>Vedeldaren

Tack för svar!!! precis som du skrev så tycker jag att anläggningen bör fungera dugligt, visst mer vatten får man väl aldrig för mycket av :) men det bör fungera. Saken är nog den som sagt att jag måste nog ta och börja ladda tankarna som man skall dvs. fullt i botten också.

Jag tror systemet är skapligt byggt, men det finns nog en hel del brister!

Håller på nu och tittar på hur rören är kopplade, cirkulationspumpar osv. men det blir en ritning som civilingenjörerna kommer gråta åt :D


Syreventil
Var brukar den/dem sitta?

Tack för din info om system, vad du värmer osv, mycket värdefullt!



>apersson850

Tack för info vad du värmer, hur du värmer och övriga vitala uppgifter för helheten!!!

Ja jag tror systemet är skapligt rätt för de "vitala" sakerna som laddningsautomatik, cirkulationspumpar, shunt (och motor) finns där.

Det där med solpaneler låter MYCKET intressant, kommer nog fråga om det i en separat tråd :) min rörkrökare tyckte det samma, paneler som börjar att ladda en tank och om den blir full gå över till nästa.

Du har inte separat VV utan den finns i ack-tanken?



Vänl,,,
Tobbe
 
Daytrader skrev:
>gaia

Ok så det ser ut som jag gör ett dundermisstag direkt alltså? Jag har inte eldat RÄTT på hela tiden utan bara laddat tankarna till hälften. Det kan ju förklara en hel del??? Alla som eldar ved (eller pellets) mot acktank fyller alltså hela tankarna till ca: 90grader?


Så det är då historien med en kraftigare panna kommer in i bilden = mindre antal instoppningar av ved i pannan?

Vänl,,,
Tobbe
YES! YES! YES! Du är på rätt spår! Just nu i början har du frågor och det är normalt men tro mej att innan vintern är slut så kommer du att ge råd till andra :)

Glöm inte vedeldarens råd om att kolla säkerhetssystem innan du kör i gång med full fart!!!!
lycka till! gaia


 
Ok, nu har jag försökt mig på min första systemritning men observera att symboler för cirkulationspumpar och shuntar inte är rätt  :cool:

Som jag ritat skissen så visar alltså att expansionskärlet (finns 2, varför?) sitter alltså "efter" cirkulationspumpen för radiatorsystemet och finns på vinden i huset som har 2 våningar. Rent logiskt så tycker jag att den cirkulationspumpen borde sitta "efter" expansionskärlet inne i huset?



Ser ni några direkta felaktigheter så hojta till!!!



Ännu en gång tack till alla som orkar med att hjälpa till!
>rättelse: Pannan står att den skall leverera 40-60kw med ved.
 
  • Albin_vrmesystem_061116.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
>gaia

Tackar, precis som du skrev så hoppas jag kunna föra kunskapen i arv senare med stolthet!

Säkerhetssystemen ja, där har vi nästa "bov"... var kollar jag dessa och var sitter de? på varje ackumulatortank sitter i toppen något som ser ut att kunna vara en säkerhetsventil, likaså på det vatten som går i röret på ovansidan av pannan. Är det dessa?


Vänl,,,
Tobbe
 
Daytrader skrev:
Ok, nu har jag försökt mig på min första systemritning men observera att symboler för cirkulationspumpar och shuntar inte är rätt  :cool:

Ser ni några direkta felaktigheter så hojta till!!!

Ännu en gång tack till alla som orkar med att hjälpa till!
Det ser bra ut.
Troligtvis har du en termisk ventil nära panna som gör att det blir konstat 80 grader som går ut till tankarna.

En riktigt ruff hemgjord regel jag har är: Acc tankvolymen ska vara lika stor som det går åt olja på ett år. MINST...

När du eldar ska du aldrig avbryta eldningen förän det är klart, alltså nått 60-80 grader i botten. Skulle det bli 80 grader i botten är det ingen fara. Är det bara bra cirkulation på laddpumpen så ökar tempen succsesivt i hela tanken Mao alla termometrar ökar lika mycket på slutet. Råkar man lägga i en brasa för mycket ska det gå att elda upp till 100 grader i hela tanken utan kokning. Går att trycka i en hel del extra kWh på så vis.
Naturligtvis blir värme förlusterna större ju högre temp man kör. Så man bör undvika den metoden.

Din panna är lagomt stor till tanken. Byter du till större tank blir det svårt att hinna elda i kapp om man råkar komma efter. När det är 20 25 grader kallt går det åt 1-2 brasor att värma huset, utan att tanken har tagit emot någonting.
Då är det också läge för en större panna.
 
Daytrader skrev:
>mats757
Hit ME  :D
All information är av värde!
Så din kusin kör 90kw och 7m3? räcker med att elda 1ggr per dag?
Din bekanta verkar ju inte ha det så roligt, vara uppe på nätterna och elda måste innebära att det klyvs ved varje helg från januari till april  :)

Vänl,,,
Tobbe
Min kusin lägger i 3-4 brasor på kvällen innan han går och lägger sig. Då räcker det till dagen efter. Varje brasa är 200 liter ved. Alltså nästan en kubikmeter/dygn.
Det är en kvalitetspanna, så värmen går inte upp i skorsten.

Min bekant brukar för det mesta klyva veden på sommaren. Men i bland räcker inte 100m3 så då blir det till att nödklyva mitt i vintern.

MotorCyklar och Vedpannar är livet :cool:
 
>mats757

Skönt att något i huset då kanske fungerar som det skall efter "vanvården" :D


* Med automatisk shunt, skall man ha alla termostater på elementen på "max" och shuntstyrningen sköter värmen sedan?

* Cirkulationspump före expansionskärlet uppe på vinden är det "lyckat"?


Nu skall det eldas mer, bara jag vet vad säkerhetsventilerna sitter (får nog ta på mig dum-struten sedan :D)



Vänl,,,
Tobbe
 
Japp, med fungerande shunt behövs inga termostater mao ha dom fullt öppna. Skulle systemet vara obalanserat kan du strypa på enstaka ställe med elementtermostat.

Troligtvis har du inga säkerhetsventiler när du har öppet expkärl på vinden, du har fritt blås upp på taket. Det ska/får inte bli tryck i systemet då.

Bara du inte kan stänga av med några kranar på någotvis upp till expkärlet. Vilket inte får hända. Ser ut som du har dubbla kärl. Är det så?
 
mats757 skrev:
Japp, med fungerande shunt behövs inga termostater mao ha dom fullt öppna.
Va? :surprised:
 
Daytrader skrev:
>mats757

Skönt att något i huset då kanske fungerar som det skall efter "vanvården" :D


* Med automatisk shunt, skall man ha alla termostater på elementen på "max" och shuntstyrningen sköter värmen sedan?

* Cirkulationspump före expansionskärlet uppe på vinden är det "lyckat"?


Nu skall det eldas mer, bara jag vet vad säkerhetsventilerna sitter (får nog ta på mig dum-struten sedan :D)



Vänl,,,
Tobbe

Jag fattar inte riktigt, var sitter ditt exp kärl ?

I huset där du har pannrummet eller inne i boningshuset?

SYR venilen är en termisk ventil som kan vara ansluten på lite olika sätt, om man har VV-beredare i pannan brukar den sitta på den och släppa ut varmvatten om pannan blir för varm.
Annars kan den vara monterad på en speciel kylslinga som enbart har till uppgift att kyla panna vid hög temp.

Ytterligare en variant finns som släpper in vatten direkt i pannan, denna används ibland om man har egen brunn.

Kolla här vilken du har:
http://www.somatherm.se/vvsarmatur/vvsarmatur_tempbegr.html

På den enklare varianten kan du testa så dom rör sig genom att trycak på den röda plasthatten.


Ang shuntautomatik anser jag att det är en utbredd missuppfattning att man skall sätta termostaterna ur spel.
Detta fungerar möjligen om man har en öppen planlösnig med en innegivarstyrd shunt och där givaren är bra placerad. (Rätta mig om jag har fel)

Testa även din säkerhetsventil om du har någon, detta gör man genom att vrida på toppen på den. ( om den är av samma typ som på bilden)



 
  • 2992.jpg
Din säkerhetsventil bör sitta nånstans på ledningen mellan panntoppen och ack. tankarna.
 
Daytrader skrev:
Säkerhetssystemen ja, där har vi nästa "bov"... var kollar jag dessa och var sitter de? på varje ackumulatortank sitter i toppen något som ser ut att kunna vara en säkerhetsventil,

Vänl,,,
Tobbe
Dom ventiler på tanktopparna måste vara  avluftningsventiler. När man vill avlufta tankarna så väntar man till tanken är fullladat och öppnar man försiktigt ventilen litet grann tills det börjar pysa. Kommer det bara vatten så är det OK att stänga igen. Pyser det varm fuktig luft så väntar man tills det kommer vatten och stänger sen. Bra att ha en trasa och en burk att fånga vatten in så det inte duschar runt med hett vatten.

Avluftningsventiler är bra att ha när det finns luft i tankarna. Luften kommer vanligtvis med färskt vatten fex när man tömmer system på vatten för att göra en reparation och sen fyller den igen med nytt kallt färskt vatten som innehåller luft. När man värmer detta vatten så kommer det ut luftbubblor ( som när man kokar vatten) som samlas på den högsta punkten i en tank ( och i radiatorer också)- då har man nytta av avluftningsventiler ;).
Luften skall bort för den orsakar rostskador och kan störa cirkulationspumpar.

Har du öppna expansionskärl då kommer det ånga ur dom när pannan kokar om det finns ingen hinder på röret mellan panna och expansionskärl .... mer bör det inte hända ;).
Du kan hjälpa till att stoppa kokningen genom att öka förbrukningen av värmen:
- öppna termostater på radiatorer öppna dörrar och kyla huset
- släpa ut varmvatten ur kranen i fex badrummet som tål litet ånga och kan ventilera den ut med fläkt.

Vad som sitter på röret som går ut på ovansidan av pannan kan jag inte gissa mej till :(  
.... rinner det vatten från den maniken ibland när du eldar? Det gör det hos oss från en ventil som sitter på varmvattenbehållare och den släpper överskottet från vvbehållaren när kalvatten värms i behållaren och ökar volymen. Men strunt i det så länge annars blir det för mycket nytt på en gång :)
slut för idag :)
gaia

 
Nästan 1 m³ ved per dygn??
Du har inte funderat på att säga till din kusin att åtminstone stänga några av fönstren på vintern???

Jag har ingen varmvattenberedare alls, utan dubbla värmeväxlarslingor för vattnet i den första tanken. Av hanteringsmässiga skäl är min tankvolym delad på tre tankar.

Solpanelerna värmer sen med en tredje sådan slinga, också i den första tanken.

Även med öppet expansionskärl på vinden bör det sitta en säkerhetsventil nära pannan. Blir det kok på allvar kan det bli för mycket motstånd att blåsa upp all ångan på vinden. Inte kul om pannan börjar likna en överjäst bulle.

Har du varmvattencirkulation, eller varför är det en cirkpump på varmvattnet?

Varför kör du upp vatten på 55°C till elementen? Behöver du verkligen det? Jag behöver inte gå över 40°C, ens när det är -20°C ute. All onödig cirkulation av varmvatten tär på kapaciteten. Jag kör dessutom min cirkpump på läge 1 (saknar steglös pump), och stryper sedan lite med en kulventil dessutom. Det räcker till ändå. I princip ska returvattnet från elementen inte vara varmare än vad du vill ha i huset. Då är det optimalt.

Att man inte har någon nytta av termostatventiler när man har shuntautomatik är bara trams. Har man en planlösning som min, med många rum som är "sig själva", utan fritt utbyte med andra rum, gör termostaterna att rummen på solsidan kan tillgodogöra sig solvärmen utan att bli onödigt varma. Likaså om ungarna sitter flera stycken och kör datorer i samma rum, då stänger termostaten och inget varmvatten slösas på att värma något som redan är (för) varmt.
Har du inga innerväggar spelar det ingen roll, det är riktigt. Dessutom bör man öppna alla termostater när man trimmar in shuntautomatiken, annars märker man inte om den går onödigt varmt.

Beroende på rördragningen kan det sitta avluftningsventiler på rören mellan panna och tankar också. Om de av utrymmesmässiga skäl är dragna så att de har en topp någonstans däremellan, samlar sig ev. luft i denna topp. Då måste man kunna släppa ut den.
Det finns automatiska avluftare också. Då sköter de luftutsläppandet själva, om de fungerar.

Gick just ner och kollade andra gången i pannrummet. Idag är det 8°C ute, eller nåt sånt, så det behövdes bara ett inlägg, plus några pinnar, för att värma allt vattnet. Kom inte hem och började elda förrän 21:40, men med den utetemperaturen räcker det. För mig.

Kan förresten tillägga att första vintern körde jag utan att jag hunnit spika upp shuntstyrningen. Tack vare att jag har termostatventiler på alla element gick det ganska bra ändå. Fick manuellt lägga mig lite högre än idealet, men det blir ju åtminstone inte för varmt i rummen.
 
apersson850 skrev:
Att man inte har någon nytta av termostatventiler när man har shuntautomatik är bara trams. Har man en planlösning som min, med många rum som är "sig själva", utan fritt utbyte med andra rum, gör termostaterna att rummen på solsidan kan tillgodogöra sig solvärmen utan att bli onödigt varma. Likaså om ungarna sitter flera stycken och kör datorer i samma rum, då stänger termostaten och inte varmvatten slösas på att värma något som redan är (för) varmt.
Har du inga innerväggar spelar det ingen roll, det är riktigt. Dessutom bör man öppna alla termostater när man trimmar in shuntautomatiken, annars märker man inte om den går onödigt varmt.
Såja!  :)
 
Hmm... nu har jag provat att ladda in en laddning till med ved efter den första som jag gjort hittills och vad händer? Jo pantemeraturen gick upp i 100 grader så det var bara att shunta max, stänga av fläkt och vänta ned temperaturen vilket tog avsevärd tid...

Under denna tid noterades att tankarna nu kom upp i 82 grader i ytskiktet men inte mer än 32 grader nertill. Detta med en shuntning (automatiken) som konstant höll ca: 30 grader in i huset.


Någon laddningsautomatik tror jag INTE det finns, är det här problemet kan sitta? Det står "automix" på en enhet som är fastkruvad vid sidan av pannan. Den visar en tank samt pannan. Började undersöka var kablarna går från denna och den gick till första cirkulationspumpen direkt efter pannan.
Laddningsautomatik består väl av en del ventiler så det bör synas om man har en sådan eller inte?


Hm det är alltså något galet i varje fall med systemet, detta har grannen pratat om några gånger att pannan kokat ofta, men ingen åtgärd har gjorts...



Vänl,,,
Tobbe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.