T
Har köpt en Dewalt DCN692 spikpistol som fungerar kanon. Förutom en sak.
Nästan alltid innan magasinet precis tar slut så skjuts de sista 3-4 spikarna inte in ordentligt, utan de böjs.
Händer bara med de sista spikarna.
Vad kan det bero på?

Träplankor med böjda och ofullständigt inskjutna spikar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Märkligt, vad använder du för spik och har du haft möjlighet att testa om det blir lika med annan spik?
 
wildeside
Tycker du verkligen att den fungerar kanon med det resultatet?
 
T
FredrikR FredrikR skrev:
Märkligt, vad använder du för spik och har du haft möjlighet att testa om det blir lika med annan spik?
Jag använder Gunnebo panelspik. Det konstiga är att det bara är de sista i varje magasin. Hade det varit något konstigt med själva spiken så hade det skett lite random tänker jag :thinking:
 
T
wildeside wildeside skrev:
Tycker du verkligen att den fungerar kanon med det resultatet?
Du kanske inte förstår innebörden av ordet förutom?
 
  • Gilla
  • Haha
Toobster och 10 till
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Jag använder Gunnebo panelspik. Det konstiga är att det bara är de sista i varje magasin. Hade det varit något konstigt med själva spiken så hade det skett lite random tänker jag :thinking:
Jag gissar att spiken nyper på nåt vis när det bara är 2? kvar av raden. Att spiken inte blir att ligga helt optimalt i magasinet.
Blir det lika om du fyller på med en ny rad spik, innan du kommit till de sista som brukar krångla?
 
T
FredrikR FredrikR skrev:
Jag gissar att spiken nyper på nåt vis när det bara är 2? kvar av raden. Att spiken inte blir att ligga helt optimalt i magasinet.
Blir det lika om du fyller på med en ny rad spik, innan du kommit till de sista som brukar krångla?
Det vet jag faktiskt inte. Ska prova det.
 
T Ejmelie skrev:
Du kanske inte förstår innebörden av ordet förutom?
Det är möjligt att han bara läste den första meningen i ditt inlägg. Eller så är det kanske ett klumpigt sätt att påpeka att du har ställt slagdjupet lite för djupt. När du spikar panel ska spikhuvudet inte försvinna ner i en grop, det ska ligga precis på ytan av panelen.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
wildeside
T Ejmelie skrev:
Du kanske inte förstår innebörden av ordet förutom?
Jag tycker inte det ser kanon ut överhuvudtaget det du visar på bilden.
Spiken för djupt inslagen och att den inte slår i spiken hela vägen.
Så jag bara undrade vad du tyckte va kanon bra?
Jag skulle inte acceptera varken det ena eller det andra, men alla nöjer vi oss med olika resultat.
 
T
wildeside wildeside skrev:
Jag tycker inte det ser kanon ut överhuvudtaget det du visar på bilden.
Spiken för djupt inslagen och att den inte slår i spiken hela vägen.
Så jag bara undrade vad du tyckte va kanon bra?
Jag skulle inte acceptera varken det ena eller det andra, men alla nöjer vi oss med olika resultat.
Tack för din hjälp med frågan i tråden (y)
 
wildeside
T Ejmelie skrev:
Tack för din hjälp med frågan i tråden (y)
Jag kan hjälpa dej med din fråga, byt spikpistol till en som fungerar!
 
  • Arg
Music Man
  • Laddar…
T
wildeside wildeside skrev:
Jag kan hjälpa dej med din fråga, byt spikpistol till en som fungerar!
Synd att man inte kan utse trådens sämsta svar. För då hade du vunnit den utmärkelsen. Grattis! :)
 
  • Gilla
SaabNiklas och 2 till
  • Laddar…
T
Tack till er övriga som bidragit med förslag. Jag testade att köra med både 75mm och 90mm spik och då funkade det klockrent.
Spikpistolen är ju gjord för 50-90 spik. Panelspiken jag använde var 48mm. Kan vara så att det blev något krux i slutet på magasinet med anledning av det.

Nu spikar den klockrent vid varje avfyrning.
Träregelverk på svart underlag använd för byggprojekt, synliga spikhuvuden där reglar är sammanfogade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träreglar fastspikade på svart byggpapp på en takkonstruktion, med fokus på korrekt använd spikstorlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SaabNiklas och 6 till
  • Laddar…
Jag har en spikpistol för 50-90mm spik. Genom åren har jag skjutit 30-40.000st spik och så länge jag använder spik från Biltema eller Byggmax (tillverkas antagligen av någon större aktör), som säljs i blå 2000-pack, så går pickan helt klockrent.
Jag har vid något tillfälle testat spik från en annan tillverkare som inte funkade bra, jag fick samma problem som du beskriver.

Slutsatsen är att jag tror att det är spikberoende.
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Jag har en spikpistol för 50-90mm spik. Genom åren har jag skjutit 30-40.000st spik och så länge jag använder spik från Biltema eller Byggmax (tillverkas antagligen av någon större aktör), som säljs i blå 2000-pack, så går pickan helt klockrent.
Jag har vid något tillfälle testat spik från en annan tillverkare som inte funkade bra, jag fick samma problem som du beskriver.

Slutsatsen är att jag tror att det är spikberoende.
Längden bör ju kunna påverka också, även om det "bara" är 2mm som felar mot specen.
Jag tänker att kortare spik får sämre styrning ur magasinet och kan halka snett och inte gå in med full kraft.
 
  • Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.