Hej!

Jag har en Electrolux torktumlare med värmepump. Den har några år på nacken men kondensatorn är helt igentäppt med ludd, trots att jag har varit noggrann med att rengöra filtren.

Det tokiga är att man måste riva hela maskinen om man ska kunna rengöra kondensorn ordentligt.

Så till min fråga, finns det torktumlare med värmepump, där man enkelt kan rengöra Kondensorn utan att bli tvungen att köpa en ny bara för att kondensorn blir smutsig?

Tycker att det är en ganska dum konstruktion.
 
A
E Ernfrid skrev:
Hej!

Jag har en Electrolux torktumlare med värmepump. Den har några år på nacken men kondensatorn är helt igentäppt med ludd, trots att jag har varit noggrann med att rengöra filtren.

Det tokiga är att man måste riva hela maskinen om man ska kunna rengöra kondensorn ordentligt.

Så till min fråga, finns det torktumlare med värmepump, där man enkelt kan rengöra Kondensorn utan att bli tvungen att köpa en ny bara för att kondensorn blir smutsig?

Tycker att det är en ganska dum konstruktion.
Nej!
 
Tryckluft kanske det gå att blåsa rent med. bör göras på utsida hus då det kan flyga en del från den.
 
B
Håller med... är inne på min andra. Den första var från husqvarna och omöjlig att göra rent utan att riva.

Samma med ersättaren från miele. Lite hopplöst att de inte fixat en lucka så man kan komma åt kondensorn. Det räcker ju inte att ta loss sidoplåtar heller, den måste I princip helt demonteras för att komma åt att göra rent
 
Har hört att det finns ev någon form av s,k lucka på framsidan av dessa typer och var svåra att öppna utan att knäcka något. Finner det märkligt att det inte ska gå att rengöra den, kan tyckas i mina öron som något tillverkaren har kalkullerat med, """" OJ vad bra, täppt kondensor, dom måste köpa ny maskin """ . Hur är det med filtret, det ska ta upp ludd, men tar nog inte de minsta partiklarna.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Ja det är ju tydligt att dessa maskiner med värmepump är designade för att bli obrukbara, trots att allt är helt. Man får alltså i princip köpa en ny när kondensorn blir smutsig.

Känns trist att köpa en vanlig med el element, men dessa går ju iaf att rengöra på ett enkelt sätt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
R
J jonaserik skrev:
Hur är det med filtret, det ska ta upp ludd, men tar nog inte de minsta partiklarna.
Jag har sedan några månader en Miele VP-tumlare och filtret till den är väldigt tätt:
https://m.miele.se/konsument/reserv...64761&name=9164761&mat=09164761&name=9164761#
Första gången jag tog ut det trodde jag inte att det var något ludd alls på filtret, men vid närmare undersökning visade det sig att den på bilden övre tunnare delen av filtret inte alls var ljusgrå utan det var en alldeles jämn "hinna" av jättefint ludd, mer som damm.
 
R rolflidvall skrev:
Jag har sedan några månader en Miele VP-tumlare och filtret till den är väldigt tätt:
[länk]
Första gången jag tog ut det trodde jag inte att det var något ludd alls på filtret, men vid närmare undersökning visade det sig att den på bilden övre tunnare delen av filtret inte alls var ljusgrå utan det var en alldeles jämn "hinna" av jättefint ludd, mer som damm.
Jo frågan är bara hur kondensorn ser ut efter 2-3 år.
 
R
E Ernfrid skrev:
Jo frågan är bara hur kondensorn ser ut efter 2-3 år.
Absolut, @electroluxaren vet säkert mer om det.
 
J jonaserik skrev:
Har hört att det finns ev någon form av s,k lucka på framsidan av dessa typer och var svåra att öppna utan att knäcka något. Finner det märkligt att det inte ska gå att rengöra den, kan tyckas i mina öron som något tillverkaren har kalkullerat med, """" OJ vad bra, täppt kondensor, dom måste köpa ny maskin """ . Hur är det med filtret, det ska ta upp ludd, men tar nog inte de minsta partiklarna.
Nej inte riktigt. Det finns en lucka på framsidan, men du kommer bara åt framsidan av kondensatorn, omöjligt att kunna rengöra den ordentligt utan att montera isär maskinen i molekyler.
 
Öppnade en Cylinda "sverigetorken" värmepump som var fylld vägg till vägg med ludd i varenda vrå, runt motor var det packat så att det luktade brännt. Öppnade upp huset till kondensatorn, mycket detaljer runtomkring som ska skruvas väck. Med facit i hand hade jag inte försökt rengöra kondensatorn, för jag hittade inget ludd inuti den!

Blås bort allt ludd inuti du kommer åt lätt och var färdig tycker jag. En idé är att spruta in vatten direkt in i kondensatorn med trädgårdsslang, något skyddad för väta är det väl men kanske inte bra om vattnet stiger till motorn.
 
Redigerat:
A ansic skrev:
Öppnade en Cylinda "sverigetorken" värmepump som var fylld vägg till vägg med ludd i varenda vrå, runt motor var det packat så att det luktade brännt. Öppnade upp huset till kondensatorn, "roligt", men det var onödigt för den var fri från luddet. Med facit i hand hade jag börjat med att plocka ner sidoplåtarna för att sen blåsa bort allt ludd. Eventuellt sprutat in vatten rätt in i kondensatorn med trädgårdsslang.
Ja det är ett alternativ, ska se om man kan få lös sido plåtarna på ett lätt sätt. Jag undrar bara hur man ska kunna skölja ur allt? Allt ludd blir ju kvar i maskin efter spolning annars
 
Mitt tips blir att undvika vatten och enbart blåsa/suga bort så mycket du kan med tryckluft + dammsugare - fick en skaplig gegga på luftvärmepumpens kondensor…

Var bara försiktig runt kondensorn så att inget böjs av tryckluften.

Kanske köra igång tumlaren på slutet så att dammet hamnar i/runt trumman?? Men kanske fastnar i fläkten… :thinking:
 
Jag tog ut min på altanen, skruvade av en lucka bak där flotör/pump sitter så lutade jag den bakåt och spolade med slang, kom några fina kakor..
 
Efter att ha plockat isär vår samsung några ggr och irriterat mig över den enkla instruktionen. typ pensla försiktigt rent kondensorn så har jag numera en sån där trädgårdsspruta att blåsa rent med. Sån där man fyller med vatten och pumpar upp tryck. Den duschar jag av allt med och peppar peppar. Det har gått nu ett par år utan att det har korkat igen. Studerade konstruktionen sist och det är ju ganska tätt och man kan nog vräka på bra med vatten under drift utan att det händer nåt. Pumpen verkar forcera bort det ganska bra. Blir det för illa så kan man ju som det nämndes ovan ta ut maskinen och spola med slang och ha maskinen lutandes bakåt så det rinner ut själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.