Har jag postat i fel kategori så ber jag om ursäkt...
Ska fatta mig kort, har boxer men kanal 1 och 2 har hackat nåt år, och nu har det blivit värre, köpte ny antenn, men då försvann 1 och 2 helt, nu ikväll riktade jag antennen helt fel och då kom 1an och 2an och funkar felfritt, dock försvann 10 andra kanaler, isamband med att jag riktade om såg jag att sladden ute var rejält klämd i fästet, riktade tillbaka antennen och nu har jag alla kanaler utom just 1 och 2an. I morgon blir det ny kabel, men jag undrar hur just 1an och 2an kan vara så känsliga, och om det kan vara nåt annat fel än sladden, eftersom alla kanalerna funkar superbra.... beroende på vart jag riktar antennen...
 
SVTs alla kanaler ligger i samma MUX (nät), vilken kanal/frekvens det är beror på var i landet du är, vilken/vilka master du får in.
På några ställen så kan det kanske behövas två antenner som är riktade åt olika håll.

https://www.teracom.se/privat/Support/frekvenstabeller-tv/
 
Hej. Jag tänkte sätta upp den andra antennen med nu när jag ändå har två, givetvis har jag frågor på detta...
1, kan antennerna sitta riktigt nära varandra utan att de påverkar varandra?
2, då får jag in två antennsladdar i huset, men jag har bara ett uttag i boxern så klart, hur gör jag med detta?
Nu har jag en sladd in och förgrening till 3 tv apparater. Mvh
 
De digitala signalerna är "lurig" jämfört med tidigare analoga sändningar. Dålig signal märks inte på samma sätt, reflektioner kan ibland hjälpa till för att få bra signal.

Två antenner för att se basutbudet ska inte behövas.I vissa fall ligger några kanaler på VHF-bandet, då kan en kombiantenn användas. Att ha två antenner med var sin antennkabel in i boxen fungerar inte.

Kolla på teracoms sida vilken signalnivå som förväntas på din mottagarplats och vilken riktning du ska ha på antennen.
 
Ja dessa filter var vanliga här ner i Skåne när DR sände på VHF och SR/SVT låg på UHF-bandet.
Sedan gick danskarna över till UHF och antenner och filter fick bytas ut.

När det gäller ankans problem kanske en antennförstärkare är vad som behövs, då han som jag förstår det, matar 3 boxar/tv-apparater.
Annars är antennplaceringen viktigt, högt och fritt är det som gäller om man bor i område med svag signal.
Ett tips är att kolla på andra fastigheter som har tv-antenn och se hur de är riktade/monterade.
 
Hej, bor i södra kalmar län. Riktningen har jag koll på, jag har som sagt splitter eller vad det heter till 3 tv apparater, dock används en nästan aldrig, och den andra tv bara en timma på kvällen, 3,e tv går på nästan hela tiden.
 
T
A ankan678 skrev:
Har jag postat i fel kategori så ber jag om ursäkt...
Ska fatta mig kort, har boxer men kanal 1 och 2 har hackat nåt år, och nu har det blivit värre, köpte ny antenn, men då försvann 1 och 2 helt, nu ikväll riktade jag antennen helt fel och då kom 1an och 2an och funkar felfritt, dock försvann 10 andra kanaler, isamband med att jag riktade om såg jag att sladden ute var rejält klämd i fästet, riktade tillbaka antennen och nu har jag alla kanaler utom just 1 och 2an. I morgon blir det ny kabel, men jag undrar hur just 1an och 2an kan vara så känsliga, och om det kan vara nåt annat fel än sladden, eftersom alla kanalerna funkar superbra.... beroende på vart jag riktar antennen...
Vilken antenn har du, länk?

Har du någon förstärkare inkopplad? Har du slagit på förstärkaren i boxern/tv'n?

Har du något i närheten av tv'n som kan störa? För mig hackade kanalerna som fan då mitt larm satt precis vid tv'n men flyttade detta och då försvann det.

Rekommenderar att du drar en ny kabel, låt den vara lång. Så prövar du flytta runt antennen utomhus tills du hittat en bra plats. Tänk även på att du kan vrida antennen åt olika håll, men även upp och ner (detta brukar ge bäst effekt).
 
Innan du köper antennförstärkare så prova med att bara byta kabeln, det kan göra enorm skillnad.

Efter byte av kabel, ta och kolla signal-/brus-värdena i tv-apparaterna.

En antennförstärkare ska monteras så nära källan (antennen) som möjligt, för en antennförstärkare förstärker både de bra & de dåliga signalerna.
Antennförstärkaren ska övervinna efterföljande kablar och fördelare/uttag.
 
Vad har du för splitter?
Var sitter splittern?
Går antennkablarna direkt in i varje tv eller går dom till antennuttag?
Om de går till uttag vad är det för uttag? (Finns med olika dämpning)


Eventuellt byta ut splittern till en antennförstärkare med minst tre utgångar och ställbar förstärkning.
 
Hej, tack för alla tips och hjälp, ska försöka förklara lite, uppe från antennen går kablen ca... 4 meter innan den går genom väggen, direkt innanför sitter en splitter med f kontakter, där ifrån går en kabel på ca 1 meter till tv 1, och nästa sladd kanske är 4 meter till tv 2,(ny sladd går genom golvet till nedervåningen. Sladd nr används inte just nu, då jag testade att dra den sladden till tv 2 istället. Antennförstärkare köpte jag idag, och kopplade på den invid tv 2, då fungerade kanal 1 liiite bättre, men fortfarande mycket störningar.
Min plan är att ta ner antennen i morgon, sätta dit ny kabel, och försöka rikta om antennen. Jag misstänker ett litet mikrobrott på sladden ute där den var klämd i fästet mot vass kant.
 
Antennförstärkare ska sitta så nära antennen som möjligt. Antennförstärkare vill ha en så bra signal som möjligt att förstärka, för att sedan kompensera förluster i ansluten antennkabel, filter och fördelare.
Det blir inte bra att sätta förstärkare långt in på "antennkabelkedjan".
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Hej, har inte bytt sladd ännu, funderar på att sätta förstärkaren direkt när sladden kommer in i huset och ha splitter eller vad det heter efter denna. En annan fråga, om man stänger av strömmen till förstärkaren bryts förbindelsen helt då eller går signalerna genom den opåverkade?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.