Vad ska den användas till och hur mycket/ofta? Fälla, kvista, klent eller grovt, vedbacken, etc?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
ullberg
Båda är bra, och religionen kring märken är stor så du kommer säkert få många olika svar.

Det jag tycker är något som skulle kunna styra valet är vilken återförsäljare som finns i närheten - så du kan få bra service och support…

…och i andra hand om det är kampanj på någon såg så den blir prismässigt attraktiv

/U
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
A
Norrtull Norrtull skrev:
Borde jag köpa en Husqvarna eller en Stihl såg?
Tittar på MS-261 från Stihl alternativt en 550 XP-G från Husqvarna.
Varför står valet mellan dessa?
pga handlaren eller noga utvalda maskiner?
 
Skulle vilja säga utvalda. Har en hel del större träd som ska ner, rör sig om ca 30st som kommer tas ner under 5år.
Diametern på vissa av dessa träd är upp emot 85cm. Så det är några riktiga bestar.
Själva fällandet är bara en liten det i denna omfattande operation, sen är det kubbning som kommer kräva oerhört av sågen.
Lägger med ett exempel på en gran som tagits ner för 7v sedan.
 
  • Avverkad stor gran med tydliga årsringar fastspänd i en sågbock på en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
1
  • Laddar…
Mycket vedbacken kommer det bli.
Kvista är inte kul med för stor och tung såg.
Det är ett stort och långt projekt, många träd och vissa är väldigt stora.



A AndersS skrev:
Vad ska den användas till och hur mycket/ofta? Fälla, kvista, klent eller grovt, vedbacken, etc?
 
ullberg ullberg skrev:
Båda är bra, och religionen kring märken är stor så du kommer säkert få många olika svar.

Det jag tycker är något som skulle kunna styra valet är vilken återförsäljare som finns i närheten - så du kan få bra service och support…

…och i andra hand om det är kampanj på någon såg så den blir prismässigt attraktiv

/U
Håller till i Roslagen, inte långt från Norrtälje.
 
A
Norrtull Norrtull skrev:
Skulle vilja säga utvalda. Har en hel del större träd som ska ner, rör sig om ca 30st som kommer tas ner under 5år.
Diametern på vissa av dessa träd är upp emot 85cm. Så det är några riktiga bestar.
Själva fällandet är bara en liten det i denna omfattande operation, sen är det kubbning som kommer kräva oerhört av sågen.
Lägger med ett exempel på en gran som tagits ner för 7v sedan.
Det där jobbet klarar en 241a lika fint..
Det handlar om teknik och att det är vasst.
Men då förstår jag lite mer..

Hva 550 har en dator som styr... Med sin oerhörda service historia bakom sig..

stihl 261 har magneter som styr blandningen i förgasaren.. dessa har dock sin historia..

Jag skulle ha valt stihlen.
 
Kommer väl ta ett träd varje månad, om kroppen orkar.
Kan dock bli ganska mycket ved :p

Har ek, björk, tall, Oxel, gran, och asp.

ullberg ullberg skrev:
Båda är bra, och religionen kring märken är stor så du kommer säkert få många olika svar.

Det jag tycker är något som skulle kunna styra valet är vilken återförsäljare som finns i närheten - så du kan få bra service och support…

…och i andra hand om det är kampanj på någon såg så den blir prismässigt attraktiv

/U
 
  • Stort trädstockavsnitt på en skottkärra i trädgården, redo för att kapas till ved.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Menar du en 241a eller en 261a nu?



Maskintok skrev:
Det där jobbet klarar en 241a lika fint..
Det handlar om teknik och att det är vasst.
Men då förstår jag lite mer..

Hva 550 har en dator som styr... Med sin oerhörda service historia bakom sig..

stihl 261 har magneter som styr blandningen i förgasaren.. dessa har dock sin historia..

Jag skulle ha valt stihlen.
 
ullberg
Norrtull Norrtull skrev:
Håller till i Roslagen, inte långt från Norrtälje.
Tja, jag som har landställe lite längre norrut i Roslagen brukar använda Pelles i Hallstavik (Hva, det jag själv kör) och är väldigt nöjd de gånger jag behövt hjälp, men tvärs över vägen ligger en Stihl ÅF (har glömt namnet), också vettig tror jag.

i Norrtälje har jag mindre koll men lättviktsmotor kör väl både Hva & Stihl?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
A
Norrtull Norrtull skrev:
Menar du en 241a eller en 261a nu?
stihl har m-tronic
Hva autotune.
Jag menar med att blanda in 241 i leken att detta jobbet klarar även denna av..
precis som Hva 545 och 555 klarar av detta..
Skulle jag varit säljaren så skulle jag ha sålt en kap såg åt dig istället.. Då dessa har mer bottendrag än som Hva 550 och 261 som går på toppvarv mer..
 
  • Gilla
TobiasN
  • Laddar…
Nu blir jag inte klok :rofl:
Vad ska jag köpa? Pappa min tyckte Hva 543.
Men tror den kan vara i minsta laget. Dock väldigt billig om man letar runt. 4640:- för en liten semi-proffssåg
 
A
Norrtull Norrtull skrev:
Nu blir jag inte klok :rofl:
Vad ska jag köpa? Pappa min tyckte Hva 543.
Men tror den kan vara i minsta laget. Dock väldigt billig om man letar runt. 4640:- för en liten semi-proffssåg
Nej för fan den är ingen Hva såg alls..
Det är en shindaiwa.. en Kina såg som Hva ärvde och gjorde om när de köpte märken i Asien...
Låt bli den helt..

Jag har 16 år som säljare av dessa produkter bakom mig så jag har bra koll..
Men det är alltid du som väljer..
 
Maskintok skrev:
Nej för fan den är ingen Hva såg alls..
Det är en shindaiwa.. en Kina såg som Hva ärvde och gjorde om när de köpte märken i Asien...
Låt bli den helt..

Jag har 16 år som säljare av dessa produkter bakom mig så jag har bra koll.
Men det är alltid du som väljer..
Så då är frågan, baserat på din erfarenhet av träd mängden och storlek samt mycket vedbacken. Vad väljer jag?
Pappa kör själv Jonsered, 2252.
Men gubben börjar bli gammal och kan inte fälla mängden träd och kubba allt åt oss längre.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.