K Kjanne skrev:
De externa cirkulationspumparna är kopplade ungefär som man skulle koppla en vanlig oljepanna tycker jag, men mindre vettigt för en GSi.

Det intressanta blir att se vilken nivå temperaturen i golvvärmeslingan ligger på med helt avstängd värmeproduktion. Och sen när du startar upp igen skulle det var bra med en egen mätare tejpad på rör nära extern cirkulationspump, och kolla om värmesystemets temperatur stiger när GSi börjar värma upp tappvarmvatten.
Jo, men det har jag redan kollat. Temperaturen ligger normalt på 29grader även vid den externa pumpen. De externa pumparna sitter vara 1.5-2 meter ifrån själva GSI'n. Sitter även en analog tempmätare vid pumpen och den visar som sagt 30grader normalt när varmvatten inte produceras.
 
  • Analog termometrar på kopparledningar visar ungefär 30 grader Celsius.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Finns det shuntar för golvvärmeslingorna?
 
E erimos skrev:
Finns det shuntar för golvvärmeslingorna?
Yes, det finns shuntar till golvvärmeslingorna vilket är tur, för annars hade sovrummet varit 25grader varmt just nu.
I sovrummen är shuntarna ställda på lägre temp men i övriga rum och där den trådlösa rumsgivare är, är som ställda högre än börvärdet som pumpen är satt på. Så några slingor är öppna för att kunna reglera mot rumsgivaren.
 
Du borde kunna ställa pumpen i läge värmepump så den bara tillverkar värme och inte varmvatten för att kolla om du märker skillnad på värmen.Det behörver inte vara växelventilen men låter misstänkt att den läcker och eftersom du ställt ner är värdet så lågt borde du inte få någon värme alls.Du kan ju känna med handen på framledningen röret om det blir varmt när den tillverkar varmvatten.Cirkulationspumpen när den står i sommarlägen borde inte vara igång eftrsom du inte har något värmebehov utan den är bara i drift när den tillverkar varmvatten.Att bara köra växelventilen från menyn ger ingen fingervisning om den läcker ut värme i systemet utan bara att den fungerar.Om du inte tappar varmvatten borde du inte ha så många starter men problemet blir att det kommer in ditt systemvatten i slingan till beredaren som kyler ner beredaren istället.
 
Redigerat:
Vad har du ställt max framledningstemperatur på kurvan?
 
V växelventil skrev:
Vad har du ställt max framledningstemperatur på kurvan?
Max framledningstemperaturerna har jag inte ändrat men jag tror inte det grundproblemet. Även när framledning ligger lågt på 29grader (som verkar vara default) så blir det ett problem då jag har externa Cirk-pumpar.

Som jag skrev ovan ligger framledningstemp ut på ca 29 grader kontinuerligt men varje gång varmvatten produceras och är klart släpper den ut 60 gradigt vatten i framledningstemp som de externa cirk pumparna direkt cirkulerar ut i systemet.

Mitt grundproblem tror jag ligger i att jag både har en extern cirk pump för värmesystemet som går kontinuerligt SAMT en extern cirk pump för varmvattnet som går kontinuerligt....dessa är alltså inte inkopplade till GSI'n.
Sen tycker jag själv det är märkligt att varmvattnet produceras så kontinuerligt, med jämna intervaller varje dag (när man tittar på kurvorna)
 
V VallValle skrev:
Max framledningstemperaturerna har jag inte ändrat men jag tror inte det grundproblemet. Även när framledning ligger lågt på 29grader (som verkar vara default) så blir det ett problem då jag har externa Cirk-pumpar.

Som jag skrev ovan ligger framledningstemp ut på ca 29 grader kontinuerligt men varje gång varmvatten produceras och är klart släpper den ut 60 gradigt vatten i framledningstemp som de externa cirk pumparna direkt cirkulerar ut i systemet.

Mitt grundproblem tror jag ligger i att jag både har en extern cirk pump för värmesystemet som går kontinuerligt SAMT en extern cirk pump för varmvattnet som går kontinuerligt....dessa är alltså inte inkopplade till GSI'n.
Sen tycker jag själv det är märkligt att varmvattnet produceras så kontinuerligt, med jämna intervaller varje dag (när man tittar på kurvorna)
Inget konstigt att den tillverkar varmvatten ofta om den läcker för det kommer in systemvatten i slingan till beredare och får du in 29 gradidgt vatten så kyls den ner snabbt.Har för mig att när du har golvvärme så ska man ställa in kurvan för golvärmen.
 
V växelventil skrev:
Inget konstigt att den tillverkar varmvatten ofta om den läcker för det kommer in systemvatten i slingan till beredare och får du in 29 gradidgt vatten så kyls den ner snabbt.Har för mig att när du har golvvärme så ska man ställa in kurvan för golvärmen.
Ja, samtidigt tycker jag det är märkligt att jag ALDRIG sett lägre framledningstemp än 29 grader i systemet...trotts att jag inte satt någon min gräns. Inte ens när det var 20 grader utomhustemp så sjönk den, fortfarande 29 grader.
 
  • Digital display av värmesystem som visar inställningar för max och min framledningstemperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två termometrar på kopparledningar visar temperaturen i ett värmeledningssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V VallValle skrev:
Ja, samtidigt tycker jag det är märkligt att jag ALDRIG sett lägre framledningstemp än 29 grader i systemet...trotts att jag inte satt någon min gräns. Inte ens när det var 20 grader utomhustemp så sjönk den, fortfarande 29 grader.
Uppdatering...
Idag kl12 stängde jag av den externa cirk pumpen för att hålla varmvattenkretsen till huset från garaget varm och nu verkar systemet återgå till något som liknar normal drift. Se bild. Nackdelen just nu är däremot att man måste spola 3mim innan man får varmvatten i kranen inne i huset.
Så nu måste jag komma på någon smartare styrning av den externa varmvatten-cirk-pumpen. T.ex stänga av den nattetid och kanske "pulsa" med intervaller dagtid för att säkra varmvatten snabbt i huset när man vrider på kranen.
 
  • Display visar historisk driftinformation med temperaturkurvor för uppvärmningssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V VallValle skrev:
Uppdatering...
Idag kl12 stängde jag av den externa cirk pumpen för att hålla varmvattenkretsen till huset från garaget varm och nu verkar systemet återgå till något som liknar normal drift. Se bild. Nackdelen just nu är däremot att man måste spola 3mim innan man får varmvatten i kranen inne i huset.
Så nu måste jag komma på någon smartare styrning av den externa varmvatten-cirk-pumpen. T.ex stänga av den nattetid och kanske "pulsa" med intervaller dagtid för att säkra varmvatten snabbt i huset när man vrider på kranen.
Det där intervallen mellan varmvatten när cirkulation är igång ser ut som när jag har på cirkulation. Oisolerade rör i betongplatta tror jag att jag har.
 
Kan du inte ställa den i läge mode auto till läge värme för att se hur framledningen blir?Sedan brukar vi ställa min framledning till 27grader när det är golvärme.
 
Varför ska man ha minst 27 grader i golvet? Blir det inte väldigt varmt inne då på sommaren?
 
useless useless skrev:
Varför ska man ha minst 27 grader i golvet? Blir det inte väldigt varmt inne då på sommaren?
Det är bara om du inte vill stänga av värmen till golvvärme för jag misstänker att TS måste förskjuta kurvlutningen 5 grader så den inte skickar ut mer värme än den behöver. Deras växelventil fungerar mer som en shunt istället för on/off
 
V växelventil skrev:
Det är bara om du inte vill stänga av värmen till golvvärme för jag misstänker att TS måste förskjuta kurvlutningen 5 grader så den inte skickar ut mer värme än den behöver. Deras växelventil fungerar mer som en shunt istället för on/off
Nja, jag tror inte det är växelventilen som spökar i mitt fall. Jag tror det är just den extra konstant gående cirk.pumpen för att alltid säkerställa varmvatten inne i huset som ställer till det. Varmvattenrören ligger i samma kulvert in till huset som golvvärmevattnet, så jag tror att kontinuerligt flöde av varmvatten i kulverten värmer upp golvvärmeslingorna till 29 grader och då också tappar värme från varmvattnet i den överföringen så att vv måste nyproducerad hela tiden.

Den extra cirk.pumpen var ett krav från kommunen för att inte spola en massa extra vatten innan varmvattnet kom fram från garage till hus, men nu känns det snarare som en energislösare än en energibesparing.
Jag ska försöka lista ut en smartare styrning av den externa vv cirkpumpen så den inte går kontinuerligt.

Men jag såg på inkommande vv-ledning i huset en sorts tempventil/mätare. Någon som vet vad denna gör vid inkommande varmvatten på huset?
 
  • Termometer på en vattenrörskoppling med rost och fuktskador visar temperaturen på inkommande vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Smartare lösning är en liten 30 liters elberedare inne så du har varmt vatten i kranen till det varma varmvattnet från vp kommit in. Vi undviker att dra vv cirk så långt det går i vp system å rek kunder isofall elberedare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.