K Kasken skrev:
Bilarnas räckvidd behöver vara dimensionerade för att klara även de där resorna och förutsättningarna som håller upp medelvärdet för att fungera fullt ut, annars förblir de komplement/2a bilar i hushåll som även har en riktig bil som kan rycka in när det krävs.
Njae, det är nog inte första gången en produkt förbättras på ett antal punkter och försämras på några andra punkter. Av tillgång, ekonomiska eller miljöskäl.

Tyvärr har jag aldrig flugit Concorde, men vad jag förstår kunde det flyga London-New York på under tre timmar. Den vane globetrottern kunde kanske sagt att ingen skulle kunna tänka sig att flyga på dubbla tiden när man väl flugit på 3h. Likväl är det så nu.

När jag växte upp fanns ett skämt om Windows och bilar, och att om bilar var som Windows skulle man få en varning, behöva stänga av och låsa bilen och gå ett varv runt den, låsa upp den och starta igen. Precis det rådet fick jag när jag fick en "röd varning" på min VW Passat. Verkstan sa just detta (pga att det krävs ett par minuter efter bilen är låst för alla styrenheter att somna så man har bootat om allt).

Någon tror jag tidigare nämnde mobiltelefoner som under en period hade mycket bättre batteritid och var mycket mindre i formatet. Men ändå sitter vi här med stora telefoner som måste laddas varje dag. Och jag vill nog inte byta tillbaka utan hellre kunna titta på netflix på min telefon och ladda den varje dag.

När jag var liten kunde många vanliga löntagare köpa lägenheter och hus som jag bara kan drömma om. Stora lägenheter med högt i tak och kakelugnar mitt i stan. Villor på 2-300kvm på bästa läge. Men idag är de omöjliga för vanligt folk att köpa. Då skulle nog nån hyfsat vanlig tjänstemannafamilj kunna säga att de aldrig kunde tänka sig mindre än en femma på söder. Eller en villa på 300 kvm längre ut än Storängen.

Tycker dessa exempel visar att vi visst kan acceptera att några egenskaper blir sämre av diverse olika orsaker. Vi måste helt enkelt anpassa oss. Om det är ekonomi, miljö, kris eller krig.

Jag skulle kunna vara nöjd och glad både med en Leaf med 10 mils räckvidd eller 745a med trasig AC. Några saker skulle jag behöva avstå eller planera annorlunda. Ta tåget, hyra bil, stanna ofta och ladda eller stå över resan. Men inte skulle livet stanna för det...
 
  • Gilla
Zsam och 5 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Det är även samma "miljömuppar" som sitter o argumenterar att vi visst kan lägga ner kärnkraften för vi har faktiskt en överproduktion av el i landet.
Nej, det är nog huvudsakligen andra människor.

Jag skulle tippa (av korsläsning av trådar att döma) att minst hälften av oss som är intresserade av elbilar här är kärnkraftskramare.
 
  • Gilla
Millox och 4 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Nej men nu har det ändrats till att äta korv när du är hungrig och tanka samtidigt från att ha varit nonstop. Kör jag tio timmar kostar jag på mig en paus på kanske 30 min gör toalett och mat.
Nej Sthlm - Malmö kan jag ju klara utan att lätta på blåsan, det går ju på fem timmar. Inget behov av att tanka heller, sporthoj verkar ju vara samma räckviddsångest som elbil. ;)
Nej du gör inte sthlm malmö på 5 timmar om du följer skyltar.

Hojen hade 30-35 mil, tanka på 2.5 minut utan att gå av den. Sen måste man säkerhetstanka när man ska långt ut i skogen :D Det är inte jättekul att gå med en hoj.
Nästan så man kan äta samtidigt som man kör, men lite vett får det väl ändå vara.

Rekordet i mil har jag väl på 110 mil med en halvtimmes rast, Hade inte mycket till val för att hinna innan arbetstiden tog slut.
 
R Rkarlsson skrev:
Nej du gör inte sthlm malmö på 5 timmar om du följer skyltar.
.
Jodå jag följer skyltarna. På den första står det E4 Helsingborg och på den andra E6 Malmö. :cool:
 
  • Haha
  • Gilla
antett och 3 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jodå jag följer skyltarna. På den första står det E4 Helsingborg och på den andra E6 Malmö. :cool:
Haha, i hastighet ;)
Berätta annars var jag ska köra, för det tog minsann mer än 5 timmar för att köra Hässleholm-Kista. Sen Kista tumba tar lika lång tid att köra som Hässleholm- Malmö. Du måste hittat en annan väg. :D
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det är nog huvudsakligen andra människor.

Jag skulle tippa (av korsläsning av trådar att döma) att minst hälften av oss som är intresserade av elbilar här är kärnkraftskramare.
Jag är pragmatiskt inställd till kärnkraften. Jag tycker dagens teknik bör fasas ut. Men inte förrän man hittat alternativ som är säkrare - antingen ny reaktorteknik med kortare halveringstid och mindre farligt avfall... Eller sol, vind och vatten... Och smartare hushållning av elen. Det bästa får inte bli det godas fiende. Att lägga ned kärnkraft och starta kolkraft känns helt fel. Däremot hör jag absolut inte till "kärnkraftskramarna", långt därifrån. Jag har sett för mycket accelererad provning fallera för att tro på att beräkning av hur slutförvaringen ska ordnas kommer bli enligt modellerna. Men kanske bättre att lämna över en planet med ett par slutförvaringar som våra ättlingar får hantera än en förgiftad översvämmad planet. Värst är såklart kombinationen.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Haha, i hastighet ;)
Berätta annars var jag ska köra, för det tog minsann mer än 5 timmar för att köra Hässleholm-Kista. Sen Kista tumba tar lika lång tid att köra som Hässleholm- Malmö. Du måste hittat en annan väg. :D
Det var den sträckan fast åt andra hållet, Kista - Malmö, Fredag eftermiddag så lite tidsspillan första milen. Med elbil hade det blivit två laddstopp med den körstilen, Men jag brukar köra lugnare, kanske 10 till 15 över skyltat på motorvägen. Likväl minst ett laddstopp men det kan jag acceptera om det inte tar för lång tid och finns något jag vill äta där. Runt Jönköping alltså.
 
  • Gilla
Texan och 2 till
  • Laddar…
F
L largab skrev:
herregud! Du verkar inte vara varken praktiker eller teoretiker trots 16 år i skola.
Det finns något som heter verkningsgrad. Den är inte bra, riktigt dålig faktiskt i startögonblicket.
Verkningsgrad=Put /Pin dvs effekt man får ut dividerat med effekt man stoppar in.
Vid startögonblicket Verkngr= 0/(U*I)=0
För att trösta oss så är det än sämre i en ICE bil då Pin är mycket större.

Verkningsgraden blir bra så fort vi har lite fart, dvs då vi verkligen utför något arbete.

En rättning till: EL-motorn är näst intill friktionsfri jmf ICE. Det finns förluster i spolar/magneter men det är inte friktion. Utväxlingen har viss friktionsförlust men relativt liten. Sedan är det mest rullmotstånd (däckknådning) samt det största, luftmotståndet.
Mer energiförbrukare (effektförbrukning känns väl inte vara korrekt!?): kyla, värme, ljud och ljus.
Du har en intressant och rätt löjligt pinsamt försök till härskarteknik. Jag skriver nåt som jag inte utvecklar nåt öht som du totalt har missat. Då fyller du på med med mer eller mindre meningslös fakta som i princip bekräftar det jag skrev men du vrider som att det var fel. Jaja, jag bryr mig inte direkt så det är lugnt. Fortsätt du leka kung i din egen sandlåda, det är väl första gången för dig.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Det är ju just precis här den absolut grövsta tankevurpan bland påhejare av "omställningen" görs, det går inte att räkna ut vad den genomsnittliga dagliga körsträckan är för att sen basera en massa påståenden om vilka krav som behöver uppfyllas utefter det.

Bilarnas räckvidd behöver vara dimensionerade för att klara även de där resorna och förutsättningarna som håller upp medelvärdet för att fungera fullt ut, annars förblir de komplement/2a bilar i hushåll som även har en riktig bil som kan rycka in när det krävs.
Om Svensson kör 1mil/dag till sitt arbete måndag-fredag och sen tar bilen på en 60mil sväng på helgen för att hälsa på nån vän/släkting som bor långt ut i skogen.... Då är h*n inte hjälpt av att el-bilen har en räckvidd som överstiger den genomsnittliga körsträckan, h*n kommer bli stående ute i skogen 10mil ifrån närmsta levande ting...

Det är även samma "miljömuppar" som sitter o argumenterar att vi visst kan lägga ner kärnkraften för vi har faktiskt en överproduktion av el i landet.... När vi i verkligheten 1/3 av tiden importerar el och kör det oljeeldade reservkraftverket i Karlshamn för fulla muggar..

När det gäller tillgång på energi så håller det INTE att dimensionera tillgången så att det täcker det genomsnittliga behovet, det behöver finnas kapacitet att även klara topparna.
Säg att du klarar 99% av dina årliga mil med en bra och modern elbil, då kanske du får offra din levnadsstandard och ta tåg + taxi eller varför inte hyra en gasbil den där årliga trippen på 60mil till din vän i skogen. Är det för mycket begärt för att vi ska kunna föregå med gott omdöme och leva en gnutta mer hållbart? Är det liksom inte ens värt att testa?
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag är pragmatiskt inställd till kärnkraften. /…/Däremot hör jag absolut inte till "kärnkraftskramarna", långt därifrån.
Min poäng var främst att elbilsförespråkare generellt är teknikvänner snarare än människor med bara rosa drömmar. Ordvalet var tillspetsat för att passa den jag svarade. Men jag tror fortfarande att vi bland elbilsförespråkarna i de här trådarna ser fler som är för än mot kärnkraft – om man ska släppa gråskalan.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Min poäng var främst att elbilsförespråkare generellt är teknikvänner snarare än människor med bara rosa drömmar. Ordvalet var tillspetsat för att passa den jag svarade. Men jag tror fortfarande att vi bland elbilsförespråkarna i de här trådarna ser fler som är för än mot kärnkraft – om man ska släppa gråskalan.
Jo, jag kan nog sälla mig till early adaptors... Men kärnkraften fanns när jag föddes och vad jag förstår så har den inte utvecklats så mycket sen dess... Det är väl dags snart...
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
F
P Pin skrev:
Det var den sträckan fast åt andra hållet, Kista - Malmö, Fredag eftermiddag så lite tidsspillan första milen. Med elbil hade det blivit två laddstopp med den körstilen, Men jag brukar köra lugnare, kanske 10 till 15 över skyltat på motorvägen. Likväl minst ett laddstopp men det kan jag acceptera om det inte tar för lång tid och finns något jag vill äta där. Runt Jönköping alltså.
Faktum är att man får köra väldigt fort för att få ner tiderna ordentligt. Jag har ganska exakt 500km dörr till dörr Göteborg -Kista och det tar ganska exakt 6h med ett kortare käk/pissa stopp på 20 minuter i +20-30 fart när det är motorväg (inte genom städerna) och samma sak +20-30 på mötesfri väg när det går mellan Ulricehamn-Jönköping.

Har kört samma sträcka väldigt sent på natten med en Porsche 996 Turbo som man avslappnat kör i 200-230km/h vilket jag naturligtvis gjorde och bitvis betydligt snabbare ändå då det inte var nån trafik. Första skillnaden var att det blev nödvändigt med två tankstopp och den andra reflektionen är att det sparas inte alls så mycket tid som jag trodde att jag skulle göra. Man tappar väldigt mycket tid när det trots allt är nån trafik och man inte har lust att framstå som en biltjuv.
 
K Kasken skrev:
Det är ju just precis här den absolut grövsta tankevurpan bland påhejare av "omställningen" görs, det går inte att räkna ut vad den genomsnittliga dagliga körsträckan är för att sen basera en massa påståenden om vilka krav som behöver uppfyllas utefter det.
Okej, så vi ska vänta till dina behov är uppfyllda innan vi påbörjar omställning till eldrivna bilar som förutom räckvidd är överlägset ICE bilar på alla punkter?

K Kasken skrev:
Om Svensson kör 1mil/dag till sitt arbete måndag-fredag och sen tar bilen på en 60mil sväng på helgen för att hälsa på nån vän/släkting som bor långt ut i skogen.... Då är h*n inte hjälpt av att el-bilen har en räckvidd som överstiger den genomsnittliga körsträckan, h*n kommer bli stående ute i skogen 10mil ifrån närmsta levande ting...
Det finns förstås ingen el längs med de 60 milen till släktingen som saknar el framdraget till huset! :p:crysmile::rofl:

K Kasken skrev:
Det är även samma "miljömuppar" som sitter o argumenterar att vi visst kan lägga ner kärnkraften för vi har faktiskt en överproduktion av el i landet....
Snacka om tankevurpa, du verkar ju veta precis allt. Jag vet ingen av mina likasinnade som tycker att det finns alternativ på plats för att stänga vår kärnkraftsproduktion i den takt som idag är fallet. Utifrån den akuta situationen som råder med ökade lokala utsläpp och globala koldioxidutsläpp så behöver vi kärnkraften för att snabbt få ner våra utsläpp. Givetvis är kärnkraften inte lösningen som vi ska nöja oss med utan vi måste hitta andra vägar för att tillgodose vårt energibehov i framtiden.

K Kasken skrev:
När vi i verkligheten 1/3 av tiden importerar el och kör det oljeeldade reservkraftverket i Karlshamn för fulla muggar..
Du har förstås fakta på detta? Jag har annars fakta som kommer ifrån SCB som nog säger att det är en överdrift du kommer med! https://www.scb.se/hitta-statistik/...rantor/pong/tabell-och-diagram/elforsorjning/
 
  • Gilla
fsn
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Njae, det är nog inte första gången en produkt förbättras på ett antal punkter och försämras på några andra punkter. Av tillgång, ekonomiska eller miljöskäl.

Tyvärr har jag aldrig flugit Concorde, men vad jag förstår kunde det flyga London-New York på under tre timmar. Den vane globetrottern kunde kanske sagt att ingen skulle kunna tänka sig att flyga på dubbla tiden när man väl flugit på 3h. Likväl är det så nu.

När jag växte upp fanns ett skämt om Windows och bilar, och att om bilar var som Windows skulle man få en varning, behöva stänga av och låsa bilen och gå ett varv runt den, låsa upp den och starta igen. Precis det rådet fick jag när jag fick en "röd varning" på min VW Passat. Verkstan sa just detta (pga att det krävs ett par minuter efter bilen är låst för alla styrenheter att somna så man har bootat om allt).

Någon tror jag tidigare nämnde mobiltelefoner som under en period hade mycket bättre batteritid och var mycket mindre i formatet. Men ändå sitter vi här med stora telefoner som måste laddas varje dag. Och jag vill nog inte byta tillbaka utan hellre kunna titta på netflix på min telefon och ladda den varje dag.

När jag var liten kunde många vanliga löntagare köpa lägenheter och hus som jag bara kan drömma om. Stora lägenheter med högt i tak och kakelugnar mitt i stan. Villor på 2-300kvm på bästa läge. Men idag är de omöjliga för vanligt folk att köpa. Då skulle nog nån hyfsat vanlig tjänstemannafamilj kunna säga att de aldrig kunde tänka sig mindre än en femma på söder. Eller en villa på 300 kvm längre ut än Storängen.

Tycker dessa exempel visar att vi visst kan acceptera att några egenskaper blir sämre av diverse olika orsaker. Vi måste helt enkelt anpassa oss. Om det är ekonomi, miljö, kris eller krig.

Jag skulle kunna vara nöjd och glad både med en Leaf med 10 mils räckvidd eller 745a med trasig AC. Några saker skulle jag behöva avstå eller planera annorlunda. Ta tåget, hyra bil, stanna ofta och ladda eller stå över resan. Men inte skulle livet stanna för det...
Du ser, allt var bättre för.

"Moderna" bilar fullpackade av elektroniskt tingel-tangel är något jag personligen skyr som pesten, oavsett drivlina.

Liknelsen med telefoner gillar jag, själv var jag länge motståndare just pga att jag ansåg att den nya tekniken inte tillförde något jag var intresserad av eller hade behov av, samtidigt som många egenskaper jag värdesatte försämrades.
Det hela slutade såklart med att jag till slut ändå gjorde skiftet. Men det var ju när funktioner som jag värdesatte hade kommit så fördelarna övervägde.

Elektrifieringen av personbilar tillför precis noll o inga egenskaper som jag värdesätter hos en bil, men några egenskaper försämras kraftigt, primärt räckvidden, dragvikten och tiden det tar att fylla på energin.

De miljömässiga aspekterna av det hela struntar jag personligen fullständigt i, det är inget jag anser att det tillför eller förbättrar något ur mitt perspektiv som privatperson eller bilägare.
Jag tänker inte på något sätt anpassa mitt beteende eller mitt sätt att använda min bil för att få det att gå i linje med vad dagens batteriteknik klarar av att prestera.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det är nog huvudsakligen andra människor.

Jag skulle tippa (av korsläsning av trådar att döma) att minst hälften av oss som är intresserade av elbilar här är kärnkraftskramare.
Du har kanske rätt i det du påstår.

Det var just liknelsen i tankesätt jag ville åt, det duger inte att prestandan motsvarar medelbehovet.

Ingen som är vid sina sinne fulla bruk skulle komma på tanken att köpa en bensinbil som hade en 10liters tank som det tog 10tim att fylla, ingen skulle acceptera det.
Men bara man byter ut tanken mot ett batteri och motorn till en el-motor så är tydligen en stor skara människor villiga att acceptera dessa usla prestanda och de begränsningar och krångel i vardagen som det för med sig.... Varför? De måste ju då anse att den nya tekniken även tillför något positivt som överväger allt detta negativa.... Eller är det så att de inte ens själva gör det? Är det kanske därför så många av dem sitter och hävdar att dessa begränsningar minsann inte innebär några inskränkningar i hur den "normala bilisten" använder sin bil?
 
  • Wow
Texan
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Du ser, allt var bättre för.
Och du bara fortsätter att gå från klarhet till klarhet...

K Kasken skrev:
Liknelsen med telefoner gillar jag, själv var jag länge motståndare just pga att jag ansåg att den nya tekniken inte tillförde något jag var intresserad av eller hade behov av, samtidigt som många egenskaper jag värdesatte försämrades.
Det hela slutade såklart med att jag till slut ändå gjorde skiftet. Men det var ju när funktioner som jag värdesatte hade kommit så fördelarna övervägde.
Så det var inte bättre förr alltså?

K Kasken skrev:
Elektrifieringen av personbilar tillför precis noll o inga egenskaper som jag värdesätter hos en bil, men några egenskaper försämras kraftigt, primärt räckvidden, dragvikten och tiden det tar att fylla på energin.
Försök istället påverka dragvikterna, dessa är ju helt galna och måste anpassas till den oerhörda tekniska utvecklingen som skett/sker.

K Kasken skrev:
De miljömässiga aspekterna av det hela struntar jag personligen fullständigt i, det är inget jag anser att det tillför eller förbättrar något ur mitt perspektiv som privatperson eller bilägare.
Nej, det är ju tur att du inte har någon avkomma
K Kasken skrev:
Jag tänker inte på något sätt anpassa mitt beteende eller mitt sätt att använda min bil för att få det att gå i linje med vad dagens batteriteknik klarar av att prestera.
Blir nog bra det! Du kommer krypande sen när vi andra hjälpt till i omställningen och betalat för utvecklingen av din drömbil.

K Kasken skrev:
Ingen som är vid sina sinne fulla bruk skulle komma på tanken att köpa en bensinbil som hade en 10liters tank som det tog 10tim att fylla, ingen skulle acceptera det.
Och överdrifterna avtar inte...
K Kasken skrev:
Men bara man byter ut tanken mot ett batteri och motorn till en el-motor så är tydligen en stor skara människor villiga att acceptera dessa usla prestanda och de begränsningar och krångel i vardagen som det för med sig....
Inte lätt att vara ensam, stackare!

K Kasken skrev:
Varför? De måste ju då anse att den nya tekniken även tillför något positivt som överväger allt detta negativa....
Oj, insikt det är bra det!
K Kasken skrev:
Eller är det så att de inte ens själva gör det? Är det kanske därför så många av dem sitter och hävdar att dessa begränsningar minsann inte innebär några inskränkningar i hur den "normala bilisten" använder sin bil?
Och du bara fortsätter... :crysmile:
 
Redigerat:
  • Gilla
@ndreas och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.