D
Nej det normala för att bestämma marknadsvärdet är inte att lägga ut ett objekt till försäljning för att sedan låta sista budet vara detsamma som marknadsvärdet. Det är en av flera metoder, antagligen ganska ovanlig.

Det vanligast är att den driftigaste av syskonen eller arvtagarna ringer en mäklare som sedan lämnar ett värde.

Det är säkert vanligare att ta in tre mäklare, ta ett snitt eller anlita en värderingsman än att göra en skenförsäljning. Det sistnämnda strider dessutom mot god mäklarsed vilket innebär att även mäklaren behöver luras.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
D
@OlssonX Du är uttrycker dig vårdslöst och direkt felaktigt i många fall. Varför skriver du inte i en tråd där du behärskar ämnet?
 
  • Gilla
Donn och 4 till
  • Laddar…
OlssonX OlssonX skrev:
Nej, jag skriver inte fel.
Men jag har kanske mer erfarenhet av lite mer spännande arvsskiften än de yrvakna självutnämnda boupptecknarna som fastnat nere i högerkrysset på GAL/TAN.
Låter som de tröttnat på att vara amatörepidemiologer :crysmile:



?
Värdet på hus som anhöriga vill köpa sätts noemalt alltså genom att låta en mäklare lägga ut på hemnet, sen får släktingen betala lika myclet som högsta budet.
Hur faster reagerat är faktiskt helt ointressant.
Boupptecknarens arvsskiftarens jobb är mer intressant.
Skamköp och gåvor, med eller utan gåvobrev,
ska nämligen upp på bordet och risken/chansen att summor över nånstans 10.000 brukar kunna kvala som förskott på arv. Fråga någon som sysslar med arvsskifte istället för att gissa.
Även om faster skriftligt blåser övriga arvingar kan de bestrida testamentet.
Eller kan man läsa hela tråden, eller åtminstone TS' inlägg, innan man slår till med alla fulargument man har?
För ungefär 23:e gången:
TS' faster, som äger det omdiskuterade huset, har inga bröstarvingar! Varken TS eller sonen, som ska köpa huset, kan få något förskott på arv som övriga arvingar kan härja om efter fasterns död!!!
Vänliga hälsningar
/En GAL eller TAN amatörepidemiolog och killgissare emeritus

@ekobonden Jag hoppas din son får mycket glädje av huset, och att din faster får fina golden years!
 
  • Gilla
Donn och 9 till
  • Laddar…
P
K Kirre2 skrev:
Det visste jag inte! Jag har för mig att vi fick visa för kommunen hur mycket pengar mamma hade, men jag kan ha blandat ihop det med när vi hjälpte henne att söka bostadsbidrag när hon bodde i egen lägenhet.
Men då faller ju just det argumentet för att inte betala så mycket.
Förmögenheten brukar delvis räknas med när kommunen beräknar garantibeloppet.
 
Redigerat:
P
Anna_H Anna_H skrev:
Eftersom vi pratar om en faster, så är syskonbarnets pappa bror till fastern.
Nej, fastern som har flyttat till ett äldreboende är faster till TS.
Det är åtminstone vad TS skrev i sitt första inlägg.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
P
OlssonX OlssonX skrev:
Nej, jag skriver inte fel.
Du skrev fel om förskott på arv i inlägg #123. (Även i det inlägg jag nu kommenterar).
Hur faster reagerat är faktiskt helt ointressant.
Det är fastern som äger huset, så hennes åsikt är i högsta grad intressant.
 
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
OlssonX OlssonX skrev:
Nej, jag skriver inte fel.
Men jag har kanske mer erfarenhet av lite mer spännande arvsskiften än de yrvakna självutnämnda boupptecknarna som fastnat nere i högerkrysset på GAL/TAN.
Låter som de tröttnat på att vara amatörepidemiologer :crysmile:



?
Värdet på hus som anhöriga vill köpa sätts noemalt alltså genom att låta en mäklare lägga ut på hemnet, sen får släktingen betala lika myclet som högsta budet.
Hur faster reagerat är faktiskt helt ointressant.
Boupptecknarens arvsskiftarens jobb är mer intressant.
Skamköp och gåvor, med eller utan gåvobrev,
ska nämligen upp på bordet och risken/chansen att summor över nånstans 10.000 brukar kunna kvala som förskott på arv. Fråga någon som sysslar med arvsskifte istället för att gissa.
Även om faster skriftligt blåser övriga arvingar kan de bestrida testamentet.
Fast nu är ju han som ska överta fastigheten inte arvsberättigad men det spelar ingen roll hon förfoga fritt över sina tillgångar, något annat är ju konstigt tänk om jag som 50 åring ville skänka tog min bil. Skulle det inte gå menar du. För jag kan ju dö vilket ögonblick som hellst
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
OlssonX OlssonX skrev:
Nej, jag skriver inte fel.
Men jag har kanske mer erfarenhet av lite mer spännande arvsskiften än de yrvakna självutnämnda boupptecknarna som fastnat nere i högerkrysset på GAL/TAN.
Låter som de tröttnat på att vara amatörepidemiologer :crysmile:



?
Värdet på hus som anhöriga vill köpa sätts noemalt alltså genom att låta en mäklare lägga ut på hemnet, sen får släktingen betala lika myclet som högsta budet.
Hur faster reagerat är faktiskt helt ointressant.
Boupptecknarens arvsskiftarens jobb är mer intressant.
Skamköp och gåvor, med eller utan gåvobrev,
ska nämligen upp på bordet och risken/chansen att summor över nånstans 10.000 brukar kunna kvala som förskott på arv. Fråga någon som sysslar med arvsskifte istället för att gissa.
Även om faster skriftligt blåser övriga arvingar kan de bestrida testamentet.
Nej så sätts inte värdet vanligtvis. Se #151.
Om en annan arvinge än en bröstarvinge, t ex TS son, har fått en gåva under arvlåtarens livstid, ska den gåvan inte ses som förskott på arv
Om det inte finns några bröstarvingar kan man testamentera allt man äger till vem/vilka som helst. Detta innebär att ingen annan släkting kan kräva att ta del av arvet.
En gång till är allt du skrivet fel.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Om faster köpte huset för 330 tkr bör detta vara minst det pris som sonen betalar. Om priset sätts lägre än 330 tkr får faster en reaförlust (med troligen tveksamt skattemässigt värde för henne) samtidigt som sonen får ett lågt ingångsvärde som sedan kommer att användas som bas för reavinstberäkningen om/när han i sin tur ska sälja. Vill faster göra sonen en tjänst är det bättre att hon säljer för 330 tkr och sedan - i en helt separat affär - ger sonen en gåva som motsvarar mellanskillnaden mellan lånen och köpeskillingen.
 
S saltis99 skrev:
Om faster köpte huset för 330 tkr bör detta vara minst det pris som sonen betalar. Om priset sätts lägre än 330 tkr får faster en reaförlust (med troligen tveksamt skattemässigt värde för henne) samtidigt som sonen får ett lågt ingångsvärde som sedan kommer att användas som bas för reavinstberäkningen om/när han i sin tur ska sälja. Vill faster göra sonen en tjänst är det bättre att hon säljer för 330 tkr och sedan - i en helt separat affär - ger sonen en gåva som motsvarar mellanskillnaden mellan lånen och köpeskillingen.
Okej, jag förstod det så (av nån tidigare kommentar) att ingångsvärdet inte ändras vid gåva, oavsett vederlagets storlek...?
 
E ekobonden skrev:
Okej, jag förstod det så (av nån tidigare kommentar) att ingångsvärdet inte ändras vid gåva, oavsett vederlagets storlek...?
Ett litet förtydligande av mitt förra inlägg. Så länge som köpeskillingen ligger under 85% av taxeringsvärdet klassas det som gåva, och köparen slipper stämpelskatt. Säljaren slipper också kapitalvinstskatt, så i ditt fall spelar det egentligen ingen roll om ni sätter 330 tkr eller 188 tkr som överlåtelsepris eftersom båda beloppen ligger under 85%-nivån.
 
yonna yonna skrev:
Massor av tyckande här i tråden om orättvisa och släktingars förväntade eventuella arv som är helt obefogat.
Jag tycker det tyckandet är synnerligen befogat, för det finns en ganska stor risk att det kommer surt efter.

PS. Har ni tänkt på förskott av arv... DS
 
  • Haha
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
S saltis99 skrev:
Ett litet förtydligande av mitt förra inlägg. Så länge som köpeskillingen ligger under 85% av taxeringsvärdet klassas det som gåva, och köparen slipper stämpelskatt. Säljaren slipper också kapitalvinstskatt, så i ditt fall spelar det egentligen ingen roll om ni sätter 330 tkr eller 188 tkr som överlåtelsepris eftersom båda beloppen ligger under 85%-nivån.
Skatterättsligt gäller som jag tidigare hävdat att överlåtelsen i sin helhet ses som gåva om köpeskillingen understiger taxeringsvärdet (inte 85% av taxeringsvärdet).
 
S saltis99 skrev:
Om faster köpte huset för 330 tkr bör detta vara minst det pris som sonen betalar. Om priset sätts lägre än 330 tkr får faster en reaförlust (med troligen tveksamt skattemässigt värde för henne) samtidigt som sonen får ett lågt ingångsvärde som sedan kommer att användas som bas för reavinstberäkningen om/när han i sin tur ska sälja. Vill faster göra sonen en tjänst är det bättre att hon säljer för 330 tkr och sedan - i en helt separat affär - ger sonen en gåva som motsvarar mellanskillnaden mellan lånen och köpeskillingen.
Om faster säljer under taxvärdet ska hon överhuvudtaget inte redovisa försäljningen i inkomstdeklarationen.
 
T torn skrev:
Om faster säljer under taxvärdet ska hon överhuvudtaget inte redovisa försäljningen i inkomstdeklarationen.
Från skatteverkets sajt:
Om du har sålt en privatbostad med förlust får du dra av 50 procent av förlusten. Med detta menas att ditt avdrag blir 50 000 kronor om din förlust är 100 000 kronor (100 000 x 50 procent). Du får skattereduktion med 30 procent av det avdragsgilla beloppet 50 000 kronor, alltså 15 000 kronor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.