Jetkokos Jetkokos skrev:
Wow, det här är ju motsatsen till hur man försökte komma undan med städningen när man var liten -- bara i mitten där det syns.

Vad händer om du skickar den att bara städa det blåa rummet?
Jo, när den gör så här så gör jag en zon av den delen den inte städat och då städar hon ju, men jag vill kunna sätta igång Full städning och förvänta mig att hon gör jobbet!
13th Marine 13th Marine skrev:
Ser ut att ha fastnat där?
Vår kan ibland ta sig in i badrummet, men inte ut för att den knuffat mattan till en vall för dörren.
Nja, hon sa att hon var klar och ville tillbaka till dockan.
M mindis skrev:
När den får tuppjuck sådär, vilket de får ibland då brukar det hjälpa att göra rent sensorerna, alternativt ladda om kartan. Nu har jag dock en gammal S6:a men det är nog ingen större skillnad när det kommer till dessa problem.
Mvh mindis
Jag har gjort rent sensorerna nyligen, och efter att jag bad henne städa resten som en zon så gjorde hon det utan problem.
 
Jag tror att de egentligen rekommenderar att laddstationen placerar lite mer centralt än hur du har den, men brukar ju funka för folk ändå. Den får inte slut på batteri där mitt i städningen då? Den är uppdaterad till sista versionen? Det enda du kan göra annars är att mappa och se om det löser problemet.
 
Om nu sensorerna är rengjorda och den ändå dummar sig på full clean så prova och restora kartan. Manage maps, edit ( välj rätt karta), restore. Annars är det väl bara att deleta kartan och börja om och se om den går varvet runt.
Mvh mindis
 
Funktionen flera våningar tror jag behöver förbättras lite, blir lätt knas när man flyttar runt verkar det som hos mig iallafall. Map saving är fortfarande beta på min s6:a, har nog varit så över ett år.
Mvh mindis
 
Provat starta om ?
 
Jetkokos Jetkokos skrev:
Jag tror att de egentligen rekommenderar att laddstationen placerar lite mer centralt än hur du har den, men brukar ju funka för folk ändå. Den får inte slut på batteri där mitt i städningen då? Den är uppdaterad till sista versionen? Det enda du kan göra annars är att mappa och se om det löser problemet.
Jaha, ja den kanske är felplacerad. Men det var en PERFEKT smutt jag hade för den i köket...
M mindis skrev:
Om nu sensorerna är rengjorda och den ändå dummar sig på full clean så prova och restora kartan. Manage maps, edit ( välj rätt karta), restore. Annars är det väl bara att deleta kartan och börja om och se om den går varvet runt.
Mvh mindis
Jag körde ett tag utan karta, men kom på att man då inte kunde köra zon-städning och det är ett måste för mig att kunna göra det!
T TheGame skrev:
Provat starta om ?
Starta om? Hur menar du?
M mindis skrev:
Funktionen flera våningar tror jag behöver förbättras lite, blir lätt knas när man flyttar runt verkar det som hos mig iallafall. Map saving är fortfarande beta på min s6:a, har nog varit så över ett år.
Mvh mindis
Min går bara på nedervåningen i nuläget. Övervåningen var för krånglig med långhåriga mattor och Lego-inferno. :crysmile:
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Starta om? Hur menar du?
Hade problem med att min S5 började navigera tokigt.
Jag rengjorde sensorerna och laserhuvudet men blev inte bättre.
En omstart så betedde den sig normalt igen.
Nu startar jag alltid om den varje rengöring/tömning
 
T TheGame skrev:
Hade problem med att min S5 började navigera tokigt.
Jag rengjorde sensorerna och laserhuvudet men blev inte bättre.
En omstart så betedde den sig normalt igen.
Nu startar jag alltid om den varje rengöring/tömning
Hur gör man en omstart? Antar att eventuella kartor försvinner då?
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Hur gör man en omstart? Antar att eventuella kartor försvinner då?
Nej håll bara in powerknappen en stund så stängs den av sen starta efter en stund på samma sätt.
 
T TheGame skrev:
Nej håll bara in powerknappen en stund så stängs den av sen starta efter en stund på samma sätt.
Tack! Ska testa! Jag har nu lagt lite mer energi på min karta, markerat alla separata rum och märkt ut i vilken ordning jag vill ha de städade, så förhoppningsvis fattar hon bättre nästa gång vad hon ska göra.
 
Testade omstart och körde sedan fullt program. Hon städade så duktigt i hela undervåningen, efter den prioritering jag gjort, men hon missade ett hörn som hon inte kom åt eftersom jag satt och jobbade där. La in en zon och hon städade, men sen hittade hon inte tillbaka till dockan. Helt obegripligt. Hon var 2 m från dockan, men snurrade bara runt och letade. Fick lyfta tillbaka henne.
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Testade omstart och körde sedan fullt program. Hon städade så duktigt i hela undervåningen, efter den prioritering jag gjort, men hon missade ett hörn som hon inte kom åt eftersom jag satt och jobbade där. La in en zon och hon städade, men sen hittade hon inte tillbaka till dockan. Helt obegripligt. Hon var 2 m från dockan, men snurrade bara runt och letade. Fick lyfta tillbaka henne.
La du till zoner när den var i dockan? Dockan har inte heller förflyttats efter senaste mappning? Nästa gång testa att lägga zoner/ändra kartan när den är i dockan och se om det blir bättre. För nuvarande problem testa att mappa om.
 
J Jonathan TT skrev:
La du till zoner när den var i dockan? Dockan har inte heller förflyttats efter senaste mappning? Nästa gång testa att lägga zoner/ändra kartan när den är i dockan och se om det blir bättre. För nuvarande problem testa att mappa om.
Nä, hon var nog inte i dockan när jag la till zonen, kanske därför hon blev förvirrad. Dockan har inte flyttats.
Nu har jag kört ett par gånger till och nu verkar hon sköta sig...
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Blir så less på dammsugaren, hon verkar ha blivit dement. Räck upp handen, alla som tycker att hon ser ut att vara klar här? :mad:
Detta ser lite konstigt ut, vad är det för vägg som robotdammsugaren kan gå igenom? Är det en säng som den går under kanske?
Karta över en våning med en robotdammsugares vägmarkerad, inklusive området den går igenom markerat med en röd rektangel.
Sen som det nämnts så kan man behöva hjälpa den med att välja karta för det kan blir fel ibland när den själv försöker identifiera vilken den ska använda. Det ser ut som du lyckats hitta den plottrigaste (många hinder) platsen för dockan, jag hade flyttat den till en anna plats mer centralt utan hinder som den måste parera för.
Kartläggningsbild från en robotdammsugare med tydliga spår och hinder i ett rum.
 
Hahaha, ja det första är en säng som hade lite grejer under, därför kunde den inte köra under sängen. Och ja, det är plåttrigt där den står (köksbord med 7 stolar), men nu funkar den ganska bra så i nuläget är jag nöjd. (y)
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.