E enoch85 skrev:
Gammal tråd jag vet, men tänkte i alla fall fråga....

Står själv i valet och kvalet mellan:
  • Roborock S7+
  • Ecovacs T9+

Viktigt för mig är att den undviker hinder då vi har småbarn som har leksaker utspridda lite överallt - något som Roborock verkar ha svårt för, till skillnad från Ecovacs som har bättre stöd för det.

Vad jag läst mig till (samt kollat på Youtube) så är de primära skillnaderna:
  • Roborock med mopp som lyfter när den kör över mattor (Gör Ecovacs det?)
  • Ecovacs med bättre stöd för att upptäck små hinder (under 2 cm)
  • Roborock som verkar ha en bättre app än Ecovacs
  • Ecovacs som städa snabbare och scannar bättre då den har smarta kameror i fronten (bättre på hinder som sagt)

Är det någon som kan bekräfta eller dementera ovan påståenden?

Kommer inte vara i behov av den förens om cirka 6 månader, och tänker att det kanske är bättre att vänta med köpet då det är troligt att båda tillverkare hinner komma med en ny modell. Hur hade ni gjort?

Tack på förhand, och sorry TS att jag hijackar tråden lite.
Köpte Ecovacs T9 för någon månad sen. Efter lite krångel med mappning (behövde mappa några rum i taget) har den fungerat klockrent. Det finns ett antal rapporter om att den nya Roborock repar trägolv (antingen den nya borsten eller fästet till den). Säkert tillverkningsfel på enstaka batch, men eftersom vi har nytt golv vågade vi inte riskera.

Appen är inte jätteintuitiv i början och ÄR sämre än Roborocks, men ingenting man tänker på när man väl är på det klara med hur det funkar. Har man inte haft Roborock innan så kommer man nog inte reagera alls på det.

Moppen är grym, mycket bättre än på tidigare modellerna. Den lyfter dock inte moppen (så om moppen är monterad så håller den sig helt borta från mattor), men med tanke på att S7:an bara lyfter moppen 5 mm så hade det inte spelat någon roll för oss som har högre matta än så.

Oftast superb på att undvika hinder. Den klarar inte alltid av att undvika att trassla in sig i en lösliggande iPhone-laddsladd, men det gör i princip ingen av robotdammsugarna med ev undantag för dem med kameror (T8 Aivi eller S6 MaxV). Inte helt övertygad om säkerheten på de där videoströmmarna, så för vår del var inte de modellerna aktuella.
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
Vet att det inte är en av de robotar du tittat på men...Kör en iRobot Roomba J7+ sedan en dryg vecka tillbaka. Den har en frontmonterad kamera för att undvika hinder, framför allt sladdar men det tycks undvika en del annat baserat på den tid vi kört den.

Navigerar riktigt bra mellan rummen, har en riktigt bra schemaläggning och tycks dammsuga bra. Utan att jag behövde sälja min själ till Kina (Roborock, det är dig jag tittar på... ;)). Saknar mopp men det blev ett medvetet val.

Var länge inne på en Ecovacs Deebot T9+ men tycker mig läst lite för mycket om bristfällig mjukvara för att våga satsa på den. Irobots mjukvara är iaf riktigt stabil.
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
E
Såg nu att Ecovacs har släppt en monstermaskin i Kina som förmodligen kommer till EU inom kort (nån månad). Såg även att Ecovacs släpper T9 med frontmatad kamera i oktober, så det blir att vänta i vilket fall som helst.

Har parkettgolv i nytt hus och såg också att Roborock repar golv, så det lutar åt Ecovacs.

Tack för era svar, och fyll gärna på med fler. :)
 
E
Det blev en Ecovacs N8 Pro +. Den var mest prisvärd tyckte jag, funkar fint för den som undrar!
 
hlph hlph skrev:
Vi är nöjda med vår Electrolux Pure i9.2. Den klarar ganska höga trösklar (strax över 2cm) och den dammsuger bra. Vi har heltäckningsmatta i två rum och robotdammsugaren gör ett minst lika bra jobb som vår nya Electrolux vanliga dammsugare. Enda problemet vi har är att om man inte använder den så ofta händer det ibland att den har låg laddning trots att den stått i laddstationen. Men jag skulle ändå kunna rekommendera den, men de är ju relativt dyra.
Har en sån hemma för test men tyvärr fastnar den rätt ofta i mattfransarna och blir stående där. Vet inte om vårt hus passar riktigt för den.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.