Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
M mickef skrev:
Vad eller vilka är det vaccinanterna ömmar för?
Det var ett nytt ord. Jag gissar att du menar de vaccinerade. Jag kan inte uttala mig om alla vaccinerade utan bara för mig och då har jag ju väldig empati för de som har slitit så hårt i vården under 1,5 år och vill verkligen att deras belastning ska minska, liksom jag tänker på alla som har dött av covid och verkligen vill att det inte ska bli fler.

Hur är det med dig, vad ömmar du för?
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
En ökande grupp men fortfarande kvalar de nog in.
Vilka kvalar in till vad?
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
isoder skrev:
Tråkigt att ni inte inser att eran syn på det hela är en fara för hela demokratin. Att vara för ett vaccin är en sak - men att inte stå upp för allas lika värde och rättigheter att besluta över sig själv och sin egen kropp utan indirekta påtvingande åtgärder är skrämmande. Jag lämnar diskussionen här för vi kommer fortsatt stampa på samma ställe. Hoppas ni känner er trygga med ert beslut för er själva. Det gör iallafall jag.
Jag är för vaccin.
Jag är emot vaccintvång.
Jag är för att det är viktigt att skydda sårbara människor, oavsett om det gäller att skydda dem mot galna bilförare eller mot de som gör dem allvarligt sjuka eller döda på något annat sätt.
 
  • Gilla
kashieda och 9 till
  • Laddar…
BirgitS
isoder skrev:
Jag tycker det är så häpnadsväckande att ni inte inser vad det är ni försvarar? Covid-19 vaccinen är nog den enda produkten i världen vars misslyckande skylls på dem som inte använt produkten.
Vaccinerna gjorde så att flera tusen människor slapp dö under tredje vågen i Sverige. Verkligen en framgång och inte ett misslyckande.
 
  • Gilla
kashieda och 10 till
  • Laddar…
Nissens
isoder skrev:
Tråkigt att ni inte inser att eran syn på det hela är en fara för hela demokratin. Att vara för ett vaccin är en sak - men att inte stå upp för allas lika värde och rättigheter att besluta över sig själv och sin egen kropp utan indirekta påtvingande åtgärder är skrämmande. Jag lämnar diskussionen här för vi kommer fortsatt stampa på samma ställe. Hoppas ni känner er trygga med ert beslut för er själva. Det gör iallafall jag.
Ingen tvingar någon till någonting.
Det handlar om att ta ansvar och konsekvenser av sina egna val.

Och många med din inställning ändrar sig ofta när de hamnat på iva. Men då är det så dags.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
isoder skrev:
Tråkigt att ni inte inser att eran syn på det hela är en fara för hela demokratin. Att vara för ett vaccin är en sak - men att inte stå upp för allas lika värde och rättigheter att besluta över sig själv och sin egen kropp utan indirekta påtvingande åtgärder är skrämmande. Jag lämnar diskussionen här för vi kommer fortsatt stampa på samma ställe. Hoppas ni känner er trygga med ert beslut för er själva. Det gör iallafall jag.
Din jämförelse med folkmord osv är osmaklig och motbjudande.

Detta har inte ett skit med människors värde eller demokrati att göra, det är något hittepå från din sida.

Detta handlar om att du inte ska gå på fotboll eller restaurang och smitta ner andra - varför vill du att det ska vara din rättighet att göra det?

Du ska få välja själv om du tar vaccin eller inte, men ditt beslut ska inte vara utan konsekvens - precis som alla andra beslut du fattar som påverkar andra i samhället.

Det är tydligt att du tappat perspektivet helt på diskussionen. Det är en fotbollsmatch du missar eller kanske ett besök på lokala kroken. Hur i helvete är det ett hot mot demokratin och att jämställas med folkmord?

Någon replik från din sida behövs inte.
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 15 till
  • Laddar…
isoder skrev:
Vad är det som är så svårt att förstå med att du inte kan jämföra att behöva ta körkort för att köra bil med att indirekt tvingas till att injicera ett medel i sin kropp?
Blir det lättare för dig om vaccinet ges som t.ex. nässprej, som oral vätska, eller hälls på huden?

Är det kanske i själva verket det där med att ta en spruta som inger obehag?

I så fall kanske det är spruträdsla i samband med Covid-19 vaccin som borde diskuteras.
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
Din jämförelse med folkmord osv är osmaklig och motbjudande.

Detta har inte ett skit med människors värde eller demokrati att göra, det är något hittepå från din sida.

Detta handlar om att du inte ska gå på fotboll eller restaurang och smitta ner andra - varför vill du att det ska vara din rättighet att göra det?

Du ska få välja själv om du tar vaccin eller inte, men ditt beslut ska inte vara utan konsekvens - precis som alla andra beslut du fattar som påverkar andra i samhället.

Det är tydligt att du tappat perspektivet helt på diskussionen. Det är en fotbollsmatch du missar eller kanske ett besök på lokala kroken. Hur i helvete är det ett hot mot demokratin och att jämställas med folkmord?

Någon replik från din sida behövs inte.
Men jag har väl för fan inte jämställt det med folkmord - jag har precis som flera andra i det här forumet - påpekat att LIKHETERNA OCH FARAN I DET HELA ÄR ATT MÄNNISKOR SÄTTS I FACK OCH SÄRBEHANDLAS UTIFRÅN VEM MAN ÄR, VAD MAN VILL OCH VAD MAN TYCKER.
 
  • Gilla
  • Haha
Texan och 4 till
  • Laddar…
R
isoder skrev:
Men jag har väl för fan inte jämställt det med folkmord - jag har precis som flera andra i det här forumet - påpekat att LIKHETERNA OCH FARAN I DET HELA ÄR ATT MÄNNISKOR SÄTTS I FACK OCH SÄRBEHANDLAS UTIFRÅN VEM MAN ÄR, VAD MAN VILL OCH VAD MAN TYCKER.
Om man drar paralleller till nazityskland så antar nog de flesta att det är de delarna man pratar om och inte deras fantastiska vägbyggen.
 
  • Gilla
kashieda och 12 till
  • Laddar…
BirgitS
isoder skrev:
Men jag har väl för fan inte jämställt det med folkmord - jag har precis som flera andra i det här forumet - påpekat att LIKHETERNA OCH FARAN I DET HELA ÄR ATT MÄNNISKOR SÄTTS I FACK OCH SÄRBEHANDLAS UTIFRÅN VEM MAN ÄR, VAD MAN VILL OCH VAD MAN TYCKER.
Men du har inte svarat på varför det är okej att sätta människor i fack och särbehandla dem utifrån vilka de är, vad de vill och vad de tycker om att t.ex. ta körkort.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Om man drar paralleller till nazityskland så antar nog de flesta att det är de delarna man pratar om och inte deras fantastiska vägbyggen.
Det klart det är det man talar om? Men jag har inte jämställt dem. Jag har skrivit att likheterna är att man gör skillnad på folk och folk.
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Men du har inte svarat på varför det är okej att sätta människor i fack och särbehandla dem utifrån vilka de är, vad de vill och vad de tycker om att t.ex. ta körkort.
Men vad är det ens för irrelevant argument? Alla människor har rätt att ta körkort oberoende av ens sjukjournal och privata information.
 
  • Haha
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
isoder skrev:
Det klart det är det man talar om? Men jag har inte jämställt dem. Jag har skrivit att likheterna är att man gör skillnad på folk och folk.
Fast det gör människor jämnt sen årtusenden. Vi i vår by kontra de i den där byn, överklass kontra underklass, riddare kontra fotfolk, män kontra kvinnor, vuxna kontra barn, vi i vårt land kontra människor i länder långt borta osv.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Fast det gör människor jämnt sen årtusenden. Vi i vår by kontra de i den där byn, överklass kontra underklass, riddare kontra fotfolk, män kontra kvinnor, vuxna kontra barn, vi i vårt land kontra människor i länder långt borta osv.
Ja så är det absolut, men det är det man i allmänhet arbetar för att komma ifrån. Märkligt att sträva efter att ha det så.
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
isoder skrev:
Men vad är det ens för irrelevant argument? Alla människor har rätt att ta körkort oberoende av ens sjukjournal och privata information.
Nej, alla människor får inte ta körkort just för att de har vissa sjukdomar eller andra problem.
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.