M Martin Lundmark skrev:
Hej senap

Ursäkta att jag, av misstag, kallat dig något annat.

Du skriver ”Sist men inte minst så vill jag återigen påpeka att hela inlägget handlar om VoltBox som har en kondensator på ynka 3 uF vilket gör att den överhuvudtaget inte tillför något vettigt i faskompenseringshänseende som signifikant kan påverka nätägaren ledningsförluster. Min poäng med min kommentar var just att hela diskussionen (som flera har snöat in sig på) om mätning av reaktiv effekt egentligen är en icke-diskussion eftersom VoltBox ändå inte påverkar denna på ett signifikant sätt.”


Själva inverkan av en (liten) kondensator på 3 uF i elnätet har diskuterats ett antal gånger, i denna tråd..

Boggi i kommentar, #74 och #79, jag själv i kommentar #80 och i kommentar #82.

Mikael_L räknade, i inlägg #81, ut och angav den reaktiva strömmen (vid 3µF kommer vardera dra 21mA reaktiv ström).

Av den anledningen anser jag, att jag inte, just nu, ytterligare behöver kommentera den saken.

Behovet av faskompensering för bostäder med kraftelektronikbaserade nätdelar är inte heller så stort.

I inlägg #44 skrev jag att ”Effektfaktor (PF) är idag för många hushåll nära 1” och förklarade även varför. Bl.a. krav i produktnormerna på att ha ”Power Factor Correction” (PFC), gällande nätdelar (över en viss storlek) i hemelektronik.

I inlägg #52 beskrev jag att elnäten i bostadsområden ”snarare är i behov av induktiv faskompensering än kapacitiv faskompensering” bl.a. genom att man använder ”Switching Mode Power Supply” (SMPS) och kabelnät.

Därför tar jag inte det en gång till i detta inlägg.

Du skriver: ”Men … ditt påpekande att övertoner kan påverka mätningen om man gör det via att mäta den skenbara effekten är naturligtvis korrekt men, som sagt, så är det egentligen en ointressant fråga eftersom, om man har anledning att mäta reaktiv effektförbrukning i avsikt att minska nätägaren ledningsförluster, så är ledningsförluster p.g.a. övertoner i nätet ofta försumbara i detta sammanhang.!”

Det är definitivt inte, i denna tråd som handlar om reaktiv effekt och dess eventuella (korrekta) debitering en ointressant fråga. Jag tycker, tvärtom, att det är viktigt att vi kan skilja mellan dålig effektfaktor p.g.a. övertoner eller p.g.a. reaktiv effekt. Speciellt eftersom åtgärderna är olika.



Jag hoppas att jag snart har bättre utrustning att bl.a. mäta övertonshalten i min elanslutning eftersom jag har en varvtalsstyrd bergvärmepump och mätning med de effekt- och energimätare jag har tyder på låg halt av reaktiv effekt (varierande över tid och mellan faserna) och samtidigt övertoner.

Om elbolagen skulle mäta den skenbara effekten och utifrån den ta betalt för reaktiv effekt (utan att veta om det var fasförskjutning mellan grundtonens ström och spänning eller övertoner), är inte då kunderna vilseledda?

Mätning av elektriska storheter i elnätet är komplext och jag tycker det är viktigt att vi snarare förbättrar kunskapen än att vi gör motsatsen.

Jag har ställt frågan som startade tråden och ifrågasätter fortfarande att ”VoltBox” verkligen minskar elräkningen. Det är i den tråden olämpligt att skapa ytterligare förvirring om reaktiv effekt och dess eventuella debitering.
Frågeställaren (som jag nu ser är du) har ställt frågan hur kondensatorn i VoltBox kan minska elräkningen och vi har i våra inlägg delvis gått ifrån frågeställningen men på var sitt håll. Jag menar att boxen inte gör någon nytta eftersom kondensatorn är så liten (och därmed konstaterat att frågan ”hur…” är irrelevant medan du mer går in på övertoners inverkan på debiteringen av reaktiv effekt. Vi har helt enkelt olika mål i våra diskussioner. Mitt mål var att visa på att VoltBox var skit medan ditt mål tolkar jag mer som mätproblematiken och ett resonemang kring detta. Vi vet båda precis vad den andra menar och vi har egentligen inga meningsskiljaktigheter frånsett att vi var och en vill diskutera vår egen sak. Eftersom det var du som har ställ frågan HUR kondensatorn i VoltBox kan minska elräkningen och jag anser den vara besvarad med att VoltBox inte minskar någon elräkning så tycker jag att jag är nöjd med detta och önskar dig en trevlig dag.
För övrigt så tackar jag för detaljerade och intressanta svar inklusive de senaste överblicken av diskussionen.
Ha en bra dag.
 
Men om det är en modern typ av flaxkondendatorn?
Då kommer elräkningen att flaxa bort....:D
 
M moonsire skrev:
Själv har jag ju såklart köpt en Voltbox till varje rum och en sån här till varje kran! Jag tänker minsann inte dricka enpoligt vatten som pöbeln!
Helt underbart ju! Och energigivande är det också så man slipper köpa mat. ;)
 
Redigerat:
Jag besökte faktiskt ett vandrarhem för inte så länge sedan som hade en sån här kopplat på rummet.. Man kanske skulle höra av sig igen och se hur mycket de "sparar" på elen :crysmile:
 
  • Haha
-PC- och 1 till
  • Laddar…
C classe08 skrev:
Jag besökte faktiskt ett vandrarhem för inte så länge sedan som hade en sån här kopplat på rummet.. Man kanske skulle höra av sig igen och se hur mycket de "sparar" på elen
Hej classe08

Det är inte säkert att de vet, om de har sparat något eller inte.

Om kunden köper något som han (hon) inte kan verifiera resultatet (effekten) av, så minskar risken att kunden klagar eller kräver köpet tillbaka.

Hur många kan ha köpt produkten och kunnat visa att man kan minska elräkningen?

Hur många kan ha köpt produkten och sedan klagat eller krävt köpet tillbaka för att det inte minskat elräkningen?

Finns någon här med erfarenhet?
 
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.