Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Alla utan avtal betalar 8:70, Tesla eller ej. Med avtal (månadsavgift) betalar man under 4, vissa säkert ännu mindre.
Skärmdump av en sökresultatsida med information om kostnaden för laddning på Ionitys nätverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Alla utan avtal betalar 8:70, Tesla eller ej. Med avtal (månadsavgift) betalar man under 4, vissa säkert ännu mindre.
Det vet jag, men det är rejäl differentiering, nära 3:1 som också kommer finnas på teslas nät.
 
W witten skrev:
Finns det verkligen korrelation mellan det som nämns i artikeln och det verkliga utfallet? I så fall skulle ju inte elbilar fungera i Sverige på vintern, vilket de bevisligen gör.

Det är ju snarare så att statistiken visar att våra batterier degraderas långsammare än i varma länder. Framgår ju i artiklar tidigare postade i den här tråden.
Det är absolut intressant info i artikeln. Dock ska man ha i åtanke att det finns en stor mängd varianter av lithiumbatterier med vitt skilda egenskaper.
Tex LTO 2,3 volt som är extremt tåliga för kyla, -40° är inga problem och man laddar fullt på 6minuter. Har dock dåligt energiinnehåll och är dyrt. Stabila och brinner inte. Runt 10 gånger livslängden jämfört med 3,7v cellerna.
LFP 3,2 volt som är säkra och innehåller mer energi men som inte gillar kyla. Får absolut inte laddas i minusgrader. Teslaägare har klagat på batterivärmare som drar mycket energi såg jag.
Och så den vanligaste på 3,7volt som innehåller mest energi och har kortast livslängd. Smäller som handgranater om man misshandlar dem. Billigast.

Sen finns det ett otal varianter av dessa 3 grundtyper.
Framtiden kan säkert ge oss fler spännande batterityper.

Jag tycker absolut det ska debatteras mer vilken batterityp den sitter i de bilar vi pratar om eftersom egenskaperna är så olika.

Och att man ska kunna välja det batteri som passar mitt behov och körmönster.
 
  • Gilla
Texan och 2 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Jag tycker absolut det ska debatteras mer vilken batterityp den sitter i de bilar vi pratar om eftersom egenskaperna är så olika.
Jag håller med, med större och större marknad med olika tillverkare och modeller kommer det att bli mer intressant att jämföra detta. Vi kan nog inte längre prata allt för generaliserat om elbilar och batterier. Man säger ju att det var vanligt att turbon rasade på SAAB 9-3, inte att det var vanligt att den rasade på bensinbilar. Det är ju också viktigt att en sån diskussion kommer igång så att man som bilköpare vet vad man ska hålla sig borta ifrån och vad som är bra.

Teslas laddnätverk kontra andra nätverk tänker jag också på när det pratas rädsla om att inte hitta snabbladdare eller att få stå i kö till dem. Det är ju inte ett generellt problem för elbilar utan för elbilar som inte är Teslor. Ionity har jag gett upp hoppet om och tror nu mest på Circle K.
 
  • Gilla
largab och 1 till
  • Laddar…
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Lite lustigt att man tycker


Ja i detta fallet gjorde det ju det. Elpriserna var under en period så höga att det helt plötsligt blev lönsamt att driva verket. Det hade mao varken med balansen i nätet eller brist att göra (för dem som inte orkar eller vill läsa artikeln). Att priserna är höga är ju dock synd och att stänga fungerande kärnkraftverk kanske inte är det bästa beslutet, men knappast elbilarnas fel.

Det är dock lite kul att samma personer på facebook som lägger upp bilder på Karlshamnsverket och skyller på elbilarna samtidigt tycker detta är en kul grej:
[bild]
Lite dubbelmoral va?
Inte alls. De kanske har (den sällsynta?) förmågan att sätta saker i perspektiv.
En tractorpulltävling bränner inte 140000 l olja per timme som evenemanget pågår.

Det är lite som att det enligt vissa är katastrofalt när Entusiast-Elof kör 100 mil med en gammal bil utan avgasrening varje år, men utan att räkna det hisnande antal mil som körs varje timme, året runt, totalt sett.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Man kan fundera på hur länge laddningen kommer att subventioneras. Musk vill tjäna pengar han med. Så det är en tidsfråga innan Tesla förare kommer behöva betala när det är dags att ladda.
Troligtvis så kommer även Tesla behöva pröjsa normalt pris. Dock dröjer det nog. Fördelar kommer det att finnas. "vanliga" bilägare råkar nog ut för detta långt tidigare.
Det var länge sen Teslaägare fick gratis laddning, nu är det bara äldre exemplar som har det kvar. Den ekonomiska vinsten med detta är dessutom aningen överhypad eftersom majoriteten laddar hemma till vardags.

Priset för Supercharger har dessutom ökat en hel del de senaste åren och det är betydligt dyrare än att ladda hemma.
 
N Nerre skrev:
Partikelfiltret är en bättre jämförelse. Begagnade dieselbilar brukar vara billiga om inte partikelfiltret är bytt, eftersom man riskerar att åka på en rejäl smäll om det måste bytas.
Hur menar du? Det torde vara 99,9% av begagnade dieselbilar som inte bytt partikelfilter.
 
MultiMan
@Myckling Det tror jag inte stämmer alls. Vet många som bytt partikelfilter både på nyare och äldre bilar och den verkstad jag hade kontakt med tidigare bytte en hel del också.

Har någon statistik?
 
M Myckling skrev:
Hur menar du? Det torde vara 99,9% av begagnade dieselbilar som inte bytt partikelfilter.
Jag tror rätt få konsumenter har koll på typfel och dyra åtgärder. Partikelfilter eller svindyra kamremsbyten, servicar som kostar 25.000 på tokigt konstruerade "lyxbilar". Det kommer som en kalldusch för många. Och andra säljer bilen när de känner detta är på G.

Därav har jag svårt att fatta att inte bilarna faller mera. Nånstans efter 10.000 mil känns det som att det börjar kunna vara riktigt dyrt och de flesta garantier slutar gälla. Visst, om man får lyxen att köpa en helt ny bil och ha den från början är det värt lite. Men skillnaden mellan ett år gammal eller två år gammal är rätt liten. Men när bilen är 3-4-5 år och gått 12.000 mil. DÅ är det ju problemen börjar.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Inte alls. De kanske har (den sällsynta?) förmågan att sätta saker i perspektiv.
En tractorpulltävling bränner inte 140000 l olja per timme som evenemanget pågår.

Det är lite som att det enligt vissa är katastrofalt när Entusiast-Elof kör 100 mil med en gammal bil utan avgasrening varje år, men utan att räkna det hisnande antal mil som körs varje timme, året runt, totalt sett.
Jag har tre äldre "entusiastbilar", två av dem har jag haft i princip sen jag tog körkort. Kan jag kört ens 500 mil med de två totalt sett? Tror jag bränt mer soppa i gräsklipparen. Samma med motorsport. Har kört gokart med barnen och dottern undrade över miljöaspekten, om det inte var dåligt att köra? Jag sa att vi bränner mer soppa i bilen på väg till träningen än på körningen. Så fotbollsträningen är värre för miljön än vår gokart (då vi bara kör på hemmabanan). Men iofs så kör jag ju oftast på el till aktiviteterna... Men bara för att sätta saker i perspektiv.
 
  • Gilla
martin43 och 3 till
  • Laddar…
Jag noterade att flera elbilar har problem med att de får ta lite last (låst artikel på NyTeknik). Så jag googlade lite och hittade några exempel:
- VW ID.3: maxlast 445 kg
- Tesla 3: maxlast 458 kg
- Fiat 500e: maxlast 250 kg
- Polestar 2: maxlast ca 400 kg
- Kia eNiro: maxlast 343 kg

I vissa fall så vill det till att man inte är flera med övervikt som åker samtidigt.

I praktiken så kan man inte åka mer än tre personer i exempelvis en Fiat 500e och i praktiken helt utan bagage i så fall (vi är dock aldrig mer än två i vår, vi räknade inte med baksätet när vi köpte den ens då det är så litet). Men att en eNiro inte går att lasta mer är nog ett större problem för många.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Men att en eNiro inte går att lasta mer är nog ett större problem för många.
Går != får... :cool:

Skämt åsido, vad innebär maxlast, dålig koll. Är det allt "gods" utom föraren? Innebär det att en förare och tre passagerare på vardera 115 pannor betyder tomt bagagerum om man ska göra rätt?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Går != får... :cool:

Skämt åsido, vad innebär maxlast, dålig koll. Är det allt "gods" utom föraren? Innebär det att en förare och tre passagerare på vardera 115 pannor betyder tomt bagagerum om man ska göra rätt?
Ja, passagerare och last i bilen, inte föraren.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Fairlane
Och slänger man på en släpkärra så ska väl också kultrycket räknas in?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Och slänger man på en släpkärra så ska väl också kultrycket räknas in?
Ja, här har du kanske en orsak till att många elbilar inte ens har stöd för dragkrok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.