K Kjanne skrev:
Finns väl ingen mening med att shunta ner tappvarmvatten till värmesystemet? Varmvattnet görs med lägre verkningsgrad och blir dyrare..
?
 
V växelventil skrev:
Vet att en del satt en timer på cirkulationspumen och anpassat efter tappvattenurtag men är ingen bra lösning.Bästa är nog en separat beredare i garaget.
Antar att du menar separat beredare i huset.
Bergvärmepump inkl varmvattenberedare finns i garaget och sen är rören dragna därifrån in till huset.
 
Kan inte smälta ditt värmesystem och måste vara något galet men tror att du kan få lite hjälp.
Eftersom du har VVC så har du expantionskort A3 och där kan du ställa in när du vill att din i periodtid att med timer ställa in när du vill att VVC ska vara i drift.Du kan även gå i under schemalagda perioder och ställa in tider när cirkulationspumpen för varmvattencirkulationen ska vara i drift då borde du få ner starterna på varmvattnet.Tittat på dina grafer och du kan inte ha någon inställning gjord för den verkar göra varmvatten dygnet om.
 
V växelventil skrev:
Kan inte smälta ditt värmesystem och måste vara något galet men tror att du kan få lite hjälp.
Eftersom du har VVC så har du expantionskort A3 och där kan du ställa in när du vill att din i periodtid att med timer ställa in när du vill att VVC ska vara i drift.Du kan även gå i under schemalagda perioder och ställa in tider när cirkulationspumpen för varmvattencirkulationen ska vara i drift då borde du få ner starterna på varmvattnet.Tittat på dina grafer och du kan inte ha någon inställning gjord för den verkar göra varmvatten dygnet om.
Jag hänger inte riktigt med..
Jag har inte cirk.pumpen för varmvattnet kopplat till bergvärmepumpen överhuvudtaget, så jag har nog inget A3 kort tyvärr. Den går kontinuerligt, förutom senaste dagarna då jag slagit av den i testsyfte.
Hittar inget i menyn varken för att ställa cirk.pump men heller inte begränsa antal vv-starter per dag..i menyn kan man ju bara schemalägga när man behöver extra mkt vatten, såsom på morgonen.
 
Du tror inte att det är så här med tanke på att du har pumpen i garaget att du har VVC för det blir avstånd till tappvattnet i huset och för legionella.Tycker du borde ha det men det är bara du går in i menyn avancerat och bläddra ner till 14.8 så ser du om du har A3 kortet.
 
V växelventil skrev:
Du tror inte att det är så här med tanke på att du har pumpen i garaget att du har VVC för det blir avstånd till tappvattnet i huset och för legionella.Tycker du borde ha det men det är bara du går in i menyn avancerat och bläddra ner till 14.8 så ser du om du har A3 kortet.
(Jag är inte TS)

Med tanke på att GSi med standardinställningar försöker hålla utgående tappvarmvatten på 45C har jag nog tänkt på legionella nu som då. . på mitt system blir det i praktiken efter längre tid samma temp som i tanken (50) för att GSi värmeväxlarens pump inte kan snurra tillräckligt långsamt.. men kan tänka mig att med längre rör kan det bli lägre temperatur.
Man hoppas ju den där "jag har externt styrd VVC" inställningen gör något vettigt för att motverka legionella också.
 
Japp jag tänkte på det som TS skrev om att han trodde inte det var växelventilen utan den cirkulationspum som snurrar konstant för att säkerställa cirkulationen för varmvattnet.I mina öron borde den cirkulationspump för VVC men fattar inte hur han kan få varmt om det inte är VVC när den står i sommarläger och växelventilen inte läcker.Vart kommer värmen ifrån?
 
VallValle

Prova ändra inställning.

Kolla manual: https://ctc.se/file-download/6632feca34329633563a6c58b289e66d.pdf
Se på sidan 12, Ett exempel Kurvlutning 60 °C Kurvjustering 0 °C I detta exempel är max utgående framledningstemperatur ställd på 55 °C. Minsta tillåtna framledning är 27 °C. ” (till exempel sommarkällarvärme eller golvslingor i badrum).

Se på sidan 87, Min framledning Från (Från,15—65) Önskas viss grundvärme sommartid i källare eller golvslingor, till exempel i badrum, kan minsta tillåtna temperatur ställas in här. Övriga delar av huset bör då stängas av med termostatventiler eller avstängningskranar. Observera att radiatorpumpen G2 då är i drift hela sommaren. Detta innebär att temperaturen ut till radiatorerna inte underskrider en vald temperatur, till exempel +27 °C. Från betyder att funktionen är avstängd.
 
V växelventil skrev:
Japp jag tänkte på det som TS skrev om att han trodde inte det var växelventilen utan den cirkulationspum som snurrar konstant för att säkerställa cirkulationen för varmvattnet.I mina öron borde den cirkulationspump för VVC men fattar inte hur han kan få varmt om det inte är VVC när den står i sommarläger och växelventilen inte läcker.Vart kommer värmen ifrån?
Jag tror värmen i golvslingorna kommer från att rören ligger jämte varandra i kulverten in till huset. Dvs om jag kontinuerligt snurrar 50gradigt vv vatten in till huset bredvid golvvärmeslingor som också cirkulerar vatten så verkar golvvärmeslingorna tillslut landa på 29 grader även när VS är avslaget.
 
Skulle vara intressant om någon annan som har en cnc gsi 12 eller 16 har liknade problem.
 
G Gaston11 skrev:
VallValle

Prova ändra inställning.

Kolla manual: [länk]
Se på sidan 12, Ett exempel Kurvlutning 60 °C Kurvjustering 0 °C I detta exempel är max utgående framledningstemperatur ställd på 55 °C. Minsta tillåtna framledning är 27 °C. ” (till exempel sommarkällarvärme eller golvslingor i badrum).

Se på sidan 87, Min framledning Från (Från,15—65) Önskas viss grundvärme sommartid i källare eller golvslingor, till exempel i badrum, kan minsta tillåtna temperatur ställas in här. Övriga delar av huset bör då stängas av med termostatventiler eller avstängningskranar. Observera att radiatorpumpen G2 då är i drift hela sommaren. Detta innebär att temperaturen ut till radiatorerna inte underskrider en vald temperatur, till exempel +27 °C. Från betyder att funktionen är avstängd.
Funktionen minsta framledningstemp är redan satt på Från. Även när VS är helt inaktivt blev framledningstempen 29 grader.
Men nu när jag slog ifrån VVC så droppade framledningstempen ner.
 
V VallValle skrev:
Funktionen minsta framledningstemp är redan satt på Från. Även när VS är helt inaktivt blev framledningstempen 29 grader.
Men nu när jag slog ifrån VVC så droppade framledningstempen ner.
Är det 29 grader framledning när VVC i drift och sen stänger av VVC då sänker framledning och vad står den temperatur?
 
Va då för problem.. spelar ingen roll om det är en ivt, nibe eller ctc. När man snurrar vvc i kulvert så blir den varm å dessutom så får vp gå väldigt mycket på vv produktion. Läcker ut lite värme genom växelventilen varje gång den gjort vv framförallt om cirkpumpen är i vinterläge. Som jag skrivit förut.... skit i vvc. Sätt en beredare i serie istället.....
 
V växelventil skrev:
Du tror inte att det är så här med tanke på att du har pumpen i garaget att du har VVC för det blir avstånd till tappvattnet i huset och för legionella.Tycker du borde ha det men det är bara du går in i menyn avancerat och bläddra ner till 14.8 så ser du om du har A3 kortet.
Ja, nu blev jag ju lite nervös angående legionella eftersom jag slagit av VVC helt. Spontant känns det ändå som om man vill ha varmvattnet i själva beredaren och inte ens cirkulera runt med risk för temperaturminskning över tid.
Jag funderade ju på en genomströmningsvärmaren på några kw som sitter i huset som kan ta första "smällen" att värma vattnet innan varmt vatten från beredaren hinner strömma fram.
Å andra sidan kanske det garanterar att jag kommer ha 30-40 gradigt varmvatten i kulverten mellan hus och garage och däri bygga legionella bakterier... :(
 
V VallValle skrev:
Jag tror värmen i golvslingorna kommer från att rören ligger jämte varandra i kulverten in till huset. Dvs om jag kontinuerligt snurrar 50gradigt vv vatten in till huset bredvid golvvärmeslingor som också cirkulerar vatten så verkar golvvärmeslingorna tillslut landa på 29 grader även när VS är avslaget.
Mycket möjligt men fattar det som golvvärmen avger betydligt mer värme än så enligt TS och känns mer som växelventilen står och småläcker och har alltid haft för varmt så något fel är trasigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.