Hej!

Jag bor i ett ca 15 år gammalt hus och i det finns ett runt, icke öppningsbart fönster. Det läcker in regnvatten där vid kraftigt regn vid nedre delen av fönstret, vid den svarta gummilisten. (Se bild)

Vad skulle ni tro är felet?

Räcker det med att täta på något sätt eller behöver fönstret bytas tror ni?

Tror ni det kan ha läckt in vatten i väggen runt fönstret?

Vad gör typ av yrkesperson skulle kunna titta på detta? Känner mig osäker på vad jag ens ska googla på..

Tacksam för svar!
 
  • Närbild på nedre delen av ett runt fönster med svart gummilist och regndroppar på glaset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
DEt går inte att se vatten på bilden, rinner det in från sidan eller vad?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
DEt går inte att se vatten på bilden, rinner det in från sidan eller vad?
Just nu är det inte vatten där, men det är liksom blött 5-10 cm i mitten vid den svarta gummilisten när det regnar kraftigt. Vid något tillfälle har det runnit ner på fönsterkarmen också.
Ska se om jag kan hitta en bild när det är blött.
 
H
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
DEt går inte att se vatten på bilden, rinner det in från sidan eller vad?
Här är en bild där det läckt in som värst. Vet inte om det säger så mycket. Men man kunde suga upp ganska mycket vatten med papper.
 
  • Vattenläckage på fönsterbräda med absorberande papper och droppar på fönsterrutan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Husmusens skrev:
H


Här är en bild där det läckt in som värst. Vet inte om det säger så mycket. Men man kunde suga upp ganska mycket vatten med papper.
Spontant tror jag du ska ringa en glasmästare. Tror det läcker in via listen på utsidan ner under glaset. Sen trycker det upp på insidan när det blir för mycket. Om det även runnit neråt är svårt att svara på om du inte ser några skador på insidan under fönstret?
 
Är det vattendroppar på insidan av glaset också?
 
Hur ser det ut på utsidan och då särskilt överkant av fönstret? Regn som kommer på fasaden ovanför fönstret ska ledas bort med en plåt, här skulle det kunna finnas brister om plåt saknas eller är felaktigt monterad.
 
Ligger den svarta gummilisten (på utsidan) som tätar mellan glas och bleck inte helt an. OCH den som installerade fönstret har tejpat eller fogat nederkanten av kassetten helt tätt, då kan den lilla fukten inte försvinna utan söker sig en annan väg.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Spontant tror jag du ska ringa en glasmästare. Tror det läcker in via listen på utsidan ner under glaset. Sen trycker det upp på insidan när det blir för mycket. Om det även runnit neråt är svårt att svara på om du inte ser några skador på insidan under fönstret?
Tack! Försöker få tag i glasmästare.
Inga synliga skador längst väggen..
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är det vattendroppar på insidan av glaset också?
Nej det har jag inte sett.
 
D Dublin skrev:
Hur ser det ut på utsidan och då särskilt överkant av fönstret? Regn som kommer på fasaden ovanför fönstret ska ledas bort med en plåt, här skulle det kunna finnas brister om plåt saknas eller är felaktigt monterad.
Det finns bara en plåt nertill, inte ovanför.
 
  • Runt fönster med en synlig nedre plåtkant, taget inifrån, med regndroppar på utsidan av glaset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Husmusens skrev:
Det finns bara en plåt nertill, inte ovanför.
Hm, nu satte du mig på pottkanten :p Jag tänkte träfasad, men du har ju putsad och putsade fasader har ju inte alltid plåt ovan fönster. Kan tyvärr inget om hur det bör vara på putsade hus.
Men nånstans måste ju vattnet komma in, det är väl tre tänkbara ställen - ovankant, underkant där glas möter karm eller underkant fönster (om plåten lutar inåt istället för utåt).
 
När det torkat kan du testa att lägga en smal sträng silikon på utsidan av nederdelen av fönstret, typ halva delen, om du kommer åt?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
När det torkat kan du testa att lägga en smal sträng silikon på utsidan av nederdelen av fönstret, typ halva delen, om du kommer åt?
Och välj gärna en annan fogmassa än silikon om du någon gång ska måla fönstret
 
Bättre att låta glasmästaren titta på detta och evt. Byta gummilisten. De flesta typer av fogmassor är slut efter några år ute. Fönsterkitt som målas håller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.