Vi ska beställa nya luckor och den standardfärg de använder när de målar vita luckor är 0502-Y. Jag tycker den är ganska gulaktig. Någon som har 0500 på sina luckor? Hur blev det?
 
Kanske också ska skiriva att vi beställer måttbeställda målade luckor så vi kan själv välja vilken vit färg vi vill ha. Han man få vitare än 0500 tro?
 
Jag målade om mina luckor, provade först med 0502-y men tyckte också att de blev för gula blandade då i hälften vit och de blev jättebra. Alla snickerier man köper färdigmålade ex fönster, dörrar mm ska tydligen vara 0502-y har det på väggarna i vardagsrummet och där tycker jag inte att det är för gult. Det är svårt att välja vitt, det finns många nyanser. lycka till
 
De färdigmålade lister vi har är snarare 0500 men fönsterkarmar och t.ex. eluttag är nog 0502Y. Så tydligen kan man inte räkna med att slippa måla snickerierna om man väljer 0502Y.

Själv tycker jag 0502Y är gräsligt "nikotingul" och skulle aldrig vilja ha det hemma. Vet att andra här på forumet är av annan åsikt :)
 
0500-N är inte helt "vit" utan drar svagt åt grått. Jag har 0500-N i hallen och vardagsrummet. Möjligtvis tycker jag att en lite starkare dragning åt grått hade varit bättre - 0500-N är snudd på bländade vit. Typ 0800-N.

I köket och sovrummet har 0502-Y. Nymålat tycker jag iofs inte det känns nikotinfärgat, men samma färg som suttit 10 år på snickerier kan se lite sliskig ut.
 
Den gula nikotintonen ser ni bara om ni har ngt som är vitare jämte att jämföra med. Kör ni ALLTID med 0502-Y har ni ju inget att jämföra med... Enda rummet jag kan tänka mig att välja bort 0502-Y är badrummet då porslinet blir vitare.
 
¤ akila ¤ skrev:
Den gula nikotintonen ser ni bara om ni har ngt som är vitare jämte att jämföra med. Kör ni ALLTID med 0502-Y har ni ju inget att jämföra med...
Japp, så det är bara att måla om tak, kylskåp, möbler, tavlor med passepartou och annat där folk inte haft vett att använda 0502Y istället för en "vitare" vit ;)

Skämt åsido så förstår jag inte varför det ska vara så viktigt att ha en "gulare" vit när detta kräver att man har det överallt för att det inte ska synas? Varför inte bara måla vitt istället?
 
OlaF skrev:
Skämt åsido så förstår jag inte varför det ska vara så viktigt att ha en "gulare" vit när detta kräver att man har det överallt för att det inte ska synas? Varför inte bara måla vitt istället?
Det är inte så lätt att få varenda tillverkare av fönster, lister, dörrar, etc att ändra standardfärg bara så där... Försök gärna ;) Hade oxå valt en vitare nyans om inte våra fönster va sprillans nya, så det blev dom som fick välja färg hos oss!
 
Klart det inte är lätt att påverkar stora tillverkare, men våra lister t.ex. är inte 0502Y och inte heller de nya innerdörrarna vi tittar på. Båda är snarare 0500N. Våra radiatorer är gissningsvis närmare 0800N...

Jag tycker alltså att man ska måla den nyans man vill ha och inte rätta sig efter vad någon t.ex. fönstertillverkare vill. Skulle vi valt "vit" utifrån vad som är på färdigmålade produkter skulle vi ändå ha "ändan bak". Lister och dörrar är annan nyans än fönster som i sin tur är annan nyans än radiatorerna som i sin tur inte matchar varesig taklisterna eller porslin i badrum som... ad infinitum.

Välj alltså den vita nyans ni vill ha för det kommer ändå inte matcha speciellt mycket av det färdigmålade ;)
 
Det finns "ren vit" också! Den är helt enklt vit. Inget annat. :p
 
OlaF skrev:
Japp, så det är bara att måla om tak, kylskåp, möbler, tavlor med passepartou och annat där folk inte haft vett att använda 0502Y istället för en "vitare" vit ;)

Skämt åsido så förstår jag inte varför det ska vara så viktigt att ha en "gulare" vit när detta kräver att man har det överallt för att det inte ska synas? Varför inte bara måla vitt istället?
Naturen är varm! Bara en sådan sak. :eek:

;)
 
Varm? Vilket land bor du i :p

Om någon undrar så brukar jag och Johan ha olika åsikt ang. just "snorgul"/"naturvarm" :) Typexempel på olika åsikt utan att någon har fel vill jag också poängtera.
 
Gjorde egna luckor som jag lämnade på lack. När jag frågade lackkillen om han kunde använda S 0300-N (för att få nästan helt vitt) så glodde han på mig och sa " ÄNNU vitare än 0500?" Enligt honom skulle det mesta se smutsigt ut i jämförelse även med S 0500-N, så då valde jag det...

Övriga snickerier har jag målat med "vit" färg och man kan se skillnad i bra ljus om man verkligen vill. Anledning till att jag inte valde att matcha helt är att jag har lite dåliga erfarenheter med samma vita kulör som gulnar olika mycket pga av olika typer av färg. Bättre att ha en lite skillnad från början än att de ska vara samma men inte är det. Ääh. Det där lät ju lite stört, men så funkar jag.

Är i alla fall mycket nöjd med S 0500-N på luckorna. Inget ...-Y i min kvart!
 
Att den vita färgen på ex lister får en gulaktig ton efter flera år beror kanske inte bara på nikotinbruk. Målade furulister bleknar/gulnar pga att träet åldras, särskilt tydligt om färglagret är tunt eller färgen av lägre kvalité.

(Har jag hört av folk i färgbranschen, är väl bäst att tillägga) Själv anpassas man till rådande verklighet o då är vitmålat alltid vitt - så länge ingen drar in nåt nytt i huset :)

Kjell G
 
OlaF skrev:
...Om någon undrar så brukar jag och Johan ha olika åsikt ang. just "snorgul"/"naturvarm" :) Typexempel på olika åsikt utan att någon har fel vill jag också poängtera.
Hehe....du har så rätt så.
Allt beror ju naturligtvis på helheten och vad som passar förr det egna huset och inredningen. Vi målade t.o.m. grunden i S 6502-Y.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.