J Johan456 skrev:
700000 ut tror jag dock inte på. Före skatt isåfall. Annars skulle man behöva tjäna cirka 150000kr/mån under 9 månader och det tror jag inte riktigt på. Men före skatt absolut, och det är väl rätt skapligt.
Han hamnar på listan över högst inkomst varje år =) Och han jobbar inte mer än säsong. Dock är det möjligt att han inte är ute på gatan och asfalterar, kanske asfaltsverket.

Men att han skulle skriva in sig på arbetsförmedlingen varenda år är osannolikt.

Aja. Skitsamma =)
 
H hempularen skrev:
Om vi förutsätter att du har klart för dig att du har råd med de löpande kostnaderna för huset, även när du ev. är arbetslös. så borde det inte vara något problem, under förutsättning att du fortfarande har arbetet när du skriver på skuldbrevet hos banken (brukar vara strax före tillträdet). Helst borde det ske innan du fått uppsägningen. Att du har fått förhandsinformation kommer dels banken inte att få veta. Och så länge du inte fått uppsägningen så vet du inte med säkerhet att du blir uppsagd. Det kan ordna sig.

Om du faktiskt slutat på jobbet innan du skriver på skuldbrevet, då skulle jag nog vara lite försiktig. Och kanske ta upp problemet med banken. OM banken skulle få för sig att du fört dem bakom ljuset så kan det räknas som bedrägeri. Det finns fall där det blivit åtal. Men då handlade det om förfalskad inkomstuppgift. Alltså någon som aldrig hade haft den uppgivna inkomsten.
Vad är det man ska ta upp med banken menar du?
 
  • Gilla
whatking
  • Laddar…
Har banken redan beviljat lånet och så länge du sköter betalningarna så tror jag inte de bryr sig om det.
Det finns många som är frivilligt eller ofrivilligt arbetslösa som har lån på sin bostad.

Med vänlig hälsning,
Icke-PK Nisse
 
  • Gilla
worim
  • Laddar…
Något måste triggas för banken att kolla noggrant om pengarna redan är utbetalade.
Med det sagt så var punktlig med avbetalningen.
Så kör på och lycka till.
 
Det sista banken vill är att sälja huset på exekutiv auktion. Det kommer hända först efter att du OCH dina föräldrar slutar betala ränta och amortering.
Efter det kan ni glömma att köpa nåt på faktura igen.

Det kommer inte triggas av att det inte kommer in pengar på ditt konto. Tänk alla som inte har lån på samma bank där lönen kommer in. Banksekretess råder.
 
R Rkarlsson skrev:
Är det så dåligt betalt som asfalterare?
En snubbe i byn jobbar på något sätt inom asfalt men har ut typ 700 om året. Tänker att a-kassa är rätt mesigt isåfall =) Och att det kan inte vara lönt om man inte får ut en årslön minst på säsongsarbetet.
a-kassa och inkomstförsäkring ger 80% av tidigare månadsinkomst i upp till 200dagar, det är inte småpengar om man har välbetalt säsongsjobb och många timmar gjorda under tex barmarkssäsongen.
 
Om huset kostar 1,5 mkr så behöver du 225' som kontantinsats. Tror ingen bank accepterar högre belåningsgrad än 85%..
 
thomas.eriksson thomas.eriksson skrev:
Om huset kostar 1,5 mkr så behöver du 225' som kontantinsats. Tror ingen bank accepterar högre belåningsgrad än 85%..
Vem har påstått det? Håll bara tyst om du inte har något vettigt att komma med.
 
whatking whatking skrev:
Vem har påstått det? Håll bara tyst om du inte har något vettigt att komma med.
Regeringen.
Eller behöver man inte 15% kontantinsats?
 
Redigerat:
M
Precis som någon nämnt om tillträdet, vi fick också skriva på på tillträdesdagen att inget hade förändrats och att uppgifterna vi angav vid ansökan fortfarande stämde. Lånet är ju inte formellt beviljat förrän det är utbetalt enligt i alla fall det avtalet vi signade hos SBAB. Alla får väl göra sin bedömning själv, men jag hade inte kunnat sova gott utan att oroa mig för eventuella påföljder vid osant intygade.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
whatking whatking skrev:
Vem har påstått det? Håll bara tyst om du inte har något vettigt att komma med.
Tagga ner, försöker bara hjälpa dig. Ring banken själv och fråga så får du se. Om du vill låna mer än 85% (oavsett bank) så blir det isf med hjälp av ett blancolån med betydligt högre ränta och som då också har sin "egen" amortering (dvs du behöver betala dubbla amorteringar, huslån + blancolånet).
 
  • Gilla
Krackelacke och 1 till
  • Laddar…
Tror det TS menar, om än lite väl bryskt, är att det inte är aktuellt med en belåningsgrad på över 85%, då kontakt redan hade tagits med banken och det skulle finnas 100 tkr kvar efter köpet.
 
thomas.eriksson thomas.eriksson skrev:
Tagga ner, försöker bara hjälpa dig. Ring banken själv och fråga så får du se. Om du vill låna mer än 85% (oavsett bank) så blir det isf med hjälp av ett blancolån med betydligt högre ränta och som då också har sin "egen" amortering (dvs du behöver betala dubbla amorteringar, huslån + blancolånet).
Vart någonstans i denna tråd har någon snacka om att belåna mer än 85%?
 
A Andy78 skrev:
Regeringen.
Eller behöver man
Ok, jag som missförstod när jag läste igenom tråden lite fort. Trodde du hade 100k till kontantinsats. Sorry för det. Hur som helst, lycka till med köpet. Jag är själv husägare till ett nybyggt hus från 2019. Även fast huset är nytt så finns det alltid en massa att göra på ett hus. Bara i sommar har jag nog spenderat runt 200k på saker jag inte hade räknat med sedan man flytta in i huset för ett par år sedan.. Bara så att du är medveten att med ett hus så blir det alltid en massa extra utgifter utöver drift och lån.
 
Verkar som det har spårat ur lite här. TS fråga var väl om banken skulle börja klaga om inkomst saknas efter lånet utbetalats? De lär inte bry sig så länge alla betalningar och amorteringar görs i tid.

Om TS vet med sig att lånet blir för betungande för ekonomin, så är det väl smart att avstå köpet, för att undvika senare problem. Annars är det väl bara att köra på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.