F fsn skrev:
Jag är som sagt bara intresserad av att de som tror sig veta kan förklara hur man kan köra/accelerera en bil med ett moment.
Enkelt: applicera en kraft ("moment") på ett föremål och det kommer att accelerera, vad mer behöver sägas?
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
K Kasken skrev:
De som hämtar ut nya bilar har mycket liten makt att påverka vilken typ av bil typer som jag använder, de typer av bilar som är helt ointressanta nya förblir så även som begagnade.

Eller du kanske syftar på att utbudet av begagnade bilar med förbränningsmotor på sikt kommer bli obefintligt? Det är inga problem att då istället renovera en 30år gammal bil och köra den 30år till.

Personligen är jag idag 40+ och det är nog realistiskt att anta att jag kommer köra bil runt 40år till.
Jag har inga som helst problem med att behålla min nuvarande bil tills det är dags att lämna ifrån sig lappen av ett eller annat hälsoskäl.
Så sålänge ingen revolution eller större genombrott kring tekniken att lagra elektricitet inträffar så blir jag kvar i min "förbränningsmotorbil", tills det är dags att gräva ner mig.

Liknelsen med papperstidningen är klockren, testa att t.ex tända vedspisen eller klappa ihjäl en irriterande fluga med din "e-prenumeration".



Givetvis ligger det en vilja att förlöjliga och förnedra el-bilar genom att benämna bilar med förbränningsmotor "riktiga bilar", det förstår nog de allra flesta.
Personligen kommer jag uppgöra med detta omedelbart den dagen en el-bil går att använda på precis samma sätt som en bil med förbränningsmotor. Den dagen känns dock mycket avlägsen med dagens el-bilars begränsningar.
40+ och redan så inskränkt ;)
 
F fsn skrev:
. Bättre då att säga att en elmotor har maxeffekt direkt. Jag hoppas dock inte att en elbil har det då det skulle ställa rätt tuffa krav på tex drivaxlarna mm. Att lägga på det momentet, (där kom moment igen). Men du förstår skillnaden, bilen accelererar eller går inte framåt pga momentet, inget moment i världen kan flytta bilen framåt.
Läs ovan vad du skrev.
Det som är rätt att säga är: En elmotor levererar maximalt moment direkt. INTE EFFEKT. Momentet minskar något med fart (=motorvarvtal då det bara är 1 utväxling från motor till hjul). Motoreffekten ökar snabbt och får ett flackt utseende jmf ICE.
Och en motor som inte levererar moment är ingen motor därav så är det moment som är drivande, det som ger acceleration. M=0, P=0.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Liknelsen med papperstidningen är klockren, testa att t.ex tända vedspisen eller klappa ihjäl en irriterande fluga med din "e-prenumeration".
För mig räcker det att den är överlägsen papperstidningen. Eller den och den, jag har tillgång till ett betydligt större utbud än på papperstiden också.

Att jag inte kan tända i spisen eller slå flugor med webbtidningar besvärar mig inte det minsta, att jag behöver köpa tändblock och flugsmällare ibland bekommer mig inte.

Men fortsätter man analogin förstår jag att du får svårt att byta till elbil eftersom att de inte är identiska med fossilbilar. De fyller i allt väsentligt samma grundbehov och är i delar avgjort bättre, men om bara exakt lika duger så kommer de förstås aldrig vara bra nog för dig.

Men jag tror att vi båda ser att den inställningen är rätt ointressant på makronivå.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Jag vill slänga in en fråga i debatten om vridmoment och effekt. Jag har haft denna diskussion tidigare med en motorintresserad kollega som förespråkar bensin medan jag försvarade dieselns motorkaraktär. Detta innan elbilens intåg.

Att effekten är moment x varvtal är vi nog alla överens om. Dieselns vridmomentkurva skiljer sig från bensinarens då den har flackare kurva och mer moment vid låga varvtal. Men dessa bilar har ju även växellåda (alltså inte bara någon fast utväxling som i en elbil utan ett antal fasta växellägen som väljs manuellt eller automatiskt). Så accelerationen beror på utväxling och hur snabbt man/bilen växlar. Här har elbilen inga tidsförluster i växlingarna. Sedan blir frågan hur snabbt medelbilisten växlar och framförallt hur bra hen är på att välja rätt växel och växla vid rätt tidpunkt.

Men nu, äntligen efter lite inledande utsvävningar :oops:, kommer min fråga. Bensin och dieselbilen har ju ett tomgångsvarvtal på motorn och när jag släpper upp kopplingen är det, låt oss säga för resonemanget,1000 rpm. Motorn ger då kanske ca 30kW (vrid gånger varvtal).

På en elmotor är varvtalet noll då bilen står stilla. Inget tomgångsvarv. Utan varvtal ingen effekt (effekten är vrid ggr varvtal). Hur kan bilen komma i rullning utan effekt? Är det då vridmomentet som gör att bilen accelererar från stillastående?

Sedan borde effekten öka linjärt med varvtalet om vridmomentet är konstant.

(frågan uttryckt lite ovetenskapligt och inte i SI)
 
F
L largab skrev:
Läs ovan vad du skrev.
Det som är rätt att säga är: En elmotor levererar maximalt moment direkt. INTE EFFEKT. Momentet minskar något med fart (=motorvarvtal då det bara är 1 utväxling från motor till hjul). Motoreffekten ökar snabbt och får ett flackt utseende jmf ICE.
Och en motor som inte levererar moment är ingen motor därav så är det moment som är drivande, det som ger acceleration. M=0, P=0.
Du verkar tyvärr inte helt koppla hur det fungerar. Det som flyttar nåt är nte moment. Vänd på det, det som du hela tiden säger…. driv nåt framåt med moment. Gör lite praktiska övningar och glo dig inte blind på formler du inte klarar tillämpa och fnula istället ut vad moment istället är på riktigt.

Jag upprepar det som initierade hela den här diskussionen, alltså att det är fel att säga att man kör på moment som man säger om dieselbilar och elbilar. Flertalet personer företår inte sambandet mellan varvtal, effekt och moment.
 
  • Haha
largab
  • Laddar…
F
P Pin skrev:
Jag vill slänga in en fråga i debatten om vridmoment och effekt. Jag har haft denna diskussion tidigare med en motorintresserad kollega som förespråkar bensin medan jag försvarade dieselns motorkaraktär. Detta innan elbilens intåg.

Att effekten är moment x varvtal är vi nog alla överens om. Dieselns vridmomentkurva skiljer sig från bensinarens då den har flackare kurva och mer moment vid låga varvtal. Men dessa bilar har ju även växellåda (alltså inte bara någon fast utväxling som i en elbil utan ett antal fasta växellägen som väljs manuellt eller automatiskt). Så accelerationen beror på utväxling och hur snabbt man/bilen växlar. Här har elbilen inga tidsförluster i växlingarna. Sedan blir frågan hur snabbt medelbilisten växlar och framförallt hur bra hen är på att välja rätt växel och växla vid rätt tidpunkt.

Men nu, äntligen efter lite inledande utsvävningar :oops:, kommer min fråga. Bensin och dieselbilen har ju ett tomgångsvarvtal på motorn och när jag släpper upp kopplingen är det, låt oss säga för resonemanget,1000 rpm. Motorn ger då kanske ca 30kW (vrid gånger varvtal).

På en elmotor är varvtalet noll då bilen står stilla. Inget tomgångsvarv. Utan varvtal ingen effekt (effekten är vrid ggr varvtal). Hur kan bilen komma i rullning utan effekt? Är det då vridmomentet som gör att bilen accelererar från stillastående?

Sedan borde effekten öka linjärt med varvtalet om vridmomentet är konstant.

(frågan uttryckt lite ovetenskapligt och inte i SI)
Helt spontant…. Bilen rör sig inte utan nån form av energi. Energi kan varken skapas eller förstöras, endast omvandlas. Så på nåt sätt är det väl logiskt att elektrisk effekt blir rörelseenergi och lite värme.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men fortsätter man analogin förstår jag att du får svårt att byta till elbil eftersom att de inte är identiska med fossilbilar. De fyller i allt väsentligt samma grundbehov och är i delar avgjort bättre, men om bara exakt lika duger så kommer de förstås aldrig vara bra nog för dig.
Jag har aldrig efterfrågat att de ska, eller behöver, vara identiska på något sätt. Bara att de behöver prestera lika bra eller bättre på de områden jag värdesätter.

För att en el-bil ska ens bil lite intressant så behöver den t.ex kunna dra min 2100kg husvagn 75-80mil i sträck som min nuvarnade bil klarar, jag vill stanna när jag är hungrig eller pissnödig, inte för att bilen har slut på energi.
När det väl blir slut på energi i bilen så ska man kunna räkna påfyllningen i minuter, inte timmar.

Att det sen är skillnad på motorljud eller att det inte "känns eller luktar" rätt anser jag bara skulle vara tramsigt att argumentera, även om jag mycket väl förstår vad de som säger så menar...
Allt detta pubertala tjafsande ang "moment" eller effekt intresserar mig inte det minsta på en bruksbil, det räcker gott o väl med 100hk i en personbil, oavsett energikälla o det uppfyller samtliga.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
F fsn skrev:
Helt spontant…. Bilen rör sig inte utan nån form av energi. Energi kan varken skapas eller förstöras, endast omvandlas. Så på nåt sätt är det väl logiskt att elektrisk effekt blir rörelseenergi och lite värme.
Men det var inte det som var frågan här, Min fråga är hur elbilen lämnar stillastående och kommer i rullning innan motorns varvtal blivit större än noll. Alltså när effekten är noll då varvtalet är noll (oavsett hur stort vridmomentet är).
 
K Kasken skrev:
Jag har aldrig efterfrågat att de ska, eller behöver, vara identiska på något sätt. Bara att de behöver prestera lika bra eller bättre på de områden jag värdesätter.

För att en el-bil ska ens bil lite intressant så behöver den t.ex kunna dra min 2100kg husvagn 75-80mil i sträck som min nuvarnade bil klarar, jag vill stanna när jag är hungrig eller pissnödig, inte för att bilen har slut på energi.
När det väl blir slut på energi i bilen så ska man kunna räkna påfyllningen i minuter, inte timmar.

Att det sen är skillnad på motorljud eller att det inte "känns eller luktar" rätt anser jag bara skulle vara tramsigt att argumentera, även om jag mycket väl förstår vad de som säger så menar...
Allt detta pubertala tjafsande ang "moment" eller effekt intresserar mig inte det minsta på en bruksbil, det räcker gott o väl med 100hk i en personbil, oavsett energikälla o det uppfyller samtliga.
Så du kör tio timmar i sträck med din tunga husvagn utan behov av att varken pissa, äta eller tanka bilen? Har du 100 liter i både tanken och blåsan?
 
  • Haha
Texan
  • Laddar…
F
P Pin skrev:
Men det var inte det som var frågan här, Min fråga är hur elbilen lämnar stillastående och kommer i rullning innan motorns varvtal blivit större än noll. Alltså när effekten är noll då varvtalet är noll (oavsett hur stort vridmomentet är).
Inget jag har svar på men intressant fråga. Samma hundradel som axeln rör sig så är det ju lite effekt men hur den kommer dit????
 
  • Haha
  • Gilla
largab och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
13th Marine 13th Marine skrev:
För att differentiera en bil som drivs på el och en bil som nyttjar en förbränningsmotor brukar man i sammanhang där man diskuterar skillnaden mellan både dessa benämna elbil respektive en ICE-bil.
Och elbilen kallas ibland BEV.
Så genom att använda ICE resp BEV så nöter vi mindre på tangentbordet, och det är säkert bra för klimatet .. eller något ... :)
 
  • Haha
Texan
  • Laddar…
F
P Pin skrev:
Så du kör tio timmar i sträck med din tunga husvagn utan behov av att varken pissa, äta eller tanka bilen? Har du 100 liter i både tanken och blåsan?
Kanske pissar infoppatoffeln?

Men det här med elbil kräver lite mer planering. Vi är och besöker släktingar lite norr om Stockholm just nu. Anlände i Fredags natt med i princip tomt batteri. Har lånat plats i deras garage och gick ner i Lördags och sonderade, inte ett enda jävla uttag. Kollade upp kartan, hittade 4 uttag nån km bort. Fritankning med, glass och ballonger. Men har varit där 3ggr nu och det är alltid fullt. Har hittat ett ställe till i närheten men där gick det inte att få igång, visade sig vara nybyggt och inte driftsatt ännu. Så helt skitenkelt är det inte alltid och man vill ge sig av hemåt med fullt batteri. Detta med långresor är nytt för mig så jag är väl lite tappad och tafatt men det är lite svårare.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
F
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och elbilen kallas ibland BEV.
Så genom att använda ICE resp BEV så nöter vi mindre på tangentbordet, och det är säkert bra för klimatet .. eller något ... :)
känns rätt meningslöst med tanke på all bitcoin mining i världen.
 
Redigerat:
F fsn skrev:
Kanske pissar infoppatoffeln?

Men det här med elbil kräver lite mer planering. Vi är och besöker släktingar lite norr om Stockholm just nu. Anlände i Fredags natt med i princip tomt batteri. Har lånat plats i deras garage och gick ner i Lördags och sonderade, inte ett enda jävla uttag. Kollade upp kartan, hittade 4 uttag nån km bort. Fritankning med, glass och ballonger. Men har varit där 3ggr nu och det är alltid fullt. Har hittat ett ställe till i närheten men där gick det inte att få igång, visade sig vara nybyggt och inte driftsatt ännu. Så helt skitenkelt är det inte alltid och man vill ge sig av hemåt med fullt batteri. Detta med långresor är nytt för mig så jag är väl lite tappad och tafatt men det är lite svårare.
Håller med dig om problem att ladda under resa. Detta ser jag som ett hav de större hindren för elbilen. Det går ju att bygga bort men det kommer nog inte ske på kort sikt. Behovet ökar ju dessutom hela tiden när fler elbilar säljs.

Min invändning var endast mot att köra tio timmar (80 mil med husvagn i 80 km/h) utan behov av att stanna.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.