Har ni vaccinerat Er mot Covid-19 (Corona)?

  • Antal röster
    873
BirgitS BirgitS skrev:
Absolut att det ger konsekvenser för mänskligheten, alla andra djurarter, växtligheten och planeten. Precis som alla andra djur och växter också ger konsekvenser för planeten. Maten är ojämnt fördelad där vissa sätter i sig dubbelt så mycket som de behöver, mat slängs osv. Men, onekligen så överlever några miljarder människor fler idag än vad man trodde var möjligt på 70-talet.

Men detta börjar bli en klimatdiskussion och är väldigt långt från trådens ämne.
Alla andra djur påverkar inte planeten ens i närheten av hur människan gör det. Det är människan som påverkat balansen, inte delfiner, apor, myror eller maskar.
Att miljarder fler överlever idag innebär inte att de mår bra. Att miljarder fler överlever idag innebär inte att jorden kommer klara av att göda oss i längden. Vi har redan nått och överskridit den gränsen.

Jag ser inte att det här är en klimatdiskussion, det är snarare en resursdiskussion och en diskussion om att människan tränger undan andra arter. Att människan dessutom eventuellt eller kanske troligen har en påverkan på klimatet är en annan diskussion. Att det är OT håller jag dock med om.
 
  • Älska
Staffans2000
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Att miljarder fler överlever idag innebär inte att de mår bra. Att miljarder fler överlever idag innebär inte att jorden kommer klara av att göda oss i längden. Vi har redan nått och överskridit den gränsen.

Jag ser inte att det här är en klimatdiskussion, det är snarare en resursdiskussion och en diskussion om att människan tränger undan andra arter. Att människan dessutom eventuellt eller kanske troligen har en påverkan på klimatet är en annan diskussion. Att det är OT håller jag dock med om.
Du har väldigt rätt och det är klart värt att brytas ut och diskutera i en annan tråd.
Själv tycker jag t.ex. att en global enbarnspolitik kunde vara på plats i några århundraden, och i den andan förstås jag inte alls hur man kan ha flerbarnstillägg på barnbidragen! Det borde ur planetens perspektiv vara mycket bättre att de som skaffar fler barn får mindre bidrag.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
T ToRy skrev:
Att vissa delar av världen blir "fabriker för mutationer" beror på samma mekanismer som att vissa äter gott medans andra svälter. Så även där är det till stor del vårt antal som ställer till det. Vi är för många helt enkelt.
Det där förstår jag inte. Även om det hade funnits hälften så många människor på jorden så hade det funnits områden med många ovaccinerade. Med hälften så många människor i den industrialiserade världen så hade hälften så mycket vaccin tillverkats eftersom utbyggnadstakten här hade inte kunnat gå lika fort som nu och det hade varit hälften så många människor som skulle betala för vaccinutvecklingen och -produktionen.

Resten av ditt inlägg lämnar jag därhän eftersom jag aldrig har förespråkat vare sig vaccintvång eller att ovaccinerade inte ska få vård. Men vi har uppenbarligen olika minnesbilder av hur det har varit i tråden.
 
P
T ToRy skrev:
Är inte riktigt med på vad du menar med att "selektionstrycket har ändrats", utveckla gärna.
Selektionstryck handlar om hur omgivningen påverkar reproduktionen hos en art. De individer som är bäst anpassade till sin omgivning har störst möjligheter till reproduktion.
Alla era invändningar verkar baseras på att utveckling är bra för mänskligheten. Mitt inlägg handlade dock om att utveckling knappast gagnat planeten och alla övriga livsformer.
De livsformer som är bäst anpassade till omgivningen gagnas av den omgivning de lever i. Det finns inget bra eller dåligt i evolutionssammanhang.
 
  • Gilla
fiskbuggaren och 2 till
  • Laddar…
P
T ToRy skrev:
Inte trams. Vården idag har redan fått dimensionera sig för alla sjukdomar och skador orsakade av exempelvis biltrafik.
Ja, men inte för en pandemi orsakad av ett nytt virus.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
T ToRy skrev:
Om en körkortslös person kör av vägen och skadas kommer denne inte nekas vård för att han eller hon saknar körkort.
Det stämmer, men en person som ertappas med att köra bil utan körkort kommer att lagföras vilket minskar riskerna i trafiken.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P
T ToRy skrev:
Jag tror vi tycker och tänker lika här egentligen...? Det jag menar är bara att sedan människan blev intelligent har vi satt det urvalet ur spel vilket gjort att vi blivit för många, vilket i sin tur gjort att vi i vår smarthet håller på att överbefolka planeten.
Nej, det finns fortfarande ett urval. De bäst anpassade har störst möjlighet att reproducera sig.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000
P pmd skrev:
Det stämmer, men en person som ertappas med att köra bil utan körkort kommer att lagföras vilket minskar riskerna i trafiken.
Njaa?
I praktiken släpps han (eller hon) direkt och kan fortsätta att köra i diket, gång på gång.

Staffans
 
P
Eftersom straffet för olovlig körning normalt är dagsböter så ska inte polisen anhålla någon för det brottet.
(Det finns säkerligen undantag för upprepade brott, nytaget körkort och annat).
 
P pmd skrev:
Eftersom straffet för olovlig körning normalt är dagsböter så ska inte polisen anhålla någon för det brottet.
(Det finns säkerligen undantag för upprepade brott, nytaget körkort och annat).
Vilket bevisar Staffans invändning...
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det där förstår jag inte. Även om det hade funnits hälften så många människor på jorden så hade det funnits områden med många ovaccinerade. Med hälften så många människor i den industrialiserade världen så hade hälften så mycket vaccin tillverkats eftersom utbyggnadstakten här hade inte kunnat gå lika fort som nu och det hade varit hälften så många människor som skulle betala för vaccinutvecklingen och -produktionen.
Menade bara att i de aktuella områdena finns det väldigt lite mat och väldigt mycket folk som pga av matbrist blir svaga. Många svaga människor i trängsel är en perfekt grogrund för diverse sjukdomar, oavsett vaccin.

Resten av ditt inlägg lämnar jag därhän eftersom jag aldrig har förespråkat vare sig vaccintvång eller att ovaccinerade inte ska få vård. Men vi har uppenbarligen olika minnesbilder av hur det har varit i tråden.
Jag kanske var oklar där, jag påstår inte att du förespråkat något. Däremot pratar båda sidor om det.
 
P pmd skrev:
Selektionstryck handlar om hur omgivningen påverkar reproduktionen hos en art. De individer som är bäst anpassade till sin omgivning har störst möjligheter till reproduktion.
Ah, då förstår jag. Ser dock inte hur det motsäger något jag skrivit. Snarare bevisar det min "tes", att människans intelligens, vår förmåga att anpassa oss till vår omgivning, har givit oss möjligheter att reproducera inte bara våra starka gener utan även våra svaga. Ett exempel: En person som hade dött ung av en ärftlig sjukdom kan nu med hjälp av sjukvård leva länge nog för att föra sin ärftliga sjukdom vidare. Visst, sjukdomen går att medicinera, men den finns fortfarande kvar....

De livsformer som är bäst anpassade till omgivningen gagnas av den omgivning de lever i. Det finns inget bra eller dåligt i evolutionssammanhang.
...så människan har anpassat sig bra, men det går ut över planeten och övriga arter. Man kan säga att vi har manipulerat omgivningen så att vi fått lättare att anpassa oss.
Bra eller dåligt...? Well, det känns som ordhårklyverier hur man ska uttrycka det, men jag kan tycka att det är rätt tydligt att den situation människan skapat inte är bra för någon.
 
  • Gilla
Sndrus och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Nej, det finns fortfarande ett urval. De bäst anpassade har störst möjlighet att reproducera sig.
Se ovan...

Plus: Det där haltar lite grann. Nu har jag inte kollat upp statistiken men är det inte betydligt högre reproduktionstakt i u-länder än i i-länder? Betyder det att folk i länder med lägre utveckling är bättre anpassade till sin omgivning?
 
BirgitS
T ToRy skrev:
Ah, då förstår jag. Ser dock inte hur det motsäger något jag skrivit. Snarare bevisar det min "tes", att människans intelligens, vår förmåga att anpassa oss till vår omgivning, har givit oss möjligheter att reproducera inte bara våra starka gener utan även våra svaga. Ett exempel: En person som hade dött ung av en ärftlig sjukdom kan nu med hjälp av sjukvård leva länge nog för att föra sin ärftliga sjukdom vidare. Visst, sjukdomen går att medicinera, men den finns fortfarande kvar....
Nu finns det ju ärftliga sjukdomar därför att de generna har överlevt i århundraden om inte årtusenden, alltså det har inget med modern sjukvård att göra. Generna har överlevt därför att sjukdomen antingen uppträder sent i livet eller är recessiva, alltså sjukdomen uppträder bara när båda föräldrarna är anlagsbärare eller anlaget finns på en X-kromosom och det gör att det är i huvudsak män som insjuknar eller det krävs en miljöfaktor för att utlösa sjukdomen osv.

Det gör att din teori inte är särskilt relevant.
 
BirgitS
T ToRy skrev:
Se ovan...

Plus: Det där haltar lite grann. Nu har jag inte kollat upp statistiken men är det inte betydligt högre reproduktionstakt i u-länder än i i-länder? Betyder det att folk i länder med lägre utveckling är bättre anpassade till sin omgivning?
Det betyder att folk i båda typerna av länder är väl anpassade till sin omgivning. Under vissa omständigheter är det bra med många barn för att vara säker på att någon i sin tur verkligen kan föra sina gener vidare medan det under andra omständigheter är bättre att satsa mycket tid och resurser på ett eller två barn så att de blir framstående i något avseende och därmed har ökad chans att hitta någon att få barn med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.