Bananskalare Bananskalare skrev:
Tur att de lärt sig och dimensionerar för det.
Men det har varit ett problem.
Det dimensioneras för en viss effekt. Om den använda effekten ökar över denna blir det givetvis problem. Därav effekttariffen. Det byggs fler hus i ett område. Folk byter oljepanna mot eldriven värme. Folk slänger ut gasspisar och skaffar elspis. Och på senare tid kommer elbilar och möjligen även solceller och ställer till det. Så visst finns det rationella skäl för effekttariff både på producerad och konsumerad el.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är precis som martin43 skriver.
Det som produceras nedströms transformatorn förbrukas också i första hand på den sidan av transformatorn.
Det är först när produktionen på sekundärsidan överstiger förbrukningen som det transformeras upp till högspänningsnätet.

Hur tänkte du att det annars skulle gå till?, att man skickar ström både från och till transformatorn samtidigt?
Nu är du en elak och hemsk människa...
Som kommer och rättar mig :p:crysmile:

Jag har fullt förtroende för dig i el frågor.
Så jag måste pudla
Jag hade fel.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Energin flödar bara i en riktning genom transformatorn. I det tänkta extremfallet att mina solceller producerar lika mycket som grannarna förbrukar så går det ingenting genom transformatorn. I ett annat extremfall har alla grannar solpaneler som producerar för fullt medan alla är på jobbet och inte förbrukar någon el. I ett tredje extremfall har alla kommit hem en januarikväll och sätter elbilen på laddning och börjar laga mat. Naturligtvis ingen solproduktion då. Dessa senare exempel kan båda ge en hög belastning på nätet. Elnätet är dimensionerat för en viss belastning. Riktningen spelar ingen roll. Så i princip finns det samma förutsättningar att anstränga lokalnätet med produktion som med konsumtion.
Det finns lite praktiska aspekter som gör att förhållandet inte är helt liksidigt vid lokalproduktion i större omfattning. Det är att möjligheten att reglera spänningen högre upp i näten via tex steg/lindningskopplare inte är utlagda mer än i stort att kunna kompensera spänningsfall ut mot konsumenterna dvs höja vid ökande last. Det är inte så ovanligt numera i vissa nätavsnitt att spänningen på sommaren vissa tider närmar sig och överstiger max i tex den standard som ska följas angående leveranskvalite.

Det hela accentueras mer i de nätkonfigurationer som vid omläggning efter stormarna i delar med relativt låg linjetäthet är byggda med större glesmaskade kabelnät på mellanspänningsnivån. Dessa matas via ganska få men kraftiga tryckpunkter mot regionnät tex stationer 130/50/10 kV med i häradet 30-50 km avstånd mellan. Kunder där klagar ibland på spänningar upp mot 250 V även långt från lokala producenter och även vid ganska låg utbyggd sån produktion också.
 
  • Gilla
Millox
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det dimensioneras för en viss effekt. Om den använda effekten ökar över denna blir det givetvis problem. Därav effekttariffen. Det byggs fler hus i ett område. Folk byter oljepanna mot eldriven värme. Folk slänger ut gasspisar och skaffar elspis. Och på senare tid kommer elbilar och möjligen även solceller och ställer till det. Så visst finns det rationella skäl för effekttariff både på producerad och konsumerad el.
Samtidigt som man slänger ut oljepannan så slänger man ut elvärmen. Båda byts ut mot en ganska energi snål. Jag tror att det stora problemet är att det börjar dyka upp elbilar.
Vi har använt tvättmaskin och torktumlare många år. Dessa har blivit mer energisnåla under de här åren. Vi har bytt alla maskiner mot mer energisnåla. Mest energi amvänds vid 19 ä, då är den dyrast. Men frågan är hur mycket har folks scheman förändrats som gör att vi alla har tvättmaskinen på samtidigt?
Problemet är elbilarna. Det är den enskilt största förbrukaren förutom värmen i ett hem.
Istället för att straffa alla straffa de som har elbil. Nej det fungerar inte jag vet men det är en mer korrekt tanke
 
  • Haha
Texan
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är precis som martin43 skriver.
Hur tänkte du att det annars skulle gå till?, att man skickar ström både från och till transformatorn samtidigt?
Han är ju "Allvetare" :rofl::crysmile: Borde ändra till "Pessimist"
Tur man kan ignorera inlägg från vissa användare :love:
 
Redigerat:
Bananskalare Bananskalare skrev:
Samtidigt som man slänger ut oljepannan så slänger man ut elvärmen. Båda byts ut mot en ganska energi snål. Jag tror att det stora problemet är att det börjar dyka upp elbilar.
Vi har använt tvättmaskin och torktumlare många år. Dessa har blivit mer energisnåla under de här åren. Vi har bytt alla maskiner mot mer energisnåla. Mest energi amvänds vid 19 ä, då är den dyrast. Men frågan är hur mycket har folks scheman förändrats som gör att vi alla har tvättmaskinen på samtidigt?
Problemet är elbilarna. Det är den enskilt största förbrukaren förutom värmen i ett hem.
Istället för att straffa alla straffa de som har elbil. Nej det fungerar inte jag vet men det är en mer korrekt tanke
Jag ville peka på att även om elbilar troligen är en av de större källorna till problem idag så är det ingenting nytt. Det kunde vara precis lika stort problem på 70- eller 80-talet när många i ett område slängde ut oljepannan för att värma med elpanna i stället. Eller när en bostadsrättsförening stängde av gasen och alla fick elspis. Eller när det byggs några nya hus i ett område. En angreppspunkt är att alla solidariskt får betala för den nödvändiga upprustningen av elnätet. En annan tanke är att de som punktvis har en mycket hög belastning får betala mer. För nätets del spelar det ju ingen roll om det är en elpanna eller en elbil eller en bastu som har en hög effekt. Så om man skall differentiera kostnaden är det väl mycket mer rättvist att man får betala för att man har en hög belastning oavsett vilken apparat som orsakar belastningen.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Energin flödar bara i en riktning genom transformatorn. I det tänkta extremfallet att mina solceller producerar lika mycket som grannarna förbrukar så går det ingenting genom transformatorn. I ett annat extremfall har alla grannar solpaneler som producerar för fullt medan alla är på jobbet och inte förbrukar någon el. I ett tredje extremfall har alla kommit hem en januarikväll och sätter elbilen på laddning och börjar laga mat. Naturligtvis ingen solproduktion då. Dessa senare exempel kan båda ge en hög belastning på nätet. Elnätet är dimensionerat för en viss belastning. Riktningen spelar ingen roll. Så i princip finns det samma förutsättningar att anstränga lokalnätet med produktion som med konsumtion.
Varför bara i en riktning genom trafon? Det är ju växelspänning. Om spänningen på sekundärsidan överstiger sekundärspänningen så trycks effekten uppströms. Så funkar ju alla transformatorer. Det som då händer är ju att spänning ökar över normal nivå på lågspänning sidan.
 
L largab skrev:
Varför bara i en riktning genom trafon? Det är ju växelspänning. Om spänningen på sekundärsidan överstiger sekundärspänningen så trycks effekten uppströms. Så funkar ju alla transformatorer. Det som då händer är ju att spänning ökar över normal nivå på lågspänning sidan.
Känns som det blandas och ges nu! Spänningen ökar inte, det hade varit väldigt oönskat och direkt onormalt.
 
T Texan skrev:
Känns som det blandas och ges nu! Spänningen ökar inte, det hade varit väldigt oönskat och direkt onormalt.
Jo det gör det. För det finns förluster i trafon och ledningar. Nätspänningen varierar ofta flera volt mellan lågt/högt effektuttag.
 
L largab skrev:
Varför bara i en riktning genom trafon? Det är ju växelspänning. Om spänningen på sekundärsidan överstiger sekundärspänningen så trycks effekten uppströms. Så funkar ju alla transformatorer. Det som då händer är ju att spänning ökar över normal nivå på lågspänning sidan.
Det må vara en förenkling som duger i denna tråd. Om spänningen är högre nerströms så flödar energin uppströms. Alltså bara i en riktning. Om spänningen är högre uppströms så flödar energin nerströms. Alltså bara en riktning. Det var svar på ett påstående där någon tycktes ha uppfattningen att strömmen kunde flöda uppström och nedströms samtidigt genom transformatorn.
 
  • Gilla
largab och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
L largab skrev:
Varför bara i en riktning genom trafon? Det är ju växelspänning. Om spänningen på sekundärsidan överstiger sekundärspänningen så trycks effekten uppströms. Så funkar ju alla transformatorer. Det som då händer är ju att spänning ökar över normal nivå på lågspänning sidan.
Det är att strömmen inte går åt två håll samtidigt. Vid olika tidpunkter så kan det gå åt ena eller andra hållet, men inte samtidigt.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det må vara en förenkling som duger i denna tråd. Om spänningen är högre nerströms så flödar energin uppströms. Alltså bara i en riktning. Om spänningen är högre uppströms så flödar energin nerströms. Alltså bara en riktning. Det var svar på ett påstående där någon tycktes ha uppfattningen att strömmen kunde flöda uppström och nedströms samtidigt genom transformatorn.
Haha, det är ju bra om man läser allt lite noggrannare. ”Energin går bara i en riktning..” där slutade jag! Skål! :rofl:
 
A Avemo skrev:
Jag ville peka på att även om elbilar troligen är en av de större källorna till problem idag så är det ingenting nytt. Det kunde vara precis lika stort problem på 70- eller 80-talet när många i ett område slängde ut oljepannan för att värma med elpanna i stället. Eller när en bostadsrättsförening stängde av gasen och alla fick elspis. Eller när det byggs några nya hus i ett område. En angreppspunkt är att alla solidariskt får betala för den nödvändiga upprustningen av elnätet. En annan tanke är att de som punktvis har en mycket hög belastning får betala mer. För nätets del spelar det ju ingen roll om det är en elpanna eller en elbil eller en bastu som har en hög effekt. Så om man skall differentiera kostnaden är det väl mycket mer rättvist att man får betala för att man har en hög belastning oavsett vilken apparat som orsakar belastningen.
Pratade du om 70talet? Det är några år sedan.
Jag trodde att vi pratade om nu tid. Men var det på 60-talet som man fick bidrag för att installera elvärme.
Men det känns lite långt tillbaka.

Men om du ursäktar så tycker jag att nutiden är mer givande.
De som förbrukar mer el betalar för det.
Sen tror jag nog att de flesta tycker elen är dyr som den är. Hälften är skatter och avgifter.
Så om det handlar om att bygga ut nätet så tar de betalt för det. Baserad på förbrukningen.
Problemet är inte den vanliga förbrukningen.
Den har snarare minskat över tid.
Men problemet är faktiskt elbilarna. Samt att regeringen har besämt att vi ska ja fosilfritt.
 
F fribygg skrev:
Det är nog tillräckligt bökigt med elbil i sthlms sibirien, hur ordnar man laddplatser i den gamla stenstaden där parkeringsplatser redan i dag är en bristvara?
Folk ska ju inte ha bil i stan ^^
 
E Telly skrev:
Folk ska ju inte ha bil i stan ^^
Det händer ju att även vi 'lantisar' behöver åka till sthlm för att lönearbeta, umgås eller roa oss på andra sätt.
Då behöver iaf jag ha bil i stan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.