Bananskalare Bananskalare skrev:
Vill du själv ha ett system som strömmen..
Hur hade du tänkt att lösa ska man släcka hela huset? Eller bara en fas? Eller ska man gå in i varje hus och placera vissa strömkrävande apparater? Den kostnaden skulle troligtvis bli så hög att det hade varit billigare att fundera på att dra nya matningar
Effektavgift, timtaxa och smart styrning finns redan. Det är ingen framtid. Låt säga elen skulle kosta 30kr/kwh under 2h per dygn när belastning är som högst. Då skulle jag gärna ha smart styrning så bil, värme mm tog paus... Nya prylar har redan tekniken för detta inbyggt.

https://www.ivt.se/energispararen/valj-ratt-elavtal-till-din-varmepump/


https://tibber.com/se/store/produkt...1dVWbljJEFFI1shhbZ8781r7sRAGCRAkaAvOUEALw_wcB
Du får gärna förklara hur skippad tull för innerstadsboende gör mindre trafik i city...
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Effektavgift, timtaxa och smart styrning finns redan. Det är ingen framtid. Låt säga elen skulle kosta 30kr/kwh under 2h per dygn när belastning är som högst. Då skulle jag gärna ha smart styrning så bil, värme mm tog paus... Nya prylar har redan tekniken för detta inbyggt.

[länk]


[länk]
Du får gärna förklara hur skippad tull för innerstadsboende gör mindre trafik i city...
Det finns inget att förklara.
Däremot är jag nyfiken på om du själv vill ha den styrningen? Jag tror att de vanligaste bovar är diskmaskin tvättmaskin ugn. Och nu bilen. Men naturligtvis blir det toppar i även med värmen. Men det är bara bil och värmen som har effekt brytare. Men alla kan ge toppar.
Men hur ska du lösa problematiken med att strypa elen till ett hem. Ska du stänga av strömmen? Hur länge ska strömmen vara avstängd? Vem ska ersätta förstörda kläder? Eller mat?
Berätta hur du tänkt lösa det? Eftersom du kan aldrig gå säker. Nån dag glömmer du bort dig och var den som just då lottades fram
Men du har rätt det ör ingen lösning med effekt taxa. Elbolagen måste göra något
 
Mikael_L
Bananskalare Bananskalare skrev:
Vad man kan fundera på är om problemet i uppsala funnits i flera år, varför har man inte gjort något? Det är ganska intressant.
Ja det kan man ju både fundera och spekulera över, men problemet är inte skapat utav elbilarna. De utgör lite krydda på toppen.
Man kan ju också säga att elbilarna gör ju definitivt inte läget bättre, även om deras del av energikakan fortfarande är rätt liten.

Här försöker man peka på lite anledningar:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/brist-pa-el-hotar-delar-av-sverige

Men man jobbar naturligtvis på problemet med kapacitetsbrist, och lite saker är på gång:
https://energyplaza.vattenfall.se/blogg/miljardsatsning-mot-elbrist-kraver-krafttag
https://sverigesradio.se/artikel/7620495
 
  • Gilla
Texan och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Du menar alltså på fullt allvar att du tror att nån som har elbil ändå cyklar eller promenerar om de ska bara ska färdas en kilometer eller två?

Jag för min del undviker att ta min bensinbil såna sträckor eftersom kallstarter sliter mer på motorn, så det är inte värt slitaget. Men om den är nollgradigt och regnar eller haglar så blir det ändå att jag tar bilen. Men det är kanske 2-3 gånger om året.
Ärligt talat så tror jag inte det är någon större skillnad oavsett om personen har en elbil eller förbränningsbil. Jag resonerade precis som du, korta sträckor sliter mer på bilen, samt att de släpper ut mer ibörjan. Jag har inte ändrat på det sedan vi skaffade hybrid.
Skulle däremot vilja påstå att det är rätt få som resonerar så, har folk omkring mig som tar pickupen till barnens fotbollsträning 1km bort, kör som en biltjuv med företagets bil till lunchrestaurangen, eller tar bilen 200m till svärföräldrarna. Ingen av dem kör elbil.
 
  • Gilla
AXS och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det finns inget att förklara.
Däremot är jag nyfiken på om du själv vill ha den styrningen? Jag tror att de vanligaste bovar är diskmaskin tvättmaskin ugn. Och nu bilen. Men naturligtvis blir det toppar i även med värmen. Men det är bara bil och värmen som har effekt brytare. Men alla kan ge toppar.
Men hur ska du lösa problematiken med att strypa elen till ett hem. Ska du stänga av strömmen? Hur länge ska strömmen vara avstängd? Vem ska ersätta förstörda kläder? Eller mat?
Berätta hur du tänkt lösa det? Eftersom du kan aldrig gå säker. Nån dag glömmer du bort dig och var den som just då lottades fram
Men du har rätt det ör ingen lösning med effekt taxa. Elbolagen måste göra något
Tvättmaskin och diskmaskin går ju att styra enkelt utan att de är smarta eller uppkopplade. Bara att låta bli att starta dem när det är toppar.

Ugnen hjälper inte hur den än kan styras vi vill ju ha maten varm när vi är hungriga.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det kan man ju både fundera och spekulera över, men problemet är inte skapat utav elbilarna. De utgör lite krydda på toppen.
Man kan ju också säga att elbilarna gör ju definitivt inte läget bättre, även om deras del av energikakan fortfarande är rätt liten.

Här försöker man peka på lite anledningar:
[länk]

Men man jobbar naturligtvis på problemet med kapacitetsbrist, och lite saker är på gång:
[länk]
[länk]
Tackar! Det gav svar på frågorna, de va elbilarna som var boven:p:D

Det satte jag fingret på det som jag tänkt på. Eftersom det är när det är effekttoppar som problemet uppstår. Så borde man undvika vissa tider. Det spelar ingen roll om jag drar igång allt klockan 1 på natten. Då förbrukas det lite energi. Jag kollade timpriserna för elen. Och om jag tolkade det hela rätt så är primetime kl 19. Då skulle kosta som mest under hela dygnet. Men som sagt, jag kan ha tolkat fel.

Men oavsett så är inte lösningen effekt tariff.
Det löser problemet tillfället. Men det löser inte elbristen. Den jämnar ut topparna.
Sen blir naturligtvis inte bättre med elbilar. Men dessa laddas nattetid oftast. Då är förbrukningen mycket lägre. Så frågan huruvida de är så stora bovar. Men snabbladda bilen kl. 19 är nog inte den bästa idén. Snabbladda dagtid. Är dumt... ;)
Men troligtvis behöver man ladda just då.
 
P Pin skrev:
Tvättmaskin och diskmaskin går ju att styra enkelt utan att de är smarta eller uppkopplade. Bara att låta bli att starta dem när det är toppar.

Ugnen hjälper inte hur den än kan styras vi vill ju ha maten varm när vi är hungriga.
Visst allt går, sen kommer.det när du är hungrig och måste ha ren tvätt. Då står man där.och råkar köra ugn och tvättmaskin samtidigt. Allt kan hända vi är människor.
Men du har rätt det är den billigaste styrningen på dessa maskiner det bästa är att den styr väldigt bra efter känslor och väder:p
 
L largab skrev:
Du läste nog inte artikeln alls. Ingen tror eller påstår att det är god extrapolering. Bara intressanta trender.
Jo, jag läste både artikeln och kommentarerna, inte bara rubriken.

Och problemet är ju att artikelns rubrik bygger på den väldigt konstigt dragna trenden. Så de som bara läser rubriken och kollar diagrammet kommer att tro att det de ser är sant. Vilket gör att diskussionen tyvärr inte blir seriös.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Sen blir naturligtvis inte bättre med elbilar. Men dessa laddas nattetid oftast. Då är förbrukningen mycket lägre. Så frågan huruvida de är så stora bovar. Men snabbladda bilen kl. 19 är nog inte den bästa idén. Snabbladda dagtid. Är dumt... ;)
Men troligtvis behöver man ladda just då.
Som vi diskuterar ibland i den här tråden är nog laddhybrider en större risk att de behöver laddas peak-tid. Detta då man gärna alltid vill ha dem laddade och de ofta kan behöva laddas mellan hemkomst och hämtning från en träning exempelvis.

Hur mycket nytta effekttarifferna gör återstår väl att se, men i någon mån har vi ju redan sådana genom huvudsäkringarna. Det här blir bara ett exaktare system. Sen borde man förstås kunna använda tekniken bättre när man väl har den. Att peaka på 11 kW klockan två på natten borde kunna vara billigare än att göra det kl. 19.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Bananskalare Bananskalare skrev:
Snabbladda dagtid. Är dumt...
Ju mer solceller, desto mindre dumt! :)
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Jag fattar inte heller varför vi aktivt skapar en kris! När det är mörk, kallt och inte blåser ska vi stänga av värmepumpen? Då har jag redan från början kallt inne (snål;)) men sen när elen kommer tillbaka (en timme, fem timmar, dygn?) så är det utkylt, säkert samma hos grannen, måste alltså köra vp + eltillsats=massor med effekt, finns det effekt helt plötsligt? Förr hade man oljepanna (mycket effekt) innan dess kamin i varje rum ibland för koks. Roterade avstängning=u-land. Smart batteriladdning-javisst.
Du verkar inte riktigt ha koll på hur det ser ut med effekttopparna som vi har i Sverige. Vi snackar 2 timmar morgon och kväll, däremellan är det nästan fritt fram att köra igång det tunga artilleriet. Det är väl klart som korvspad att det är extremt korkat att starta varmvattenberedaren på morgonen när den tömts efter morgonbestyren. Det kan ju lika gäran vänta 1-2 timmar till effekttopparna planat ut. På kvällen vill alla äta vid 17-18 tiden det fattar jag men då är det också ganska troligt att någon tillsatsvärme inte behövs, diskmaskinen kan man vänta med till man går och lägger sig. Tanken är ju inte att man helt ska sluta använda elenergin, tanken är att alla smarta prylar hjälper oss att begränsa energitoppar genom att vi inte behöver göra något. Tro mig, det funkar!
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det finns inget att förklara.
Du skrev fel alltså. (y)
(...eller du har fel och kan därför inte förklara... ;))
Däremot är jag nyfiken på om du själv vill ha den styrningen?
Jag har så på laddningen redan. Varför skulle jag INTE vilja spara pengar? Dock är det inte än värt att investera i styrning eller byta bergvärmepump med dagens elpris, men nästa byte kommer den självklart vara smart!
Jag tror att de vanligaste bovar är diskmaskin tvättmaskin ugn. Och nu bilen. Men naturligtvis blir det toppar i även med värmen. Men det är bara bil och värmen som har effekt brytare. Men alla kan ge toppar.
Nu har inte jag uppkopplade disk och tvättmaskiner, men nog finns det det. Finns iallafall en "fördröjd start funktion" på de flesta... Den mesta av min belysning är dock smart, nu drar den inte så mycket så för den delen spelar det ingen roll. Men varför skulle inte resten av huset vara lika smart?
Men hur ska du lösa problematiken med att strypa elen till ett hem. Ska du stänga av strömmen? Hur länge ska strömmen vara avstängd? Vem ska ersätta förstörda kläder? Eller mat?
Berätta hur du tänkt lösa det? Eftersom du kan aldrig gå säker. Nån dag glömmer du bort dig och var den som just då lottades fram.
Alltså, Förstod du inte. Vill du komma billigare undan så förbrukar du på lågtariff. Annars betalar du för dig. Tillräckligt många är smarta. Det är inte elbolaget som "stänger av", de distribuerar elpriset. Det räcker. De gör redan det. Det du tror inte funkar... det funkar redan! Vakna och kom in i verkligheten!

Och... Det kommer givetvis inte att lösa all kapacitetsutbyggnad... Men kan absolut göra energin billigare för det sol, vind och kärnkraft har gemensamt är att de inte som vattenkraft direkt kan strypas eller gasas. (eller, det är nog bara kärnkraften som är svår att bromsa gissar jag på, är inte påläst nog för att veta).

Det känns bara som du försöker hitta trubbiga argument för att elbil är dåligt. Givetvis kommer vårt elnät inte sluta utvecklas. Men all utveckling är inte bara att göra en tjockare kabel. Endel är smartare styrning. Säkert finns ännu mer att göra i andra delar och funktioner av nätet.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Som vi diskuterar ibland i den här tråden är nog laddhybrider en större risk att de behöver laddas peak-tid. Detta då man gärna alltid vill ha dem laddade och de ofta kan behöva laddas mellan hemkomst och hämtning från en träning exempelvis.

Hur mycket nytta effekttarifferna gör återstår väl att se, men i någon mån har vi ju redan sådana genom huvudsäkringarna. Det här blir bara ett exaktare system. Sen borde man förstås kunna använda tekniken bättre när man väl har den. Att peaka på 11 kW klockan två på natten borde kunna vara billigare än att göra det kl. 19.
Tja, det bygger på att du glömmer bort att tanka också. Annars är det ingen fara. Men det kan vara pinsamt att lämna fotbolls träningen med bensinmotorn när man precis skrutit om elbilen.

Sen är det intressant med effektaxa. Den borde vara anpassad efter tiden. Om jag maxar min förbrukning kl 1. Så är det ingen större fara. Om jag maxar kl 19 så skulle vara lite tuffare.
Eftersom det enligt informationen handlar om att slippa toppar när förbrukningen är störst. Så blir det fel att ha det dygnet runt. Så det handlar mest om att tjäna pengar. Problemet är inte om man maxar mitt inatten problemet är om man maxar under dagen när förbrukningen är störst.
Sen är min misstanke att företagen är de största bovarna. Hur hemma och maxar under dagtid?
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Sen är det intressant med effektaxa. Den borde vara anpassad efter tiden. Om jag maxar min förbrukning kl 1. Så är det ingen större fara. Om jag maxar kl 19 så skulle vara lite tuffare.
Eftersom det enligt informationen handlar om att slippa toppar när förbrukningen är störst. Så blir det fel att ha det dygnet runt. Så det handlar mest om att tjäna pengar. Problemet är inte om man maxar mitt inatten problemet är om man maxar under dagen när förbrukningen är störst.
Sen är min misstanke att företagen är de största bovarna. Hur hemma och maxar under dagtid?
Jag kan hålla med om att effekttaxan (den som jag tex har) inte är den smartast gjorda. Troligen är det för att den är gammal så den bygger på gammal teknik. Med de nya elmätarna som rullas ut får man mätning på sekundnivå per fas. Effekttaxa kombinerat med timpris på elnätet kommer kunna prissätta elen precis hur detaljrikt man vill. Det gäller nog bara att avtal och lagstiftning skall hinna uppdateras.

Du kan välja vara pragmatisk och smart. Eller motsträvig och dum. Att elnätet inte är mer utbyggt och folk kring dig skaffar elbil och värmepump är ett faktum. Är du smart minimerar du din elförbrukning på högtaxa, tjänar pengar och hjälper kollektivet från värre åtgärder. Annars får du betala helt enkelt. Eller skaffa solceller, elda ved och köra gengasbil eller cykla. Det andra kommer hända vad du än vill...
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
G
T Texan skrev:
Du verkar inte riktigt ha koll på hur det ser ut med effekttopparna som vi har i Sverige. Vi snackar 2 timmar morgon och kväll, däremellan är det nästan fritt fram att köra igång det tunga artilleriet. Det är väl klart som korvspad att det är extremt korkat att starta varmvattenberedaren på morgonen när den tömts efter morgonbestyren. Det kan ju lika gäran vänta 1-2 timmar till effekttopparna planat ut. På kvällen vill alla äta vid 17-18 tiden det fattar jag men då är det också ganska troligt att någon tillsatsvärme inte behövs, diskmaskinen kan man vänta med till man går och lägger sig. Tanken är ju inte att man helt ska sluta använda elenergin, tanken är att alla smarta prylar hjälper oss att begränsa energitoppar genom att vi inte behöver göra något. Tro mig, det funkar!
Har du koll på att om man tar bort baskraft så blir det problem? Visst kan vissa smarta "prylar" kapa effekttoppar och det kan absolut elbilar vara, som jag skrev tidigare, men ska vi komma oduschade till jobbet, stänga ner värmepumpen när den knappt räcker och det redan börjar bli kallt inne osv. Är det redan effektbrist så halkar man snabbt efter om elen stängs ned och behöver mer effekt när elen återkommer. Som tidigare sagts, vem bestämmer vad som ska stängas av? Jag tror vi kommer ha väldigt flukturerande el / nät priser i en snar framtid, rika kan ladda sin Tesla, duscha när dom vill osv. Andra får det sämre...
 
  • Haha
Texan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.