T Teo11 skrev:
Tack! Skulle du anse att payback på 10 år i detta fallet är ekonomiskt försvarbart?
Det ligger nog på drygt 10 år men absolut är det försvarbart. Man måste vara långsiktig med värmesystemet, men visst beror det också på hur länge man tänkt bo där. Anläggningen ska gå i 20 år och därefter vill man helst kunna byta bara värmepumpen utan att behöva borra ett hål till. Backar man 20 år tillbaka är det många som idag önskar de hade borrat djupare, åtminstone om det hade gått.
 
J Josth skrev:
Det ligger nog på drygt 10 år men absolut är det försvarbart. Man måste vara långsiktig med värmesystemet, men visst beror det också på hur länge man tänkt bo där. Anläggningen ska gå i 20 år och därefter vill man helst kunna byta bara värmepumpen utan att behöva borra ett hål till. Backar man 20 år tillbaka är det många som idag önskar de hade borrat djupare, åtminstone om det hade gått.
Kan en investering i solceller vara något för att täcka upp resterande del? Finns en ekonomibyggnad på fastigheten i söderläge där det finns plats med 10-15 paneler.
 
Solceller är ett nytt stort kapitel som jag dock inte är insatt i men kanske någon annan här? Det kan förbättra energideklarationen den dag huset ska säljas men det finns också vissa risker med installationen.
 
Hej,
Har ett hus från slutet 1800 talet med timmerstomme som är tilläggsisolerat samt bytta fönster inredd källare som är dränerad, en yta på 240m2 om man räknar in de uppvärmda biytorna som vi installerade bergvärme i förra året.

Vi valde att installera Calibra 12kw här borrade vi 200meter och hade relativt nära till berg.
Tycker nog att den offerterade pumpen har aningens låg effekt i förhållande till storlek på erat hus.
Jag skulle nog gått upp ett snäpp i effekt.

Med vänlig hälsning,
 
Z Zit skrev:
Hej,
Har ett hus från slutet 1800 talet med timmerstomme som är tilläggsisolerat samt bytta fönster inredd källare som är dränerad, en yta på 240m2 om man räknar in de uppvärmda biytorna som vi installerade bergvärme i förra året.

Vi valde att installera Calibra 12kw här borrade vi 200meter och hade relativt nära till berg.
Tycker nog att den offerterade pumpen har aningens låg effekt i förhållande till storlek på erat hus.
Jag skulle nog gått upp ett snäpp i effekt.

Med vänlig hälsning,
Hur menar du då med gå upp ett snäpp i effekt?
 
T Teo11 skrev:
Hur menar du då med gå upp ett snäpp i effekt?
Hej
Menar med högre effekt, tror det finns en variant med 16Kw Eco tror jag den heter eller så finns det ju Atlas med 18 dock känner jag inte till prisbilden på dem.
 
Är verkligen distributionssystemet anpassat för att ta emot 0,6 lps ?
 
Intressant tråd.

Inväntar min nya pump som ska installeras snart. Det är en Calibra 16.

Huset är på 300-350kvm med jordvärme.

Ska bli intressant och se hur det blir.
 
F Fixarpappa skrev:
Intressant tråd.

Inväntar min nya pump som ska installeras snart. Det är en Calibra 16.

Huset är på 300-350kvm med jordvärme.

Ska bli intressant och se hur det blir.
Hur blev det? :)
 
Hej,

Det blev bra men känner nog att jordvärmen behöver bytas mot borrade hål för att få ut det mesta.

har en en vedpanna kopplad så kanske blir att nyttja den i vinter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.