engs
https://www.fastighetsbyran.com/sv/...3298&utm_source=hemnet.se&utm_medium=referral

Den där lila fasadbelysningen passar kanske inte riktigt in på en 1600-tals byggnad. Men går troligen ändra lätt.
(Står 1600-tals flygel men byggår 1929?).

Någon som är bättre bevandrad i hur det ”ska” se ut i en byggnad från den tiden, kanske kommer säga den är sönderrenoverad? Men jag tycker det ser mysig ut. Särskilt uteplatsen på baksidan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
engs engs skrev:
[länk]

Den där lila fasadbelysningen passar kanske inte riktigt in på en 1600-tals byggnad. Men går troligen ändra lätt.
(Står 1600-tals flygel men byggår 1929?).

Någon som är bättre bevandrad i hur det ”ska” se ut i en byggnad från den tiden, kanske kommer säga den är sönderrenoverad? Men jag tycker det ser mysig ut. Särskilt uteplatsen på baksidan.
Jättegulligt!
(utvändigt)
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
[bild]
[länk]
Finns det nån tråd som heter fula hus till salu?
En rejäl flaska häxan och sedan jävlar i det :D
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
  • Rödmålad stuga med vita knutar från 1700-/1800-talet i Östhammar, gatuvy med grönska och bil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödmålad gammal stuga med vita knutar i Östhammar under en blå himmel med vita moln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Andda. Andda. skrev:
Rolig tråd! :D Jag tycker det är så roligt med kulturmiljö med gamla fina hus. Så här är ett eget litet tips på en fin liten stuga i Östhammar, utanför Uppsala från troligtvis slutet av 1700-talet/början av 1800-talet. När tror ni att kakelugnen kan vara från?

[länk]
Kakelugnen kan vara 1800-tal, eller jämngammal med vedspisen, dvs första halvan av 1900-talet. Dock verkar det vara eldningsförbud på båda.
Dessutom, vilket är konstigt, står det att huset har kommunalt VA och el, men att köparen ska betala ansluningsavgifter för både VA och el?
 
Andda. Andda. skrev:
Rolig tråd! :D Jag tycker det är så roligt med kulturmiljö med gamla fina hus. Så här är ett eget litet tips på en fin liten stuga i Östhammar, utanför Uppsala från troligtvis slutet av 1700-talet/början av 1800-talet. När tror ni att kakelugnen kan vara från?

[länk]
Moderna lyktstolpen förstör ju bilden totalt och moderna huset brevid var Tyvär inte byggt med samförstånd
 
ullberg
Huset är fint (på utsidan iaf, såg eftersatt ut på insidan) men tycker det hamnat lite olyckligt i Östhammars nuvarande stadsbild, inträngt bland andra hus utan att få till en harmoni. Sen är det ju mycket trafik och rörelse på den gatan. Positivt dock att man har en riktig toppenkrog runt hörnet!

När jag går där tänker jag ofta på hur fint det gula huset tvärs över gatan är (lite längre mot Rådhustorget), har ju samma problem med omgivningen men ligger lite längre in och känns ändå lite mer avskiljt.

EDIT: dvs detta gula:
Rött trähus framför en gata, gult hus i bakgrunden markerat med röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/U
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Huset är inte avstyckat en på hitta man undrar hur mycket tomt det blir kvar
 
HOBBY ARCHITECT
ee307990-2367-11eb-9b87-6302fdd8dbe4.jpg
https://askengren.com/bostader-till...Hw1OA..&utm_source=hemnet&utm_medium=referral
Jag brukar mest kolla på lyxhus och lyxlägenheter, men om man ska vara lite mer realist hade jag gärna bott här. Vackert hus, på landet, rätt fin utsikt, nära havet, på västkusten bor trevligt folk, man behöver inte renovera, bara ta bort väggen i vardagsrummet där nere, sen kan man hyra ut övervåningen när barnen flyttat ut.
 
Redigerat:
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Intressant att den marknadsförs som en ”familjevilla”. Vad är det, eller snarare hur ska en villa vara för att inte vara en familjevilla?

Eller ville mäklaren verkligen hitta något mer spännande än att bara skriva ”villa”, men hittade absolut ingenting som stack ut i objektet?
 
HOBBY ARCHITECT
Hep Hep skrev:
Intressant att den marknadsförs som en ”familjevilla”. Vad är det, eller snarare hur ska en villa vara för att inte vara en familjevilla?

Eller ville mäklaren verkligen hitta något mer spännande än att bara skriva ”villa”, men hittade absolut ingenting som stack ut i objektet?
Kanske att det finns flera sovrum. :)
 
C
M maria01 skrev:
väldigt konstig fastighets avstyckning
Ja, verkligen... Känns som en extrem intressedödare för ett sådant objekt.

Men, fattar jag det rätt att det inte blivit sålt för 6 250, så nu går de ut med 8 Mkr?? :thinking:
Jag har lärt mig vara försiktig med att såga utgångspriser som orimligt höga, men är det inte ett extremt högt utgångspris med tanke på läget?
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Varför i all världen höjer man priset? Iofs är ett för lågt pris inte bra, men ska man höja det för att öka intresset borde ju inte utgångspriset synas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.