AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Var det enklare med fullmakten på den tiden? SEB hade sjuka problem få igång fullmakt för mina barns ISK.
Personlig kännedom ? Javisst ja allt sådant har bankerna begått lustmord av.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är väl nästan så att fogsvansen tom är bortglömd för många. Har den inte sladd är det inte ett verktyg :p
https://www.youtube.com/c/PaulSellersWoodwork/videos

Men jo svenskar är lite speciella - kan man inte göra något väldans fort, med ett mass oväsen och eventuellt bensinlukt..... så vill man inte hålla på med det.
 
  • Gilla
  • Haha
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Hittar ingen bild, men minns ni den sönderbläddrade boken med spärrade kontokort som de sökte i innan du fick betala med kreditkortet? Det kan inte ha varit ofta den listan uppdaterades.

Köpkort
[bild]
[bild]

Och när man hade en titel i telefonkatalogen...
Det fanns en universitetsstudent i Umeå som i början av 90-talet hade den bästa titeln i telefonkatalogen: DVL-are. Sedan fanns det en annan kille som istället hade angett 'skidåkare'
 
Maria T Maria T skrev:
Kontokortsbetalning i butik (oftast, för mig, ICA) när en var tvungen att lägga ner kortet i ett slags kopieringsmaskin, och kassapersonalen drog "1-2" över med vant handlag, och jag fick nåt slags stämpelkopia av mitt kort och köpesumman som jag skulle signera.
Fasiken, hittar inga bra bilder på detta men jag gissar många är med mig och minns.
@Nötegårdsgubben @Jonas Persson @Staffans2000 - ni borde känna igen detta och kanske kan bidra med bild?

Eftersom denna tråd nu kommit till fler än 2500 inlägg (roligt!) så pudlar jag om nån redan nämnt detta, jag har läst från början men minns verkligen inte allt.
Funderar på om jag har något sådant kvitto kvar i lådorna.....
 
hsd
P pmd skrev:
Det är kanske inte så orealistiskt som man skulle kunna tro. Systembolaget känner av konkurrensen och anpassar sig. (Källa: till synes insatt anställd hos Systembolaget).
Systemet börjar med skälvscanning
 
hsd hsd skrev:
Systemet börjar med skälvscanning
Är det bara för darriga alkisar?
 
  • Haha
  • Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
S skaraborgsfakir skrev:
That (the disk) almost sounds like a HP2780A disk
Har för mig att fabrikatet var Pertec och liknade denna :
Öppen äldre datorskrivare liknande Pertec-fabrikat med synliga inre komponenter och papper matat genom enheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J jonko skrev:
Sån använde jag gissningsvis senast runt 2010, macken jag jobbade på hade en sån som backup för när kortsystemen låg nere. Hittade ingen bild på maskinen men sliparna såg ut så här.


[bild]
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Virtråd, virpistol och IC- socklar avsedda att förbindas med virtrådsteknik.
Exostor Exostor skrev:
Ja, eller textmallar i plast [bild]
Betal
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Har för mig att fabrikatet var Pertec och liknade denna :
[bild]
Den där rackaren använder en IBM 2315 löstagbar disk.
Det finns en variant där har en sådan och en fast monterad likadan på samma motorspindel (och alltså 4 läs/skrivhuvuden totalt.) Fördelen är att man kan ta ut lite mer densitet ur den fasta.

Men den här disken är inte en sådan, det är en fullt normal DECpack RK05.
Däremot skulle det om vi begränsar oss till DEC, kunna ha varit en RC25. Löstagbart diskpaket och ett dito fast sådant.

Här finns en film om renovering/rep av en RC25 och systemstart: https://www.pdp-11.de/index.php/dec-devices/dec-rc25-overhaul/ https://www.pdp-11.de/index.php/dec-devices/dec-rc25-overhaul/
 
Redigerat:
S skaraborgsfakir skrev:
Betal


Den där rackaren använder en IBM 2315 löstagbar disk.
Det finns en variant där har en sådan och en fast monterad likadan på samma motorspindel (och alltså 4 läs/skrivhuvuden totalt.) Fördelen är att man kan ta ut lite mer densitet ur den fasta.

Men den här disken är inte en sådan, det är en fullt normal DECpack RK05.
Däremot skulle det om vi begränsar oss till DEC, kunna ha varit en RC25. Löstagbart diskpaket och ett dito fast sådant.
Det var 1 fast och 1 löstagbar på samma axel och allt satt monterat i en DEC- baserad dator av märket " Nuclear Data " ( också en glömd tillverkare ?).
 
S skaraborgsfakir skrev:
Personlig kännedom ? Javisst ja allt sådant har bankerna begått lustmord av.
Jag har bjudit min bankman på lunch så det finns fortfarande :D
 
Innan kommersiell vattenkylning till datorer fick vi bygga egen tex genom att använda oljekylaren till en bil. Det har jag förträngt för det var skitjobbigt leta bra kylare på skroten och sedan göra rent den. Fanns inga färdiga delar
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Innan kommersiell vattenkylning till datorer fick vi bygga egen tex genom att använda oljekylaren till en bil. Det har jag förträngt för det var skitjobbigt leta bra kylare på skroten och sedan göra rent den. Fanns inga färdiga delar
Det lät väldigt krångligt... Jag använde värmepaketen istället... Rent och fint, men lite mer meck att komma åt såklart...

Och akvariepumpar som lät alldeles för högt... :rofl:
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det lät väldigt krångligt... Jag använde värmepaketen istället... Rent och fint, men lite mer meck att komma åt såklart...

Och akvariepumpar som lät alldeles för högt... :rofl:
Har för mig radiatorn för oljan hade bättre fins för aktiv kylning via fläktar., Men kan ha fel, har förträngt det som sagt
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Varför lade ni inte hela kretskortet i olja? Ren transformatoroljan med låg viskositet fungar utmärkt!
 
  • Gilla
Myrstacken och 1 till
  • Laddar…
engs
S skaraborgsfakir skrev:
Det fanns en universitetsstudent i Umeå som i början av 90-talet hade den bästa titeln i telefonkatalogen: DVL-are. Sedan fanns det en annan kille som istället hade angett 'skidåkare'
En enduroförare jag känner till hade Gasvajersträckare som titel.
 
  • Haha
  • Gilla
breakman och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.