Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Efter att nya utsläppskrav införs 2025-2030 kommer vi nog se en brant ökning av elbilar och på sikt är det de som dominerar. Då blir det elbilsmarknaden som blir den ”normala” där fossilbilar sticker ut med låga värden, helt enkelt eftersom det blir för dyrt att driva och äga dem.

Många verkar tro att bara MP försvinner så kommer ”vanliga” bilar tillbaka. Det kommer inte hända, vägen är utstakad många år framöver. Inte bara i Sverige utan på alla de stora bilmarknaderna. Se bara hur hopplöst efter Volvo är på elbilsmarknaden, det är de stora (VW, GM, Toyota etc) som dominerar och de byter inte kurs.
Men hur ska vi ha råd?
 
  • Gilla
Anjun
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Men hur ska vi ha råd?
Volymerna ökar samtidigt som kostnaden för tekniken går ner. Priset för reningsteknik i förbränningsmotorer kommer bara gå upp, samtidigt som volymerna minskar. Redan om något år kommer priserna mötas, vilket de till viss del redan gör om man räknar totalekonomiskt.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Volymerna ökar samtidigt som kostnaden för tekniken går ner. Priset för reningsteknik i förbränningsmotorer kommer bara gå upp, samtidigt som volymerna minskar. Redan om något år kommer priserna mötas, vilket de till viss del redan gör om man räknar totalekonomiskt.
Sen spår många biltillverkare att batterierna kommer bli mindre med bättre tillgång på laddningsstationer och snabbare laddning. Då behövs inte stora dyra batterier och kostnaden går ner ytterligare.
 
Mikael_L
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Sen spår många biltillverkare att batterierna kommer bli mindre med bättre tillgång på laddningsstationer och snabbare laddning. Då behövs inte stora dyra batterier och kostnaden går ner ytterligare.
Vad gäller ny revolutionerande batteriteknik som minskar storlek och vikt och ökar laddbarheten osv ... ...tja, jag kommer inte hålla andan medan jag väntar ... ;)

Jag tror helt enkelt inte att vi har något stort coolt tekniksprång väntande runt hörnet.


Däremot kan jag mycket väl tänka mig att priserna på batteripacken kan komma ner i mycket trevligare nivåer, ty detta gäller ju en massfabrikationsprocess där man troligen fortfarande tweakar processen kontinuerligt, lär sig vilka material man kan använda mindre av osv.
Jag kan tänka mig att dessa batterier är i ungefär samma fas som LED-lampan var i några månader, kanske ett år, efter förbudet för vanlig glödlampa, eller var solceller var för några år sedan.
Dvs massproduktion har precis startat, det är i fasen då tillverkarna öser resurser i den nya tekniken för att inte hamna på efterkälken, och en snabb produktförbättring sker.

Så nej, jag tror inte på något tekniksprång, men jag tror det finns potential att dels fila fram lite bättre prestanda på de flesta punkter, men främst att priserna kan komma att reduceras en hel del de närmaste åren.


Tja, detta var iofs mest ett argument att vänta något år till innan man investerar i en BEV ... ;)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad gäller ny revolutionerande batteriteknik som minskar storlek och vikt och ökar laddbarheten osv ... ...tja, jag kommer inte hålla andan medan jag väntar ... ;)

Jag tror helt enkelt inte att vi har något stort coolt tekniksprång väntande runt hörnet.


Däremot kan jag mycket väl tänka mig att priserna på batteripacken kan komma ner i mycket trevligare nivåer, ty detta gäller ju en massfabrikationsprocess där man troligen fortfarande tweakar processen kontinuerligt, lär sig vilka material man kan använda mindre av osv.
Jag kan tänka mig att dessa batterier är i ungefär samma fas som LED-lampan var i några månader, kanske ett år, efter förbudet för vanlig glödlampa, eller var solceller var för några år sedan.
Dvs massproduktion har precis startat, det är i fasen då tillverkarna öser resurser i den nya tekniken för att inte hamna på efterkälken, och en snabb produktförbättring sker.

Så nej, jag tror inte på något tekniksprång, men jag tror det finns potential att dels fila fram lite bättre prestanda på de flesta punkter, men främst att priserna kan komma att reduceras en hel del de närmaste åren.


Tja, detta var iofs mest ett argument att vänta något år till innan man investerar i en BEV ... ;)
Nej, något stort tekniksprång tror inte jag heller på i närtid. Men det behövs inte heller då mycket redan finns, t ex 800V-system som sänker vikten och ökar laddningshastigheten. Med god tillgång på laddningsstationer så klarar man sig på mycket mindre batterier. Audi tror jag gissade på ~40kWh (ca 20-25mil) vilket med snabb laddning tar ca 10 min att ladda med befintlig teknik. Stora investeringar i infrastruktur kommer krävas, men det är möjligt. Idag är det få tillverkare som klarar 800V (t ex Porsche) men nu kommer uppstickare från Hyundai som slår t ex VW i laddningshastighet och 800V. Tror ni de kommer nöja sig med det?

Så lägre tillverkningskostnader (ska vi säga 25%?) för batterier samt mindre antal celler (ca 50%) innebär att batterikostnaden i en elbil, som bekant är en stor del, minskar med upp till 62,5%. Det kommer få stor effekt på elbilspriserna.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
sen för den elektriska drivlinan så gissar jag på ca 90% verkningsgrad.
Bra inlägg!
Men verkningsgraden från eluttag till hjul på en elbil är inte i närheten av några 90%.
Ombordladdaren verkar ligga runt 85-88% (allt är inte pga förluster i omvandlingen, men det går åt el till att driva stödsystemen medan man laddar).
Batteriet kan komma uppåt och kanske lite över 90% round-trip-efficiency.
Sedan när man kör ligger omvandlare och elmotor ihop runt 90% i gynnsamma fall.
Det blir 70% i bästa fall.

Det förutsätter att man inte använder någon el till uppvärmning eller kylning av kupen eller elsystem/batteri, varken från batteriet eller elnätet, och att man aldrig laddar bilen när det är kallt så att det behövs extra el för att värma batteriet. Bilen får inte heller använda el till nånting när den är parkerad. Detta är så klart helt orimligt, så den verkliga verkningsgraden är ännu lägre.
Här är en studie på fem st Peugeot Ion (gamla bilar nu), men de har å andra sidan ingen batterivärmning. Runt hälfen hamnar på hjulen.
Tabell över tvåårig plug-to-wheel-effektivitet för elbilar, med data för energi från uttaget till hjulen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Nej, något stort tekniksprång tror inte jag heller på i närtid. Men det behövs inte heller då mycket redan finns, t ex 800V-system som sänker vikten och ökar laddningshastigheten. Med god tillgång på laddningsstationer så klarar man sig på mycket mindre batterier. Audi tror jag gissade på ~40kWh (ca 20-25mil) vilket med snabb laddning tar ca 10 min att ladda med befintlig teknik. Stora investeringar i infrastruktur kommer krävas, men det är möjligt. Idag är det få tillverkare som klarar 800V (t ex Porsche) men nu kommer uppstickare från Hyundai som slår t ex VW i laddningshastighet och 800V. Tror ni de kommer nöja sig med det?

Så lägre tillverkningskostnader (ska vi säga 25%?) för batterier samt mindre antal celler (ca 50%) innebär att batterikostnaden i en elbil, som bekant är en stor del, minskar med upp till 62,5%. Det kommer få stor effekt på elbilspriserna.
Det är lätt sänka räckvidden och lägga ansvaret så någon annan. Med tanke på ett det skulle behövas ett ännu större antal laddare. Så hinner ut väl hela elbils flottan bytas ut
 
  • Wow
Texan
  • Laddar…
Någon som har koll på hur många snabbladdare (minst 125kW) som det faktiskt finns i Sverige och Europa?
 
martin43 martin43 skrev:
Bra inlägg!
Men verkningsgraden från eluttag till hjul på en elbil är inte i närheten av några 90%.
Ombordladdaren verkar ligga runt 85-88% (allt är inte pga förluster i omvandlingen, men det går åt el till att driva stödsystemen medan man laddar).
Batteriet kan komma uppåt och kanske lite över 90% round-trip-efficiency.
Sedan när man kör ligger omvandlare och elmotor ihop runt 90% i gynnsamma fall.
Det blir 70% i bästa fall.

Det förutsätter att man inte använder någon el till uppvärmning eller kylning av kupen eller elsystem/batteri, varken från batteriet eller elnätet, och att man aldrig laddar bilen när det är kallt så att det behövs extra el för att värma batteriet. Bilen får inte heller använda el till nånting när den är parkerad. Detta är så klart helt orimligt, så den verkliga verkningsgraden är ännu lägre.
Här är en studie på fem st Peugeot Ion (gamla bilar nu), men de har å andra sidan ingen batterivärmning. Runt hälfen hamnar på hjulen.
[bild]
Intressant diagram. Var kommer det ifrån? Det skulle vara kul att se en lite noggrannare förklaring. Det ser ut som att EV5 har laddat batterierna med 100,7% av den energi som tagits från nätet. Det måste vara någon annan definition än vad jag trycker verkar logisk. Sedan kategorin "Battery OUT, DC to auxiliaries". Borde inte det kunna innefatta även värme? Annars känns det väldigt mycket.
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Någon som har koll på hur många snabbladdare (minst 125kW) som det faktiskt finns i Sverige och Europa?
Svarar mig själv här... Ionity har ju ett hyfsat nätverk och laddar upp till 350kW! Id4 tar max 125 och Ioniq 5 tar 250kW så det är ju perfekt! Hur ser det ut hos andra ställen, har de också samma laddningskapacitet?
Karta som visar Ionitys laddningsstationsnätverk i Europa med många markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Avemo skrev:
Intressant diagram. Var kommer det ifrån? Det skulle vara kul att se en lite noggrannare förklaring. Det ser ut som att EV5 har laddat batterierna med 100,7% av den energi som tagits från nätet. Det måste vara någon annan definition än vad jag trycker verkar logisk. Sedan kategorin "Battery OUT, DC to auxiliaries". Borde inte det kunna innefatta även värme? Annars känns det väldigt mycket.
https://www.mdpi.com/2032-6653/6/1/130/pdf
Nej, 82% av elen från elnätet har åkt in i batteriet. Sedan har 9,1-16,1% av energin som lämnat batteriet kommit tillbaka igen i form av bromskraftsåtervinning.tolkar jag det som. Det kan ju inte gärna bli över 100% om man inte laddar på Kebnekaises topp och sedan kör nerför berget??

Ja, auxiliaries är allt som inte är framdrivning, och det kan bli rätt mycket speciellt i stadstafik.

En mycket intressant detalj är att de mätt upp 0,5 kW som inte går in i batteriet när man laddar. Det betyder att om vi långsamladdar (pga effekttariffer) med 2 kW istället för 11 kW behöver vi köpa nästan 30% mer energi.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Så långt allt väl. Men du säger mer än så. Du säger att elbilar kommer att vara värdelösa om några år därför att batterierna kommer att vara slut.
Nej, det säger jag inte. Läs gärna min inlägg en gång till.

Den enda gång jag använt ordet värdelös så var det väl i en hypotetisk situation och jag skrev "nästintill värdelös".

Jag säger att det kan hända (inte att det garanterat kommer att hända) att vissa elbilar tappar så mycket i kapacitet efter att garantitiden gått ut att folk börjar bli skeptiska till elbilar som börjar närma sig 10 år, vilket då kommer sänka andrahandsvärdet rejält.
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Svarar mig själv här... Ionity har ju ett hyfsat nätverk och laddar upp till 350kW! Id4 tar max 125 och Ioniq 5 tar 250kW så det är ju perfekt! Hur ser det ut hos andra ställen, har de också samma laddningskapacitet?
Här är en sida där man kan leta efter dem och filtrera på effekt. Om kravet är minst 125 kW blir det ganska begränsat. Kan du nöja dig med 50 kW blir det många fler.
https://chargefinder.com/se
 
A Avemo skrev:
Det ser ut som att EV5 har laddat batterierna med 100,7% av den energi som tagits från nätet. Det måste vara någon annan definition än vad jag trycker verkar logisk.
Det är troligen mätfel. De flesta normala mätutrustningar ligger på kanske 5% mätosäkerhet. Det där är ju 7 promille fel.

Ah, nähä, det var regenerativ bromsning inräknat i den där siffran. Raden B1 borde med andra ord tas bort om man nu vill titta på verkningsgrad.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Nej, något stort tekniksprång tror inte jag heller på i närtid. Men det behövs inte heller då mycket redan finns, t ex 800V-system som sänker vikten och ökar laddningshastigheten. Med god tillgång på laddningsstationer så klarar man sig på mycket mindre batterier. Audi tror jag gissade på ~40kWh (ca 20-25mil) vilket med snabb laddning tar ca 10 min att ladda med befintlig teknik. Stora investeringar i infrastruktur kommer krävas, men det är möjligt. Idag är det få tillverkare som klarar 800V (t ex Porsche) men nu kommer uppstickare från Hyundai som slår t ex VW i laddningshastighet och 800V. Tror ni de kommer nöja sig med det?
Cellen laddas med 3.7volt..
800V ger smidigare kablage men gör inga underverk till laddningshastigheten skulle jag tro
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.