Hej

Vi håller på att planera ett nytt hus och försöker läsa på. Tyvärr får man de svar man förkänar då frågorna ställs till säljare och representanter för utrustning :)
Jag tänkte göra ett försök här.

Vårt hus kommer placeras bland träd och vi kämpar att bevara så mycket som möjligt. Vi har då räknat bort nyttan av solceller.

Huset kommer ha golvvärme och en eldstad. Den senare för att höja mysighetsfaktorn.

Nu till mina frågor:

A) Frånluftsvärme pump?
B) Bergvärme pump?
C) Båda, A och B?
D) Batterilagring?
E) Ventilatiosystem, frånluft, tilluft eller båda?

Jag söker en framtidssäker lösning som ger mest för investeringen och, jag vet, det finns mycket att lära. Var snälla ;)
 
Behöver veta storlek på hus, plats i landet och antal våningar.
 
Först vilken landsända ska huset byggas i, en inte så oviktig fråga

Edit 2:a på den
 
Byggs det tillsammans med Attefallshus, garage och/eller pool som också ska värmas?
 
Med pool och garage/förråd så blir bergvärme bästa alternativet. Enkel frånluftsfläkt eller frånluftsmodul räcker men många hävdar att det måste vara FTX men jag tycker inte det behövs i södra halvan av landet.
 
Jag har googlat runt. Hittar bergvärmepump och frånluftsvärmepump. Om man vill ha både,, hur kombinerar man?
 
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
Jag har googlat runt. Hittar bergvärmepump och frånluftsvärmepump. Om man vill ha både,, hur kombinerar man?
Låter som en dyr och komplicerad lösning. Man bör sikta efter så lite roterande, vibrerande och underhållskrävande maskiner som möjligt i en husinstallation.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Man har antingen eller, inte båda. (inte i en villa). Bergvärme plus FTX-ventialtion är det bästa, men det kostar en del om ni ska leja bort allt jobb?
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Nibe har en lösning, bergvärmepump samt en FLM som återvinner värme ur den utgående ventilationsluften.
 
  • Gilla
Bällstabygget
  • Laddar…
Det är klart att man kan ha båda. Men det låter väldigt onödigt i en villa.
 
Bygger man nytt och inte är begränsad av en tight budget borde bergvärme vara det självklara valet.
Värmeåtervinning är också optimalt, fördelen med bergvärme är också frikyla vid varma dagar.

Frånluftsvärmepump hade jag undvikit. Så fort det är minusgrader förvandlas FLP successivt till en elpanna. Värmdö kan vara blåsigt under höst/vintrarna, det är absolut värt att beakta redan vid husbygget.
 
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
A) Frånluftsvärme pump?
B) Bergvärme pump?
C) Båda, A och B?

I InsidersUnited skrev:
Nibe har en lösning, bergvärmepump samt en FLM som återvinner värme ur den utgående ventilationsluften.
Samma lösning har alla tillverkare av bergvärmepumpar och det är väl den lösningen som kommer närmast det som en FLVP och BVP gör, dvs utvinner energi både ur frånluften och berget.
Bygger man nytt och har fritt fram att dra ventilationskanaler där man vill så drar man både från- och tilluft till ett centralt ställe och sätter in ett FTX-aggregat.
 
Det finns inget som överträffar en FTX ventilerad bostad. Görs allt rätt blir ventilationen tyst och energisnål.
Bergvärme som uppvärmning.

Jag får mitt FTX den 18/10 och räknar med att bara den kommer att sänka årsförbrukning av el med nästan 1000kWh bara genom att fläktarna drar så mycket mindre ström än nuvarande FLVP. Plus all återvinning den svala och kalla delen av året typ 8-9månader om året. Nu går mycket av värmen ut på taket. Bergvärmen kommer senare.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.