Magnus Filip skrev:
Bra att de överraskar i uppförsbackar, verkar du ha testat själv.
Om någon gillar att köra sportbil typ 911 bakhjulsdrift med svansmotor på vintern eller på dåliga branta grusvägar har du säkert rätt. Men vem katten gör det? Tvivlar på att det överhuvudtaget går att köra en sån bil snöig vinter för de borde ha så låg markfrigång att snösträng och snö tar i underredet.

De gamla VW slutade att säljas i Sverige på 70-talet. Ingen kör med dem längre. Bara några entusiaster sommartid.

Ser inte relevansen eller den röda tråden i detta alls, sorry.
Det va ett tillägg om hur viktfördelning och viktförskjutning kan påverka köregenskaperna. Men som sagt är det lite i utkanten men gäller fortfarande om man står och funderar på om det går att åka bakhjulsdrift på vintern. Det går utmärkt. Poängen är att ha vikten på drivhjulen för bästa framkomlighet.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Är man orolig för att inte kunna ta sig fram och det är en viktig parameter, välj fyrhjulsdrift;)
 
A
A AndersS skrev:
Är man orolig för att inte kunna ta sig fram och det är en viktig parameter, välj fyrhjulsdrift;)
Lätt att skriva! Men sedan finns det något som heter pengar och företagets maxgräns. Sedan åker man omkring med högre bränsleförbrukning i jämförelse 95% av alla mil, minst när systemet inte behövs. Cirka 2 kr extra per mil.

Tankade på Ingo i morse. BENSIN 16:47/LITER OCH DIESEL 17:82/LITER. Varför är det så dyrt? Varför är dieseln så 7kt dyr? Vet någon? Jag fattar ingenting.
 
Magnus Filip skrev:
Sedan åker man omkring med högre bränsleförbrukning i jämförelse 95% av alla mil, minst när systemet inte behövs. Cirka 2 kr extra per mil.
.
Nja, nu stämmer inte dina 2kr/mil såvida du inte har en bil med permanent fyrhjulsdrift, de flesta bilar har enbart drift på fram eller bakhjul "95%" av tiden med dagens system där fyrhjulsdriften kopplas in när bilens system uppfattar rotationsskillnader i hjulen.
Och är behovet framkomlighet t.ex. i vinterväglag och man prioriterar det så får man lösa det, man kan inte tvinga någon till en tjänstebil man inte inte önskar, däremot kan man neka någon att köra med privatbil i tjänsten (körde med förmånsbil i 20 år innan jag valde privat igen)
 
A AndersS skrev:
man kan inte tvinga någon till en tjänstebil man inte inte önskar (körde med förmånsbil i 20 år innan jag valde privat igen)
TS hävdar just detta, att han är tvingad. Om inte juridiskt, så genom någon form av kultur eller påtryckningar.
 
Magnus Filip skrev:
Varför är dieseln så 7kt dyr?
Utbud och efterfrågan. Inklusive skatt.
 
A
A AndersS skrev:
Nja, nu stämmer inte dina 2kr/mil såvida du inte har en bil med permanent fyrhjulsdrift, de flesta bilar har enbart drift på fram eller bakhjul "95%" av tiden med dagens system där fyrhjulsdriften kopplas in när bilens system uppfattar rotationsskillnader i hjulen.
Och är behovet framkomlighet t.ex. i vinterväglag och man prioriterar det så får man lösa det, man kan inte tvinga någon till en tjänstebil man inte inte önskar, däremot kan man neka någon att köra med privatbil i tjänsten (körde med förmånsbil i 20 år innan jag valde privat igen)
Kul här att många gillar att ha rätt till varje pris! Storebror i familjen?
Kollade på några sekunder Passat kombi manuell 2015-2018 modell diesel 150 hk 0,43 och 0,57 4wd i förbrukning skillnad 0,14 = 2,50 kr mer per mil, idag 17,82 på Ingo.
TSI 180 hk 0,58 och 0,71 4wd. skillnad 0,13 = 2,10 mer per mil. 16,50 idag på Ingo.
 
A
Magnus Filip skrev:
Kul här att många gillar att ha rätt till varje pris! Storebror i familjen?
Kollade på några sekunder Passat kombi manuell 2015-2018 modell diesel 150 hk 0,43 och 0,57 4wd i förbrukning skillnad 0,14 = 2,50 kr mer per mil, idag 17,82 på Ingo.
TSI 180 hk 0,58 och 0,71 4wd. skillnad 0,13 = 2,10 mer per mil. 16,50 idag på Ingo.
PS. min nya tj. bil är 4wd kom jag på igår, RAV4. Någon sa det. Trodde det var framhjulsdriven. Det är inga modelbeteckningar på bilen. Så jag tänkte inte på det, faktiskt sant! Är inte bilintresserad överhuvudtaget, men för jag har inte haft bil på 11 år, men börjar nu komma in i det. Det var goa skratt på jobbet, men det bjuder jag på. RAV4 vad betyder fyran sa någon? Haha så det kan bli. Visste inte heller att dubbdäck är ute numera och att friktionsdäck är lika bra. ja jösses.
Skall bli spännande att testa till vintern.
 
S
Magnus Filip skrev:
PS. min nya tj. bil är 4wd kom jag på igår, RAV4. Någon sa det. Trodde det var framhjulsdriven. Det är inga modelbeteckningar på bilen. Så jag tänkte inte på det, faktiskt sant! Är inte bilintresserad överhuvudtaget, men för jag har inte haft bil på 11 år, men börjar nu komma in i det. Det var goa skratt på jobbet, men det bjuder jag på. RAV4 vad betyder fyran sa någon? Haha så det kan bli. Visste inte heller att dubbdäck är ute numera och att friktionsdäck är lika bra. ja jösses.
Skall bli spännande att testa till vintern.
Även om du klarar din backe så tänk på att inte väja för något.
https://teknikensvarld.se/test-provkorningar/test/toyota-rav4-laddhybrid-farlig-i-algtestet/
original.jpg


Edit:
Ursäkta. Den är tydligen modifierad och bättre nu.
https://teknikensvarld.se/test-provkorningar/test/toyota-rav4-laddhybrid-nu-godkand-i-algtestet-/
 
Redigerat:
P Pin skrev:
TS hävdar just detta, att han är tvingad. Om inte juridiskt, så genom någon form av kultur eller påtryckningar.
Inget tvingande, utan ts accepterar villkoren och med det får man också acceptera villkoren för vilken bil man får välja.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Inget tvingande, utan ts accepterar villkoren och med det får man också acceptera villkoren för vilken bil man får välja.
Ja i ett avtal är per definition båda parter nöjda (y)
 
Magnus Filip skrev:
Kul här att många gillar att ha rätt till varje pris! Storebror i familjen?
Kollade på några sekunder Passat kombi manuell 2015-2018 modell diesel 150 hk 0,43 och 0,57 4wd i förbrukning skillnad 0,14 = 2,50 kr mer per mil, idag 17,82 på Ingo.
TSI 180 hk 0,58 och 0,71 4wd. skillnad 0,13 = 2,10 mer per mil. 16,50 idag på Ingo.
Är du storebror i familjen:crysmile:
Och plötsligt hade du beställt en fyrhjuldriven som du nyligen ondgjorde dig över att du inte kunde beställa pga pengar och företaget, samt driftkostnad.
Håller med dig om att du inte har någon koll och då ska man inte vara krokodil som när du svarade på mitt inlägg med felaktiga påståenden:rofl:
 
P Pin skrev:
Ja i ett avtal är per definition båda parter nöjda (y)
Har förhandlat många tjänste/förmånsbilar vid rekrytering och det är till 99 99% krav/önskemål från sökande, för vissa tjänster är det ett måste att kunna erbjuda.;)
 
A
S sinuslinus skrev:
Även om du klarar din backe så tänk på att inte väja för något.
[länk]
[bild]


Edit:
Ursäkta. Den är tydligen modifierad och bättre nu.
[länk]
ok, visste inte. Betvivlar att detta test är ett "älgtest" låter som en fånig myt, Så jag slog upp det . Det heter "undvikande undanmanöverprov" snarare om man behöver väja om någon kör ut i en korsning utan att se sig för och man behöver väja snabbt. Eller om barn cyklar ut i gatan eller liknande. Eller om man parerar för att undvika en krock om någon byter fil slarvigt.
Älgtest! så himla dumt, men visst kan det appliceras även för vilt. Men att kalla det så låter som gamla Trafikmagasinet hittade på.
 
A
A AndersS skrev:
Är du storebror i familjen:crysmile:
Och plötsligt hade du beställt en fyrhjuldriven som du nyligen ondgjorde dig över att du inte kunde beställa pga pengar och företaget, samt driftkostnad.
Håller med dig om att du inte har någon koll och då ska man inte vara krokodil som när du svarade på mitt inlägg med felaktiga påståenden:rofl:
Förstår, sorry, Hade inte en susning. En kollega fick inte BMW 330e med tillvalet 4wd. Och någon annan fick inte en annan bil med 4wd. Så jag gick på det spåret.
Också mobbad nu för "Riskokare" bjuder på det. haha
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.