Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
M mickef skrev:
Nu tappade du mig igen.
Preventiv vård = vaccin
 
F fsn skrev:
Man har som arbetsgivare inte rätten att fråga nån om dom är vaccinerade.
Varför inte?
Att kräva ett svar däremot, är knepigare.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Fairlane
timmelstad timmelstad skrev:
Varför inte?
Att kräva ett svar däremot, är knepigare.
Är det inte lite som att man inte får fråga någon jobbsökande om de planerar att skaffa barn inom kort?
Det kanske är möjligt att fråga, men man kan inte kräva ett svar, men för att slippa problem så frågar man helt enkelt inte vissa saker?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Är det inte lite som att man inte får fråga någon jobbsökande om de planerar att skaffa barn inom kort?
Det kanske är möjligt att fråga, men man kan inte kräva ett svar, men för att slippa problem så frågar man helt enkelt inte vissa saker?
”Dont ask, dont tell”
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Är det inte lite som att man inte får fråga någon jobbsökande om de planerar att skaffa barn inom kort?
Det kanske är möjligt att fråga, men man kan inte kräva ett svar, men för att slippa problem så frågar man helt enkelt inte vissa saker?
Jag tror inte det omfattas av samma regelverk. Sen undrar jag om det inte är lite av en missuppfattning att man inte får fråga. Det är att agera på det som är det otillåtna. Sen kan man tycka att det är olämpligt av flera skäl. Men här vore det fint om någon som verkligen vet kunde klargöra.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du har ju själv angett vilken immunitetsgrad som krävs för att uppnå flockimmunitet och du vill inte komma dit genom att se till att fler vaccinerar sig. Det senare kan naturligtvis ske på andra sätt än att tvinga någon fysiskt eller psykiskt t.ex. genom att prata med sina bekanta och informera dem om vaccinets fördelar t.ex. när det gäller antal avlidna, belastning på vården, undvika att många får postcovid.
Måste man förkunna "det enda rätta" för att tillhöra de goda?
 
timmelstad timmelstad skrev:
Jag tror inte det omfattas av samma regelverk. Sen undrar jag om det inte är lite av en missuppfattning att man inte får fråga. Det är att agera på det som är det otillåtna. Sen kan man tycka att det är olämpligt av flera skäl. Men här vore det fint om någon som verkligen vet kunde klargöra.
https://sinf.se/nyheter/far-jag-fraga-mina-anstallda-om-de-vaccinerat-sig-mot-covid/

https://www.unionen.se/rad-och-stod/chefspaning/far-jag-fraga-medarbetare-om-de-ar-vaccinerade

Förhoppningsvis vet de vad de pratar om.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
harry73
På min dotters skola ville skolan veta hur många vaccin de behövde beställa, så alla elever fick fylla i en anonym lista där man frågade
- om de ville vaccinera sig
- om de inte ville vaccinera sig
- om redan hade vaccinerat sig
Jag förstår fortfarande inte varför skolan behövde veta om man valde bort vaccinet för att man redan var vaccinerat eller för att man inte ville vaccinera sig.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
På min dotters skola ville skolan veta hur många vaccin de behövde beställa, så alla elever fick fylla i en anonym lista där man frågade
- om de ville vaccinera sig
- om de inte ville vaccinera sig
- om redan hade vaccinerat sig
Jag förstår fortfarande inte varför skolan behövde veta om man valde bort vaccinet för att man redan var vaccinerat eller för att man inte ville vaccinera sig.
På vilket sätt hölls det anonymt?
 
harry73 harry73 skrev:
På min dotters skola ville skolan veta hur många vaccin de behövde beställa, så alla elever fick fylla i en anonym lista där man frågade
- om de ville vaccinera sig
- om de inte ville vaccinera sig
- om redan hade vaccinerat sig
Jag förstår fortfarande inte varför skolan behövde veta om man valde bort vaccinet för att man redan var vaccinerat eller för att man inte ville vaccinera sig.
..,och var frågan bara om eleven ville vaccinera sig, inget om samtycke från båda föräldrarna (eller var det invävt i frågorna)?
 
harry73
Man fick kryssa i rätt val och behövde inte skriva sitt namn på lappen.
Jag utgår ifrån att personalen inte läsa svaret när man lämnade in lappen
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Man fick kryssa i rätt val och behövde inte skriva sitt namn på lappen.
Jag utgår ifrån att personalen inte läsa svaret när man lämnade in lappen
Ok, en lapp per elev, inte en lång lista som skickades runt hoppas jag
 
harry73
P Pin skrev:
..,och var frågan bara om eleven ville vaccinera sig, inget om samtycke från båda föräldrarna (eller var det invävt i frågorna)?
Det här var på gymnasieskolan och dottern är 17, så jag tycker inte att samtycke behövs här.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
F
timmelstad timmelstad skrev:
Varför inte?
Att kräva ett svar däremot, är knepigare.
Det är väl rätt uppenbart eller hur?
 
F
timmelstad timmelstad skrev:
Jag tror inte det omfattas av samma regelverk. Sen undrar jag om det inte är lite av en missuppfattning att man inte får fråga. Det är att agera på det som är det otillåtna. Sen kan man tycka att det är olämpligt av flera skäl. Men här vore det fint om någon som verkligen vet kunde klargöra.
Vi har pratat med våra företagsjurister om en massa olika Covid-relaterade frågor. Enligt dom får man inte fråga. Det har varit andra frågor tidigare hur man hanterar smittspårning på arbetsplatsen om nån varit i kontakt med nån som testat positivt och dessa personer har inte heller varit tillåtna att namnge vilket försvårar spårningsarbetet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.