N noone70 skrev:
Hur mycket mer ville de ha?

När/om vi någon gång i framtiden ska sälja så kommer vi köra på lockpris, vill inte mäklaren köra på det blir det en annan mäklare.

kalla det girigt, men jag vill få maximalt betalt för alla pengar och all den tid vi har lagt ner på vårt hus… Det är min plikt mot min familj
Känns ju lite kontraproduktivt, när flera studier visat på att lockpriser inte nödvändigtvis leder till större slutpris och att ett lägre utgångspris oftast leder även till lägre slutpris.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos skrev:
Känns ju lite kontraproduktivt, när flera studier visat på att lockpriser inte nödvändigtvis leder till större slutpris och att ett lägre utgångspris oftast leder även till lägre slutpris.
Enkelt sett så kan man se på det så här… om lockpriser inte hade fungerat så hade man inte använt dem.

Sen får nån teoretiker som gör sin c/d uppsats komma till någon annan slutsats om de vill.
 
Irriterar mig mer på trådar om lockpriser och ledsna förstagånsköpare som inte gjort sin hemläxa än lockpriserna i sig.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
O Orvar777 skrev:
Är det inte bättre att låta marknaden justera sig själv?

/Orvar
Det gör den ju. Varför sätta ett pris som du inte tänker sälja för? Lägga ut en cykel på blocket för 300 och sedan säga, nä nä 600 ska jag ha.
 
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
Kretikos Kretikos skrev:
Det gör den ju. Varför sätta ett pris som du inte tänker sälja för? Lägga ut en cykel på blocket för 300 och sedan säga, nä nä 600 ska jag ha.
hört talas Tradera?
 
N noone70 skrev:
Enkelt sett så kan man se på det så här… om lockpriser inte hade fungerat så hade man inte använt dem.

Sen får nån teoretiker som gör sin c/d uppsats komma till någon annan slutsats om de vill.
Nej det är klart, disputerade ekonomer kan vi inte lita på, vad vet de. Usch.

Frågan är väl vem lockpriser fungerat bäst för, säljaren -- som inte nödvändigtvis får ett högre slutpris jämfört med "vanlig" prissättning, eller mäklaren -- som sätter ett lågt utgångspris och har en trappa i prismodellen.
 
N noone70 skrev:
hört talas Tradera?
N noone70 skrev:
hört talas Tradera?
Japp, det är en auktionssite och hade inget med vad jag skrev att göra. Och har du satt ett reservationspris på Tradera så "måste" du sälja för det.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos skrev:
Nej det är klart, disputerade ekonomer kan vi inte lita på, vad vet de. Usch.

Frågan är väl vem lockpriser fungerat bäst för, säljaren -- som inte nödvändigtvis får ett högre slutpris jämfört med "vanlig" prissättning, eller mäklaren -- som sätter ett lågt utgångspris och har en trappa i prismodellen.
Har själv skrivit D uppsats och vet mycket väl på vilken nivå de brukar ligga på

Upplägget när vi har sålt tidigare har varit att upp till det pris vi är villiga att sälja för så har det varit en rätt låg provision(dock minst 50000kr om jag minns rätt) och sen utöver det har det varit 10% provision… win-win
 
Kretikos Kretikos skrev:
Japp, det är en auktionssite och hade inget med vad jag skrev att göra. Och har du satt ett reservationspris på Tradera så "måste" du sälja för det.
Ja men det är hemligt för köpare, så i grund och botten är Tradera en precis lika bra jämförelse din blocket liknelse ‍♂️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.