nino nino skrev:
Brygger öl själv, fråga på om ni undrar nåt så ska jag svara om jag kan :)
Tänkte ta upp min ölbryggning nu efter 25 år i träda, jag tillhörde de som fuskade lite i början av 90-talet under 4-5 års tid och enbart överjästa ölsorter och där stout var lättast att få bra.
Misstänker att du använder bryggverk och med kylslinga så du kan reglera temperaturen utifrån öltyp och jäst.
Har läst lite om BIAB men bara nuddat området.
Berätta gärna lite om din anläggning.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jag har en 50 liters gryta med elpatron, har även gjort en maltkorg men har min biab påse i den än så länge...

Allt styrs av en raspberry pi med craftbeerpi installerat.

Efter kok så låter jag det bara stå och svalnas över natten men har en stor plattvärmeväxlare som ska användas men den måste göras ren och få kopplingar.

Kan brygga ungefär 25-30liter i taget, tanken är att få ett 18l och ett 9l fat fullt med färdig öl, är inte riktigt där än och jäskärlet är väl för litet

Tryckjäser i 30 liters vanligt resturangfat med lock från corneliusfat och flytande "boll" för avtappning/ flytt

Ölbryggningsutrustning med termometer och diverse anslutningar på en stor metallgryta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
bult?
tänker du på öl med hög alkohalt?
De är ju alltid goda. (y)

Mäsk på det som finns tillgängligt, typ saft i PET-flaska som en kaka smulas ner i och sen trycks det in bakom ett element för att påskynda jäsningen.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
C
skoge skoge skrev:
för den som är intresserad av att bygga en egen brännare så kan man bygga på ett expansionskärl...
Min mormorsfar körde "hardcore"-varianten med kaffepanna och en blöt handduk på pipen. Rätt ner i snapsglaset :D
 
  • Gilla
  • Haha
nino och 2 till
  • Laddar…
engs
skoge skoge skrev:
[länk]

för den som är intresserad av att bygga en egen brännare så kan man bygga på ett expansionskärl...
Runt år 2000 eller så var det mycket snack om plastbrännare, långsammare men enklare bygga, om man inte har möjlighet att svetsa ivf. Vet inte om det är nån som håller på med det idag?

Dricker för lite starksprit för att jag ska orka hålla på för den sakens skull. Men vore det lagligt så man inte behövde smyga med det kan jag tänka mig det är en rolig hobby. Dvs att hålla på och experimentera med olika metoder, råvara ”cuts” osv. Som denna nedan typ.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Se bara till att ni inte får för hög temperatur i kokaren. Då blir det träsprit. Av träsprit blir man blind.

Själv är jag nästintill helnykterist. Det blir någon enstaka mellanöl eller cider ibland men aldrig någonting starkare. Fast när man bor i den här trakten och är litet händig så är det självklart att man är insatt i hembränningskonsten.
 
engs engs skrev:
Runt år 2000 eller så var det mycket snack om plastbrännare, långsammare men enklare bygga, om man inte har möjlighet att svetsa ivf. Vet inte om det är nån som håller på med det idag?

Dricker för lite starksprit för att jag ska orka hålla på för den sakens skull. Men vore det lagligt så man inte behövde smyga med det kan jag tänka mig det är en rolig hobby. Dvs att hålla på och experimentera med olika metoder, råvara ”cuts” osv. Som denna nedan typ.
[media]
vet inte hur det är med plastbrännare faktiskt.
jag har en klassisk som är arvegods efter morfar...
det ska gå att använda en doppvärmare till akvarium på nåt sätt vet jag
 
H heimlaga skrev:
Se bara till att ni inte får för hög temperatur i kokaren. Då blir det träsprit. Av träsprit blir man blind.
.
Det är en gammal skröna, dvs att etanol kan bli metanol vid för hög temperatur. Det är två helt olika processer för att framställa. Sedan finns det liknande skrönor om att metanol kan renas i brödlimpor, aktivt kol etc, vilket inte tar de farliga ämnena.
Däremot har du rätt i att felaktig temperatur kan ta med sig andra ämnen som gör att du inte mår så bra dagen efter (kallas vardagligt för finkel), men brukar ha försvunnit något dygn senare.;)
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
nino nino skrev:
Brygger öl själv, fråga på om ni undrar nåt så ska jag svara om jag kan :)
Snubblade över denna tråden och tänkte se om ditt erbjudande fortfarande gäller! :)

Håller på med en batch Sabro IPA. Bryggningen gick bra och nu puttrar det trevlig, men pga att det är varmt ute har vi nu 24C i huset. I garaget är det kanske 15-16, så vad skulle du säga är bäst? Fortsätta jäsa i huset eller flytta ut till garaget?

Optimal jästemp för jästen (Safeale us-05) är för all del 18-26C men jag har fått för mig att lägre temp ger "renare smaker".

Tidigare bryggningar med denna jäst har gjorts vid andra tider på året och därmed vid 18-21C.

Just nu finna inga möjligheter till tempkontroll men är tanken på sikt.
 
Just det kan jag inte svara på :D
Men lyft ut den i garaget och lägg lite filtar över så får du kanske upp tempen lite, ett liggunderlag att ställa på kan ju vara bra.
Köpte en tempstyrning på wish för typ 100:- som funkar bra, man får koppla lite själv men inga konstigheter, sen en värmematta.

Är ju oftast några grader varmare i hinken än omgivande temp
 
Tack för svar!

Bra synpunkt att hinken det är varmare i hinken!

Får nog bli en sväng till garaget (y)
 
Totte_S
Det är ganska vedertaget att försöka jäsa US-05 i en omgivningstemperatur runt 17 grader. Jag hade absolut valt garaget.

K Klass0n skrev:
Snubblade över denna tråden och tänkte se om ditt erbjudande fortfarande gäller! :)

Håller på med en batch Sabro IPA. Bryggningen gick bra och nu puttrar det trevlig, men pga att det är varmt ute har vi nu 24C i huset. I garaget är det kanske 15-16, så vad skulle du säga är bäst? Fortsätta jäsa i huset eller flytta ut till garaget?

Optimal jästemp för jästen (Safeale us-05) är för all del 18-26C men jag har fått för mig att lägre temp ger "renare smaker".

Tidigare bryggningar med denna jäst har gjorts vid andra tider på året och därmed vid 18-21C.

Just nu finna inga möjligheter till tempkontroll men är tanken på sikt.
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Anonymiserad 433451 skrev:
kanske hade dugit till äppelsprit? :thinking:
På åttiotalet jobbade jag på ett verkstadsföretag i Ludvika där det fanns ritningsnummer till hembränningsapparater. Jag köpte ingen utan tänkte: "kan själv". När åppelmusten var färdigjäst tog jag fram en del kökutensilier, däribland en tryckkokare som centrum. Många slangar och rör blev det i köket och resultatet smakade visst äpple men också en del annat ovillkommet. Även om jag slängde första och sista biten.
Av olika anledningar beslöt familjen att inte göra om experimentet.
Man kunde köpa hembränt då vid vartannat gathörn.
 
K Klass0n skrev:
Snubblade över denna tråden och tänkte se om ditt erbjudande fortfarande gäller! :)

Håller på med en batch Sabro IPA. Bryggningen gick bra och nu puttrar det trevlig, men pga att det är varmt ute har vi nu 24C i huset. I garaget är det kanske 15-16, så vad skulle du säga är bäst? Fortsätta jäsa i huset eller flytta ut till garaget?

Optimal jästemp för jästen (Safeale us-05) är för all del 18-26C men jag har fått för mig att lägre temp ger "renare smaker".

Tidigare bryggningar med denna jäst har gjorts vid andra tider på året och därmed vid 18-21C.

Just nu finna inga möjligheter till tempkontroll men är tanken på sikt.
Jag jäser alltid vid 18°C de första 4 dygnen med US-05, släpper sedan upp temperaturen till 22 under resten av jäsningen.

Lägre temperatur i början ger mindre fenoler i ölen.
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
E Edlunn skrev:
Jag jäser alltid vid 18°C de första 4 dygnen med US-05, släpper sedan upp temperaturen till 22 under resten av jäsningen.

Lägre temperatur i början ger mindre fenoler i ölen.
Wow tack!

Känner mig onekligen som en glad amatör när jag får sådana här proffsråd!

Börjar luta åt att nästa steg i ölkarriären är tempkontroll vid jäsningen.
Frågan är bara hur många sambopoäng det kommer kosta... :cool:
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.