Hur löser jag det här så man törs använda badrummet igen? Våtrumstapet på gips med 8cm distans inkl enkel gipsskiva. Hålet ca 5×8cm. Mvh. Martin.
 
  • Måttband visar storleken på ett ungefär 5x8 cm stort hål i en vit våtrumstapet på en gipsskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Silvertape i väntan på totalrenovering.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
S salkin85 skrev:
Silvertape i väntan på totalrenovering.
Tack för det tipset men finns det ingen mellanväg att ta som kan skjuta upp totalrenoveringen ett par år?
 
Ingen godkänd mellanväg, antar jag.
 
Var i badrummet sitter hålet? Är det nära duschen?
 
  • Gilla
MakeItRain
  • Laddar…
Var är det? Om det inte är i duschen så funkar ju tämligen enkla lagningar.
 
  • Gilla
MakeItRain
  • Laddar…
MakeItRain MakeItRain skrev:
Tack för det tipset men finns det ingen mellanväg att ta som kan skjuta upp totalrenoveringen ett par år?
Duschkabin kan lösa många problem
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
En halvmeter ovanför badkarskanten.:-/
 
S
MakeItRain MakeItRain skrev:
Hur löser jag det här så man törs använda badrummet igen? Våtrumstapet på gips med 8cm distans inkl enkel gipsskiva. Hålet ca 5×8cm. Mvh. Martin.
Laga hålet och sedan ny våtrumstapet från golv till tak innuti duschutrymmet, kan det funka?
 
Johhhan
Om du vet vilken tillverkaren är, kan du kanske fråga om bästa möjliga sätt att laga. Det lär visserligen inte kunna godkännas av GVK. Insvetsning av en ny bit kommer aldrig upp i samma fuktsäkerhet, då svetsfogar alltid är svagare än en intakt yta. Men, som sagt, med en duschkabin minskar man ju belastningen bra.
 
Johhhan
S SueCia skrev:
Laga hålet och sedan ny våtrumstapet från golv till tak innuti duschutrymmet, kan det funka?
Nej, inte dubbla lager våtrumstapet! Dubbla aldrig tätskikt; då stängs eventuell fukt in och skapar snart en riktigt otrevlig miljö.
 
MakeItRain MakeItRain skrev:
Hur löser jag det här så man törs använda badrummet igen? Våtrumstapet på gips med 8cm distans inkl enkel gipsskiva. Hålet ca 5×8cm. Mvh. Martin.
Jag hade skurit bort allt som är mjukt och trasigt.
Sedan hade jag fyllt hålet med biltemas stenlim (hårt fogskum), därefter spacklat med Tec7 och målat över med
våtrumsfärg i rätt kulör. Lady har en helmatt variant.
 
Johhhan Johhhan skrev:
Nej, inte dubbla lager våtrumstapet! Dubbla aldrig tätskikt; då stängs eventuell fukt in och skapar snart en riktigt otrevlig miljö.
Nja, att limma täta skikt på varandra funkar i allmänhet bra. Varför skulle inte det gå?
 
Johhhan Johhhan skrev:
Nej, inte dubbla lager våtrumstapet! Dubbla aldrig tätskikt; då stängs eventuell fukt in och skapar snart en riktigt otrevlig miljö.

Klart man kan göra så, hur annars gör man överlapp mellan golv och vägg? Eller mellan vägg och bård?
 
Johhhan
D Daniel 109 skrev:
Nja, att limma täta skikt på varandra funkar i allmänhet bra. Varför skulle inte det gå?
Nej, det är ett känt recept för problem med inomhusmiljön. Det kan dels ge problem med att limmet inte härdar som det ska, man får ökade emissioner och man riskerar tillväxt av mögel mellan skikten. Det finns alltså en anledning att branschreglerna tydligt säger att det är fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.