L largab skrev:
Så BEV skatt borde baseras på km-sträcka * viktsfaktor för att gynna lättare bilar, eller straffa onödigt tunga/stora.
L largab skrev:
Jag har inte sökt på lastbilsstudier. Jag har inte nämnt lastbil alls. Man behöver inte vara Einstein för att förstå att större massa sliter mer på vägar.
Troligtvis i direkt förhållande till vikten. 2.2 ton id4 sliter dubbelt så mycket som 1.1 ton annan bil.
Om då det är 2.2/1.8 så är det ju 20% mer slitage.
Med det resonemanget så sliter dubbade vinterdäck ännu mer och ska alltså beskattas högre. Smidigast isåfall är att lägga skatten direkt på däcken!
 
L largab skrev:
Jag har inte sökt på lastbilsstudier. Jag har inte nämnt lastbil alls. Man behöver inte vara Einstein för att förstå att större massa sliter mer på vägar.
Troligtvis i direkt förhållande till vikten. 2.2 ton id4 sliter dubbelt så mycket som 1.1 ton annan bil.
Om då det är 2.2/1.8 så är det ju 20% mer slitage.
Det är lite häpnandsväckande att du medger att du inte läst något om lastbilars slitage och ändå förklara för andra hur det ligger till och stå på sig när man blir emotsagd. Det är Dunning-Krugereffekten i sin fulla prakt.

Sen stämmer inte din beräkning, faktiskt underskattar du slitaget från den tyngre bilen när du antar att slitaget ökar linjärt. Jag sa inte heller att belastningen för den tunga bilen inte ökar utan jag sa att ökningen är försumbar. Belastningen på vägen ökar om jag minns rätt med fjärdepotensen av axeltrycket. Slå in det på miniräknaren så kommer du först att tro att du har ett case här. Slå sedan in samma beräkning för axeltrycket för en tung lastbil.

(För den som inte orkar räkna, slitaget från en 2 tons bil är 16 gånger större än en bil som väger ett ton. För en lastbil med ett axeltryck på 10 ton är slitaget 160 000 gånger större än bilen på ett ton.)

Egentligen har du tekniskt sätt rätt, men skulle man ta ut en avgift för det extra slitaget så lär det handla om enstaka kronor eller ören.

Men som sagt finns det studier som motsäger detta så backar jag ödmjukast. Beräkningarna visar mer hur jag har förstått att det hänger ihop och jag kan också ha missat något.
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det vet vi inte alla. Du jämför nämligen inte med något, varför påståendet är helt meningslöst. Jämför du med att inget arbete alls utför är det förstås miljöovänligt med batteri. Jämför du med manuellt arbete är det också sämre. (Men har i båda fallen andra stora uppsidor.) Jämför du med förbränningsmotorer är det mycket miljövänligare.

Att mena att elcyklar bara ersätter vanliga cykelresor och inte exempelvis bussresor är ett utskott av samma meningslösa tesdrivna ståndpunkt. Och det säger jag helt utan att vara för nämnda subventioner och avdrag.
Varför är det så viktigt att jämföra? Jag nämnde en vanlig cykel. Ingen direkt jämförelse. Men du hade klagat ändå.
Men tanken är att man ska sätta ett vanligt batteri på vanlig cykel. För att de som normalt tar bilen runt 5km.?
Vad det handlar om som är det viktigaste det är att regeringen har subventionerat detta spektakel? Med tveksam miljönytta.
Hur många bilförare fortsätter med elcykel. När det är höst och vinter.
Men om folk vill använda elcykeln så gärna för mig. Men inte med mina skattepengar.
Bättre att lägga dessa på elbilar. Det har en större effekt .
 
Jag är emot både solcellssubventioner (som frågan började med) och elcykelsubventioner då jag tror att subventioner rent generellt är snedvridande och trubbiga instrument. Bättre då att bara ha miljöskatter på det som bedöms skadligt och låta marknaden själv prioritera bland alternativen – om man nu alls ska ha statlig styrning, vilket de flesta trots allt verkar vilja.

Så det jag reagerar på är inte åsikterna om subventionerna som sådana, utan ditt ryggmärgsmässiga nedklankande på batterier i en elbilstråd.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Håller med dig.

Och pratar vi om elcykelns batteri vs muskelkraft så förbrukar jag energi när jag cyklar, 1000 kalorier extra om dagen. Beroende på vad jag äter kan det bli väldigt dåligt för miljön. Lägg därtill varmvatten från två duschar om dagen.

[bild]
Jag räknade på detta med motion för några år sedan, då kom jag fram till att om energin från att du cyklar till jobbet skall tas från kött, då är det bättre att köra en fossilbil till jobbet (för miljön). Jag skulle tro (baserat från de beräkningar jag gjorde då) att elbil är bättre än cykling om energin för cyklingen kommer från grönsaker. Antagandet är naturligtvis att man redan har alla inblandade fordon ändå och att deras livslängd inte påverkas nämnvärt.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag räknade på detta med motion för några år sedan, då kom jag fram till att om energin från att du cyklar till jobbet skall tas från kött, då är det bättre att köra en fossilbil till jobbet (för miljön). Jag skulle tro (baserat från de beräkningar jag gjorde då) att elbil är bättre än cykling om energin för cyklingen kommer från grönsaker. Antagandet är naturligtvis att man redan har alla inblandade fordon ändå och att deras livslängd inte påverkas nämnvärt.
Intressant!

Samt att man inte tar bilen till gymet och sitter på en motionscykel, då blir det dubbel påverkan. Att använda transport till motion blir iaf bättre än att cykla eller springa bara för sakens skull.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag är emot både solcellssubventioner (som frågan började med) och elcykelsubventioner då jag tror att subventioner rent generellt är snedvridande och trubbiga instrument. Bättre då att bara ha miljöskatter på det som bedöms skadligt och låta marknaden själv prioritera bland alternativen – om man nu alls ska ha statlig styrning, vilket de flesta trots allt verkar vilja.

Så det jag reagerar på är inte åsikterna om subventionerna som sådana, utan ditt ryggmärgsmässiga nedklankande på batterier i en elbilstråd.
Men visst är det som du säger. Dock är jag emot att införa olika skatter. Men det är en annan diskussion.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vad skulle ni rekommendera för mig. Jag är sugen på en elbil fast har svårt att få det att gå ihop.
Jobbar som anläggare och har oftast runt 9mil enkel väg till jobbet. Sällan till aldrig möjligheter att ladda på jobbet.
Behöver drag. Kör 90% motorväg 110km/h.
Jag bor i hus men har inget uttag för laddning.
Jag är beredd att lägga max 150k.
Nuläget kör jag en 7år gammal kia, diesel. Ekonomin är ju okej med den men det börja bli gammal.
Jag är ute efter en ekonomisk bil. Bor i östra Blekinge.
 
S snickar skrev:
Vad skulle ni rekommendera för mig. Jag är sugen på en elbil fast har svårt att få det att gå ihop.
Jobbar som anläggare och har oftast runt 9mil enkel väg till jobbet. Sällan till aldrig möjligheter att ladda på jobbet.
Behöver drag. Kör 90% motorväg 110km/h.
Jag bor i hus men har inget uttag för laddning.
Jag är beredd att lägga max 150k.
Nuläget kör jag en 7år gammal kia, diesel. Ekonomin är ju okej med den men det börja bli gammal.
Jag är ute efter en ekonomisk bil. Bor i östra Blekinge.
Kör du de 9 plus 9 milen med släpvagn? Eller bara ibland och kortare sträckor?
Skulle säga att du behöver en bil med 30+ mil teoretiskt räckvidd utan släpet. 150 k finns nog inget men kanske leasing kan vara något?
Låter som att tillförlitlighet är viktigt också så gammal bil med många mil kan bli stökigt med reparationer.
 
  • Gilla
uffen
  • Laddar…
S snickar skrev:
Vad skulle ni rekommendera för mig. Jag är sugen på en elbil fast har svårt att få det att gå ihop.
Jobbar som anläggare och har oftast runt 9mil enkel väg till jobbet. Sällan till aldrig möjligheter att ladda på jobbet.
Behöver drag. Kör 90% motorväg 110km/h.
Jag bor i hus men har inget uttag för laddning.
Jag är beredd att lägga max 150k.
Nuläget kör jag en 7år gammal kia, diesel. Ekonomin är ju okej med den men det börja bli gammal.
Jag är ute efter en ekonomisk bil. Bor i östra Blekinge.
Jag scannade blocket idag efter samma kriterier fast utan möjlighet att dra släp. Men 150 tusen pluss någon tiotusing till.
Det fanns Noll bilar.
 
S snickar skrev:
Vad skulle ni rekommendera för mig. Jag är sugen på en elbil fast har svårt att få det att gå ihop.
Jobbar som anläggare och har oftast runt 9mil enkel väg till jobbet. Sällan till aldrig möjligheter att ladda på jobbet.
Behöver drag. Kör 90% motorväg 110km/h.
Jag bor i hus men har inget uttag för laddning.
Jag är beredd att lägga max 150k.
Nuläget kör jag en 7år gammal kia, diesel. Ekonomin är ju okej med den men det börja bli gammal.
Jag är ute efter en ekonomisk bil. Bor i östra Blekinge.
Du måste fixa några förutsättningar innan du kan börja drömma om elbil. Först måste du kunna ladda hemma, annars får du betala för dyr snabbladdning. Sen behöver du räkna om alla olika alternativ till månadskostnader så att det går att jämföra.

Går det inte ihop måste du vänta in andrahandsmarknaden tills den matchar din ekonomi, kravet på drag gör att du måste ha en elbil av senare modell.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
utan det blir troligare km-skatt och ev skatt på solceller. Ifall fastighetsskatt återinförs misstänker jag att solceller kommer komma att börja räkna upp taxeringsvärdet.
Km-skatt är ju realistiskt iom att det finns en kontrollfunktion via bilbesiktningen. Rent fundamentalt så tycker jag att det är rimligt att man får betala beroende på hur mycket man kör på vägarna. Givetvis beroende på slitaget det fordon man kör åsamkar vägbanan kanske viktat för att locka biltilverkarna att göra bilar i en "optimal" viktklass. Problemet blir ju när man åker bil i andra länder. Då får man ju betala för att man köra på vägar som inte bekostas av det land man beskattas i. Någon lösning på det utan avancerad övervakande teknik eller krånglig administration kan jag inte komma på.

Skatt på solelsproduktion som förbrukas internt kan jag inte riktigt se hur man skulle kunna göra. I princip skulle man kunna sätta upp solcellstakpannor bara för man tycker det är snyggt. Även om man haft en aktiv anläggning kan den ju ha gått sönder. Ska man då behöva betala skatt för förväntad produktion på något sätt? Solfångare har inte beskattats vad jag vet. Bara för att panelerna råkar peta ur sig el tycker jag inte de skall beskattas extra. Man kan nöja sig med att ta bort skattereduktionen på el som man matar ut på elnätet. Om man sedan tar det på taxeringsvärdet skulle jag nog hävda att det inte alls är en solelanläggning utan en solvärmeanläggning.

Jag tror det kommer bli svårt att beskatta solceller på något vettigt sätt.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
W witten skrev:
Du måste fixa några förutsättningar innan du kan börja drömma om elbil. Först måste du kunna ladda hemma, annars får du betala för dyr snabbladdning. Sen behöver du räkna om alla olika alternativ till månadskostnader så att det går att jämföra.

Går det inte ihop måste du vänta in andrahandsmarknaden tills den matchar din ekonomi, kravet på drag gör att du måste ha en elbil av senare modell.
Ja precis att köra 18 mil om dager en besparing på cs100 kr på el jämfört med diesel. Bara det 2000 i månaden.
 
  • Gilla
sinclairhacker och 1 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Finns många "kloka" synpunkter i denna tråd. Funderar själv över hur många av dem med dessa "kloka" inspel som ens provat att köra en (nyare) elbil . . . . :thinking:
Du får gärna förklara hur provkörning av en elbil kan eliminera problemet med gatuparkering eller problemet med att det inte finns nån kombi elbil för rimligt pris?

Jag har sett ibland nån skriva att vi "skeptiker" borde låna elbil en vecka. Jag förstår inte riktigt hur det skulle påverka min bild av elbilar att ha en elbil stående på parkeringen i en vecka. För jag kör ju knappt bil till vardags.

Som jag väl har tjatat om 100 gånger i den här tråden, för de som bor så de kan ladda hemma och kör bilen flera mil varje dag så är elbilen jättebra till pendlandet.

Men behöver man köra en massa last, dra släp/husvagn/djursläp etc, eller är låst till gatuparkering, då blir elbilen inte like rolig.

Och sen har vi ju inköpspriset som är en hög tröskel för många.

Men kan ni visa mig en kombi elbil för under 200 000 med räckvidd på minst 30 mil vintertid (hälften av mitt körande är långresor) så kan den nog vara intressant när det blir dags för mig att byta bil.
 
W witten skrev:
Jo men det besvarade inte min fråga. Jag säger inte att du har fel men skulle vilja läsa en studie på detta för att bli övertygad. I mina öron låter det fullständigt orimligt att några hundra kg fram och tillbaka skulle ha en mätbar påverkan på vägslitaget när det är lastbilar på många många ton som står för nästan allt.
Du menar att vägar där det inte kör lastbilar aldrig slits? Är det lastbilar som river upp asfaltspartiklar från Hornsgatan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.