A
D Drömtroll skrev:
En skillnad mellan "etanolhypen" och nuvarande elbilstrend är att den senare är global och handlar inte främst om svenska bidrag eller trender. Dieselbilar har tex. främst varit stort i Europa, men litet i USA och Kina. Batteribilar lyfts fram både i Europa, Kina och USA som en önskvärd teknikutveckling.
Vi får se vad som händer. kollade snabbt USA, deras "vanliga bilar" är ju ofta pickuper och tänkte att de borde väl vara diesel. Såg att år 2020 såldes ungefär 50% pickuper och 50% personbilar i USA. Hälften av alla pickuper som såldes har dieselmotor. Alltså 25% av de nyare forndonen i USA har är dieselmotorer. Ganska mycket! Diesel ökar också mycket i USA för varje år.
 
A
useless useless skrev:
Vätgas/bränsleceller.
Hoppas inte. Vätgas är explosivt. Vid en krock, vad händer?
 
engs
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Sen finns ju även sk Mild-hybrider också, men jag är osäker på om de har en egen beteckning eller om de bara går under ICE.
MHEV - Mild Hybrid Electric Vehicle, liten svag elmotor, kapar bara lite toppar, dvs bränslemotorn går hela tiden.

HEV - Hybrid Electric Vehicle, Hybrid men ej plugin.

PHEV - Plug-in Hybrid Electric Vehicle
 
Magnus Filip skrev:
Hoppas inte. Vätgas är explosivt. Vid en krock, vad händer?
Vätgas är inte explosivt. Det måste blandas med rätt mängd syre för att bilda knallgas. Det som är farligt är att man har trycktankar som kan explodera om dom deformeras och värms upp, men det går att bygga någorlunda säkra system som tar hand om det.
 
Vätgas är explosivt, men i formen av speciella tankar som klarar högt tryck (krävs för att kunna få in tillräcklig energimängd) men är en gammal beprövad teknik och att den är betydligt lättare än luft, dvs den försvinner snabbt vid läckage och minskar risken för gasmoln så risken för explosioner ett mindre problem.
Då är problem med batterier lite värre utifrån problemet att släcka vid bränder, bl.a. litiumjonbatterier.
 
A
useless useless skrev:
Vätgas är inte explosivt. Det måste blandas med rätt mängd syre för att bilda knallgas. Det som är farligt är att man har trycktankar som kan explodera om dom deformeras och värms upp, men det går att bygga någorlunda säkra system som tar hand om det.
Visst, du har rätt vätgas är inte explosivt. Men det kan blir ett delikat problem om man använder bilen någonstans på på vår jord eftersom luften innehåller 21% syrgas. Sök på Hindenberg, på Youtube!

Dessutom är vätgasen den minsta molekylen av alla ämnen och läcker ut lätt i tätningar. Något vibrerar loss? I annat fall bör det helsvetsas i bara metall. Efter 10 år rost och korrosion?
En granne till mig har en V70 bensin/gas. Det luktar lite gas när man använder bilen, men så skall det vara tydligen. Sedan tankar de på gasmack och kör i högt med tryck. Gör mig orolig för bilen är 15 år gammal. De kör även barn i bilen.
Men visst de sparar i skatt och bränslekostnad jämfört med en vanlig V70, så varför inte? Eller? När bilen är 19 år måste den skotas även om den fukar bra. För den får inte vara 20 år utan att gastanken och annat är bytt.
 
Redigerat:
A
Magnus Filip skrev:
Visst, du har rätt vätgas är inte explosivt. Men det kan blir ett delikat problem om man använder bilen någonstans på på vår jord eftersom luften innehåller 21% syrgas. Sök på Hindenberg, på Youtube!

Dessutom är vätgasen den minsta molekylen av alla ämnen och läcker ut lätt i tätningar. Något vibrerar loss? I annat fall bör det helsvetsas i bara metall. Efter 10 år rost och korrosion?
En granne till mig har en V70 bensin/gas, kallar honom för bombmannen, fast det vet han inte om.
. Det luktar lite gas när man använder bilen, men så skall det vara tydligen. Sedan tankar de på gasmack och kör i högt med tryck. Gör mig orolig för bilen är 15 år gammal. De kör även barn i bilen.
Men visst de sparar i skatt och bränslekostnad jämfört med en vanlig V70, så varför inte? Eller? När bilen är 19 år måste den skotas även om den fukar bra. För den får inte vara 20 år utan att gastanken och annat är bytt.
 
Magnus Filip skrev:
När bilen är 19 år måste den skotas även om den fukar bra. För den får inte vara 20 år utan att gastanken och annat är bytt.
Nja, så är det inte utan att gastank ska tas ur drift efter 20 år, så har bilen vanlig tank för bensin kan den fortsätta användas, men troligtvis kräver det oftare tankning då de brukar vara mindre i "bifuel-modellerna".
 
A
A AndersS skrev:
Nja, så är det inte utan att gastank ska tas ur drift efter 20 år, så har bilen vanlig tank för bensin kan den fortsätta användas, men troligtvis kräver det oftare tankning då de brukar vara mindre i "bifuel-modellerna".
Tyvärr, blir ändå för dyrt att göra det på verkstad och bilen måste ändå skrotas. Kostar mer än vad bilen är värd.
 
C
Magnus Filip skrev:
Visst, du har rätt vätgas är inte explosivt. Men det kan blir ett delikat problem om man använder bilen någonstans på på vår jord eftersom luften innehåller 21% syrgas. Sök på Hindenberg, på Youtube!
Kollar man filmen från Hindenburg-katastrofen ser man att det inte blir någon detonation/explosion, däremot ett väldigt snabbt och kraftigt brandförlopp.
 
Dessutom var det väl det latexbaserade skalet som brann mest?
 
harry73
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Här är lite av lingot inom automotive

ICE (Internal Combustion Engine): T ex Golf TDI
PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle): T ec Vw Passat GTE
BEV (Battery Electric Vehicle): T ex VW Id4
FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle): T ex Toyota Mirai

Sen finns det lite andra avarter förståss!
Ångbil https://feber.se/bil/nytt-hastighetsrekord-for-angbilar/163877/
Jetdriven ångbil som sätter hastighetsrekord på ett öppet slättlandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jetbil
Volkswagen Beetle med jetmotorutblås och flamma som visar hastighetstest.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hindenburg var målad med typ termit-färg, vill minnas att Mythbusters gjorde nått om det; men jag tror inte att det var bara färgen som gjorde att den brann men det var den som stod för spektaklet... Vätgas brinner ju som bekant med en osynlig låga...
 
Magnus Filip skrev:
Det luktar lite gas när man använder bilen, men så skall det vara tydligen.
Jag har även stött på bensinbilar som läcker bränsle och luktar illa. ;)

Magnus Filip skrev:
Men visst de sparar i skatt och bränslekostnad jämfört med en vanlig V70, så varför inte? Eller?
Nu är gasbilar lite obekant och exotiskt för de flesta i Sverige och därför kanske lite läskigt. I andra delar av världen är gasbilar väldigt mycket vanligare och jag har i alla fall inte hört att gasdriften skulle vara speciellt olycksbenägen eller farlig. Har dock ingen som helst statistik kring detta men tycker att det borde ha uppmärksammats om problemen är av den art och omfattning du antyder.
 
A
Dagens Auto Motor& Sport
Förutom Tjeckien har även Tyskland och Frankrikes regeringar tidigare ställt sig emot ett totalförbud mot nya bilar med förbränningsmotorer 2035. Länderna vill att laddhybrider tillåts längre – exakt hur länge är inte klart.

Italiens regering sägs också villa se ett undantag från förbudet för lågvolymstillverkare som exempelvis Ferrari och Lamborghini.

Läs det kursiva. Världen är fantastisk eller fanatisk! Vad det måste ha kostat dem att få regeringen att uttala sig så.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.