44 335 läst · 422 svar
44k läst
422 svar
Vinst eller förlust att byta till elbil?
Jag är benägen att hålla med, det finns inget som slår en lätt bil och en rapp sugmotor. Det finns inte heller nåt som slår känslan av att glid fram ljudlöst för 1,5kr/mil utan avgaser. Men var sak har sin tjusning, all bulk-körning borde vara med el så kan man roa sig med fossil-hobbykörning kortare stunder.J JohanLun skrev:
Fysikaliskt så är det momentet som accelererar bilen. Effekt har inte med saken att göra. Acc=Kraft/vikt eller vinkelacc = moment/tröghetsmoment.F fsn skrev:
Effekt är energi per tidsenhet. Finns ingen direkt koppling till acceleration.
Fel effekt är kopplat till integralen av accelerationen.
R Rkarlsson skrev:
Fast jag trodde det var allmänt känt att det jävla tokpartiet kanske inte kommer att ha så mycket att säga till om när det summeras på sista raden. Det har historiskt varit så att ekonomi är det som styr världen, inte Miljöpartiet. Varför tror du vi kör runt i elbilar just nu? Du skall ju inte inbilla dig att det har med miljö att göra, det är mer eller mindre bara ekonomiska intresse som ligger bakom. Sen är det ju så att utvecklingen går framåt, du har inte en aning om hur batteritekniken ser ut om 30år, vare sig pris- eller kapacitetsmässigt. Och slutligen så är det väl långt ifrån en majoritet, utan snarare en liten minoritet som står ut med att åka runt i foppatofflor med en husvagn där bak.
kan du ställa upp det matematiskt? Effekt är momentet x rpm.L largab skrev:
Hmm gjorde ju det redan i post nr 122F fsn skrev:
P=M*vinkelhastighet
”Moment x rpm” är inte korrekt
P=M*rpm/60*2*pi är mera korrekt.
Om rpm är litet så är effekten liten, det ser du väl.
Men hursomhelst det är momentet som ger acceleration.
Men snälla gubben, Effekt är moment x varvtal i grund SI. Fundera lite på hur bilen accelererar med moment, det gör den inte, oavsett vad du tror dig hitta i en formel. Ett moment utan rörelse, och då utan effekt har endast tills du övervinner bilens ”motstånd/friktion eller vad fan man vill kalla det och det handlar väl om ca 10-15Nm.L largab skrev:
Du har fel i varenda mening. Orkar inte diskutera med outbildad.F fsn skrev:Men snälla gubben, Effekt är moment x varvtal i grund SI. Fundera lite på hur bilen accelererar med moment, det gör den inte, oavsett vad du tror dig hitta i en formel. Ett moment utan rörelse, och då utan effekt har endast tills du övervinner bilens ”motstånd/friktion eller vad fan man vill kalla det och det handlar väl om ca 10-15Nm.
Skulle säga att 1:50 kr/mil är lite högt räknatF fsn skrev:Jag är benägen att hålla med, det finns inget som slår en lätt bil och en rapp sugmotor. Det finns inte heller nåt som slår känslan av att glid fram ljudlöst för 1,5kr/mil utan avgaser. Men var sak har sin tjusning, all bulk-körning borde vara med el så kan man roa sig med fossil-hobbykörning kortare stunder.
Jag har faktiskt bara suttit i en sådan. Själv har jag bara ägt en nyare cadillac cts -04. Devillen är inte min =)J JohanLun skrev:
Men hade jag blivit tvungen att välja mellan tesla och cadillac så är valet mycket enkelt. Kör hellre gammal skön jänk då.
Jag hade självklart inte sålt min cts om det inte varit pga behov av ett drag. Men att lägga 15 tusen på ett sketet drag ville jag faktiskt inte så jag fick sälja den. Får kanske leta upp en som helgbil eller något.
Du har väl noll insikt i min utbildning?L largab skrev:
Ja, verkligen. Det var precis det jag menade från början, det finns en total missuppfattning. Moment betyder inget utan effekt men det verkar svårt att få in för de flesta faktiskt.
Är det så? Det är väldigt bra för solelen nu på dagarna med priser på 1,6-1,9kr/kWh och sen kommer det övwrföringaavgifter och skatt på ca 75 öre/kWh. På nätterna är det billigare men inte skitbilligt. Jag laddar för dryga kronan på jobbet så det är ofta billigare.@ @ndreas skrev:
Ett sista försök:F fsn skrev:
Man kan beräkna effekt som P=F*v, där F är framdrivningskraften i Newton (kraften som hjulen verkar mot vägen bakåt) . V är hastighet som bilen åker i m/s. Moment växlas ned från motor till hjulaxel via utväxling. Hjulaxelmoment blir kraft enligt F=Mhjul/hjulradie. OM bilen har konstant acceleration dvs konstant F , vilket innebär konstant moment så ökar hjuleffekten linjärt från NOLL till Max.
Dvs Moment/Kraft är styrande. Utan moment, ingen acceleration eller fart (luft/rullmotstånd). För att skapa framdrivande moment/kraft så behövs det energi. Hastigheten med energi som behövs kallas för effekt, Joule/s eller Watt.
Ja, några få lyckas kombinera sin "hobbybil" med sin vardagsbil. Jag tycker det är lite kul när folk åker en Amazon eller en Ferrari till vardags. Båda kräver endel uppoffring av föraren. På olika sätt. Ekonomiskt, bekvämlighet osv. Kudos till de som gör det!R Rkarlsson skrev:
Jag har varken Cadillac eller Tesla som realistiskt val, bla pga ekonomi. Eller, en Saabillac skulle jag kunna ha råd med och trivas med, men det är nog inte det du menar? Men som vardagsbil som man kör 1500+ mil per år med tror jag mer på en elbil. Även om inte Tesla. Även enklare elbilar har en trevlig karaktäristik, fint bottendrag. Otroligt bra reglering (bättre än nån annan automatlåda) vid start i backe, halka, rangering etc.
Elbilar behöver inte vara trista moppar för miljöpartister. Snarast tvärt om. Elbilarna är snabbast iväg.
Men, inte kan de mäta sig med en veteranbil i charmfaktor. Men återigen är det få som faktiskt väljer så. Entusiastbil som endabil/vardagsbil. För att göra frågeställningen rättvis så tycker jag vi ska mäta två nya bilar mot varandra. Jag skulle absolut inte ha nåt emot att ha tex en flång ny Ford Mustang Mach1 Fastback (V8, 460HP) - den är mycket snyggare än sin elektriske brorsa. För ungefär samma pengar får man även en Ford Mustang Mach-E på 294HP (497HP Mach-E kostar betydligt mer än Mach-1). Men Mach-E är en familjebil. Jag skulle tro betydligt fler i Sverige kommer välja Mach-E. Men jag har egentligen ingen aning...
Med det sagt är risken stor det blir nån riktigt trist "fossil" i väntan på en något mer prisvärd elbil och vetskap om hur mycket vi kommer behöva vara på jobbet. Just nu skulle jag nästan klara mig på en cykel, så nästa bilbyte blir nog nåt billigt...