F
J JohanLun skrev:
Har du kört tex en Tesla?

Sen är jag också veteranbilsägare. Och som hobby är det klart du ska få köra din v8 livet ut!
Jag är benägen att hålla med, det finns inget som slår en lätt bil och en rapp sugmotor. Det finns inte heller nåt som slår känslan av att glid fram ljudlöst för 1,5kr/mil utan avgaser. Men var sak har sin tjusning, all bulk-körning borde vara med el så kan man roa sig med fossil-hobbykörning kortare stunder.
 
  • Gilla
@ndreas och 2 till
  • Laddar…
F
S Strontus skrev:
Det är också rätt att skriva att en elmotor har 0 i effekt utan rotation.
skulle säga att det är mer rätt att skriva att en elmotor har noll effekt samt troligtvis nära noll moment vid noll rotation.
 
  • Wow
Texan
  • Laddar…
F fsn skrev:
Precis, högt moment vid låga varvtal, alltså hög effekt. Och är det momentet eller effekten som får bilen att gå framåt och accelerera tycker du? Du kommer inte framåt öht med moment.
Fysikaliskt så är det momentet som accelererar bilen. Effekt har inte med saken att göra. Acc=Kraft/vikt eller vinkelacc = moment/tröghetsmoment.
Effekt är energi per tidsenhet. Finns ingen direkt koppling till acceleration.
Fel effekt är kopplat till integralen av accelerationen.
 
F
R Rkarlsson skrev:
För att vi har ett parti som vill få in förbud på att sälja fossilbilar helt och hållet väldigt snart? Trodde ni visste om det.

Fast jag trodde det var allmänt känt att det jävla tokpartiet kanske inte kommer att ha så mycket att säga till om när det summeras på sista raden. Det har historiskt varit så att ekonomi är det som styr världen, inte Miljöpartiet. Varför tror du vi kör runt i elbilar just nu? Du skall ju inte inbilla dig att det har med miljö att göra, det är mer eller mindre bara ekonomiska intresse som ligger bakom. Sen är det ju så att utvecklingen går framåt, du har inte en aning om hur batteritekniken ser ut om 30år, vare sig pris- eller kapacitetsmässigt. Och slutligen så är det väl långt ifrån en majoritet, utan snarare en liten minoritet som står ut med att åka runt i foppatofflor med en husvagn där bak.
 
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
F
L largab skrev:
Fysikaliskt så är det momentet som accelererar bilen. Effekt har inte med saken att göra. Acc=Kraft/vikt eller vinkelacc = moment/tröghetsmoment.
Effekt är energi per tidsenhet. Finns ingen direkt koppling till acceleration.
Fel effekt är kopplat till integralen av accelerationen.
kan du ställa upp det matematiskt? Effekt är momentet x rpm.
 
  • Haha
Texan
  • Laddar…
F fsn skrev:
kan du ställa upp det matematiskt? Effekt är momentet x rpm.
Hmm gjorde ju det redan i post nr 122
P=M*vinkelhastighet
”Moment x rpm” är inte korrekt
P=M*rpm/60*2*pi är mera korrekt.
Om rpm är litet så är effekten liten, det ser du väl.
Men hursomhelst det är momentet som ger acceleration.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
F
L largab skrev:
Hmm gjorde ju det redan i post nr 122
P=M*vinkelhastighet
”Moment x rpm” är inte korrekt
P=M*rpm/60*2*pi är mera korrekt.
Om rpm är litet så är effekten liten, det ser du väl.
Men hursomhelst det är momentet som ger acceleration.
Men snälla gubben, Effekt är moment x varvtal i grund SI. Fundera lite på hur bilen accelererar med moment, det gör den inte, oavsett vad du tror dig hitta i en formel. Ett moment utan rörelse, och då utan effekt har endast tills du övervinner bilens ”motstånd/friktion eller vad fan man vill kalla det och det handlar väl om ca 10-15Nm.
 
  • Arg
Texan
  • Laddar…
F fsn skrev:
Men snälla gubben, Effekt är moment x varvtal i grund SI. Fundera lite på hur bilen accelererar med moment, det gör den inte, oavsett vad du tror dig hitta i en formel. Ett moment utan rörelse, och då utan effekt har endast tills du övervinner bilens ”motstånd/friktion eller vad fan man vill kalla det och det handlar väl om ca 10-15Nm.
Du har fel i varenda mening. Orkar inte diskutera med outbildad.
 
  • Gilla
fiskbuggaren och 1 till
  • Laddar…
@
F fsn skrev:
Jag är benägen att hålla med, det finns inget som slår en lätt bil och en rapp sugmotor. Det finns inte heller nåt som slår känslan av att glid fram ljudlöst för 1,5kr/mil utan avgaser. Men var sak har sin tjusning, all bulk-körning borde vara med el så kan man roa sig med fossil-hobbykörning kortare stunder.
Skulle säga att 1:50 kr/mil är lite högt räknat ;):D
 
J JohanLun skrev:
Har du kört tex en Tesla?

Sen är jag också veteranbilsägare. Och som hobby är det klart du ska få köra din v8 livet ut!
Jag har faktiskt bara suttit i en sådan. Själv har jag bara ägt en nyare cadillac cts -04. Devillen är inte min =)
Men hade jag blivit tvungen att välja mellan tesla och cadillac så är valet mycket enkelt. Kör hellre gammal skön jänk då.

Jag hade självklart inte sålt min cts om det inte varit pga behov av ett drag. Men att lägga 15 tusen på ett sketet drag ville jag faktiskt inte så jag fick sälja den. Får kanske leta upp en som helgbil eller något.
 
F
L largab skrev:
Du har fel i varenda mening. Orkar inte diskutera med outbildad.
Du har väl noll insikt i min utbildning?

Ja, verkligen. Det var precis det jag menade från början, det finns en total missuppfattning. Moment betyder inget utan effekt men det verkar svårt att få in för de flesta faktiskt.
 
F
@ @ndreas skrev:
Skulle säga att 1:50 kr/mil är lite högt räknat ;):D
Är det så? Det är väldigt bra för solelen nu på dagarna med priser på 1,6-1,9kr/kWh och sen kommer det övwrföringaavgifter och skatt på ca 75 öre/kWh. På nätterna är det billigare men inte skitbilligt. Jag laddar för dryga kronan på jobbet så det är ofta billigare.
 
@ @ndreas skrev:
Skulle säga att 1:50 kr/mil är lite högt räknat ;):D
Det beror väl helt på var man bor och vad man har för avtal.
 
F fsn skrev:
Du har väl noll insikt i min utbildning?

Ja, verkligen. Det var precis det jag menade från början, det finns en total missuppfattning. Moment betyder inget utan effekt men det verkar svårt att få in för de flesta faktiskt.
Ett sista försök:
Man kan beräkna effekt som P=F*v, där F är framdrivningskraften i Newton (kraften som hjulen verkar mot vägen bakåt) . V är hastighet som bilen åker i m/s. Moment växlas ned från motor till hjulaxel via utväxling. Hjulaxelmoment blir kraft enligt F=Mhjul/hjulradie. OM bilen har konstant acceleration dvs konstant F , vilket innebär konstant moment så ökar hjuleffekten linjärt från NOLL till Max.
Dvs Moment/Kraft är styrande. Utan moment, ingen acceleration eller fart (luft/rullmotstånd). För att skapa framdrivande moment/kraft så behövs det energi. Hastigheten med energi som behövs kallas för effekt, Joule/s eller Watt.
 
  • Gilla
Millox och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Men hade jag blivit tvungen att välja mellan tesla och cadillac så är valet mycket enkelt. Kör hellre gammal skön jänk då ... Får kanske leta upp en som helgbil eller något.
Ja, några få lyckas kombinera sin "hobbybil" med sin vardagsbil. Jag tycker det är lite kul när folk åker en Amazon eller en Ferrari till vardags. Båda kräver endel uppoffring av föraren. På olika sätt. Ekonomiskt, bekvämlighet osv. Kudos till de som gör det!

Jag har varken Cadillac eller Tesla som realistiskt val, bla pga ekonomi. Eller, en Saabillac skulle jag kunna ha råd med och trivas med, men det är nog inte det du menar? ;) Men som vardagsbil som man kör 1500+ mil per år med tror jag mer på en elbil. Även om inte Tesla. Även enklare elbilar har en trevlig karaktäristik, fint bottendrag. Otroligt bra reglering (bättre än nån annan automatlåda) vid start i backe, halka, rangering etc.

Elbilar behöver inte vara trista moppar för miljöpartister. Snarast tvärt om. Elbilarna är snabbast iväg.

Men, inte kan de mäta sig med en veteranbil i charmfaktor. Men återigen är det få som faktiskt väljer så. Entusiastbil som endabil/vardagsbil. För att göra frågeställningen rättvis så tycker jag vi ska mäta två nya bilar mot varandra. Jag skulle absolut inte ha nåt emot att ha tex en flång ny Ford Mustang Mach1 Fastback (V8, 460HP) - den är mycket snyggare än sin elektriske brorsa. För ungefär samma pengar får man även en Ford Mustang Mach-E på 294HP (497HP Mach-E kostar betydligt mer än Mach-1). Men Mach-E är en familjebil. Jag skulle tro betydligt fler i Sverige kommer välja Mach-E. Men jag har egentligen ingen aning...

Med det sagt är risken stor det blir nån riktigt trist "fossil" i väntan på en något mer prisvärd elbil och vetskap om hur mycket vi kommer behöva vara på jobbet. Just nu skulle jag nästan klara mig på en cykel, så nästa bilbyte blir nog nåt billigt...
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.