M Markarbetaren skrev:
Jag kanske kollar på fel produkt men jag hittar bara 40L säck på Byggmax för 55kr. Tar man faktor 0,7 på staplad ved mot stjälpt så krävs det 18st 40-liters säckar a 55kr för 1m3 stjälpt mått, dvs. 990kr/m3 stjälpt.

Edit: Såg nu att det var 4st för 199kr. Då landar vi på 900kr/m3 stjälpt.
Som medlem hos byggmax fick jag ofta erbjudande att köpa 5 säck för 199:- vilket gör 600:- per kubik stjälpt när man använder faktor 0,6 som jag litar på är mer korrekt.
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Maskintok skrev:
vet inte att jag skrev när den skulle hållas konstant eldande.. :thinking:
Men jag har en kakelugn jag med och den eldas det i varje timme.. när det är minus grader ute...
En normalt fungerande kakelugn/täljstensugn eldas 1-2ggr per dygn. Dess vikt (1-2 ton) och förmåga att lagra energi gör att man får en lagom värmespridning under lång tid.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 3 till
  • Laddar…
B Blaser R93 skrev:
Äntligen helt rätt av en som kan.
Kakelugn är det mest optimala, (hög verkningsgrad) att ha som reserv värmekälla om det framöver kommer att bli roterande från koppling pga. elbrist eller någon annan variant av el-bortfall.
Som ovanstående skriver räcker det med en brasa på morgon och kväll med torr ved för att klara en drägligt inomhus temperatur utan tillgång på el.

Om Sthlm området i framtiden kommer att bli ett eget el-prisområde utöver de 4 vi redan har så???
Det är lite konstigt att så många tycks tro att samma eldningsförfarande gäller oavsett behov. Det gynnar definitivt inte kakelugnen att den kallnar mellan eldningarna. Det man ska undvika är häftig eldning.
För en gångs skull håller jag helt med maskintok.
 
  • Haha
1
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Det är lite konstigt att så många tycks tro att samma eldningsförfarande gäller oavsett behov. Det gynnar definitivt inte kakelugnen att den kallnar mellan eldningarna. Det man ska undvika är häftig eldning.
För en gångs skull håller jag helt med maskintok.
säger som Gert fylking..
ÄNTLIGEN... Men vart har jag lagt min rosa träningsoverall :crysmile::crysmile:
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
...fast tanken var väl att ha en ugn i varje rum och inte elda en kakelugn för hela huset. Som jag förstår ökar effektiviteten om man eldar så, dvs en på morgon och en på kväll. Om man eldar försiktigt ännu fler brasor så missar man väl att ta vara på lite värme man annars stänger in som då istället går ut i skorstenen. Men eldar man inte sönder ugnen så lär det väl inte vara nåt större problem att elda mer eller till och med konstant...

Men jag misstänker många har eldat för häftigt och för länge och skadar den. Så tumregeln att elda försiktigt en brasa på morgon och kväll är väl ett bra sätt att inte förstöra ugnen...

Och går man till moderna spisar så var det ju så att för ett antal år sen när det var högt elpris så var det mycket bränder då folk eldade för mycket och för hårt, som moderna rökkaneler (med några år på nacken så isolering satt sig) inte pallar det. Många av oss är inte vana eldare, även om jag växte upp i ett hus med både en kakelugn och en öppen spis så kan jag inte minnas att någon av dem eldades för att värma huset - det gjorde jordvärme (farsan satte in det på 80-talet, tror det var innan bergvärme blev populärt, så vi hade slang i hela trädgården).
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
M
D DFYD123 skrev:
Som medlem hos byggmax fick jag ofta erbjudande att köpa 5 säck för 199:- vilket gör 600:- per kubik stjälpt när man använder faktor 0,6 som jag litar på är mer korrekt.
Jag ska åka dit ikväll och köpa några säckar om det inte regnar. Ska tömma säckarna i en av mina bunkerbyttor så får vi se hur mycket stjälpt mått det motsvarar. Om faktor 0,6 stämmer så ger det 750kr/m3 stjälpt mått och är snudd på fantastiskt bra med tanke på säckförpackat och avstånd till butik.
 
  • Gilla
jaash och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag ska åka dit ikväll och köpa några säckar om det inte regnar. Ska tömma säckarna i en av mina bunkerbyttor så får vi se hur mycket stjälpt mått det motsvarar. Om faktor 0,6 stämmer så ger det 750kr/m3 stjälpt mått och är snudd på fantastiskt bra med tanke på säckförpackat och avstånd till butik.
ja gör det. Minns inte kriterierna för 5 för 199:- men jag ser att det nu står 4 för 199:-.
 
  • Ett kvitto som visar en kampanj med erbjudandet "3+5 för 199:-" och prislista över köpta varor som kabelkanaler och halogenlampor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
...fast tanken var väl att ha en ugn i varje rum och inte elda en kakelugn för hela huset. Som jag förstår ökar effektiviteten om man eldar så, dvs en på morgon och en på kväll. Om man eldar försiktigt ännu fler brasor så missar man väl att ta vara på lite värme man annars stänger in som då istället går ut i skorstenen. Men eldar man inte sönder ugnen så lär det väl inte vara nåt större problem att elda mer eller till och med konstant...

Men jag misstänker många har eldat för häftigt och för länge och skadar den. Så tumregeln att elda försiktigt en brasa på morgon och kväll är väl ett bra sätt att inte förstöra ugnen...

Och går man till moderna spisar så var det ju så att för ett antal år sen när det var högt elpris så var det mycket bränder då folk eldade för mycket och för hårt, som moderna rökkaneler (med några år på nacken så isolering satt sig) inte pallar det. Många av oss är inte vana eldare, även om jag växte upp i ett hus med både en kakelugn och en öppen spis så kan jag inte minnas att någon av dem eldades för att värma huset - det gjorde jordvärme (farsan satte in det på 80-talet, tror det var innan bergvärme blev populärt, så vi hade slang i hela trädgården).
Bränderna beror i allmänhet på att folk pyreldar så att de får en massa tjära i pipan, när de sedan brassar på ordentligt tar den eld. Att elda hårt i en ren pipa orsakar normalt sett inget problem.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
D DFYD123 skrev:
Som medlem hos byggmax fick jag ofta erbjudande att köpa 5 säck för 199:- vilket gör 600:- per kubik stjälpt när man använder faktor 0,6 som jag litar på är mer korrekt.
Intressant att även vid 4 för 199kr är byggmax björkved billigare än samtliga blocketannonser just nu i Stockholm vad gäller både ved i 40l travad likväl motsvarande mängd i stjälpt storsäck.

Den enda nackdelen är väl att behöva hämta själv. Har man ett släp går det fort för ved i 40l säckar att lasta av och på.
Det kan helt klart vara en bra idé att bunkra upp inför denna vinter. (Förra året tog björkved slut i de flesta byggmax runt hela landen trots mkt lägre elpriser)
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
A
vad är folk villiga att betala för 40 och 60L säckar med ved?

Jag har blandved i mina..
satt ut dem vid väg för 40 och 50 kr per säck.. är det för dyrt eller lagom? :thinking:
man tar en eller flera säckar.. Och swishar eller lägger kontanter i brevlådan
.
 
V Vindens skrev:
Intressant att även vid 4 för 199kr är byggmax björkved billigare än samtliga blocketannonser just nu i Stockholm vad gäller både ved i 40l travad likväl motsvarande mängd i stjälpt storsäck.

Den enda nackdelen är väl att behöva hämta själv. Har man ett släp går det fort för ved i 40l säckar att lasta av och på.
Det kan helt klart vara en bra idé att bunkra upp inför denna vinter. (Förra året tog björkved slut i de flesta byggmax runt hela landen trots mkt lägre elpriser)
Jag kör amarok . Det måste bli många kubik för att räkna hem frakten på ett bra sätt. Har inte koll just nu men misstänker att priset på blocket är 600 och uppåt men sen brukar frakt tillkomma. Jag kastade på 15 säckar då jag hade vägarna förbi byggmax i andra ärenden och gjorde så de sista åren, sålde landet för två år sedan.
 
Maskintok skrev:
vad är folk villiga att betala för 40 och 60L säckar med ved?

Jag har blandved i mina..
satt ut dem vid väg för 40 och 50 kr per säck.. är det för dyrt eller lagom? :thinking:
man tar en eller flera säckar.. Och swishar eller lägger kontanter i brevlådan
.
med tanke på vart du frågar så är det för dyrt...
 
  • Haha
1
  • Laddar…
M
Räknat lite löst och för egen del ligger breakeven på ett elpris på 200öre. Men som med allt annat så är det hopplöst då flera faktorer spelar in. Mitt elpris är något dygnssnittpris, så jag kan inte direkt stänga av värmepumpen kl.19 och tända en brasa för att spara pengar.

Jag räknar att min luft/vatten har ett cop-värde på 3 i snitt över vintern. Räknar med att vedpinnarna från Byggmax kostar 1kr/kwh efter 80% verkningsgrad i min kamin. Då behöver elen kosta 200öre + moms + 69,31 öre i elöverföring, dvs. ca. 300öre med alla skatter.

Men naturligtvis, idag, vid +10gr, kanske värmepumpen ger 4 i cop, när det är -10gr så sjunker det till 1-2, och då brukar priset på el sticka iväg så då sjunker breakeven såklart. För att inte tala om när elpatronen kickar igång för att stötta. Vidare så har man ju en tendens att höja inomhustemperaturen när man eldar, det är ju rätt gött med 25-26 grader när snön yr utanför:D
 
  • Gilla
ValterP och 1 till
  • Laddar…
Ni kör med kakelugnar , kaminer och ved pannor ... och jag har en öppenspis så jag började kolla på när det skulle bli lönsamt för mig (och övriga)

(rätta gärna om ni tycker det är galet)

40L (1 säck) björkved innehåller 60kWh

Effektivitet Vedpanna: 85% (eller mer)
Effektivitet Kakelugn: 67 - 75 % (jag räkar med 70% för att det ska bli lättare)
Effektivitet Täljstenskamin: 67 - 75 % (dvs samma som kakelugnen )
Effektivitet Braskamin i plåt: 65-85 % (jag räknar med 65% här)
Effektivitet Kassett för öppenspis: 50-70 % ( jag tar 50% här)
Effektivitet Vedspis i gjutjärn: 60-70% ( jag tar 60% )
Effektivitet Öppenspis: 5-10% (då jag har en öppenspis själv är jag snäll och tar 10% ;) )


1st 40L säck björkved på bauhaus kostar 50kr så ger det 50/60= 0.83kr/kWh
Då vi sen eldar upp veden på de olika sätten blir det så här
Vedpanna: 0.98kr/kWh
Kakelugn: 1.19kr/kWh
Täljstenskamin: 1.19kr/kWh
Braskamin: 1.28kr/kWh
Kassett: 1.68kr/kWh
Vedspis: 1.39kr/kWh
Öppenspis: 8.33kr/kWh


Källor:
https://www.radron.se/vardagskunskap/sa-mycket-kostar-veden---egentligen/
https://www.viivilla.se/energi/kaminer/kakelugn-eller-braskamin-vad-ska-jag-valja/
https://www.energimyndigheten.se/tester/tester-a-o/vedpannor/


PS elpriset har varit så högt att Karlshamnsverket (olje eldat) har körts i 14 dar för att de tjänar pengar på det (vilket de normalt sett inte gör utom mitt på vintern)
https://www.nyteknik.se/energi/rekordhoga-elpriset-gor-det-lonsamt-att-elda-med-olja-7021194
 
  • Gilla
Peter321 och 2 till
  • Laddar…
B Blaser R93 skrev:
Äntligen helt rätt av en som kan.
Kakelugn är det mest optimala, (hög verkningsgrad) att ha som reserv värmekälla om det framöver kommer att bli roterande från koppling pga. elbrist eller någon annan variant av el-bortfall.
Som ovanstående skriver räcker det med en brasa på morgon och kväll med torr ved för att klara en drägligt inomhus temperatur utan tillgång på el.
Detta riskerar att påverkar alla ovan beräkningar mycket mer än många inser,
priset kommer att rusa sjukt högt om/när vi får så mycket elbrist att de börjar med roterande frånkoppling.
Förmodligen kommer t.ex. vissa industrier tvingas betala dessa höga priser för att slippa blir frånkopplade.

Skulle då elpriset dessa dagar bli som t.ex. det som skedde i UK där det nyligen ca 20-30kr/kWh,
då blir all form av ved billigare, men något som inte nämnts här är att de halvdyra säckarna på byggmax lär ta slut väldigt fort om vi hamnar i ett sådant läge (så det gäller att ha lite extra hemma)

Frågan är om det ens är lönt att försöka räkna på detta för alla variabler är så osäkra.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.