När jag gjorde mina kantbalkar så bockade jag själva armeringsmattan med ett egenhändigt komponerat bockjärn (se bild i bifogad bild) så att jag fick en "öppen kvadrat" så att säga. Sedan förstärkte jag kantbalksarmerings-delen av mattan uppe och nere med 4 lösa armeringsjärn (två uppe och två nere). Pallade upp nedre delen av kantbalksarmeringen med distanselement. Funkade jättebra. Man får bocka varje järn i mattan ca 30 grader i taget annars blir motståndet från omkringliggande järn i mattan för stort. Det innebär iofs att man får gå över mattkanten 3 gånger per kant på kvadraten. Men som sagt, jag tycker att det blev bra. Begränsningen är dock att armeringsdjupet är begränsat till avståndet mellan rutorna i mattan.

Bockjärnet är gjort så att man sätter spåret längst ner i ett armeringskryss i mattan och sedan är det bara att knäcka till lite. Själva mothållet är "rundat" lite för att det skall omsluta den tvärgående armeringstråden lite bättre. Om man inte har den rundad så kommer den att halka loss när man knäcker.

Lite krånglig beskrivning kanske, men tog tyvärr ingen bild när jag bockade. Har bifogat en bild från själva gjutningen där man, om man är skarpögd, kan se kantbalkens armering delvis inbäddad i betong...
 
  • bockjarn.jpg
  • kantbalk.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga av de jag pratat med angående armering (diverse byggvaruhus) har tyckt att det behövs byglar till kantbalken. (Gäller garage med platta på 76 kvm byggd med L-element.)
Norrlands grundmontering tyckte att det räckte med 2 st längsgående armeringsjärn i botten på kantbalken och inga alls uppe. Endast armeringsnätet alltså i överkant.
Skulle vilja ha fler åsikter av kunnigt folk på forumet angående detta.
 
Tack för tips och svar. Nu kan jag äntlige göra färdigt min lilla kalkyl.
 
  • Gilla
Kanelbullen123
  • Laddar…
Xiter skrev:
Inga av de jag pratat med angående armering (diverse byggvaruhus) har tyckt att det behövs byglar till kantbalken. (Gäller garage med platta på 76 kvm byggd med L-element.)
Norrlands grundmontering tyckte att det räckte med 2 st längsgående armeringsjärn i botten på kantbalken och inga alls uppe. Endast armeringsnätet alltså i överkant.
Skulle vilja ha fler åsikter av kunnigt folk på forumet angående detta.
Jag vill definitivt inte kalla mig "kunnig på området", men jag vill i alla fall förmedla en iakttagelse jag gjort. Inför min egen gjutning sökte jag information om bla armering. Vid ett tillfälle var jag och kollade på ett område där man byggde för fullt. Bredvid varandra var två plattor, färdiga för gjutning, så jag kunde studera armeringen. Och det är intressant vad det går att göra på olika sätt:
I grund 1 var armeringen uppbyggd med fyra järn i armeringsbyglar. I hörnorna hade man bara låtit järnen korsas.
I grund 2 hade man inga byglar, utan där låg två järn i botten på balken, på distanser. Dessa järn var dessutom fixerade med några "kluttar" betong på olika ställen. Här hade man ägnat hörnen mer omsorg, för järnen var bockade i 90°. De två övre järnen låg uppe på armeringsmattan. Dessutom hade man lagt några extra järn i hörnen, diagonalt.
Så tydligen kan även proffsen göra på olika sätt!
 
  • Gilla
viktorj
  • Laddar…
Ska tillägga att eftersom jag har dålig bärighet i en del av ytan där grunden ska stå så kommer armeringsbyglar att vara nödvändiga för mig. Varje fall måste alltså bedömas. Det är dock bättre att överdimensionera ifall man är osäker, i alla fall för nattsömnens skull.
 
Mästerbockaren (undertecknad) tog en sväng till Byggmax, köpte 170 stycken 4 meters armeringsjärn (10 mm), och tack vare kontakter fick låna bockmaskin på ett bygge. Började bocka vid sjutiden på kvällen och blev klar klockan ett på natten ;)
350 villabyglar blev det. En fredagskväll man sent kommer att glömma...

Bocka för hand kändes inte aktuellt...
 
Xiter skrev:
Och vad ledde dina iakttagelser till i slutändan?
Är själv i läge för grundbygge och det är ju inte bara armeringen att forska i.
Har hållit mig sysselsatt det senaste året med att forska kring allt vad byggnation heter.
Är maskinare i grunden men man kanske hade haft mer nytta med bygg-inriktning...
Jag använde villabyglar c-c 60, med 4 järn diam 12 i voterna. Det var den metod som flest rekommenderade. Om det var onödigt bra vet jag inte, så förskräckligt dyrt eller arbetsamt blev det i alla fall inte.
 
andersmc skrev:
Jag använde villabyglar c-c 60, med 4 järn diam 12 i voterna. Det var den metod som flest rekommenderade. Om det var onödigt bra vet jag inte, så förskräckligt dyrt eller arbetsamt blev det i alla fall inte.
Är det inte några som sätter villbyglarna så tätt som c/c 30 eller är c/c 60 standardrekomendationen ?
 
För två veckor sedan gjöt jag en 77m2 platta för vidbyggt garage med sovrum ovanpå.
Eftersom jag använde 300mm kantelement så blev kantbalkarna bara 200mm höga och därför satte jag villabyglar c-c 600 och 3x Ø12 armeringsjärn i botten på balken och 2x Ø12 i överkant.
Dessutom drog jag ut armeringsmattorna (6150) ända ut i urfasningen på kantelementen.
 
G Gabbe1 skrev:
För två veckor sedan gjöt jag en 77m2 platta för vidbyggt garage med sovrum ovanpå.
Eftersom jag använde 300mm kantelement så blev kantbalkarna bara 200mm höga och därför satte jag villabyglar c-c 600 och 3x Ø12 armeringsjärn i botten på balken och 2x Ø12 i överkant.
Dessutom drog jag ut armeringsmattorna (6150) ända ut i urfasningen på kantelementen.
Vilka mått på bygel använde du i detta fall ?
 
Se där ja, det var ett tag sen, typ 12 år sedan.

Jag bockade dom själv från 8mm järn och om jag inte missminner mig så var de 12 cm höga och 20 cm breda. Sen lät jag järnet gå in en knapp meter.
 
Har samma "problematik" då jag säker efter 120x300 vilket gör att jag nog "åker på" att bocka själv.

Imponerande minneskapacitet :)
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
N Nordjohan skrev:
Har samma "problematik" då jag säker efter 120x300 vilket gör att jag nog "åker på" att bocka själv.

Imponerande minneskapacitet :)
120x200 mm är väl mer eller mindre standardmått vid 300 mm L-element, det förenklar att minnas när man håller sig till etablerad standard ;)

Jag bockade ett gäng för några veckor sedan för att (punkt)förstärka kantbalken på en platta med 400 mm L-element. Dessa byglar gjorde jag ca 200 mm höga, det brukar passa bra vid 300 mm hög kantbalk..
Armeringsnät och bockade byglar på en betongplatta med varmrör för golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nordjohan
  • Laddar…
Är du verkligen säker på att byglar behövs? Jag anlitade en erfaren konstruktör innan jag gjorde grunden till mitt hus och jag har inga byglar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.