>vedeldaren

Det finns alltså två expansionskärl vad jag förstår, ett som sitter monterat ovanför pannrumet i garaget (ca: 30 meter från huset). Sedan finns ett expansionskärl på vinden i boningshuset med ett skvallerrör ned i det gamla panrumet som fanns i huset förut. Där har det kommit lite vatten idag, pannan blev varm......


Vänl,,,
Tobbe
 
Daytrader skrev:
Hm det är alltså något galet i varje fall med systemet, detta har grannen pratat om några gånger att pannan kokat ofta, men ingen åtgärd har gjorts...
Vänl,,,
Tobbe
ja, där ser du, det finns något hinder inbyggt i ditt system och det är inte du  ;). Vi har en Ladomat 21 som skötter laddningen av tankar så jag vet inget om hur alla andra fungerar:(.
Kanske någon ger dej tips hur man kan testa automixen vad är det för fel med den.

För övrigt han du höra dej för om det finns en duktig rörmakare i dina trakter i fall du kommer att behöva hjälp på plats. Alltid bra att ha ett telefonnummer till en men goda rekommendationer ;).
gaia
 
apersson850 skrev:
Nästan 1 m³ ved per dygn??
Du har inte funderat på att säga till din kusin att åtminstone stänga några av fönstren på vintern???


Varför kör du upp vatten på 55°C till elementen? Behöver du verkligen det? Jag behöver inte gå över 40°C, ens när det är -20°C ute. All onödig cirkulation av varmvatten tär på kapaciteten. Jag kör dessutom min cirkpump på läge 1 (saknar steglös pump), och stryper sedan lite med en kulventil dessutom. Det räcker till ändå. I princip ska returvattnet från elementen inte vara varmare än vad du vill ha i huset. Då är det optimalt.

Att man inte har någon nytta av termostatventiler när man har shuntautomatik är bara trams. Har man en planlösning som min, med många rum som är "sig själva", utan fritt utbyte med andra rum, gör termostaterna att rummen på solsidan kan tillgodogöra sig solvärmen utan att bli onödigt varma. Likaså om ungarna sitter flera stycken och kör datorer i samma rum, då stänger termostaten och inget varmvatten slösas på att värma något som redan är (för) varmt.
Här i Dalarna har vi ca 30 grader kallt några dagar i rad varje vinter, då suger det fett med ved. Då är det inte bara min kusin som har en förbrukning på 1 m3. Jag själv ligger på en halv kubik dom dagarna.

Stryp INTE cirkulationen i elementsystemet. Den cirkulationen stör inte skitningen i tanken på någotvis. Måste du strypa vattnet så mycket så att du får rumstemp ur elementen shuntar du ut för varmt vatten i stigarröret.
Testa att sänka tempen och öka flödet så märker du att hela elementet för en jämnare temperatur och luften blir behagligare efter golvet.

Jag påstår fortfarande att man ska vara så försiktig som möjligt med att montera termostater. Kök eller andra rum som själva avger värme kan det vara nödvändigt.
 
mats757 skrev:
Jag påstår fortfarande att man ska vara så försiktig som möjligt med att montera termostater. Kök eller andra rum som själva avger värme kan det vara nödvändigt.
Intressant. Varför skall man vara försiktig med det?
 
Daytrader skrev:
>vedeldaren

Det finns alltså två expansionskärl vad jag förstår, ett som sitter monterat ovanför pannrumet i garaget (ca: 30 meter från huset). Sedan finns ett expansionskärl på vinden i boningshuset med ett skvallerrör ned i det gamla panrumet som fanns i huset förut. Där har det kommit lite vatten idag, pannan blev varm......


Vänl,,,
Tobbe
Skumt med 2 öppna exp.kärl, dom måste sitta på exakt samma höjd.

Skulle tro att det kan blir lite konstiga fenomen när man startar cirkulationspumpar i ett sådant system.
Frågan är ju varför man gjort så här.
Min teori är att man inte ville köpa ett stort och dyrt kärl att placera över pannrummet och istället kompletterade med ett litet billigt kärl.
Kan du kolla hur stora dina kärl är?
Kolla isoleringen samtidigt.


Enligt din ritning borde det finnas nån form av laddkoppel på din panna.
Ibland bygger vissa rörpulare egna "laddomater" med termiska ventiler, backventiler mm.

Har dom då inte dimmensionerat cirkulationspumpar mm rätt kan man få problem.

Kolla vilken hastighet din pump står på, dom brukar ha 3 hastigheter.

Om du har möjlighet fast du sitter med modem skicka ett kort på denna del.


Om jag tolkade dig rätt har du fått igång shuntautomatiken?



 
Vad underbart hur alla kastar sig över möjligheten att hjälpa en stackars novis! Har inte just något att tillföra som inte föregående talare redan har sagt.

Men, har jag missat något här, men pannan står väl i ett hus bredvid? Är det kulvert till någon tekniktank eller går elementledningar och varmvattenledningar direkt in till huset?
 
ylven skrev:
Vad underbart hur alla kastar sig över möjligheten att hjälpa en stackars novis! Har inte just något att tillföra som inte föregående talare redan har sagt.

Men, har jag missat något här, men pannan står väl i ett hus bredvid? Är det kulvert till någon tekniktank eller går elementledningar och varmvattenledningar direkt in till huset?
Jo om han har en slavtank inne i huset som laddas via en växlare så skulle det ju förklara att han har två exp kärl.

Men om han har en tank i huset borde han ju ha hittat den vid detta laget. ;)

 
Daytrader skrev:
Ok, nu har jag försökt mig på min första systemritning men observera att symboler för cirkulationspumpar och shuntar inte är rätt  :cool:
.
Har en känsla att det är något skumt med cirkulationspumpen närmast pannan. Går den hela tiden medan man eldar ? Hur regleras den? Styrs av pannans temperatur? Fungerar styrningen? När ska den starta/öppna och stoppa/ stänga? Finns det annat mellan tankar och pannan ... shunt, termoventil som kan hindra vattenflödet?
Något verkar stoppa/hindra vattenflödet när tankar är laddade till hälften. Normalt kokar inte pannan så länge det finns kallare vatten i tankarna än i pannan. Men då skall det finnas möjlighet att vatten från tankbotten kan komma in till pannans botten ohindrat.
Lycka till med att hitta fellet!
gaia
 
Ja, förlåt, det gick lite för fort. Jag höll nere cirkulationen i elementslingan lite innan jag hunnit få dit shuntmotorn. Nu behövs det inte, för nu snurrar det ju bara runt i elementen, tills det fått rätt temperatur.

För övrigt håller jag med er andra: Så länge laddningsautomatiken till tankarna fungerar ska pannan inte koka, innan tankarna är fulladdade. Möjligen med reservation för att det är en stor panna, för stor för exempelvis en vanlig Laddomat 21.
 
har hittan instruktion för montering och funktion av Automix men kan inte bifoga filen.
Gå till www.baxi.se och klika på "Dokument" , sen gå till "Filarkiv" ... "Manualer" ...i en rad av manualer i PDF form finns det 3 st PDF filer med titel: instruktion. automix.
Kanske någon av dom 3 Automixar är den du har?
gaia
 
Tack för alla svar. Svarade lite snabbt inatt. Var väl lite upprörd över att "pannjäveln" kokade men det fick ju igång tankeverksamheten :)

Som tur var kunde jag stoppa det och någon luft verkar inte finnas i systemtet.
Men det tycks saknas en laddningsautomatik helt klart.


>Vedeldaren
Skall försöka ta lite bilder och skicka med snigel-bandet.
Shuntautomatiken - ja den verkar jag ha fått lite kläm på nu, den har shuntat in ca: 27grader i kåken hela tiden nu med en temp på 9 grader ute = tankarna har för första gången på morgonen haft 60 grader!

Som du spånar på så har det säkert "pulats" ihop en egen laddomatik som suger skapligt för att tala ren svenska :)
Jag har ritat in på "schemat" nu hur ladomixen är kopplat.

Blått är "ladomixen" som har elkablar som går till cirkulationspumpen direkt vid pannan samt till T-kopplingen som bilden visar. T-kopplingen är allstå bara vad jag ser (trångt utrymme...) just en t-koppling. Efter denna koppling finns en "klump" med en pil som går i riktning som ritningen visar (röd).

Cirkpumpen har bara en inställning som en vanlig spårskruvmejsel passar, några lägen finns inte utan det gäller nog att veta vad den ger :surprised:

Ang. expansionskärlet så är det som sitter i pannrumet nog ett slutet kärl eftersom ingen pip går upp och ut på taket som på boningshuset. Skall undersöka mer!



Info:
När det kokade igår så rann det alltså över i skvallerröret i boningshuset fast det matades alltså bara in ca: 28grader in i huset? Det är alltså trycket som måste ha ökats temporärt som gjort detta?

Värmevattnet matas via kulvert direkt in i boningshuset.


>Gaia
Stämmer, något är helt klart galet med laddningen. Detta har inte åtgärdats då det enligt grannen alltid varit så här, men vad får man begära av människor som inte brytt sig utan "eldar på".


Om jag missat svara något, ber om ursäkt för detta är så tacksam för all hjälp. Är ju så instressant detta så företaget har fått stå vilande idag :-?


Vänl,,,
Tobbe
 
  • Albin_vrmesystem_061117.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
gaia skrev:
har hittan instruktion för montering och funktion av Automix men kan inte bifoga filen.
Gå till www.baxi.se och klika på "Dokument" , sen gå till "Filarkiv" ... "Manualer" ...i en rad av manualer i PDF form finns det 3 st PDF filer med titel: instruktion. automix.
Kanske någon av dom 3 Automixar är den du har?
gaia

Automix står det på en elektronisk enhet som på något sätt skall styra cirkulationen från pannan till tankarna, ingen shuntautomatik den heter EVR. På min uppdaterade ritning så har jag ritat dit var elkablarna går från "Automix" så jag antar att det är den som skall försöka styra laddningen men misslyckas katastrofalt.


I installationsmanualen till Albinpannan så står det att man "Måste" ha en laddningsutomatik, förslagsvis deras egna. Känns som dem som monterat in systemet för dryga 120 000 som det kostade med kulvert - snålade med 3000 spänn på en riktig autmatik.


Vänl,,,
Tobbe
 
>vedeldaren
Det skulle kunna se ut så där Om denn Automix alltså styr flödena till tankarna. Där vredet sitter på din bild där har jag en t-koppling och på baksidan sitter det något - inne i isoleringe mot acktanken - dit går också en av kablarna från Automix panelen. Har tagit lite bilder, laddar upp dem imorgon hoppas jag hinna med.


Vänl,,,
Tobbe
 
Bilderna blev skit, får ta om dem med en annan kamera. Har dock nu klämt in handen så gott det går vid den där t-kopplingen och på baksidan så titter något vred av något slag. Det är helt omöjligt att komma åt och titta. Pannan står så nära acktanken att man kommer bara in med en arm och bakom acktanken är väggen...

Så detta kan vara något ackumulatorstyrning alltså, men i mitt fall EJ fungerande eftersom den inte laddar bottenskiktet när det övre är klart?

Röris jag pratade med idag tyckte vi skulle installera en ladomat 21 i mitt fall? då vet man att det fungerar för pannan kan väl inte vara fel på så den kokar? Annars blev det dyrt :)


Vänl,,,
Tobbe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.