D DFYD123 skrev:
Jag kör amarok . Det måste bli många kubik för att räkna hem frakten på ett bra sätt. Har inte koll just nu men misstänker att priset på blocket är 600 och uppåt men sen brukar frakt tillkomma. Jag kastade på 15 säckar då jag hade vägarna förbi byggmax i andra ärenden och gjorde så de sista åren, sålde landet för två år sedan.
De flesta på blocket här i Stockholm är runt 1000kr per kubik med hemkörning.
Små mängder kan bli runt 1500kr per kubik medan 6-7kubik brukar hamna runt 1000kr inkl hemkörning.
Jag har följt prisutveckling sedan en tid tillbaka och det finns en klar trend att priserna är påväg upp, iaf runt Stockholm.
Bland de billigare jag hittat är det leverans med container på minst 10 kubik för 700kr/kubik.
Med facit i hand är det nog lättare att frakta hem travad ved från byggmax än att någon tippar över 10 kubik på uppfarten som ska staplas :rolleyes:.

edit: ovan priser avser björkved, 30cm
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
1st 40L säck björkved på bauhaus kostar 50kr så ger det 50/60= 0.83kr/kWh
Då vi sen eldar upp veden på de olika sätten blir det så här
Vedpanna: 0.98kr/kWh
Kakelugn: 1.19kr/kWh
Täljstenskamin: 1.19kr/kWh
Braskamin: 1.28kr/kWh
Kassett: 1.68kr/kWh
Vedspis: 1.39kr/kWh
Öppenspis: 8.33kr/kWh
Om man räknar så kan man säga att bergvärme: 0,46 kr/kWh(värme) med ett elpris på 1,60 kr/kWh(el).
 
P Peter321 skrev:
Har bergvärme idag till vattenburna element. I huset finns även en kakelugn.

Jag kan vara bara få tag på ved genom att köpa färdigkluvet i butik, typ 40-50 kronor per 40 liters-säck eller så.

Det blir ju en stor osäkerhet kring hur effektiv kakelugnen / bergvärmen är etc men vad skulle ni vilt gissa att det skulle krävas för elpris för att det skulle löna sig att dra ner på bergvärmen och istället elda morgon och kväll i kakelugnen?
12-15kg/40-50kr

Vi säger
45kr för 13.5kg = 3,3kr/kg

1kg ~4Kwh
Sedan ca 90% verkningsgrad på kakelugn
= 3,3kr för 0,9*4kwh= 1,37kr/Kwh

jämför med elavtal och bergvärmens effekt.
 
Eldar 25 kg ved per dygn håller värmen i 120 kvm öppen planlösning
 
  • En stor kakelugn i en öppen interiör som används för uppvärmning av ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hydrolift och 3 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
vad är folk villiga att betala för 40 och 60L säckar med ved?

Jag har blandved i mina..
satt ut dem vid väg för 40 och 50 kr per säck.. är det för dyrt eller lagom? :thinking:
man tar en eller flera säckar.. Och swishar eller lägger kontanter i brevlådan
.
Det låter som rimliga priser. Du borde kunna styra priset med utbud/efterfrågan annars :p
Dock undrar jag hur stor risken för stöld är med rådande elpriser :crysmile:?
 
  • Haha
1
  • Laddar…
A
V Vindens skrev:
Det låter som rimliga priser. Du borde kunna styra priset med utbud/efterfrågan annars :p
Dock undrar jag hur stor risken för stöld är med rådande elpriser :crysmile:?
än så länge har det gått bra..
Men vi får se...
 
Maskintok skrev:
än så länge har det gått bra..
Men vi får se...
Skylt som indikerar kameraövervakning med inspelning och anslutning till larmcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Annars borde en sådan göra susen :giggle:
 
  • Haha
1
  • Laddar…
J Josth skrev:
Om man räknar så kan man säga att bergvärme: 0,46 kr/kWh(värme) med ett elpris på 1,60 kr/kWh(el).

Jepp. Helt korrekt.
Gjorde den uppställningen för det ska bli enkelt att kunna göra en jämförelse

I ditt fall så lönar det sig att köra med ved då elpriset ligger nånstans kring 5kr/kWh, om du eldar i något annat än en öppen spis.

I mitt fall med min LVVP som är 13år gammal och att jag kör med en frammatingstemp på 40 grader har en COP på 1.5 vid -15C.
Så blir det gissningsvis nånstans vid 12kr/kWh (då jag har en öppen spis ;) )
Som jag ser det med öppen spis så eldar jag i den för att det är trevligt, sen så får jag ut lite värme som bonus.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
A
V Vindens skrev:
[bild]

Annars borde en sådan göra susen :giggle:
V Vindens skrev:
[bild]

Annars borde en sådan göra susen :giggle:
Jo det är klart.
Men å andra sidan.. veden kanske värmer någon fattig.. Så... :thinking:
 
M
V Vindens skrev:
De flesta på blocket här i Stockholm är runt 1000kr per kubik med hemkörning.
Små mängder kan bli runt 1500kr per kubik medan 6-7kubik brukar hamna runt 1000kr inkl hemkörning.
Jag har följt prisutveckling sedan en tid tillbaka och det finns en klar trend att priserna är påväg upp, iaf runt Stockholm.
Bland de billigare jag hittat är det leverans med container på minst 10 kubik för 700kr/kubik.
Med facit i hand är det nog lättare att frakta hem travad ved från byggmax än att någon tippar över 10 kubik på uppfarten som ska staplas :rolleyes:.

edit: ovan priser avser björkved, 30cm
Dyra priser på ostkusten låter det som. På västkusten ligger det under 500kr/m3 för björk, blandad löv strax över 400kr/m3. Jag betalade 400kr/m3 för ren björk för 2 år sedan. Alla priser är utan frakt ca. 5 mil från Göteborg.
 
M MrDizzy skrev:
I ditt fall så lönar det sig att köra med ved då elpriset ligger nånstans kring 5kr/kWh, om du eldar i något annat än en öppen spis.
Ja, lönar sig att köra med ved i vedpanna om el-priset är runt omkring 4 kr/kWh eller högre och man har bergvärme eller annan likvärdig värmepump.
 
F fribygg skrev:
Så låg effektivitet kan det säkert vara i en gammal panna, men då kan man ju ofta tillgodoräkna sej den goa värmen från en ordentlig murstock genom hela huset också.

Min gamla gjutgärnskamin med katalysator från nittiotalet har 75%verkningsgrad (Vermontcastings interpid 2) räknar man på en ny kamin kan man säkert hitta varianter med bättre effektivitet.

Om man tittar på skogssverige.se anges energiinnehållet i björkved till 4kWh/kg vid 20%fukthalt
Bauhaus tar 1595kr för 1m3/450kg björkved å den borde ju innehålla 1800kWh vilket borde ge knappt 89öre/kWh, jag skulle gärna sälja travad björkved för 800kr/m3 och det borde ju ge<45öre kWh
Jo men det är ju uträknat på en helt nysotad panna med exakt alla parametrar är ultimata såsom torrhet på veden, ingen sot, exakt rätt drag mm mm. I verkligheten får du inte ut så mycket.
 
F frityreldarn skrev:
Jo men det är ju uträknat på en helt nysotad panna med exakt alla parametrar är ultimata såsom torrhet på veden, ingen sot, exakt rätt drag mm mm. I verkligheten får du inte ut så mycket.
Vad jag har för effektivitet i mina eldstäder tvivlar jag på att du har en susning om, om du inte jobbar som sotare i mina trakter.
Du vet inte vad jag har för längd på rör mellan eldstad och skorsten, du vet inte vad jag har för skorsten, du vet inte om jag har någon värmevägg mellan eldstad och skorstenspipan.
Sannolikt vet du inte ens vilka eldstäder jag har att tillgå och därför tycker jag nog att du ska utala dej om dina egna förutsättningar och ej om mina.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
B
M Move105 skrev:
12-15kg/40-50kr

Vi säger
45kr för 13.5kg = 3,3kr/kg

1kg ~4Kwh
Sedan ca 90% verkningsgrad på kakelugn
= 3,3kr för 0,9*4kwh= 1,37kr/Kwh

jämför med elavtal och bergvärmens effekt.
3,3kr för 3,6kWh (=dina siffror ovan) innebär att 1kWh värme kostar 0,92kr (3,3/3,6).

själv brukar jag betala drygt 200kr/m3 för ved (hemlevererat på stock, en hel del torrgran). Med ett ca energinnehåll på ca 1000kWh / m3 (räknat på en del röta, och generellt ved av låg densitet) så kommer jag fram till att en kWh värme kostar mig ca 25öre (80% verkningsgrad antagen).

Men det är ju en del arbetsinsats med det också, timmar som jag inte behöver lägga på gymmet... Alltid svårt att värdera sin egen arbetstid. Värderar man tiden, så blir egenklyvd ved dyrt, men jag gillar det. Ser det som lite av en hobby.
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
Vi har ner vår VP ställd så den ger runt 18-19 på vintern i huset, resten kompletterar vi med kakelugnen. Vi har dock gratis ved från då vi byggde, har såpass mycket att veden kommer tappar ganska rejält värme värde innan vi hinner elda upp allt...

Bott här 7 år och mer än hälften kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.