventuellt avbrott :)

Skulle vara lite kul koda en pulsval till tonval bara för att. Att tolka pulsvalet är ju lätt med tex en Arduino. Men modulera tonerna kanske är lite svårare
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Denna åker fram vid strömavbrott.
[bild]

Modern med knappar:cool:
Med snabbval till sekreteraren :)
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
P
Fotografen Fotografen skrev:
Det handlar inte om att det är "svårt", det handlar om att man blir irriterad på alla runtomkringåthävor som går åt för att bara ringa upp någon.
Hemma har jag kvar både svart bakelit, en nummertrissa och en fungerande tvåledare att koppla den till.
Åtminstone ännu så länge.
Vi får hoppas att katastrofer försvinner med tvåledaren, även om jag är skeptisk.
Jag har en helt bunt gamla telefoner liggande (bl.a. en originalkobra, se inlägg #104), men på torsdag är det sista dagen som telefonledningen till vårt hus fungerar (luftledning ända fram till taknocken). Att koppla in gamla telefoner via IP-telefoni känns lite krystat så det blir bara vanliga mobiltelefoner i fortsättningen.

Om ett antal år får vi lägga till telefonledning till saker som vi glömt bort att de har funnits.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
P
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Denna åker fram vid strömavbrott.
[bild]

Modern med knappar:cool:
Jag har nog min gamla Dialog kvar nånstans. Tidig modell utan R-knapp. :)
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Dock är ju TCP mer säkert än klassik tråd eftersom man kan ta alternativa vägar vid eventuellt avbrott :)
Varje nod behöver dock strömförsörjning.
 
P pmd skrev:
Jag har nog min gamla Dialog kvar nånstans. Tidig modell utan R-knapp. :)
R-knappen! Den hade jag helt glömt.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
ullberg
P pmd skrev:
Jag har nog min gamla Dialog kvar nånstans. Tidig modell utan R-knapp. :)
Menar du inte Diavox, har inte sett någon R-knapp på dialogens snurrskiva, eller för den delen de sena med knappar :)

(Dialog->Diavox->Respons->Mobiler)
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Jag hadde helt glömt bort att jag gick kurs på 560(bakelittelefon med fingerskiva) , jag fick aldrig tillfälle att praktisera mina kunskaper utan installerade mest AXE
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
HSP och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.