Själv går man här och längtar tills elbilen kommer. Får åka buss och tåg med massa konstiga människor i någon månad tills till den kommer.

Med dieselbilen så hade jag en diesel räkning på typ 3000 varje månad, Skall bli skönt att tanka lite billigare och framförallt köra elbil som är kul!
 
  • Gilla
@ndreas och 2 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Du ser, allt var bättre för.
Haha. Nja. Jag gillar retrogrejor. Bor i sekelskifteshus. Har (åxå) en drygt 60 år gammal bil. Gillar retrodatorer. Men till vardags har jag om ekonomi så tillåter gärna modern teknik...

K Kasken skrev:
De miljömässiga aspekterna av det hela struntar jag personligen fullständigt i, det är inget jag anser att det tillför eller förbättrar något ur mitt perspektiv som privatperson eller bilägare.
Miljöaspekten kan man ju som individ skita i eller försöka dra sitt strå till stacken. Det är inte helt lätt att heller veta om man gör en god gärning och vid vilken årlig körsträcka isåfall el är bättre. För mig är det ett argument för elbilen. Men inte till vilket pris som helst och med vilken körsträcka som helst. Nu ligger jag på kanske 800 mil per år pga hemarbete vilket gör att jag vacklar om jag ska skaffa elbil.

K Kasken skrev:
Ingen som är vid sina sinne fulla bruk skulle komma på tanken att köpa en bensinbil som hade en 10liters tank som det tog 10tim att fylla, ingen skulle acceptera det.
Jodå, jag hade en VW Golf med gasdrift. Den hade även bensintank (ungefär som en laddhybrid som kan gå på bensin när elen är slut). Gastanken klarade om jag minns rätt kanske 10-15 mils körning. Eftersom man stred med taxichaffisarna om gasen så fick man köa och trycket var ofta lågt så fyllning till max tog en jättelång tid.

Bilen var extremt billig att ha (månadskostnad, förmånsbil) och köra/tanka när man lyckades köra på gas. Hade jag haft en gaspump hemma på gården hade det inte vart nåt som helst problem att i princip uteslutande köra på gas.

En PHEV funkar för många. Jag tycker tekniken är lite för komplex, där håller jag med dig i att moderna bilar är lite för komplexa för att vilja äga privat när de börjar bli till åren. Men så länge man kan köra en bil som har alla garantier kvar så är det en utmärkt interimslösning.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
F
K Kasken skrev:
Du ser, allt var bättre för.

"Moderna" bilar fullpackade av elektroniskt tingel-tangel är något jag personligen skyr som pesten, oavsett drivlina.

Liknelsen med telefoner gillar jag, själv var jag länge motståndare just pga att jag ansåg att den nya tekniken inte tillförde något jag var intresserad av eller hade behov av, samtidigt som många egenskaper jag värdesatte försämrades.
Det hela slutade såklart med att jag till slut ändå gjorde skiftet. Men det var ju när funktioner som jag värdesatte hade kommit så fördelarna övervägde.

Elektrifieringen av personbilar tillför precis noll o inga egenskaper som jag värdesätter hos en bil, men några egenskaper försämras kraftigt, primärt räckvidden, dragvikten och tiden det tar att fylla på energin.

De miljömässiga aspekterna av det hela struntar jag personligen fullständigt i, det är inget jag anser att det tillför eller förbättrar något ur mitt perspektiv som privatperson eller bilägare.
Jag tänker inte på något sätt anpassa mitt beteende eller mitt sätt att använda min bil för att få det att gå i linje med vad dagens batteriteknik klarar av att prestera.



Du har kanske rätt i det du påstår.

Det var just liknelsen i tankesätt jag ville åt, det duger inte att prestandan motsvarar medelbehovet.

Ingen som är vid sina sinne fulla bruk skulle komma på tanken att köpa en bensinbil som hade en 10liters tank som det tog 10tim att fylla, ingen skulle acceptera det.
Men bara man byter ut tanken mot ett batteri och motorn till en el-motor så är tydligen en stor skara människor villiga att acceptera dessa usla prestanda och de begränsningar och krångel i vardagen som det för med sig.... Varför? De måste ju då anse att den nya tekniken även tillför något positivt som överväger allt detta negativa.... Eller är det så att de inte ens själva gör det? Är det kanske därför så många av dem sitter och hävdar att dessa begränsningar minsann inte innebär några inskränkningar i hur den "normala bilisten" använder sin bil?
Du menar verkligen att en elbil inte har en enda egenskap som attraherar dig? Om du ursäktar så är min gissning att då har du aldrig kört en elbil?

Dom är för dyra, räckvidden är för dålig, det tar för lång tid att tanka, tank-infrastrukturen är för omogen och för mycket ”Texas” för att kunna tas på allvar, elbilarna är för tunga och så tunga att dom inte direkt är inspirerande att köra när det svänger, dragvikten är i många fall löjlig, alltså om det ens är en möjlighet med dragkrok.

Upp till det så har jag i hela mitt liv varit en motormänniska sen liten. Men man blir ju bara glad av att köra elbil. Vi körde, och kör forfarande laddhybrid och man biter nästan sönder en tand när bensinmotorn knattrar igång och man ser det som ett totalt misslyckande. Elbilarna kommer att bli bättre på antagligen alla de punkter jag räknade upp och det finns redan extremt många saker där en elbil är ohotat överlägsen alla fossilbilar. Man måste känna igen ett tekniksprång när det kommer och elbilarna är absolut det.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
T Texan skrev:
Okej, så vi ska vänta till dina behov är uppfyllda innan vi påbörjar omställning till eldrivna bilar som förutom räckvidd är överlägset ICE bilar på alla punkter?
Hahaha, "så du menar att"- köret kommer du ingen vart med gosse, bättre kan du.

Absolut inte, men du och alla likasinnade bör absolut sluta med att påstå att dagens el-bilar med dagens batteriteknik är fullgoda ersättare till konventionella "förbränningsmotorbilar", eller att folk som jag själv använder bilen på ett "onormalt sätt" när vi kräver mer av bilen än vad dagens el-bilar klarar av att leverera.

T Texan skrev:
Det finns förstås ingen el längs med de 60 milen till släktingen som saknar el framdraget till huset! :p:crysmile::rofl:
Klart det gör det, men eftersom jag bara har helgen på mig och ska köra 30mil enkel resa för att komma dit så har jag inga lust att stanna för att "tanka" i några timmar på vägen.
Jag vill sätta mig i bilen på lördagsmorgonen och komma fram så fort jag kan, så att jag får ut så mycket som möjligt av besöket.
Av samma anledning vill jag stanna så länge som möjligt på söndagseftermiddagen för att sedan sträckköra hem.

Men nu när du sa det så kom jag även att tänka på den där jaktstugan som jag och ett par vänner tar en helg om året i, ljuger o super i goda vänners lag.. Där finns ingen el...
 
  • Haha
  • Gilla
skoge och 1 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Hahaha, "så du menar att"- köret kommer du ingen vart med gosse, bättre kan du.
Sök hjälp, om inte för din egen skull så för din omgivnings skull. Din härskarteknik är inte välkommen!
 
F fsn skrev:
Du menar verkligen att en elbil inte har en enda egenskap som attraherar dig? Om du ursäktar så är min gissning att då har du aldrig kört en elbil?
Vilka egenskaper skulle attrahera mig?

Du radar själv upp en diger lista med egenskaper där el-bilen är sämre, vart är listan på egenskaper där el-bilen överträffar en "förbränningsmotorbil"?

Jag har absolut inte varken kört eller åkt mycket el-bil, vi har några servicebussar på jobbet som går "inom området" som jag drar en sväng i ibland. Jag har även som jag nämnde tidigare en kollega som har nån mindre Hyndai som han pendlar med från staden bredvid, den har jag åkt o hämtat mat i nångång.
Fick chansen att åka med i en Tesla en gång och känna på deras "Ludicrous Mode", herrejävlar vad det la iväg, detta är väl något där el-bilen är vassare än vanliga svenssonbilar, men detta är ignen egenskap jag själv värdesätter alls hos en bruksbil.

När det gäller just bruksbilar så bekommer det mig inte det minsta vilken teknik som står för framdrivningen egentligen.
Det må vara bensin, diesel , gas, el, eller små pysslingar som snurrar på en vev... Jag skiter i vilket, bara bilen gör det jag kräver av den och fungerar i ur o skur till en vettig totalekonomi.
 
På tal om vinst/förlust. Hur har ni med elbil och villa löst strömfrågan?

Laddbox med effektövervakning utan att säkra upp, eller har ni blivit tvungna att göra det?

Jag har 16A idag, och värmer huset med bergvärme. Det är tyvärr en smula jobbigt att installera effektvakt då fastighetens huvudsäkringar sitter på en elstolpe i trädgården. Därifrån går matning till husets central och till ladans central (och till ett 3-fasuttag på samma stolpe)

En eventuell laddbox kommer gå på ladans central och vad jag förstår måste jag gräva ner en kabel de 30-40 metrarna mellan laddbox och huvudsäkringar för att den ska kunna känna av aktuell last.

Nätavgiften för 16A som vi har idag är 385kr/mån. 20A kostar 610kr vilket vore en trist merkostnad.
 
D Danieln84 skrev:
På tal om vinst/förlust. Hur har ni med elbil och villa löst strömfrågan?

Laddbox med effektövervakning utan att säkra upp, eller har ni blivit tvungna att göra det?

Jag har 16A idag, och värmer huset med bergvärme. Det är tyvärr en smula jobbigt att installera effektvakt då fastighetens huvudsäkringar sitter på en elstolpe i trädgården. Därifrån går matning till husets central och till ladans central (och till ett 3-fasuttag på samma stolpe)

En eventuell laddbox kommer gå på ladans central och vad jag förstår måste jag gräva ner en kabel de 30-40 metrarna mellan laddbox och huvudsäkringar för att den ska kunna känna av aktuell last.

Nätavgiften för 16A som vi har idag är 385kr/mån. 20A kostar 610kr vilket vore en trist merkostnad.
Med nya mätare med HAN port så har tex Easee/Tibber ett system som begränsar via molntjänst. Du kopplar alltså en WIFI dongel i din elmätare. Laddaren är redan molnansluten. Känns lite skakigt hur den ska bete sig om "molnet är nere" (eller bara segt) men jag hoppas att den blir så smart att den drar ner effekten om den inte har kontakt med molnet då man hellre laddar långsamt vid internetavbrott än att drar en huvudsäkring. Jag har bara PHEV och 25A huvudsäkring så risken att blåsa en säkring är minimal. Fick mätare med HAN port för ett par veckor sen och kan inte säga nåt alls om hur bra det funkar. Men jag tror du kan känna dig lugn att hitta nåt som funkar. Det finns ett antal laddare till som har rätt smidiga lösningar på problemet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
D Danieln84 skrev:
På tal om vinst/förlust. Hur har ni med elbil och villa löst strömfrågan?

Laddbox med effektövervakning utan att säkra upp, eller har ni blivit tvungna att göra det?

Jag har 16A idag, och värmer huset med bergvärme. Det är tyvärr en smula jobbigt att installera effektvakt då fastighetens huvudsäkringar sitter på en elstolpe i trädgården. Därifrån går matning till husets central och till ladans central (och till ett 3-fasuttag på samma stolpe)

En eventuell laddbox kommer gå på ladans central och vad jag förstår måste jag gräva ner en kabel de 30-40 metrarna mellan laddbox och huvudsäkringar för att den ska kunna känna av aktuell last.

Nätavgiften för 16A som vi har idag är 385kr/mån. 20A kostar 610kr vilket vore en trist merkostnad.
Jag använder easee laddbox kopplad till Tibber och den är begränsad till 16A. Jag har 20A huvudsäkringar och skyddar dessa med Tibbers Watty lastbalansering (finns andra typer till nyare elmätare med så kallad HAN-port), Watty har tre spolar för att övervaka faserna i realtid och den är uppkopplad mot wifi eller ethernet kabel. M.a.o. behövs det inget fysiskt mellan laddbox och Wattyn.
 
J JohanLun skrev:
Känns lite skakigt hur den ska bete sig om "molnet är nere" (eller bara segt) men jag hoppas att den blir så smart att den drar ner effekten om den inte har kontakt med molnet då man hellre laddar långsamt vid internetavbrott än att drar en huvudsäkring.
Så är det, det finns en inställning man gör i easee laddboxen där man ställer vilken maxström laddboxen får leverera till ansluten bil vid bortfall av lastbalanseringsdata.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
T Texan skrev:
Så är det, det finns en inställning man gör i easee laddboxen där man ställer vilken maxström laddboxen får leverera till ansluten bil vid bortfall av lastbalanseringsdata.
Det ska jag kolla upp då! Det är en förbättring då som inte fanns när jag köpte grejjorna för jag föreslog just detta på tibbers "tipssida" (men säkert var jag inte först, det känns som den naturliga implementationen). :D
 
D Danieln84 skrev:
På tal om vinst/förlust. Hur har ni med elbil och villa löst strömfrågan?

Laddbox med effektövervakning utan att säkra upp, eller har ni blivit tvungna att göra det?
Det beror till stor del hur mycket du måste ladda varje dygn, och på vilken tid.

Även med låga 6–8 A trefas laddar man upp till två mil i timmen, så klarar man sig med det mellan exempelvis 23 och 06 så behöver man sällan säkra upp. Behöver man ladda på högre effekt och under dygnets vakna och aktiva timmar är det en annan sak.
 
K Kasken skrev:
det duger inte att prestandan motsvarar medelbehovet.
Det håller jag med om. Nu klarar ju iofs. de flesta elbilar mer än medelbehovet, men det finns absolut saker de inte alls klarar av, särskilt i Norrlands inland och när det kommer till tunga släp. Det är dock körbehov som ytterst få har.

För egen del, med behov av möjlighet till släp, men inte särskilt tung, och med regelbundna körsträckor upp till 30 mil och någon enstaka gång upp till 45 mil, så upplever jag att det är väldigt lite jag behöver kompromissa med (annat än min budget) vid val av elbil idag.

Sådant är förstås olika från person till person, men mer än medelbehovet kan helt klart tillfredsställas. Ofta rent av okompromissat.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
D Danieln84 skrev:
På tal om vinst/förlust. Hur har ni med elbil och villa löst strömfrågan?

Laddbox med effektövervakning utan att säkra upp, eller har ni blivit tvungna att göra det?

Jag har 16A idag, och värmer huset med bergvärme. Det är tyvärr en smula jobbigt att installera effektvakt då fastighetens huvudsäkringar sitter på en elstolpe i trädgården. Därifrån går matning till husets central och till ladans central (och till ett 3-fasuttag på samma stolpe)

En eventuell laddbox kommer gå på ladans central och vad jag förstår måste jag gräva ner en kabel de 30-40 metrarna mellan laddbox och huvudsäkringar för att den ska kunna känna av aktuell last.

Nätavgiften för 16A som vi har idag är 385kr/mån. 20A kostar 610kr vilket vore en trist merkostnad.
Ladda med 10A är mitt svar.
Du har minst 10timmar på dig varje natt, det blir 22kWh eller med andra ord ca 10mil per natt du laddar upp. Kör du mer än så varje dag?
 
Fast nu räknar du på enfas va? 10 A trefas blir 1,73 gånger mer. Så närmare 40 kWh på samma tid om du räknat rätt.

Så de flesta behöver inte ens så stark ström.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.