7 293 läst · 39 svar
7k läst
39 svar
Thermia Calibra 12 400V till 340kvm hus, borrhåll och dimensionering?
Hej!
Vi har precis förvärvat ett hus byggt 1909, en förvaltarbostad avstyckat från ett större säteri. Huset byggdes om till två lägenheter under slutet av 50-talet. Tanken är att vi skall återställa denna fantastiska byggnad som har tegelstomme och puts. Bostaden är minimalt isolerad, har tvåglasfönster osv. Huset har stått tomt sedan maj och uppvärmdes då med en oljepanna (gammal sådan) kombinerad med elpatron. Bostaden är uppgår till 340kvm fördelat på två plan och en liten källare där egentligen bara oljepanna m tillbehör står. Enl energideklarationen uppgår förbrukningen till ca 40 000 - 45 000 kwh/år. Vi har tagit in en offert på bergvärme och fått förslag på en Thermia Calibra 12 400V med ETT aktivt borrhåll om 210m. Huvudsäkring i nuläget är 35A. Bostaden har enl mig rejäla element för ändamålet (bifogat bild) runt om i huset, ett i varje rum där längd på radiator varierar. Vad anser ni experter, kan ett borrhåll på detta djup räcka våra behov med en behaglig innetemperatur runt 20-21 grader? Räcker 12Kw? Fyra personer i hushållet, varav två mindre barn. Bifogar lite bilder på offertunderlaget.
Huset finns i Västra Götaland.
Vi har precis förvärvat ett hus byggt 1909, en förvaltarbostad avstyckat från ett större säteri. Huset byggdes om till två lägenheter under slutet av 50-talet. Tanken är att vi skall återställa denna fantastiska byggnad som har tegelstomme och puts. Bostaden är minimalt isolerad, har tvåglasfönster osv. Huset har stått tomt sedan maj och uppvärmdes då med en oljepanna (gammal sådan) kombinerad med elpatron. Bostaden är uppgår till 340kvm fördelat på två plan och en liten källare där egentligen bara oljepanna m tillbehör står. Enl energideklarationen uppgår förbrukningen till ca 40 000 - 45 000 kwh/år. Vi har tagit in en offert på bergvärme och fått förslag på en Thermia Calibra 12 400V med ETT aktivt borrhåll om 210m. Huvudsäkring i nuläget är 35A. Bostaden har enl mig rejäla element för ändamålet (bifogat bild) runt om i huset, ett i varje rum där längd på radiator varierar. Vad anser ni experter, kan ett borrhåll på detta djup räcka våra behov med en behaglig innetemperatur runt 20-21 grader? Räcker 12Kw? Fyra personer i hushållet, varav två mindre barn. Bifogar lite bilder på offertunderlaget.
Huset finns i Västra Götaland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Effektbehov vid dut = 15.9 kw står det. Så det betyder att värmepumpen behöver spetsa med direktverkande el när det blir kallt ute. Sedan står det inte vilken framledningstemperatur som dom har räknat på när det är som kallast. Det styr verkningsgraden på värmepumpen vilken framledningstempratur huset behöver när det är kallt ute.
Okej, men vad definierar du som ”kallt ute”? 0?, -5?, -10?H H-Thomasson skrev:Effektbehov vid dut = 15.9 kw står det. Så det betyder att värmepumpen behöver spetsa med direktverkande el när det blir kallt ute. Sedan står det inte vilken framledningstemperatur som dom har räknat på när det är som kallast. Det styr verkningsgraden på värmepumpen vilken framledningstempratur huset behöver när det är kallt ute.
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Jag räknade på 60 W/kvadratmeter. Det är egentligen i underkant för ett gammalt dåligt isolerat hus, men jag gissar det är uppdelat på flera våningsplan? En övervåning över en uppvärmd våning kräver lite mindre värme per kvadratmeter.
Okej! Om jag då tittar vidare på Thermias sortiment så skulle jag behöva deras fastighetsvärmepump Mega med effektstorlek 11-33 kW. Kan det verkligen stämma?useless skrev:
Atlas finns med en effekt på 18 kW.
Som jag skrev verkar man ha räknat väldigt lågt.
Förutom lågt effektbehov har man väldigt låg effekttäckning - Bara runt 60%. På det sättet brukade man dimensionera för flera år sedan då elen var relativt billig och alla värmepumpar var av on/off-typ. Med dagens elpriser och varvtalsstyrda värmepumpar vill man att kompressorn ska klara nära 100% av husets effektbehov.
Som sagt var; Ta in fler offerter så får du fler energiberäkningar att jämföra med varandra.
Som jag skrev verkar man ha räknat väldigt lågt.
Förutom lågt effektbehov har man väldigt låg effekttäckning - Bara runt 60%. På det sättet brukade man dimensionera för flera år sedan då elen var relativt billig och alla värmepumpar var av on/off-typ. Med dagens elpriser och varvtalsstyrda värmepumpar vill man att kompressorn ska klara nära 100% av husets effektbehov.
Som sagt var; Ta in fler offerter så får du fler energiberäkningar att jämföra med varandra.
Okej! Jätte tacksam för din expertis, vill absolut inte ha ett under dimensionerat värmesystem till detta hus. När du pratar effekttäckning, om man då räknar baklänges (om det nu är korrekt att göra?) så skulle man landa på ett effektbehov vid DUT på ca 26-27 kW (15,9 / 0,6) för att ha ett täckningsbehov på 100%? Eller man kanske inte kan räkna så? Vad skulle du rekommendera isf?useless skrev:Atlas finns med en effekt på 18 kW.
Som jag skrev verkar man ha räknat väldigt lågt.
Förutom lågt effektbehov har man väldigt låg effekttäckning - Bara runt 60%. På det sättet brukade man dimensionera för flera år sedan då elen var relativt billig och alla värmepumpar var av on/off-typ. Med dagens elpriser och varvtalsstyrda värmepumpar vill man att kompressorn ska klara nära 100% av husets effektbehov.
Som sagt var; Ta in fler offerter så får du fler energiberäkningar att jämföra med varandra.
Du behöver inte räkna baklänges... i energiberäkningen du har fått står det att husets maximala effektbehov är 15,9 kW när det är som kallast ute (DUT). Värmepumpens kompressor ger 9.8 kW vid de förhållanden som gäller då(*), dvs 62% av husets behov. Resten av effekten, 6,1 kW kommer från den dyra elpatronen.
Jag tycker att det är två fel i beräkningen:
- Dels räknar man på lite för låg toppeffekt . Borde vara runt 20kW om man bara utgår från de uppgifter du har lämnat. Men den som varit och tittat på plats kanske har gjort en korrekt bedömning?
- Dels räknar man med låg täckningsgrad, vilket ger onödigt mycket eltillskott. Med en varvtalsstyrd värmepump som det är frågan om kan man lägga sig nära 100% utan att få några problem.
Anledningen till att man har räknat som man gör gissar jag är för att få en så billig offert som möjligt för att inte bli bortsållad...
Därmed inte sagt att det blir en dålig lösning - Enligt beräkningen sparar ni runt 70% av elkostnaden. Även om besparingen hade blivit större med storleken större pump så krävs det troligen ett borrhål till, vilket gör att investeringskostnaden stiger några tiosusentals kronor. Så rent ekonomiskt kanske det inte lönar sig att stoppa in en större anläggning om man bara räknar investering kontra besparing. Men ser man på lite längre sikt så kommer nog inte elpriserna att gå ner och borrhålen du borrar idag kommer att kunna användas till kommande värmepumpar under flera decennier framåt.
*) Värmepumpen har olika verkningsgrad och uteffekt beroende på driftförhållandena. Det framgår ute av beräkningen vilken framledningstemperatur man räknat på, men vid den högsta beräknade framledningstemperaturen och lägsta köldbärartemperaturen (-2,4 grader) ger värmepumpen 'bara' 9.8 kW istället för den 'nominella effekten' som är 12 kW.
Jag tycker att det är två fel i beräkningen:
- Dels räknar man på lite för låg toppeffekt . Borde vara runt 20kW om man bara utgår från de uppgifter du har lämnat. Men den som varit och tittat på plats kanske har gjort en korrekt bedömning?
- Dels räknar man med låg täckningsgrad, vilket ger onödigt mycket eltillskott. Med en varvtalsstyrd värmepump som det är frågan om kan man lägga sig nära 100% utan att få några problem.
Anledningen till att man har räknat som man gör gissar jag är för att få en så billig offert som möjligt för att inte bli bortsållad...
Därmed inte sagt att det blir en dålig lösning - Enligt beräkningen sparar ni runt 70% av elkostnaden. Även om besparingen hade blivit större med storleken större pump så krävs det troligen ett borrhål till, vilket gör att investeringskostnaden stiger några tiosusentals kronor. Så rent ekonomiskt kanske det inte lönar sig att stoppa in en större anläggning om man bara räknar investering kontra besparing. Men ser man på lite längre sikt så kommer nog inte elpriserna att gå ner och borrhålen du borrar idag kommer att kunna användas till kommande värmepumpar under flera decennier framåt.
*) Värmepumpen har olika verkningsgrad och uteffekt beroende på driftförhållandena. Det framgår ute av beräkningen vilken framledningstemperatur man räknat på, men vid den högsta beräknade framledningstemperaturen och lägsta köldbärartemperaturen (-2,4 grader) ger värmepumpen 'bara' 9.8 kW istället för den 'nominella effekten' som är 12 kW.
Tack för ett tydligt och utförligt svar! Kan man på något sätt räkna på hur mycket de "resterande" 6,1 kW kan komma kosta mig i kronor, låt säga att denna vintern når DUT ca 45 dagar under perioden december till februari. Var landar man då?useless skrev:Du behöver inte räkna baklänges... i energiberäkningen du har fått står det att husets maximala effektbehov är 15,9 kW när det är som kallast ute (DUT). Värmepumpens kompressor ger 9.8 kW vid de förhållanden som gäller då(*), dvs 62% av husets behov. Resten av effekten, 6,1 kW kommer från den dyra elpatronen.
Jag tycker att det är två fel i beräkningen:
- Dels räknar man på lite för låg toppeffekt . Borde vara runt 20kW om man bara utgår från de uppgifter du har lämnat. Men den som varit och tittat på plats kanske har gjort en korrekt bedömning?
- Dels räknar man med låg täckningsgrad, vilket ger onödigt mycket eltillskott. Med en varvtalsstyrd värmepump som det är frågan om kan man lägga sig nära 100% utan att få några problem.
Anledningen till att man har räknat som man gör gissar jag är för att få en så billig offert som möjligt för att inte bli bortsållad...
Därmed inte sagt att det blir en dålig lösning - Enligt beräkningen sparar ni runt 70% av elkostnaden. Även om besparingen hade blivit större med storleken större pump så krävs det troligen ett borrhål till, vilket gör att investeringskostnaden stiger några tiosusentals kronor. Så rent ekonomiskt kanske det inte lönar sig att stoppa in en större anläggning om man bara räknar investering kontra besparing. Men ser man på lite längre sikt så kommer nog inte elpriserna att gå ner och borrhålen du borrar idag kommer att kunna användas till kommande värmepumpar under flera decennier framåt.
*) Värmepumpen har olika verkningsgrad och uteffekt beroende på driftförhållandena. Det framgår ute av beräkningen vilken framledningstemperatur man räknat på, men vid den högsta beräknade framledningstemperaturen och lägsta köldbärartemperaturen (-2,4 grader) ger värmepumpen 'bara' 9.8 kW istället för den 'nominella effekten' som är 12 kW.
Jag har inte tillgång till nåt bra beräkningsprogram, men jag gissar att kalkylen du har fått utgår från gradtimmar på den ort som gäller. Enligt den är energitäckningen 96,3%. Dvs 3,7% av de 45 000 kilowattimmarna kommer från elpatronen. Runt 1700 kWh per år med andra ord. Det är inte så mycket, men har man räknat lite fel i kalkylen så kan det snabbt dra iväg några tusen till.
Om man antar Skara med DVUT -15,7 °C så ser det ut som el-tillsatsen blir mellan 1000 - 2000 kWh/år med en 12 kW värmepump och att max effektbehov i huset ligger mellan 15,9 - 18,2 kW (sista siffran gissar jag). 1000 - 2000 kWh är inte så mycket men det förbrukas när det är som kallast och fler elnätsbolag inför effekttaxa etc. så kostnaden kan bli högre än man tror.