Har ni vaccinerat Er mot Covid-19 (Corona)?

  • Antal röster
    873
BirgitS BirgitS skrev:
Nu finns det ju ärftliga sjukdomar därför att de generna har överlevt i århundraden om inte årtusenden, alltså det har inget med modern sjukvård att göra. Generna har överlevt därför att sjukdomen antingen uppträder sent i livet eller är recessiva, alltså sjukdomen uppträder bara när båda föräldrarna är anlagsbärare eller anlaget finns på en X-kromosom och det gör att det är i huvudsak män som insjuknar eller det krävs en miljöfaktor för att utlösa sjukdomen osv.

Det gör att din teori inte är särskilt relevant.
Ju fler vi är, desto större möjligheter för de generna att fortleva. Därför är min teori relevant.
 
Jag undrar lite i mitt stilla sinne om ni som har invändningar mot min åsikt att vi är för många människor och allt det för med sig tycker det är en bra grej att vi överbefolkar planeten? På vad sätt gagnar det planeten att vi blir fler och fler?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
T ToRy skrev:
Ju fler vi är, desto större möjligheter för de generna att fortleva. Därför är min teori relevant.
Det blir fortfarande samma frekvens av generna.

Mänskligheten har vad du kallar för svaga gener även för att de kan vara betydelsefulla i vissa sammanhang. Schizofreni och kreativ förmåga verkar hänga ihop, så för att det ska finnas kreativa människor som kan lösa problem i en ny oväntad situation får vi acceptera en liten andel som blir schizofrena. Bara för att ta ett exempel. Genetik, ärftlighet, överlevnad osv. är komplext. Jag tycker du verkar vilja göra det för enkelt för dig.

T ToRy skrev:
Jag undrar lite i mitt stilla sinne om ni som har invändningar mot min åsikt att vi är för många människor och allt det för med sig tycker det är en bra grej att vi överbefolkar planeten? På vad sätt gagnar det planeten att vi blir fler och fler?
Visst är det problematiskt med antalet människor på jorden. Men din teori om svaga och starka gener tycker jag verkar ha mycket lite samband med det. Det går liksom inte att ändra mänskligheten så att alla plötsligt blir chimpanser.
 
P
T ToRy skrev:
Vilket bevisar Staffans invändning...
Men polisen släpper knappast någon som de har stoppat för olovlig körning utan att rapportera. Det blir rättsliga följder.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
T ToRy skrev:
Ah, då förstår jag. Ser dock inte hur det motsäger något jag skrivit. Snarare bevisar det min "tes", att människans intelligens, vår förmåga att anpassa oss till vår omgivning, har givit oss möjligheter att reproducera inte bara våra starka gener utan även våra svaga. Ett exempel: En person som hade dött ung av en ärftlig sjukdom kan nu med hjälp av sjukvård leva länge nog för att föra sin ärftliga sjukdom vidare. Visst, sjukdomen går att medicinera, men den finns fortfarande kvar....
Vad som är en stark eller en svag gen är relativt. Det beror på omgivningen.
 
  • Gilla
Per Favore och 1 till
  • Laddar…
P
T ToRy skrev:
Plus: Det där haltar lite grann. Nu har jag inte kollat upp statistiken men är det inte betydligt högre reproduktionstakt i u-länder än i i-länder? Betyder det att folk i länder med lägre utveckling är bättre anpassade till sin omgivning?
Reproduktion är inte bara att få en avkomma. Avkomman måste leva tillräckligt länge för att i sin tur få en avkomma, men med tillräckligt höga födelsetal fixar generna det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
T ToRy skrev:
Jag undrar lite i mitt stilla sinne om ni som har invändningar mot min åsikt att vi är för många människor och allt det för med sig tycker det är en bra grej att vi överbefolkar planeten? På vad sätt gagnar det planeten att vi blir fler och fler?
Jag har inte invänt mot din åsikt om att människorna är "för många", utan mot din bild av evolution.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det blir fortfarande samma frekvens av generna.
....
Nej det blir det inte. Inte om fler av de svaga generna får möjlighet att överleva.

Visst är det problematiskt med antalet människor på jorden. Men din teori om svaga och starka gener tycker jag verkar ha mycket lite samband med det. Det går liksom inte att ändra mänskligheten så att alla plötsligt blir chimpanser.
Nu blandas iofs två teorier ihop och då blir det luddigt.
Jag har över huvud taget inte pratat om att gå tillbaka till något schimpansstadie. Det är ju absurt. Jag har däremot lekt med tanken att jorden hade mått bättre om människan aldrig blivit människa utan stannat i sitt schimpansstadie. Men det är en helt annan sak som av uppenbara skäl aldrig blir något annat än en tankelek.
 
P pmd skrev:
Men polisen släpper knappast någon som de har stoppat för olovlig körning utan att rapportera. Det blir rättsliga följder.
Och vad blir de rättsliga följderna? Det kommer dröja vääääldigt länge och vääääldigt många dikeskörningar innan personen effektivt stoppas från att köra bil, mao att personen stoppas i fängelse.
 
BirgitS
T ToRy skrev:
Nej det blir det inte. Inte om fler av de svaga generna får möjlighet att överleva.
Det är ju så luddigt vad du menar med "svaga" gener så det går ju inte förstå vad du menar.

Mänskligheten behöver en blandning av gener inkl. sådana gener som t.ex. kan orsaka schizofreni. Gener som är recessiva överlever lika bra som andra gener även om avkomman blir färre eller fler.
 
P
T ToRy skrev:
Och vad blir de rättsliga följderna? Det kommer dröja vääääldigt länge och vääääldigt många dikeskörningar innan personen effektivt stoppas från att köra bil, mao att personen stoppas i fängelse.
Han (det är sällan en hon) behöver skaffa en bil också. Det blir ett avbrott i det olovliga körandet.

Men kravet på körkort är i första hand preventivt och inte reaktivt.
 
Nån som har koll på bokning av dos 4 för vanligt folk? Det går att boka idag för alla men står att det är för riskgrupper?
 
BirgitS
Stefan N Stefan N skrev:
Nån som har koll på bokning av dos 4 för vanligt folk? Det går att boka idag för alla men står att det är för riskgrupper?
Rekommendationen är för:
  • personer som är 65 år och äldre, samt de som bor på SÄBO för äldre, har hemsjukvård eller hemtjänst
  • personer från 18 år i riskgrupp
https://www.folkhalsomyndigheten.se...ags-for-pafyllnadsdos-av-vaccin-mot-covid-19/

Däremot får alla över 18 år vaccinera sig gratis om de vill, t.ex. för att de har en underliggande sjukdom, vill minska risken att smitta någon annan, minska smittspridningen i samhället eller minska risken att bli sjuk (och om de blir sjuka bli mindre sjuka) etc.

Så man behöver skilja på rekommendation och möjlighet. I våras var det inte möjligt för dig att få en fjärde dos men nu är det möjligt.
 
Tack för info, bokade direkt.

Så här skriver VGR (Västra Götalandsregionen): "Du som är 18-64 år men inte tillhör en riskgrupp rekommenderas fortsättningsvis vaccination med tre doser. Du som vill ta ytterligare en påfyllnadsdos kan göra det från 1 september. Vaccination sker på valfri vaccinationsmottagning i Västra Götaland."
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fick min fjärde idag och nu får man den uppdaterade varianten.
 
  • Gilla
Edlunn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.