Shiraffen Shiraffen skrev:
Hej!Hej!
Vi kör den 3-4tim per dygn. Med en vanlig timer i uttaget. Eftersom inte Wi-Fin går ner i pumpgropen. man får ställa ner temperaturen på själva värmaren, då startar den inte av cirkulationen.
Räcker det alltså att köra så kort tid per dygn? Ändrar ni när ni badat? Hur gör ni med temperaturen, en fast temp som ni sedan höjer när ni ska bada? Vi har haft vår igång 24/7 nu med 37 grader men det känns lite onödigt. Badar kanske några gånger i veckan. Vet inte vad som är mest optimalt, men någon annan kanske har tips och erfarenhet? :)
 
Ja det räcker för oss. Det beror självklart på hur mycket man badar och om man är ordentlig med att ta en snabbdusch innan. Ang värmen så tror jag att polen isolerar bra. Om man låter den svalna för mycket så måste nog värmaren blåsa på för fullt. Så det är nog bara att acceptera att det drar massa el att ha en go pool att hoppa i! Jag tänkte skaffa en strömförbruknings mätare för å se i realtid vad faktiskt poolvärmaren kostar att köra.
Therese1985 Therese1985 skrev:
Räcker det alltså att köra så kort tid per dygn? Ändrar ni när ni badat? Hur gör ni med temperaturen, en fast temp som ni sedan höjer när ni ska bada? Vi har haft vår igång 24/7 nu med 37 grader men det känns lite onödigt. Badar kanske några gånger i veckan. Vet inte vad som är mest optimalt, men någon annan kanske har tips och erfarenhet? :)
 
Shiraffen Shiraffen skrev:
Ja det räcker för oss. Det beror självklart på hur mycket man badar och om man är ordentlig med att ta en snabbdusch innan. Ang värmen så tror jag att polen isolerar bra. Om man låter den svalna för mycket så måste nog värmaren blåsa på för fullt. Så det är nog bara att acceptera att det drar massa el att ha en go pool att hoppa i! Jag tänkte skaffa en strömförbruknings mätare för å se i realtid vad faktiskt poolvärmaren kostar att köra.
Shiraffen Shiraffen skrev:
Ja det räcker för oss. Det beror självklart på hur mycket man badar och om man är ordentlig med att ta en snabbdusch innan. Ang värmen så tror jag att polen isolerar bra. Om man låter den svalna för mycket så måste nog värmaren blåsa på för fullt. Så det är nog bara att acceptera att det drar massa el att ha en go pool att hoppa i! Jag tänkte skaffa en strömförbruknings mätare för å se i realtid vad faktiskt poolvärmaren kostar att köra.

Hur funkar det nu på vintern, vi har fortfarande vår igång 24/7 men det börjar kännas både onödigt och väl dyyyyrt. Om det inte är cirkulation, kommer pumpen och värmaren märka om det blir kallare i ledningarna och gå igång för cirkulation? Även om filtercyklerna bara är igång 2x4 timmar? Om jag förstått rätt så om min Balboa är inställd på ready finns ingen risk för att det kommer att frysa?
 
Hej,
Så har vi tänkt också…
Men vi har ändrat pumptiderna till natt och dag ca 1 Tim varje gång.
Men det syns på elräkningen
Badade precis! Å det e ju så galet skönt när det är minusgrader i luften!
 
Okej!!! Alltså bara två timmar totalt under dygnet? Det låter mycket tilltalande

Ska gå ut och ändra direkt


Shiraffen Shiraffen skrev:
Hej,
Så har vi tänkt också…
Men vi har ändrat pumptiderna till natt och dag ca 1 Tim varje gång.
Men det syns på elräkningen
Badade precis! Å det e ju så galet skönt när det är minusgrader i luften!
 
Therese1985 Therese1985 skrev:
Okej!!! Alltså bara två timmar totalt under dygnet? Det låter mycket tilltalande

Ska gå ut och ändra direkt
Förlåt min otydlighet! Vi kör pumpen vid 4 tillfällen, 1 Tim varje gång… Totalt 4 timmar
 
Shiraffen Shiraffen skrev:
Förlåt min otydlighet! Vi kör pumpen vid 4 tillfällen, 1 Tim varje gång…

Ja okej, vi har nog bara möjlighet att ställa två cykler, så 2x2 kanske det får bli här, så går den igång och renar när temperaturen sjunker också :) vi provat och hoppas att nästa månads elräkning blir mer rimlig :D
 
  • Gilla
Shiraffen
  • Laddar…
Hur mkt har det kostat med badet nu under hösten @Therese Andersson1
Therese1985 Therese1985 skrev:
Ja okej, vi har nog bara möjlighet att ställa två cykler, så 2x2 kanske det får bli här, så går den igång och renar när temperaturen sjunker också :) vi provat och hoppas att nästa månads elräkning blir mer rimlig :D
Hur mkt har det kostat för elen nu i höst?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.