E Edlunn skrev:
Intressant är att i farter över 100km/h så ökar förbrukningen rejält medan den i stadstrafik är förvånansvärt låg.
Vid högre farter så ökar luftmotståndet VÄLDIGT MYCKET och då får man direkt nedslag i räckvidd. Detta gäller med bensin också...
Jag har nu haft min GTE 2020 under två somrar i stugan i Roslagen. 53 km t.o.r. Norrttälje för att handla mat etc har vi kört regelbundet. Fulladdat vid start och 1 km räckvidd på el kvar vid hemkomsten varenda gång. Eldrift 100% av färden.
Det är klart att man skulle vilja ha större batteri, kanske uppåt 20 kWh för utökad el-räckvidd, men det vi har ger i vart fall för oss 100% elåkning i vardagslag. När vi skall åka till släkten i Karlstad så blir det hybriddrift från start så att man har lite el-fördelar hela sträckan på 300 km.
 
B Bo Berglund skrev:
Vid högre farter så ökar luftmotståndet VÄLDIGT MYCKET och då får man direkt nedslag i räckvidd. Detta gäller med bensin också...
Jag har nu haft min GTE 2020 under två somrar i stugan i Roslagen. 53 km t.o.r. Norrttälje för att handla mat etc har vi kört regelbundet. Fulladdat vid start och 1 km räckvidd på el kvar vid hemkomsten varenda gång. Eldrift 100% av färden.
Det är klart att man skulle vilja ha större batteri, kanske uppåt 20 kWh för utökad el-räckvidd, men det vi har ger i vart fall för oss 100% elåkning i vardagslag. När vi skall åka till släkten i Karlstad så blir det hybriddrift från start så att man har lite el-fördelar hela sträckan på 300 km.
Nu med 6 C ute och inte varmt batteri (ingen ivägkörningstid satt) vid start så körde jag nästan 6 mil i morse. Började med att starta förbränningsmotorn för att värma upp bilen och kom med det ca 47km på el totalt sett. Men då höll jag mig under 100 på motorvägen. Kör man på el i början och fossilt i slutet använder man ju inte fossilmotorn för att nyttja överskottsvärmen. Kör man 130 och fossilt bara på slutet så kan hända att jag inte kommit mer än 30-35km. När det är minusgrader måste man nästan nyttja ivägkörningstid och förvärma. Annars blir räckvidden inte så bra. Så visst. Utan att tänka och vara beredd att anpassa sig lite så blir kanske räckvidden 20-30km.

Om de flesta resor man gör är 2-3-4 mil... eller till och med 5-6 mil så kommer man ju att köra 60-100% på el vilket är rätt OK tycker jag. Sen tycker jag likafullt att hybrid troligen är en parantes då det är väl dyr / komplicerad teknik. Men den kommer nog ha sin plats ett bra tag framöver för de som bor där det inte finns ett väl utbyggt laddnätverk. Och trots allt ser man massor av gamla prius (iofs inte VW och inte PHEV) så helt omöjligt att underhålla hybrider kan det inte vara...
 
Om det inte var för räckviddsångesten så hade jag också tänkt mig elbil...
Men det är inte bara ångesten (åka lång resa och fastna nånstans med tomt batteri och ingen möjlighet att undvika bärgning)...
När vi kollade fanns det inget som kom i närheten av det som jag vill ha utom VW GTE:
- Stort bagage, vi fyller det till brädden när vi flyttar ut till och hem från sommarstugan.
- Dragkrok så man kan hämta hem virke mm
- Gott om plats inne i kupén (tex KIA hybrid slog jag huvudet i taket på)
- Pålitlig, skall ha varit ute på marknaden ett tag och sälja bra...

Min dotter har just köpt en KIA e-Niro med lång räckvidd 450 km, men de skall bara ha den för lokalfärder. När de åker långt blir det med "bussen" så alla barnen också får plats.
De hade bara haft den ett par dagar så fick den mjukvarufel och hamnade på verkstad. Så de kör en lånebil nu.

Det jag kunde önska är ett något större batteri så att vi kan åka till landet utan bensin. Dit är det 93 km, hälften på motorväg.
 
A
J JohanLun skrev:
Nu med 6 C ute och inte varmt batteri (ingen ivägkörningstid satt) vid start så körde jag nästan 6 mil i morse. Började med att starta förbränningsmotorn för att värma upp bilen och kom med det ca 47km på el totalt sett. Men då höll jag mig under 100 på motorvägen. Kör man på el i början och fossilt i slutet använder man ju inte fossilmotorn för att nyttja överskottsvärmen. Kör man 130 och fossilt bara på slutet så kan hända att jag inte kommit mer än 30-35km. När det är minusgrader måste man nästan nyttja ivägkörningstid och förvärma. Annars blir räckvidden inte så bra. Så visst. Utan att tänka och vara beredd att anpassa sig lite så blir kanske räckvidden 20-30km.

Om de flesta resor man gör är 2-3-4 mil... eller till och med 5-6 mil så kommer man ju att köra 60-100% på el vilket är rätt OK tycker jag. Sen tycker jag likafullt att hybrid troligen är en parantes då det är väl dyr / komplicerad teknik. Men den kommer nog ha sin plats ett bra tag framöver för de som bor där det inte finns ett väl utbyggt laddnätverk. Och trots allt ser man massor av gamla prius (iofs inte VW och inte PHEV) så helt omöjligt att underhålla hybrider kan det inte vara...
Har hört att det är problem på vintern på morgonen när man skall iväg om rutorna är isiga. För det är svårt att få det upptinat. Skall därför strax sätta in ett stickuttag 230 v för kupéfläkt. Kostar 655 kr om man gör det själv, kompisen fixar det snabbbt,
Frågan är om man skall sätta in doppvärmare samtidigt? Det kostar en del och jag får inga bidrag från jobbet för det.
Skit att det inte går att ta elen från laddkontakten istället. Har kollat och det är omöjligt. Annars hade ju det varit supersmidigt att de var integrerat i bilen, doppvärmare och stickuttag i kupé med el från laddsladden.
Kanske kommer någon att uppfinna det någon gång? Kanske det blir samma person som uppfinner att man kan fylla på spolarvätska utan att öppna huven? och uppfinner att en varvräknare är bortkastade pengar på en automatväxlad bil. Nobelpris nästa isf!
 
Magnus Filip skrev:
Har hört att det är problem på vintern på morgonen när man skall iväg om rutorna är isiga. För det är svårt att få det upptinat. Skall därför strax sätta in ett stickuttag 230 v för kupéfläkt. Kostar 655 kr om man gör det själv, kompisen fixar det snabbbt,
Frågan är om man skall sätta in doppvärmare samtidigt? Det kostar en del och jag får inga bidrag från jobbet för det.
Skit att det inte går att ta elen från laddkontakten istället. Har kollat och det är omöjligt. Annars hade ju det varit supersmidigt att de var integrerat i bilen, doppvärmare och stickuttag i kupé med el från laddsladden.
Kanske kommer någon att uppfinna det någon gång? Kanske det blir samma person som uppfinner att man kan fylla på spolarvätska utan att öppna huven? och uppfinner att en varvräknare är bortkastade pengar på en automatväxlad bil. Nobelpris nästa isf!
Ja konstigt om det redan finns el i bilen!

Spolarvätskan fixade Audi på din A2 för 20 år sedan. Fast för gick väl huven öht inte att öppna…
 
  • Gilla
Marive
  • Laddar…
Spolarvätskan fixade VW på transportern redan för 40 år sedan. Fast den hade ju motorhuven bak.
 
  • Haha
Pin och 1 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Skit att det inte går att ta elen från laddkontakten istället. Har kollat och det är omöjligt.
Har för mig att det fanns ett tillval för bilen att sätta ett 230V uttag i mittkonsolen i baksätet.
Vi tog det inte så jag kan inte säga vad detta skulle ha klarat av, kanske bara låg effekt för att hålla en laptop gående i baksätet?
 
Magnus Filip skrev:
Skall därför strax sätta in ett stickuttag 230 v för kupéfläkt. Kostar 655 kr om man gör det själv, kompisen fixar det snabbbt,
Frågan är om man skall sätta in doppvärmare samtidigt? Det kostar en del och jag får inga bidrag från jobbet för det.
Har du skaffat en GTE via jobbet nu? Jag skulle rekommendera att låta en aukt. verkstad göra det om det är en leasingbil, det brukar stå tydligt att om bilen ägs av leasingbolag får man inte själv modifiera fordonet, kan bli trist om det upptäcks vid återlämnande eller ännu värre leder till tex en brand.

Om du just ska bestämma dig, jag har noterat att GTE som förmånsbil har blivit rejält dyrare än tidigare. Värt att kolla vad det blir för förmånsvärde...

Värmen i GTE funkar -drägligt-, jag har bara elvärme. Behöver man bättre är bränslevärmare att föredra. Jag skulle själv önskat det fungerade som du säger, men den option med elmotorvärmare fanns inte att välja på. Så mitt tips är, beställ bränslevärmare eller nöj dig med att bilen blir ljummen när det är många minusgrader.
 
A
J JohanLun skrev:
Har du skaffat en GTE via jobbet nu? Jag skulle rekommendera att låta en aukt. verkstad göra det om det är en leasingbil, det brukar stå tydligt att om bilen ägs av leasingbolag får man inte själv modifiera fordonet, kan bli trist om det upptäcks vid återlämnande eller ännu värre leder till tex en brand.

Om du just ska bestämma dig, jag har noterat att GTE som förmånsbil har blivit rejält dyrare än tidigare. Värt att kolla vad det blir för förmånsvärde...

Värmen i GTE funkar -drägligt-, jag har bara elvärme. Behöver man bättre är bränslevärmare att föredra. Jag skulle själv önskat det fungerade som du säger, men den option med elmotorvärmare fanns inte att välja på. Så mitt tips är, beställ bränslevärmare eller nöj dig med att bilen blir ljummen när det är många minusgrader.
Nej, det är en Toyota RAV 4 laddhybrid. Det finns en genomföring så det är enkelt att montera ett uttag.. Skall fråga om det är ok. borde inte vara några problem. För det är ju ingen modifiering, bara ett tillägg. Kan ju ta bort den sedan.
 
Magnus Filip skrev:
Skall fråga om det är ok. borde inte vara några problem.
Jag skulle bli väldigt förvånad om någon med befogenhet att godkänna detta faktiskt gör det.

Magnus Filip skrev:
För det är ju ingen modifiering, bara ett tillägg.
Kan tänka mig att man kan se detta på lite olika sätt. ;)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Jag skulle bli väldigt förvånad om någon med befogenhet att godkänna detta faktiskt gör det.

Kan tänka mig att man kan se detta på lite olika sätt. ;)
Hade inte ens tänkt tanken förut. Bäst att inte fråga så slipper man få ett nej.
 
  • Haha
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Skall därför strax sätta in ett stickuttag 230 v för kupéfläkt. Kostar 655 kr om man gör det själv, kompisen fixar det snabbbt,
Magnus Filip skrev:
Nej, det är en Toyota RAV 4 laddhybrid.
Du borde ha nämnt Toyota i ditt inlägg.
Den här tråden handlar om VW Passat GTE och om man diskuterar eluttag i bilen med priser etc utan att säga något utgår ju läsaren från att det är VW GTE vi talar om...
:(
 
  • Gilla
Edlunn och 1 till
  • Laddar…
A
B Bo Berglund skrev:
Du borde ha nämnt Toyota i ditt inlägg.
Den här tråden handlar om VW Passat GTE och om man diskuterar eluttag i bilen med priser etc utan att säga något utgår ju läsaren från att det är VW GTE vi talar om...
:(
Skrev det tidigare
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Fördelen med avreseladdning är att batteriet är varmt samt att man kan få kupén varm och rutorna isfria.
Detta har jag funderat på.. värmer den batteriet eller menar du att batteriet är varmt efter laddning?
 
JonasWe JonasWe skrev:
Detta har jag funderat på.. värmer den batteriet eller menar du att batteriet är varmt efter laddning?
I fallet GTE är det fråga om att batteriet är varmt efter laddning. Rena elbilar kan ha aktiva system för att värma batterierna.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.