Hej alla experter, skall gjuta platta nu på fredag och har ställt ut sk. l-element på en platta som är 7*7 meter, men undrar nu hur jag skall göra med armeringen,
plattan blir 10 cm tjock förutom de närmsta 20 cm kring balken som blir 30 djup (från sockel), där har jag ställt ut armeringsjärn runt om (2 st i bredd runt om) på distanser i botten, sedan har jag najjat fast armeringsjärn (2 st i bredd runt om på undersidan av armeringsmattan som går ända ut till balken...

Min fråga är, kan man armera enligt detta sätt, blir det bra?!

Var med och gjöt en sådan platta igår där väggarna ska muras av någon slags Ytongsten, vad jag reagerade över var att där inte fanns några armeringsbyglar, bara järn och nät som du beskrev........när "bör" man använda byglar i plattan ?

Haagbard skrev:
Var med och gjöt en sådan platta igår där väggarna ska muras av någon slags Ytongsten, vad jag reagerade över var att där inte fanns några armeringsbyglar, bara järn och nät som du beskrev........när "bör" man använda byglar i plattan ?
När det är dåliga markförhållanden under plattan. Vid normala förhållanden räcker det gott och väl med bara järn och matta. Det är det vanligaste sättet man gör på.

......jaha, jag trodde mer att det var det ovan plattan än det under plattan som hade störst betydelse, alltså stenvägg+tegeltak kontra trävägg+plåttak

Hej igen och tack för svar...

Jag har armerat med 10mm järn i balken enligt ovan och sedan matta ända ut till kanten med "bryggor" som håller den uppe så den inte skall kunna sjunka ned vid påfyllnad av betongen...

Det är ok att använda 10mm va, antar jag, det bör väl hålla med 2 nere o 2 uppe?!?

Nästa fråga blir då, hur fixar man fallet mot brunnen och ändå lyckas behålla min 3 cm mellan sockel och golvvärmeslangen, kan man sänka armeringsmattan så att den ligger i princip direkt på cellplast isoleringen runt brunnen eller bör man sätta distanser även där?

Du kan ju klippa bort mattan om du vill, och lägga lösjärn runt brunnen. Om bara lite av änden på järnen ligger an mot cellplasten, så gör inte det något. Annars om man säger betong direkt mot mark så måste det vara minst ca 50 mm täckskickt av betong mot marken. Men nu har du ju isolerskivor under också, och dom suger ju inte upp fukt från backen.

/Danne

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.